Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

treinreis naar Amsterdam Nieuw West op koningsdag

Wij wonen in het uiterste westen van Amsterdam, en ons dichtstbijzijnde treinstation is Amsterdam Lelylaan. Er zijn mensen die ons vrijdag mogelijk per trein willen bezoeken, om redenen die met Koningsdag niets van doen hebben. Nu valt de drukte in ons deel van de stad enorm mee, maar hoe zit het met de stations? Lelylaan is waarschijnlijk vrij rustig. Centraal moet je natuurlijk absoluut vermijden, maar deze mensen komen uit het oosten en zullen o.a. Lelystad, Almere, Amsterdam Zuid en Schiphol (overstap) passeren, vermoedelijk in de middag rond een uur of twee.

Zijn die Amsterdamse randstations een beetje te doen op Koningsdag (in de middag), of is dat ook een hysterische massa? Als inwoner van onze schone hoofdstad zorg ik dat ik op die dag niet in de buurt van het ov kom, vandaar dat ik hier zelf geen ervaring mee heb.

Groeten,

Temet

Amsterdammertje

Amsterdammertje

24-04-2018 om 13:59

afhankelijk

Niet elk station en ook niet continu dat je over de hoofden kan lopen. Alles gaat natuurlijk naar centrum of Vondelpark, de Jordaan. Ik heb het wel eens gedaan (met de trein) maar de gedachte eraan benauwd me nog steeds (en niet het station wat jij noemt). Als je instapt in Almere moet je wel een plekje kunnen vinden als je voor het spitsuur vertrekt en als ze niet hoeven over te stappen (is dat zo?) zal Lelylaan niet meer druk zijn. Terug is een ander verhaal (afhankelijk van het tijdstip) lijkt mij.

Eerlijk gezegd krijg ik het er benauwd van maar waarom leg je die vraag niet even voor aan de NS?

Dora

Dora

24-04-2018 om 15:12

Die hysterische massa

is ook wel grappig. Wij gaan juist bij voorkeur Amsterdam uit per trein en dan kom je ze wel tegen: feestende blonde jongeren uit het hele land, die met grote ogen om zich heen kijken naar de grote stad. En kleine groepjes autochtone Marokkanen, die enigszins geïntimideerd door die blonde massa's heen bewegen. Maar het blijft meestal wel gezellig.Halverwege de middag is het het rustigst, dan is iedereen er al en willen ze nog niet terug.

Temet

Temet

24-04-2018 om 15:15 Topicstarter

Amsterdammertje

De reis behelst twee keer overstappen, waarvan de tweede keer op Schiphol. Het is de vraag of op dat station veel van de drukte te merken is. De treinen Amsterdam-Den Haag vv gaan daar wel langs.

De terugweg is sowieso geen probleem, ze gaan niet die dag met de trein terug.

Vraag voorleggen aan de NS - tja, is dat weer met zo'n ellendige computer waar je dan moet inspreken en die je niet verstaat of, als-ie je wel verstaat, je niet begrijpt? Nou ja, ik kan het proberen.Maar ik hoop eigenlijk op ervaringsverhalen.

Groeten,

Temet

Hoe dichter bij Amsterdam

Ik denk dat station Amstel, of WTC of Zuid drukker is dan Schiphol. Waarom zou een feestvierder op Schiphol uitstappen als deze nog doorrijdt naar CS of WTC.
Er rijdt trouwens ook een bus van Schiphol naar het uitersten van Nieuw-west!

Triva

Triva

24-04-2018 om 18:37

mwoah

Ze zitten dus al een poos in de trein dus ze zullen wel zitplaatsen hebben, daarna zal het erg druk worden maar het laatste stuk weer rustig. Op schiphol kom je natuurlijk weer de drukte in voor mensen die op Schiphol moeten overstappen richting Amsterdam. Nou ja druk wordt het sowieso en als ze niet perse op een bepaald tijdstip bij jou moeten zijn overleven ze het wel

Amsterdamse

Amsterdamse

26-04-2018 om 16:38

Aantal stations gesloten

https://www.gvb.nl/reizen/koningsdag-2018

Ik zie net dat er een aantal stations worden gesloten, oa CS en Rai. Dat heeft wellicht invloed op de drukte op andere stations, oa Lelylaan? Ik kan me nl goed voorstellen dat bezoekers op Lelylaan uitstappen en verder naar de binnenstad gaan met tram 1 of 17.

Amsterdamse

Amsterdamse

26-04-2018 om 16:42

Herstel

CS is wel bereikbaar per trein, maar er rijden geen trams.

Flixbus

http://www.at5.nl/artikelen/181364/ov-in-de-stad-omgegooid-tijdens-koningsdag-cs-niet-bereikbaar

Van veel plaatsen in het land kun je met de flixbus komen. Die stopt op Sloterdijk. Daar kun je mogelijk met minder problemen dan op andere stations wel met de metro. En anders neem je een taxi of ov-fiets.

Bus 15/18 is ook nog een mogelijkheid. Misschien kun je zelf mensen van Sloterdijk halen. Met de auto of anders zelf met het ov.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.