Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Kaaskopje

Kaaskopje

17-04-2018 om 16:59

Toiletpot wit houden

Sinds vanmiddag zijn we een nieuwe toiletpot rijker. In de oude, volgens 'het mannetje' antieke, pot zat een scheurtje en is na ruim 28 jaar trouwe dienst afgevoerd.

Bij de oude pot heb ik niet in de gaten gehad, dat in het gat 'steen' op de pot is ontstaan. Urinesteen, kalksteen... hoe dan ook, je krijgt het er amper af als het eenmaal stevig zijn nageltjes in de pot heeft kunnen zetten. Hoe voorkom je dat nu écht goed? Ook met het idee dat we met een jaar of wat toch willen verhuizen, is het fijn als ik onze spullen netjes kan houden. Of langzaam maar zeker kan laten vervangen. Er zitten ook net twee nieuwe schakelaars en stopcontacten op de muur sinds vorige week maandag. Ook een fris nieuw modelletje ).


karin

karin

17-04-2018 om 17:13

uhh gewoon..

Wij wonen nu 18 jaar in onze huidige woning en de potten zijn na de schoonmaak echt spierwit. Hoe ik het doe, niets bijzonders eigenlijk, om de dag schoonmaken met iets met een spuitdop a la wc eend en onder de randjes met een oude tandenborstel.

Wat me wel bij iemand anders is opgevallen die altijd 'kort' doortrekt, is dat er dan kleine resten urine vermengt met water in de pot blijven staan die je misschien met het blote oog niet ziet, maar die had ook zulke urinesteen aanslag, dus vaker lang doortrekken misschien.

Als we op vakantie of een nachtje weg gaan doen we er ook nog zo'n blauwe smurf tablet in, die kan dan lekker weken terwijl wij er niet zijn, dat is echt alles wat ik doe.

Tijgeroog

Tijgeroog

17-04-2018 om 17:30

Hmm...

Als het je nooit is opgevallen is het toch ook geen probleem?

Kaori

Kaori

17-04-2018 om 18:14

Steradent

Ik laat altijd 2 steradenttabletten 20 minuten inwerken.
Dan goed borstelen en klaar. Onder de rand allesreiniger.

Kaaskopje

Kaaskopje

17-04-2018 om 18:26

Tijgeroog

Als ik alles in huis wat mij niet opvalt prima zou vinden, zou het niet best zijn .

Kaaskopje

Kaaskopje

17-04-2018 om 18:32

Steradent

Ah, daar heb je hem! Ik kwam er niet meer op. Dank jullie wel.

Teuntje

Teuntje

17-04-2018 om 18:45

Hangt ook af van

de soort pot. Bij een budgetpot kan het glazuur van wat mindere kwaliteit zijn. Als dat niet superglad is dan kan er eerder aanslag op blijven hangen. Bij een goed geglazuurde pot is flink en vaak boenen minder nodig dan bij een pot met een goedkopere glazuurlaag.

Tijgeroog

Tijgeroog

17-04-2018 om 18:48

Kaaskopje

Jawel joh, dan heb je juist een heerlijk relaxed leven.

Kaaskopje

Kaaskopje

17-04-2018 om 19:32

Teuntje

Het is een woningcorporatie-pot. Ik heb niet de indruk dat ze een matige kwaliteit gebruiken.

Kaaskopje

Kaaskopje

17-04-2018 om 19:36

Tijgeroog

Ik heb wel een excuus, maar als mensen liever in hun broek plassen in plaats van onze wc te trotseren, zou toch mijn eer te na zijn .

Geen krassen maken.

Niet de pot met grof geweld schoon gaan houden. Dat veroorzaakt krassen en daarin trekt nu juist de urine.
Eigenlijk net zo schoon houden en maken als je wastafel. Met regelmaat en liefde
Ik poets met allesreiniger, trek door en doe dan een klein scheutje chloor in het gat met water. Dat trek ik na een half uurtje ook door, of ik vergeet het en dan ruikt de volgende bezoeker het vanzelf.
Slecht voor het milieu, yep.

Kaaskopje

Kaaskopje

17-04-2018 om 22:48

Wil

Ja, na jaren chloor gemeden te hebben, ben ik er ook weer mee begonnen. Het is een beetje wikken en wegen met goed en slecht 😊

Chloorbleekloog is volkomen overbodig

Het doet exact hetzelfde als steradent, Vanish Oxi Action, zuurstofwater, en elke andere oxidant.

Triva

Triva

18-04-2018 om 07:32

zo simpel

Schoonmaken, zoveel mogelijk water doorduwen met borstel, vullen met schoonmaakazijn. Nachtje weken. Wc borstel erover. Klaar.

De vraag is vooral: waarom maak je je druk over het achterlaten van een huurhuis van 30 jaar oud? Dat is dus niet jouw probleem.

Ava

Ava

18-04-2018 om 08:39

Aanslag

Als je kalkaanslag met bleek of chloor behandeld gaat het niet weg en wordt wit. Een nacht of een weekend een liter cola in de pot helpt, beter dan azijn naar mijn idee.

Kaaskopje

Kaaskopje

18-04-2018 om 08:54

Bleekmiddel

Triva, ik was met bleekmiddel gestopt omdat ik het slecht voor het milieu vond (ja wat niet, kun je zeggen...), terwijl het inderdaad letterlijk alleen maar bleekt en ook wel ontsmet. Maar af en toe ontstond er letterlijk zo'n putlucht, die ik niet goed weg kreeg met wat ik in huis had, dus toch maar weer bleek gehaald. Een klein scheutje in het wastafeltje, of in de afvoer van de douche doet dan wonderen en ach als je het dan toch in huis hebt, ruikt het ook wel lekker fris in de wc. Ik vind die geur lekker.

Maar ik bedacht me gisteravond opeens dat mijn zus mij laatst iets had laten zien wat zij gebruikt. Ze verdraagt niets waar een luchtje aan zit. Het is daarom altijd zoeken naar wat ze kan gebruiken. Dus heb ik haar maar even geappt. Dit is zuurstofbleekmiddel. Ik kende het niet, het blijkt gewoon bij de supermarkt te koop te zijn. Wel wat duurder, twee zoveel, dan de ouderwetse bleek, maar het proberen waard.

Kaaskopje

Kaaskopje

18-04-2018 om 08:56

Triva = Ava

Ik noemde per ongeluk Triva in plaats van jou in mijn reactie.

Kaaskopje

Kaaskopje

18-04-2018 om 09:03

Triva

Noem me ouderwets, maar zo zit ik niet in elkaar én ik ben door ervaring wijzer geworden.

Ik heb uiteraard ook mijn grenzen, maar als ik zo langzaam maar zeker de boel al kan laten vervangen, lijkt mij dat een voordeel bij de uiteindelijke naschouw. Dan krijg je geen opmerkingen als 'waarom heeft u ons nooit gebeld?'. Ik betaal voor deze service, dus maak ik er gebruik van. In mijn eerste flatje had ik niet door hoe hoog de kosten waren als ze na de laatste controle zelf van alles gingen vervangen en dat was niet mals. In mijn ogen buiten proportie. Dus nu liever vooraf, vanuit een abonnement wat daarvoor bedoeld is.

Kaaskopje.

Dat ga ik ook proberen, zuurstofbleek of zuurstofwater. Ik vind de lucht van bleek ook lekker fris maar mijn gezinsleden niet. Dat het duurder is vind ik geen probleem, ik gebruik het met mate.
Ik gan vandaag gelijk kijken in de supermarkt, moet toch boodschappen doen.

Kaaskopje

Kaaskopje

18-04-2018 om 09:07

Yvan

Bedoel jij met zuurstofwater ook zuurstofbleekmiddel? Of is dat toch weer anders? Of is zuurstofbleekmiddel of -water domweg hetzelfde als Oxi, Vanish enzovoorts, maar goedkoper?

Kaaskopje

Kaaskopje

18-04-2018 om 09:08

Wil

Ik zag het bij AH, ik moet nog kijken of ze het bij Jumbo hebben.

Gewoon zuurstofwater: H2O2.

Kan je overal kopen in een concentratie van 3% en het is peperduur.
Het is ook te koop in sterkere concentratie ("100vol"= ca. 50%) voor vb. het bleken van hout. In die concentratie is het een gevaarlijk, sterk bijtend, goedje! Ik maak van mijn stock een "gebruiksoplossing" van 20 vol/10%. Dat is makkelijker hanteerbaar.

"Urinezuursteen" in toiletpotten is een uiterst interessant goedje (wist u dat er ooit antibiotica uit ontwikkeld zijn?) en iedereen hier heeft een beetje (on)gelijk.

Zowat de hele bibliotheek van inhoudsstoffen van urine, reageert met het leidingwater in de pot, onder vorming van tal van niet-wateroplosbare calciumzouten. Die vormen deels de aanslag in de pot, maar dat is slechts het halve verhaal.
Die aanslag wordt razendsnel gekoloniseerd door allerlei bacteriën, schimmels en gisten. Die zorgen voor de onprettige geur.

Behandeling met zuren zorgt ervoor dat de "kalklaag" (deels) oplost en verzwakt, waardoor ze -samen met de aanwezige flora- kan weggeborsteld worden.

Bij gebruik van oxidanten (javel, steradent, vanish,...) wordt uit die producten zuurstofgas vrijgesteld. Dat oxideert het organisch materiaal in de kalklaag, minstens ten dele, maar de kalklaag zelf wordt nauwelijks aangetast.

Met gebruik van zuren ben je dus de hele handel kwijt. Een forse geut azijn en een nachtje laten inwerken. Of (wat ik gebruik): enkele druppels azijnzuur 96%, een uurtje laten inwerken. Of: een paar druppels zoutzuur 27% en enkele minuten laten inwerken.
Borstelen, doorspoelen, klaar.

Die blokjes en zo... Tja, die geven een geurtje en een kleurtje en dat is ook alles wat ze doen. Bwa... Ze genereren ook wel wat werkgelegenheid.

Jackie

Jackie

18-04-2018 om 11:38

azijn onder de rand

Hoe doen jullie dat trouwens onder de rand van de pot als je met azijn te werk gaat? Dat kan je er niet onder spuiten omdat het geen wc-eend-dop heeft. Met een sponsje/borsteltje en dan een nacht laten staan?

Jackie

Jackie

18-04-2018 om 11:39

laten staan?

laten zitten bedoel ik

Je kan

zo'n plantensproeier (zoiets: https://www.massamarkt.nl/plantensproeier-bloem.html?channable=e14885.MTE5ODQ&utm_source=Tradetracker&utm_medium=cpc&utm_content=71272 of zoiets: https://www.helmsbv.nl/gieters-plantenspuiten/plantenspuit-1.5-ltr.-life-time/) gebruiken en het aanvoerdarmpje terugplooien naar boven zodat het ding ook werkt als je de fles ondersteboven houdt...
Daar moet je niet eens voor naar de winkel: veel kuisproducten worden standaard in zo'n verpakking verkocht.

Ava

Ava

18-04-2018 om 12:05

Cola

Of cola dus. Dat is (heel) zuur, grotendeels citroen(zuur) meen ik. Vind ik dus beter werken dan azijn. Het duurt wat langer voor er resultaat (in vergelijking met azijn) is maar dan gaat het opeens heel snel.

Ava

Ava

18-04-2018 om 12:06

kijk eens op

https://omaweetraad.nl

fosforzuur...

jawel

Kaaskopje

Kaaskopje

18-04-2018 om 12:40

Azijn

Ik heb in de oude pot van alles geprobeerd, maar wat eenmaal de kans had gekregen, kreeg ik niet meer weg. Nacht laten weken, azijn, vaatwasblokje, baking soda, gewone soda e.d., vergeet het maar. Vandaar dat ik nu preventief te werk wil gaan.

Ava

Ava

18-04-2018 om 13:14

fosforzuur

Dat zit in cola!

ultrasoon

even enkele seconden met de trilnaald erin en alles is weg...

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.