Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

linzel

linzel

30-08-2011 om 10:51

Toilet schoonmaken n.a.v. "hoe schoon is jouw huis"

Ik kijk regelmatig het engelse programma "hoe schoon is jouw huis" . Niet zozeer om genietend naar andersmans ellende te kijken maar vanwege de tips.

Nu was er een uitzending een paar weken terug meen ik, die liet zien hoe makkelijk je kalkbrokken weg kon krijgen onder de rand van de toiletpot.
Ik heb al vele tips gezien van cola en azijn, maar dat is het dus niet.
Het ging om bloem als bindmiddel voor de 2 ingredienten en omdat het zo beter blijft plakken/intrekken en dan nog 2 ingredienten, waarvan 1 zuur (azijn of citroenzuur) en nog een ander.

Ik weet dat ik via uitzending gemist kan kijken, maar omdat het al even geleden is zijn het me dat teveel uitzendingen, temeer omdat ik me het huis of de mensen niet meer kan herinneren.
Iemand een idee?
Bloem + ..... + .....?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Belle Époque

Belle Époque

30-08-2011 om 12:28

Dat is een goeie!

Ik vraag me af of die tips, zowel van de BBC als van de Nederlandse versie, niet ergens verzameld zijn! Want er zitten heel goeie tussen, maar ik ben ze alweer vergeten voor de aftiteling is langsgekomen...

Maizena met azijn

Ik heb het programma niet gezien, maar wel eens een maizenapapje gemaakt met azijn. Eén zuur ingredient dus. De truc is natuurlijk dat het bindmiddel de azijn op zijn plaats houdt en de boel niet wegsijpelt.

Ik maakte het papje trouwens op de klassieke manier, dus door eerst de azijn aan de kook te brengen. Eigenlijk niet aan te raden, want dat stinkt tegen de klippen op. Gewoon mengen gaat vast ook (maizena of bloem, maakt vast niet uit).

Groeten,

Temet

Zoutzuur

heb 't programma niet gezien, maar ken het probleem.
Echtgenoot heeft net vorige week wc pot, ook onder de rand, schoongemaakt met puur zoutzuur. Kon bij ons alleen gekocht worden in vat van 10 liter, heeft ie overgedaan in een zoutzuur-bestendige fles, dop erop, in dop paar kleine gaatjes geprikt en paar dagen op bruine troep gespoten. WC pot is weer hagelwit.
Let op: zoutzuur NIET gebruiken met andere middelen

Iris

Iris

31-08-2011 om 15:31

Cola!

Als er op mijn w.c kalkaanslag zit, doe ik er goedkope cola in. Cola is erg zuur dus dat lost de kalksteen op. En het is niet zo slecht voor het milieu als zoutzuur.
Gewoon flink cola op een harde borstel en poetsen maar.

Holiday

Holiday

31-08-2011 om 18:55

Andere vraag

Kalkbrokken zie ik hier niet, dus daar heb ik geen oplossing voor helaas.

Maar weet iemand misschien of je de bril aan de onderkant weer mooi wit kunt krijgen? Het stukje vooraan is (door urine neem ik aan) een beetje stroef en licht geel aangeslagen, de rest is gewoon glad en wit. Chloor doet niks. Het is echt uitgebeten vrees ik.

Holiday

Als het hetzelfde is als bij ons (toiletten zijn bij ons trouwens 7 jaar oud) dan zou ik het even proberen met de groene kant van zo'n gekleurd schuursponsje met wat allesreiniger. Als het een laagje is zoals bij ons dan krijg je het wel weg, als het echt uitgebeten is dan ... jammer maar helaas.

Groetjes,
Vonda

Valkyre

Valkyre

01-09-2011 om 09:50

Geen schuursponsje

Maar een wit wondersponsje (oa bij Kruidvat) voor de wc-bril. Van een schuursponsje krijg je krassen en daar blijft dan weer vuil in zitten. Wondersponsje met alleen water proberen. Als dat niet lukt, kun je Cif met bleek proberen. Of soda. Werkt dat allemaal niet: nieuwe wc-bril. Met soft-close, heerlijk! (Spruitje liet altijd de bril kletteren, grr).

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Chippie

Chippie

01-09-2011 om 13:14

Ik...

Ik gooi de wc bril eens in de twee weken een nachtje in bad met een flinke scheut badkamerreiniger. Daarna neem ik het af van een schuursponsje. Dan kan ik de pot ook goed afnemen en dan reinig ik de binnenkant van de pot (inclusief onder de rand, onderin het gat en zo ver mogelijk in de zwanenhals) met de gele kant van schuursponsje met Cif. Ik doe dan een pedaalemmerzak om mijn hand en gooi het schuursponsje weg.

Schoonmaakazijn

Schoonmaakzijn van UNA (aldi, wibra, action), ook voor aangekoekte kalkgevaldingen....
Gewoon linea recta erop spuiten, evt. eindeloos herhalen (lijkt me als je het nooit bijgehouden hebt) werkt ook erg goed op die plekken waar scharnieren zitten en waar dan wat aangekoekte weet ik wat zit.
Brrr ik moet er niet aan denken de pot te moeten schuren...niks voor mij en de bril er zelfs af? Petje af...wát een gedoe zeg.
Gelukkig is de pot+bril hier nog als nieuw (8 jaar oud) zowel boven alsook onder b.g.. Eerder gebruikte ik vanish (de spuit) en ook wel blue wonder. Maar ik bespeurde blauwe en roze wazen. Dus ben ik overgestapt op schoonmaakazijn.Gaat net zo goed en is kleurloos.
groeten albana

Snuggle's

Snuggle's

02-09-2011 om 22:22

Respect chippie

Om de twee weken heel de bril eraf, wauw, Ik zou al trots zijn als ik dat ieder jaar zou doen !

Snuggle's

ishtar

ishtar

03-09-2011 om 10:35

Linzel

mijn moeder heeft pas een boek met 'oma weetjes' gekocht. Dit soort huishouddingen. Daar staat ook iets in voor wc's. Ik heb het heel vluchtig gezien met doorbladeren en weet het niet precies. Ik zal eens voor je kijken. (en en passant ook voor mijn eigen wc ) Kan wel even duren, want ik weet niet wanneer ik er weer heen ga.

Holiday

Holiday

04-09-2011 om 13:33

Tips

Ah wat een boel tips voor een glanzende bril, bedankt! Ik ga ze stuk voor stuk uitproberen.

Paar keer doortrekken

ik zou een paar keer doortrekken, met tussenpozes van tien minuten ofzo, dan spoelt de meeste bloem vermoedelijk alsnog weg.

Wel goed te lezen dat we de schoonmaaktips van de dames met een korrel zout moeten nemen. Weet ik dan ook weer.

Succes ermee

Temet

Snuggle's

Snuggle's

07-09-2011 om 00:10

Haha linzel

Wat heerlijk herkenbaar! Ik begin ook altijd vol goede moed en enthousiasme aan zoiets. Vol verwachting dat het resultaat geweldig zal zijn. Maar meestal eindigt het net als bij jou, denkend waar ben ik aan begonnen, veel meer werk, en met een resultaat waar je ook niet heel vrolijk van wordt.
Kortom, ik leef met je mee

Snuggle's

Rafelkap

Rafelkap

07-09-2011 om 09:25

Mijn hemel

wat een werk (hoop dat je er later om kan lachen, nu nog niet..). Misschien hierna een franse w.c. pot
Ik zou nog in oma's tips zoeken naar een middeltje hoe pap te verwijderen ipv te bikken.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.