Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Ananas

Ananas

03-02-2018 om 13:21

Trakteren op fruitsalade

Mijn zoon is jarig geweest en wil maandag op school trakteren. Er mag alleen gezond getrakteerd worden, dus wil
hij een fruitsalade maken in een uitgeholde watermeloen. Naast watermeloen gaat er fruit in als ananas, druiven, aardbeien, mandarijn.
Zou de salade maandagochtend nog goed zijn als ik die zondagavond maak? Of wordt het fruit dan bruin? Iemand ervaring?

Groeten, ananas

citroensap

Besprenkel alle stukjes met citroensap, dat helpt wel. Verder koel bewaren en dan zou het moeten kunnen, lijkt me.
Weet school wel dat fruit heel slecht is voor de tandjes

bieb63

bieb63

03-02-2018 om 14:11

inderdaad

besprenkelen met citroen, dan blijft het goed. Geeft trouwens ook een lekkere frisse smaak.

bieb63

bieb63

03-02-2018 om 14:12

oja

Ik zou geen ananas doen, want veel kinderen vinden dat niet lekker. Ik zou kiezen voor druiven, appel, peer, mandarijn, aardbei en banaan

Vogel

Vogel

03-02-2018 om 14:24

Nou

Het fruit dat je noemt wordt niet snel bruin, dus ik zou er zeker geen citroen over gooien, dat is voor zover ik weet alleen nodig bij appel en peer. Banaan houd je sowieso nog geen uur goed als je het gesneden hebt.
Persoonlijk zou ik in de winter niet kiezen voor watermeloen, aardbeien of druiven, maar me beperken tot fruit dat nu uit de buurt verkrijgbaar is.

Ananas

Ananas

03-02-2018 om 16:23

Dank!

Veel dank voor alle tips! Ik ben geen keukenprinses, dus dat van die citroensap is nieuw voor mij. Ik ga de salade zondagavond maken en voeg de banaan pas maandag toe.
Nogmaals veel dank!

Groeten, ananas

je kunt altijd nog

voor de perenmollen gaan (wel even citroensap gebruiken)

Sally MacLennane

Sally MacLennane

03-02-2018 om 16:30

Silone

Allemaal volgens het tractatieprotocol natuurlijk.

40er

40er

03-02-2018 om 16:39

Precies

Geen drop oogjes 😂

zeker

Je kunt er ook een projectje van maken met hele gezin: particiPEREN

Sally MacLennane

Sally MacLennane

03-02-2018 om 16:41

40er

Juist, perenmuisjes zijn niet toegestaan!

Triva

Triva

03-02-2018 om 16:47

uitgehold ding

Doe het gewoon in een bekertje, niet in uitgeholde dingen. Of ga je dat voor elk kind doen?

40er

40er

03-02-2018 om 16:55

Sally

Rozijnen oogjes.
Maar het particiPEREN project is ook geweldig. Zelf de salade laten maken, of fruitparticipizza https://www.margriet.nl/koken/gezonde-snack-watermeloen-pizza/

Dees

Dees

03-02-2018 om 16:56

Mandarijn

Lekker een mandarijn met een gezichtje erop en een papieren parasolletje erin. Of bananen piraten.

Bananen

kan je gewoon in de schil laten. Was ze grondig en "snij" ze, met een naald, door de schil in plakjes. Bananen zijn van nature prima "verpakt". Kinderen vinden zo'n banaan die uiteenvalt in plakjes wel leuk.

Sommige fruitsoorten/-variëteiten/-cultivars, krijgen wel snel, eens gesneden een onaangename, bittere smaak. Vb: sinaasappelen, mandarijntjes (eigenlijk alle citrusvruchten), kiwi's.

Alle plantaardig materiaal bevat van nature grote hoeveelheden enzymen, die euh... het culinaire genot in de weg staan. Ze worden samen omschreven als de "polyfenoloxidasen". Die zijn verantwoordelijk voor verkleuring en onaangename smaak/geur. Hun werking wordt afgeremd door verlagen van de pH. Dus jawel: door het toevoegen van wat citroensap.

Aardbeien zijn zeer kwetsbaar en ze zien er al heel snel niet meer uit, eens gesneden. Bovendien zijn ze nu nauwelijks hun prijs waard, vind ik...

De hele zwik in een uitgeholde watermeloen doen vind ik een aantrekkelijk idee. Maar: een watermeloen, eens aangesneden, verliest erg snel een grote hoeveelheid vocht, vooral uit het rode vruchtvlees. Dat zou u dan volledig moeten weg schrapen, in de hoop dat de schil nog voldoende sterk is.
Het vruchtvlees kan u dan nog in een sapcentrifuge doen. De meningen over de smaak van het sap zijn verdeeld. Ik vind het lekker.
U kan natuurlijk ook proberen om er jam van te maken.
Of u gooit het vruchtvlees en de pitten bij wat kippen hier of daar. Die zijn er gek op.

Kaori

Kaori

03-02-2018 om 22:29

getver

koud fruit dat al een nacht in de koeling heeft gestaan. De smaak is volledig weg, zeker als je er nog citroen over hebt gedaan.

Zijn er nog allergietjes in de klas? Aardbeien, ananas en ook appel zijn zeer bekend.

vlinder72

vlinder72

03-02-2018 om 23:13

Perenmuisjes

Zo jammer dat mijn zoon nu niet jarig is. Ik had graag voor de deur willen staan met een dienblad vol met perenmuisjes.

Guppie

Guppie

04-02-2018 om 08:29

Directe concumptie

Bij een tractatie kan het handig zijn als je die even kan bewaren om hem later op te eten, bijvoorbeeld als een kind even geen trek heeft of door omstandigheden later op school komt, of erna naar de tandarts moet. Of de tractatie uit beleefdheid aannemen, om hem daarna weg te gooien. Met fruit is dat wat lastiger.
Daarom zou ik eerder kiezen voor iets als zelfgemaakte appelflapjes of bijvoorbeeld een mix van zaden en vruchtjes (natuurvoedingswinkel). Genoeg mogelijkheden te bedenken. Een fruitsalade lijkt me meer iets voor een verjaardagsfeestje thuis.

Veer

Veer

04-02-2018 om 09:28

Mijn 2 centen

Ik maak thuis vaak grote fruitsalades. Ik zet ze in porties in de koelkast (wie zin heeft kan iets pakken) en die blijven makkelijk 2 dagen fris.

Meloen, ananas, appel besprenkelt met citroensoep, aardbeien, sinaasappel, mandarijn, druiven, dat blijft allemaal prima.

Peer en banaan doe ik er niet in. Dat verkleurt heel snel, soms binnen het uur, ook met citroensap.
Met kersen is het ook uitkijken: al een klein beetje sap laat ander fruit verkleuren waardoor het er niet fris meer uitziet.

bieb63

bieb63

04-02-2018 om 14:10

Kaori

Zoals jij het stelt: dan denk ik dat we traktaties helemaal moeten afschaffen... Natuurlijk kunnen er allergiën zijn voor fruit, maar dat kan voor elk soort product. School wil geen snoep, dus dan houdt het snel op.

Wilgenkatje

Wilgenkatje

04-02-2018 om 19:34

En, wat heb je gekozen ?

Morgen is het maandag

( ik zou gewoon mandarijntjes met een opgeplakt stickergezichtje en een parasolletje hebben gedaan. Maar ja, ik ben een moeder van vroeger Zomerfruit begin februari - nou nee.

Tango

Tango

04-02-2018 om 21:51

Gedoe en duur!

het lijkt mij een gedoe hoor, in een watermeloen. Eerst dat ding helemaal uithollen en inhoud in stukjes snijden en dan nog het andere fruit er in. Past dat dan wel? En is het genoeg voor de hele klas? En het lijkt me duur ook. Aardbeien zijn nu toch niet te betalen en watermeloenen, geen idee of die nu in de winkel liggen maar ik eet ze niet in de winter.
Nee ik zou gaan voor een bekertje met druiven of een mandarijntje. Scholen slaan ook wel door hoor, in die gezonde traktaties. Ben blij dat ik er vanaf ben

Kaori

Kaori

05-02-2018 om 09:41

bieb

Als je allerlei los fruit doet kan het prima, dan kun je een keuze maken. Als het al door elkaar zit is die mogelijkheid er niet meer.
Zelfs als je de stukjes 'verboden' fruit er uit haalt heb je nog te maken met kruisbesmetting.

Ananas

Ananas

05-02-2018 om 17:38

Geslaagd!

Het zit er weer op! Gisteravond de meloenen uitgehold en het vruchtvlees kleingesneden. Daarna de mandarijen toegevoegd. De uitgeholde meloenen heb ik bewaard in de vriezer, daardoor werden ze mooi stevig.
Vanmorgen appel (met citroensap, goeie tip!) en druiven toegevoegd. Banaan heb ik laten zitten op advies van Veer.

Wat niet in de meloenen paste heb ik in een feestelijke schaal meegegeven. Kennelijk heeft het goed gesmaakt, want alles was op! Zoon tevreden en ik dus ook

Groeten, ananas

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.