Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Tuintje

Tuintje

08-08-2018 om 13:18

Tuin sproeien met slootwater

Na ettelijke liters kostelijk drinkwater verspild te hebben om de tuin de droogte te laten overleven, heb ik bedacht dat het beter is om slootwater te gebruiken voor het sproeien van de tuin.
Echter, ik heb daar geen ervaring mee, dus ik heb geen idee wat voor een pomp ik moet gebruiken. Er zijn beregeningspompen en dompelpompen.
Kan ik toe met een vuilwater-dompelpomp die ik in de sloot hang? Het gaat om een tuin van 1400m2, De sloot is ons eigendom.

V@@s

V@@s

08-08-2018 om 13:25

bij droogte

mag je vaak niet sproeien met oppervlaktewater, afhankelijk van in welk gebied je woont. Dat het jouw sloot is maakt daarvoor niet uit.

Tuintje

Tuintje

08-08-2018 om 14:11

Weet ik

Dat weet ik. Er is hier geen sproeiverbod en het gaat niet alleen om dit jaar. Ik wil op de langere termijn ook niet al mijn drinkwater de tuin in kieperen...

OND

OND

08-08-2018 om 14:57

Het lijkt me sterk

dat u een sloot in eigendom zou hebben. Zou het kunnen dat u het eigendomsrecht van de oever verwart met dat van de sloot?

Tuintje

Tuintje

08-08-2018 om 15:02

Jemig

Daar gaat het niet over.
Ik vroeg om tips over de werkwijze.
En ja, die sloten liggen op mijn kavel.

OND

OND

08-08-2018 om 15:38

Nee daar gaat het inderdaad niet over

Als u uw tuin handmatig sproeit kan u dat doen met een vuilwater-dompelpomp.
Die hebben doorgaans een uitlaat van een 40-50 mm. Daar kan u een slang van die diameter op aansluiten en, met wat kunst en vliegwerk, aan het uiteinde van de slang een broeskop -of hoe heet zo'n ding (met al die gaatjes)- van een gewone gieter.
U moet er dan wel rekening mee houden dat de broeskop vaak het debiet van de pomp niet kan wegwerken, waardoor die overbelast wordt. 5 minuutjes sproeien, 10 minuutjes rust, weer 5 minuutjes enz.

Angela67

Angela67

08-08-2018 om 15:55

Ond /ot

Ben jij wellicht dezelfde man die schreef onder de naam Yvan?
Gr Angela

OND

OND

08-08-2018 om 15:58

Verkoopt

die dompelpompen of zo?

Tuintje

Tuintje

08-08-2018 om 16:04

Aha

Dat klinkt goed, OND. Zonder broes o.i.d. kan het water natuurlijk sneller wegstromen.
Zo'n vuilwaterpomp heeft kennelijk een ingebouwd filter dat voorkomt dat ie verstopt raakt?

OND

OND

08-08-2018 om 16:59

ingebouwd filter

Ja, maar daar moet u zich niet al teveel illusies over maken. Het is eerder een gaas, bedoeld om kiezelsteentjes en zo tegen te houden.

Wilgenkatje

Wilgenkatje

09-08-2018 om 22:12

Afgedankte wasmachinetrommel

Ik zie bij ons in de buurt weleens dat mensen een afgedankte wasmachinetrommel in de sloot hebben liggen als eerste obstakel om ongewenste troep tegen te houden.

OND

OND

12-08-2018 om 14:09

Geen zicht

maar wel creatief... Ik zou er dan wel de deur van de wasmachine aan schroeven om opzuigen van modder te verhinderen.

Marie

Marie

12-08-2018 om 15:20

bovenlader

Waarschijnlijk zijn dat trommels van een bovenlader Die zijn namelijk rondom "dicht".

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.