Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Linda99

Linda99

24-09-2009 om 13:52

Trap verven

Twee vragen aan ervaren trap-ververs:
- hoe lang doe je erover om een trap te schuren en verven?
- is het te doen met kleine kinderen in huis?

Tips en ervaringen zijn dus van harte welkom. Het wordt nu namelijk echt hoog tijd dat we onze gele trap wit gaan maken.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Ayanna

Ayanna

24-09-2009 om 14:52

Mag ik meelezen?

Ik zit namelijk met hetzelfde euvel.
Een trap die een goede beurt nodig heeft, maar een peuter van 3 jaar in huis PLUS drie katten!!!

Jetske

Jetske

24-09-2009 om 15:56

Onze manier

Hoi,

Ik heb onze trap al een aantal malen in de lak gezet; ik wil nog wel eens een ander kleurtje. Dit ook een aantal keer met kinderen.

In ieder geval: trede om trede verven, dus niet de hele trap in 1x. Toen de kinderen klein waren, was er boven nog een traphekje en konden ze dus niet uit zichzelf naar beneden. We droegen ze dus en liepen dan op de niet geverfde treden. Nu ze ouder zijn kunnen ze het zelf. Als je weinig kleurverschil ziet, dus niet ziet welke tree is geverfd; op de ongeverfde tree een post-it plakken: op die tree mag je staan.
Ik verf altijd 's avonds: kan het 's nachts goed drogen en hoef je niet zo vaak op en neer.

En de katten: kunnen die niet tijdelijk (voor een nachtje) in een afgesloten kamer? Onze kat is echt een buitenkat, en die gooide (niet letterlijk nemen) gewoon naar buiten tot de trap droog was.

Jetske

groene specht

groene specht

24-09-2009 om 16:02

's avonds geverfd

We hebben de trap in vier avonden geverfd. Wel overdag geschuurd en afgenomen. En de katten heel erg opgesloten.
Eerste twee avonden waren voor de laagjes grondverf, de andere twee voor het aflakken. We hebben op aanraden van een verfwinkel hiervoor overigens betonverf gebruikt (op waterbasis). Dat zou oersterk zijn. Het droogde i.i.g. wel snel, nu -na 4 jaar- zijn er wel wat slijtplekken.

Parketlak

Wij hebben na de 2 lagen lak nog 2 lagen doorzichtige parketlak gesmeerd. Hierdoor is de trap erg slijtvast, en dat is wel fijn met kleine kinderen en een zandbak in de tuin.
Overigens droogt de parketlak snel.

Hier niet te doen

Met drie katten en twee kinderen. Ook omdat de jongste zijn been in het gips had en ik het niet zag zitten hem op en neer te moeten dragen terwijl ik telkens een tree moest overslaan. Ik zag me al beneden aan de trap liggen met mijn kind. De oplossing: mijn vader aan de slag laten terwijl ik op vakantie was. 's Ochtends werden de katten verzorgd die op zolder zaten, dan verfde hij van boven naar beneden en de dag erna weer. Hij heeft drie lagen geschilderd, ik zou zelf -met treeën om en om- dus drie dagen bezig zijn geweest.
Maar als je het toch gaat doen, bv zoals hier wordt getipt: iedere avond de hele trap, dan neem watergedragen verf, die droogt sneller. Hij slijt ook sneller, maar misschien neem je wel maantjes (ik heb nu een cremewitte trap met alu maantjes, erg mooi hoor). Succes!

Linda99

Linda99

25-09-2009 om 16:45

Goede tips!

Vriendlief is vandaag enthousiast vast begonnen. Inderdaad tree om tree. Nu vast drie treden onderaan gedaan omdat er nog niemand thuis was. Hij heeft extra dekkende slijtvaste lak gekocht. Het gaat dus niet zo snel met drogen en al, maar we maken er gewoon maar geen haastklus van.

Moet nog wel even kijken wat voor anti-slip opties er zijn. We hadden van die halve maan tapijtjes maar dat was nou niet echt heel mooi. Vriend wil traanplaat achtige maantjes maar dat lijkt mij dan weer niks. Ook tips op dat vlak zijn dus welkom

Morgana Fata

Morgana Fata

25-09-2009 om 22:01

Ikea

Bij Ikea kan je strips kopen, zwart, die ruw zijn. Volgens mij is het de bedoeling dat je die dan vooraan op de trede plakt, en zo niet je nek breekt. Een vriendin van me heeft het, en ik vind het wel mooi staan.

Claudia B

Claudia B

26-09-2009 om 09:35

Leen bakker

Wij hebben ook jaren van die halva maantjes tapijt op de trap gehad. Maar nu de trap gedaan was wilden we wel wat anders.
Die "gewone" traanplaat achtige maantjes vonden we niks maar op zich het alu wel.
We zijn gaan zoeken en kwamen op de onderstaande halve maantjes uit bij Leen Bakker:
http://www.leenbakker.nl/nl/Assortiment/Vloeren_en_Kleden/Lopers_en_Traptreden/Trapmat_alu-step.aspx

Ze zitten er nu al weer een jaar op en bevalt prima.

Groetjes,
Claudia

Linda99

Linda99

26-09-2009 om 11:17

Claudia

Hee die zien er wel leuk uit! Hoe lopen ze? Ik bedoel, maakt het herrie als er kinderen de trap op en af vliegen? Met deze dingen kunnen we in elk geval anti-slip realiseren maar ook de trap strak afgewerkt maken.

Ik ga trouwens ook even naar die Ikea strips kijken!

Claudia B

Claudia B

26-09-2009 om 17:13

Linda

Het maakt geen herrie als de kinderen de trap op en af vliegen (hier 3 stuks). Dat komt sowieso omdat we hier geen schoenen binnen dragen maar ook omdat die rubberen antislip strips iets boven het alu uitsteken dus daar maak je contact mee met je voeten/schoenen.

Groetjes,
Claudia

Linda99

Linda99

26-09-2009 om 19:00

Mooi

Fijn dat ze geen herrie maken. Wel zo handig om te weten aangezien we de treetjes inmiddels al in huis hebben Bleek dat ze tot en met vandaag in de aanbieding waren....Vriend was toch in de buurt, ging kijken en vond ze mooi. Dus meteen meegenomen

Inmiddels is de trap voor de helft geverfd. Tredes om en om. Kinderen groot deel van de dag op zolder geparkeerd, gezellig daar gepicknickt, filmpje gekeken en gespeeld. Ging wel goed eigenlijk. Nu is het wat lastiger omdat er wat heen en weer gelopen wordt en ikzelf vandaag door mijn rug ben gegaan. Kan de jongste van 3 dus niet helpen de trap op en af te gaan. Maar met kunst en vliegwerk en hulp van papa gaat het wel.

Oh ja, 's avonds gaan verven is wellicht praktischer maar hebben we eigenlijk niet zo veel zin in. En in het weekend op de dag genoeg tijd om het te doen, vandaar.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.