Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Treintje

Treintje

13-12-2011 om 14:01

Treinreis, één of twee retouren kopen?

Op de site van NS wordt het mij niet helemaal duidelijk, er staat alleen dat een retour één dag geldig is.
Ik moet 2 keer heen en weer naar een plaats, dus van A naar B, terug naar A, later weer naar B en terug naar A. Dit op dezelfde dag. Moet ik dan één of twee retouren kopen? Lijkt mij 2, ik maak de reis 2 keer, maar omdat op de site staat dat een retour 1 dag geldig is?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Tijgeroog

Tijgeroog

13-12-2011 om 14:08

2 natuurlijk

Ze bedoelen dat je op een dag heen en weer moet rijden, dat niet de volgende dag terug mag rijden. Niet dat je op een dag zo vaak je maar wilt op dat traject mag rijden.

Treintje

Treintje

13-12-2011 om 14:09

Dank je!

2 retouren dus! Dat vermoeden had ik al, maar man zei dat volgens hem één retour genoeg was.

dorle

dorle

13-12-2011 om 14:10

Ik zou

Ik zou een retour kopen, de reis maken en als je kaartje niet afgestempeld is door een conducteur, met dat zelfde kaart voor de 2e keer die reis maken.
Als het wel afgestempeld is, voor de 2e reis een nieuw retour kopen.

Treintje

Treintje

13-12-2011 om 14:16

Hahaha

Dat is ook een idee Nu weet ik dat op dat traject veel gecontroleerd wordt, dus ik denk dat de kans klein is.

Hema treinkaartje

Kijk anders nog eens bij de HEMA http://www.hema.nl/onlinewinkelen/lekker-weg/ns-actie.aspx
kun je voor 15.50 euro onbeperkt reizen een dag

let wel even op de voorwaarden, het is geldig vanaf 9 uur *werkdagen

Vic

Vic

13-12-2011 om 18:52

Nee hoor

Volgens mij mag je op 1 dagretour meerdere keren heen en weer reizen. Het heet toch niet voor niets een dagretour? Toen ik op mijn vorige standplaats werkte moesten we nogal eens 1 treinstation verderop vergaderen (5 min treinreis). En dan soms twee keer op een dag, maar dan reisden we met hetzelfde kaartje nog een keer.

Ik denk het wel

Ik reis dus echt nooit met het openbaar vervoer maar de vraag intrigeerde me. Van de ns-site haal ik onder andere dit:

Enkele reis en Retour
Reist u op één dag heen én terug op hetzelfde traject, dan koopt u een Dagretour.
U kunt uw reis wel onderbreken, als u het hele traject maar op één dag aflegt.

Je mag je reis dus onderbreken, ergens halverwege. Je kan dus in theorie kaartcontrole krijgen op je eerste helft en op je tweede helft. Ik lees dat het wel mag.

Tijgeroog

Tijgeroog

13-12-2011 om 22:32

Ns-site

Ik heb geprobeerd om de vraag aan "Eva" op de NS-site te stellen. Als antwoord kreeg ik :
"Bedankt voor uw bezoek. Ik hoop u snel nog een keer terug te zien.
Bent u geholpen met dit antwoord?
Ja Nee "

Vic

Vic

13-12-2011 om 22:48

Van ns site

"Retourkaartje
Als u op dezelfde dag naar dezelfde bestemming terugreist, dan kunt u kiezen voor een Dagretour. Sinds 1 januari 2011 kost een Dagretour hetzelfde als twee Enkele reizen. Met een dagretour hoeft u echter maar een keer een kaartje te kopen. Het treinkaartje is één dag geldig: van 00.00 uur tot de volgende ochtend 04.00 uur.."
Hij is twijfelachtig, maar ik zou er wel een zaak van maken als ik een boete kreeg. Maar dus wel op 1 retourkaartje twee keer heen en weer reizen.

Vic

Maar dan zou je je kaartje toch bij aankomst op de vertrekstation altijd kunnen verkopen aan een nieuwe reiziger die ook die kant uit moet?! Lijkt me niet de bedoeling. En hoe zit het als je met OV chipkaart reist? (heb ik niet)

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app

Puck

Puck

13-12-2011 om 23:38

Natuurlijk 2

Op een retour mag je heen en terug, niet heen en terug, nog een keer heen en weer een keer terug. Lijkt me niet meer dan logisch, ik zou het niet anders uit kunnen leggen. En uiteraard mag je je reis onderbreken ergens op je traject en kan er dan 2 x gecontroleerd worden, maar aan de code van het afstempelen kunnen ze dan zien waar en wanner je gecontroleerd bent volgens mij.

Kaaskopje

Kaaskopje

14-12-2011 om 01:03

Een keer heen en een keer terug

Een dagretour is echt niet bedoeld om meerdere malen op en neer te reizen. In principe is het de bedoeling dat een conducteur de kaart op de heenweg afstempeld waarmee de heenreis betaald is en op de terugreis nog een keer. Je mag die heen of terugreis wel onderbreken. Dan maakt het niet uit hoe lang die onderbreking is. Al zou je er een hele dág over doen. Voor meerdere reizen op hetzelfde traject moet je dus per reis betalen en niet per dag.
Maar ehm... als ie niet afgestempeld was... ik zou het er nog een keer van nemen. Het hoort niet, maar ja, dat is dan mijn geheimpje.

Kaaskopje

Kaaskopje

14-12-2011 om 01:05

Oh ja

Een dagretour moet je dus niet lezen als vrijbrief om de hele dag mee op en neer te mogen reizen, maar als kaart die op de afgestempelde datum gebruikt moet worden.

Vic

Vic

14-12-2011 om 21:51

Nou

Dan ben ik heel benieuwd of nog ergens overduidelijk (door de NS) wordt gezegd dat je maar 1x heen en weer mag op een dagretour. Het argument dat het met een chipcard ook niet kan vind ik nog het meest overtuigend, tot nu toe
Hoewel... Ik heb zo'n chipcard. Daarmee check ik in op het vertrekstation, maar volgens mij kan ik dan overal heen reizen zolang ik maar niet uitcheck. Dus ik check in op Amsterdam en ga naar Utrecht, vervolgens weer terug naar Amsterdam, en weer naar Utrecht. Dan check ik uit. En vervolgens weer in om terug te gaan naar Amsterdam. Kan dus best. Of Amsterdam inchecken, dan naar Utrecht, dan naar Haarlem, daar uitchecken (dan betaal je Amsterdam-Haarlem), en dan weer terug naar Amsterdam. Of maak ik een denkfout?

Toke

Toke

14-12-2011 om 23:13

Denkfout?

ik heb helemaal geen ervaring met ovchip, maar toch denk ik dat je een denkfout maakt. Anders zou toch iedereen alleen nog maar bij het eerste station inchecken en daar aan het eind van de dag weer uitchecken? Zo simpel zal het vast niet zijn, veel te fraudegevoelig. Maar het neemt niet weg dat ik wel benieuwd ben hoe het dan wel zit,

Vic

Vic

15-12-2011 om 08:48

Die incheckpalen op stations staan op het perron of, zoals in Utrecht, bij de uitgang van het station. Er is niemand die controleert of je in- dan wel uitcheckt. De voorwaarde is dat je ingecheckt moet zijn als je in de trein zit. Dat controleert de conducteur. Bij overstappen hoef je voor de trein niet in- of uit te checken (bus wel).

amk

amk

15-12-2011 om 09:24

Denkfout

je kunt niet inchecken en uitchecken op hetzelfde station zonder dat je ergens anders ook uit en in gecheckt hebt.
Die slimmigheid hebben ze wel bedacht.

Maar de truc is het hebben van 2 chipkaarten. Het heeft ooit in de nrc next gestaan.

http://www.ad.nl/ad/nl/1012/Binnenland/article/detail/3077509/2011/12/15/Bonnenregen-voor-oude-brommers.dhtml

Vic

Vic

15-12-2011 om 09:33

Amk

Ja, dus als je van Groningen naar Maastricht gaat check je in in Groningen. In Maastricht check je niet uit en in, maar je stapt gewoon weer in in de trein naar Delfzijl. Daar check je uit en weer in, en dan ga je terug naar Groningen. Kan toch?

Tijgeroog

Tijgeroog

15-12-2011 om 09:36

Vic

Sorry hoor, maar wat denk je nou zelf?

Tijgeroog

Tijgeroog

15-12-2011 om 09:36

Amk

Ik denk dat je een andere link had willen plaatsen.

Kaaskopje

Kaaskopje

15-12-2011 om 13:44

Het antwoord zit 'm in controle ja of nee

en vermoedelijk ook de tijd dit tussen in- en uitchecken zit. Althans dat denken wij. Als je nooit een conducteur tegenkomt die kan constateren dat je op de terugweg bent zonder ergens uitgecheckt te hebben, kom je er mogelijk mee weg, maar... als je dan vervolgens op een paar kilometer van je incheckpaal weer uitcheckt zou het kunnen dat het systeem dat registreert als 'dat is raar'. Tussen Groningen en Delfzijl zit je normaal gesproken niet zo'n 12 uur in de trein. (reis plus dagje winkelen)

Vic

Vic

15-12-2011 om 13:57

Ja, dat zal het zijn

Als je tijdens dat traject Groningen-Maastricht-Groningen op de terugweg controle krijgt val je natuurlijk door de mand. Dan ziet de conducteur waarschijnlijk in zijn apparaatje dat je in Groningen bent ingecheckt en nu op weg terug bent. Achteraf zul je weinig problemen krijgen. Ik verwacht echt niet dat de NS al die scanapparaten van de conducteurs inleest en verbandscontroles gaat doen of afwijkingen qua tijd gaat zoeken. Ze verdienen al zoveel aan het reguliere vervoer dat ze echt geen hoge investeringen zullen doen om enkele creatieve fraudeurs op te sporen.

Kaaskopje

Kaaskopje

15-12-2011 om 13:59

Vic

Ze kunnen je reisverleden vrij makkelijk aflezen. Dat doen ze gewoon met het apparaat wat ze hebben.

Pien

Pien

15-12-2011 om 15:52

2 retouren

Je betaald toch voor het aantal afgelegde kilometers? Dus als je 2x heen en weer gaat betaal je ook 2x een retour. Met de auto of de fiets kost het je toch ook 2x een retour aan brandstof, waarom voor de trein dan niet?

Vic

Vic

15-12-2011 om 15:54

Tja

"Met de auto of de fiets kost het je toch ook 2x een retour aan brandstof, waarom voor de trein dan niet?"
Zo zijn er wel meer verschillen tussen de trein en een auto of fiets.

Tijgeroog

Tijgeroog

15-12-2011 om 18:01

Zwartrijden

Ik vind het zwartrijden, ookal kan het misschien wel als je geen controles krijgt.

Kaaskopje

Kaaskopje

15-12-2011 om 20:35

Wat ik altijd zo apart vind

is als mensen ervan balen dat ze een kaartje hebben gekocht en verdraaid.... geen controle! Dan hadden ze net zo goed geen kaartje kunnen kopen. Waarop 'brave ik' antwoord 'je koopt 'm toch niet voor de conducteur maar voor de reis?'
Sommige mensen zien het kopen van een kaartje blijkbaar niet als het kopen van vervoer van a naar b maar zuiver als middel om de conducteur tevreden te houden.

Tirza G.

Tirza G.

15-12-2011 om 22:08

Hypothetisch voorbeeld

Want je kúnt niet eens op 1 dag van Groningen naar Maastricht, terug naar Groningen en dan nog door naar Delfzijl. Dan passeer je een datumgrens.

Tirza

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.