Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Tuinadvies gevraagd : pergola

in onze geheel betegelde tuin (met verhoogd terras) willen we rondom het verhoogde terras van 25 vierkante meter een pergola plaatsen en daar een druivenplant omheen laten groeien.
We willen namelijk meer groen in de tuin,maar niet te veel werk.Wie weet of een druif veel onderhoud vergt?

Wilma

Wilma

24-06-2013 om 17:13

Zoveel je wilt

Toevallig it weekend bij iemand geweest bij wie de druif weelderig groeide (tuin op t zuiden) . Zij snoeide dus echt nooit!

Ik snoeide tot afgelopen jaar de druif bij mij wel en die groeit maar mondjesmaat. Nu dus eens NIET snoeien en kijken of ie t dan beter gaat doen .

Druivenstruik

druif groeit op oud hout, dus jonge loten snoeien. En die kunnen hard gaan. En hou er rekening mee, zeker als er druiven aan gaan hangen dat er veel insecten (wespen dus) op af komen.

Waarom druif?

Een druif is als struik niet erg mooi, dus als je 'm vooral voor de sier wilt, dan zijn er wel mooieren klimmers te vinden. En verwacht niet al te veel van de druiven zelf: hier worden de meeste toch wel door vogels opgegeten..

sus-anne

sus-anne

25-06-2013 om 18:59 Topicstarter

Geen druif>? wat dan?

wespen ,geen mooie struik ,geen druif dus.
Maar ik wil een winterharde ,groenblijvende klimmer over de pergola heen laten groeien,eentje die ook nog weinig onderhoud vergt( wat een eisenpakket he?) ,dus welke is dan geschikt? en mooi? en wespvrij? en een beetje snelgroeiend ?

Euh... ideetje

Ja je wilt wel veel hoor Een druif blijft trouwens ook niet groen in de winter. Ik vind bijvoorbeeld een blauwe regen wel mooi. Die groeit erg snel, is heel mooi als hij bloeit (hier altijd 2x per jaar) en daarbuiten ook, want heeft mooi blad. Al verliest hij die wel in de winter... Er komen geen wespen op af, maar wel veel bijen (goed juist! Red De Bij!). Nadeel kan zijn dat er in het najaar een soort peulen aan groeien die er ook weer af vallen en die zijn heel giftig. Dus als je nog erg jonge kinderen hebt is dat wel iets om mee op te passen...

ijsvogeltje

ijsvogeltje

25-06-2013 om 20:48

Geen druif

Geen druif doen hoor, daar is weinig moois aan. Je moet 'm sowieso ieder jaar weer helemaal snoeien, en dan heb je bijna niets meer.
Klimop? Groeit razendsnel, blijft hele jaar groen.
Kamperfoelie vind ik ook mooi. Bloeit uitbundig, en blijft hele jaar groen, hebben wij tegen een schutting aan. Als je persé geen wespen wilt, vallen dan niet alle bloeiende struiken of planten af?

sus-anne

sus-anne

25-06-2013 om 22:13 Topicstarter

Oke

Nee, geen druif, daar hebben jullie me van overtuigd.
En uiteraard heb ik wel eens wespen in mijn tuin, , maar ik kan me voorstellen als er mierzoete druiven hangen, dat er dan extreem veel wespen op af komen. kamperfoelie lijkt me ook wel iets, al lees ik op internet dat niet alle kamperfoelie, s groen blijven in de winter.
Ik ga eens rondneuzen in het tuincentrum, tips blijven welkom, want al heb ik veel eisen, ik heb totaal geen groene vingers.

sus-anne

sus-anne

25-06-2013 om 22:16 Topicstarter

Blauwe regen

Blauwe regen lijkt me wel heel mooi, maar zo saai kaal in de winter.

Sawo

Sawo

25-06-2013 om 23:19

Groenblijvende clematis

Voldoet aan al je eisen. Zijn verschillende soorten in. Leuk om te combimeren met gewone clematis en passiebloem (geeft hele zomer door bloemen)

http://www.clematis.be/groenblijvend.html

Brianna F

Brianna F

26-06-2013 om 12:08

Blauwe regen

Wij hadden ook een blauwe regen over de pergola. Omdat deze voor het huiskamerraam stond vond ik het wel ideaal dat hij kaal werd 's winters. Had ik meer licht binnen. je zou er ook groenblijvende klimop doorheen kunnen laten groeien. Allebei hebben wel in de groeiperiode bijna wekelijkse snoeibeurten nodig. Ik heb 'm ooit onder de dakgoot vandaan moeten trekken na een vakantie.

Ik mis nog een eis

Ik mis nog een eis: goede winterhardheid. En daar gaat het mis met de groenblijvende clematis. Ik heb er een, buren hebben een andere, en in de winter van 2011-12 hebben ze beide zo'n dreun gekregen dat ze niet meer om aan te zien waren. Ik dacht dat de mijne was doodgevroren, maar hij bleek het toch te hebben overleefd, al moest hij wel bijna van voren af aan beginnen.

De sterkste groenblijvende klimmer is en blijft de klimop. Alleen: als die uitgeklommen is dan kan-ie gaan bloeien, en als er iets is dat wespen aantrekt is het wel een bloeiende klimop...

Duurt het echter nog een tijd voor-ie is uitgegroeid (ik vermoed dat regelmatig bijknippen kan helpen) dan is klimop geen slechte keus. Ik zou Goldheart nemen, die is groen met geel, wat in de winter vrolijk staat, en groeit redelijk snel.

Blauwe regen is ook mooi, maar inderdaad niet wintergroen. En hij neemt behoorlijk wat ruimte in, zorg dat de pergola hoog genoeg is dat je niet met je hoofd in de bladeren zit...

Groeten,

Temet

sus-anne

sus-anne

26-06-2013 om 17:29 Topicstarter

Temet

Die eis stond er wel bij,winterhard.
en ja de klimop was een van de eerste die in mijn gedachte kwam,voldoet aan al mijn eisen maar.......zo saaaaaaaaaaaaaaaai.
Daarom valt die voor mij echt af,ik ga steeds meer richting clematis,en misschien moet ik dan maar hopen op wat mildere winters
Jouw clematis heeft het wel overleefd zeg je? is hij ook weer mooi geworden?

Niet doen die clematis

Susanne, er bestaan wel wintergroene clematissen maar die zijn dus echt níet winterhard in ons klimaat. Als je pergola in de zon staat zou je die klimop wel kunnen opvrolijken met een niet-wintergroene clematis, die onze winters wel overleeft en gewoon elk jaar weer opkomt. Je kunt er meerdere planten, eentje die bijvoorbeeld in het voorjaar bloeit en een die in de zomer bloeit. Overigens houdt een clematis (van oorsprong een bosplant) van koele wortels, dus zorg dat die in de schaduw staan.

Nog een nadeel van clematis

Clematis klimt doordat de bladsteeltjes om iets heen gekronkeld worden en de plant zich zo vasthoudt. Dat werkt in mijn tuin uitstekend, want mijn clematis staat tegen een hek. Maar zo´n ielig bladsteeltje slingert zich niet om een pergola, en een clematis kan dus ook niet zelfstandig die pergola in. Die pergola zal je dus van een klimrek moeten voorzien. Een hoop gedoe, en ook niet mooi.

Dat idee van Chris is dan wel weer handig: stuur de klimop vooruit, en jaag er dan een clematis naar keuze achteraan. Aan de klimop kan-ie zich wel vasthouden.

En ja, mijn clematis (Early Sensation) heeft de afgelopen winter wel overleefd en deed het dit jaar goed. Maar vorig jaar was het echt helemaal niks, het duurde geloof ik tot juli voordat ik bemerkte dat-ie überhaupt nog leefde (moet ik wel bijzeggen dat hij toen nog maar een jaar stond, erg groot was-ie nog niet) En ik woon in Amsterdam, in een gesloten bouwblok. De winters slaan hier minder hard toe dan in andere delen van het land.

En kijk voor de grap eens op de site van kwekerij Esveld naar wat voor soorten klimop er zijn, je zult versteld staan. Ze groeien overigens niet allemaal even hard.

Groeten,

Temet

oregano

oregano

26-06-2013 om 22:20

Klimhortensia

Wij hebben een witte klimhortensia tegen de schutting, maar kan ook aan pergola lijkt mij. Groeit snel en blijft groen in de winter, wel iets minder groen dan in de winter maar wel groen.

sus-anne

sus-anne

27-06-2013 om 08:18 Topicstarter

Het wordt b(l)oeiend

tjonge er gaat een (tuin)wereld voor me open.
Dat heb je als je al meer dan 12 jaar tegels in je tuin hebt .
Geen clematis dus ,teveel *gedoe*.
die klimhortensia lijkt me ook wel iets,alleen staat er duidelijk bij de omschrijving* overleeft bij milde winters*.Wat me dan doet denken dat bij het eerste nachtvorstje de klimhortensia overlijdt (?).
Kwekerij Esveld ga ik nog eens bekijken,wie weet vind ik daar *de ideale* klimop.
En zo niet,ach dan kan ik altijd nog een kunstplant kopen ,die hoef ik alleen maar af te stoffen haha.

nathalie

nathalie

27-06-2013 om 09:19

2 soorten

lijkt me voor jouw doel prima, zoals klimop voor het gemak en het groen in de winter, en clematissen erbij voor de kleur in de zomer. Clematissen zijn helemaal geen gedoe hoor. Ze klimmen zelf die klimop wel in en vroeg in het voorjaar knip je ze gewoon op een halve meter boven de grond af. Vraag bij een kewker (esveld is een goeie) welk type je moet hebben.
Mijn klimhortensia is trouwens heel goed winterhard maar niet groen in de winter, en dat hoort ook zo bij klimhortensia's. http://plantnu.nl/klimhortensia

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.