Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Tuintje

Tuintje

08-08-2018 om 13:18

Tuin sproeien met slootwater

Na ettelijke liters kostelijk drinkwater verspild te hebben om de tuin de droogte te laten overleven, heb ik bedacht dat het beter is om slootwater te gebruiken voor het sproeien van de tuin.
Echter, ik heb daar geen ervaring mee, dus ik heb geen idee wat voor een pomp ik moet gebruiken. Er zijn beregeningspompen en dompelpompen.
Kan ik toe met een vuilwater-dompelpomp die ik in de sloot hang? Het gaat om een tuin van 1400m2, De sloot is ons eigendom.

V@@s

V@@s

08-08-2018 om 13:25

bij droogte

mag je vaak niet sproeien met oppervlaktewater, afhankelijk van in welk gebied je woont. Dat het jouw sloot is maakt daarvoor niet uit.

Tuintje

Tuintje

08-08-2018 om 14:11

Weet ik

Dat weet ik. Er is hier geen sproeiverbod en het gaat niet alleen om dit jaar. Ik wil op de langere termijn ook niet al mijn drinkwater de tuin in kieperen...

OND

OND

08-08-2018 om 14:57

Het lijkt me sterk

dat u een sloot in eigendom zou hebben. Zou het kunnen dat u het eigendomsrecht van de oever verwart met dat van de sloot?

Tuintje

Tuintje

08-08-2018 om 15:02

Jemig

Daar gaat het niet over.
Ik vroeg om tips over de werkwijze.
En ja, die sloten liggen op mijn kavel.

OND

OND

08-08-2018 om 15:38

Nee daar gaat het inderdaad niet over

Als u uw tuin handmatig sproeit kan u dat doen met een vuilwater-dompelpomp.
Die hebben doorgaans een uitlaat van een 40-50 mm. Daar kan u een slang van die diameter op aansluiten en, met wat kunst en vliegwerk, aan het uiteinde van de slang een broeskop -of hoe heet zo'n ding (met al die gaatjes)- van een gewone gieter.
U moet er dan wel rekening mee houden dat de broeskop vaak het debiet van de pomp niet kan wegwerken, waardoor die overbelast wordt. 5 minuutjes sproeien, 10 minuutjes rust, weer 5 minuutjes enz.

Angela67

Angela67

08-08-2018 om 15:55

Ond /ot