Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Tessa

Tessa

03-01-2013 om 09:56

Tweede auto

We zitten eraan te denken om een extra auto(tje) aan te schaffen voor mijn werk.

Door regen, wind en kou alles op de fiets doen begint me namelijk een beetje op te breken.
Ook op vrije dagen lijkt het me fijn op de kinderen een keer met de auto naar sportclubs e.d. te kunnen brengen als het goor weer is of als er vriendjes bij zijn.

Maar die extra kosten.
En er is hier in de buurt nu al een parkeerprobleem.
En het is slecht voor het milieu, beetje aso, twee auto's

Wat is wijsheid...

Groetjes Tessa


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Elektrische fiets en goede regenjas

Misschien ook een idee? Ik heb al een goede regenjas, en ik denk erover om een elektrische fiets aan te schaffen. Is goedkoper dan een tweede auto.

Tessa

Tessa

03-01-2013 om 11:06

Liever auto

want anders wordt ik nog nat

Tja

Ik ben het eens met Fay. Je vraagt: wat is wijsheid, en mijn idee is inderdaad ook: electrische fiets + goede regenkleding. En misschien af en toe het OV, als dat bij jou een haalbaar alternatief is.

Als jouw reactie dan is 'liever een auto', dan lijkt het mij dat je oorspronkelijke vraag niet zozeer is 'wat is wijsheid' maar meer 'hoe kan ik de aankoop van een auto voor mezelf en de buitenwereld rechtvaardigen?'

Op die vraag heb ik geen antwoord.

Er zijn trouwens geen fietsen, maar wel motoren met dakjes erop (van BMW meen ik), maar daar moet je dan een motorrijbewijs voor hebben/

En verder heb je brommobielen, van die miniautootjes die eigenlijk overdekte brommers zijn. Mogelijk minder milieubelastend dan een echte auto, maar milieubelastender dan een fiets, en je moet een gewone parkeerplaats gebruiken (tenzij je een echt invalidenwagentje hebt, en dat is niet het geval).

Groeten,

Temet

Snuggle's

Snuggle's

03-01-2013 om 11:51

Haha tessa

Je wilt inderdaad geen tips, je wilt horen dat je gewoon een tweede auto moet kopen .

Ik heb zelf geen auto maar wel een scooter voor als ik verder weg moet. Dat maakt het wel wat makkelijker. En ik heb nu een hele goede regenponcho dat scheelt ook een heel stuk.
Maar laatst had ik drie weken een auto te leen van iemand die op vakantie was en wat een heerlijkheid weer zeg. Maakt het dagelijks leven wel een stuk makkelijker.

Tessa

Tessa

03-01-2013 om 12:16

Oke

ik zie in dat jullie gelijk hebben, ik wil gewoon lekker een auto,hihi
Nu ik dit duidelijk heb ga ik eens kijken hoe we dit financieel rond krijgen

Tja

Is een auto echt altijd handig? Denk aan files en parkeren. De keren dat ik de auto had en in de regen kind naar sporten bracht kon ik de auto nergens kwijt. Dus kind droppen en bij ophalen hopen dat kind snel naar buiten komt.
De keren dat het heel erg regende vielen uiteindelijk wel mee, mijn regenjas heb ik niet vaak aan gehoeven.
Kijk even bij het halen en brengen hoe eea parkeertechnisch is.
Is een auto huren voor bepaalde dagen in de week ms een optie? Heb geen idee hoe duur dat is.

Tessa

Tessa

03-01-2013 om 12:34

Parkeren

is inderdaad een probleem ja, ik kan ook helemaal niet file parkeren...

Voor mijn werk ga ik van adres naar adres dus als ik een elektrische fiets zou kopen moet ik nog steeds net als nu iedere keer dat regenpak aan en uit en bij mensen nat binnen komen. Dat vind ik zo vervelend.

Lange regenjas

Ik heb een hele lange regenjas, blijf er goed warm en droog in. Maar vind fietsen in de regen ook geen feest hoor...
Er zijn nu wel hele leuke regenjassen te koop, de mijne is maar een saai ding vergeleken bij deze: http://www.hipinderegen.nl/lange-regenjas/

Tessa

Tessa

03-01-2013 om 13:27

Leuk!

Maar wel erg duur enne.....nog steeds liever een auto, haha

Snuggle's

Snuggle's

03-01-2013 om 13:28

Regen

Enigszins off topic, maar weinig regen?! Ik word echt simpel van alle regen waar ik de afgelopen weken doorheen gefietst ben. Nou moet ik wel drie keer per dag op de fiets zo ongeveer dus dat zal schelen maar pfff, klaag klaag

Regen

inderdaad heeft het de laatste tijd meer geregend dan anders. Het is gewoon knap nat.

Tja en wat die tweede auto betreft, ik weet het niet hoor, de meeste mensen streven in deze crisistijden naar wat bezuiniging en kalmer aan, en áls er iemand al een grootverbruiker is, dan is het wel die auto.
Maar goed, reken maar eens netjes uit wat-ie kost, zo door de tijd. En niet te veel verwennen he, die kindertjes halen en brengen. Dan zijn ze als ze straks naar het VO gaan niks gewend!

Jacquel

Jacquel

03-01-2013 om 13:52

Greenwheels?

Ik heb nu een bestelbus voor mijn bedrijf, maar heb al besloten dat ik later aan een Greenwheels-auto ga (als ik die bus niet meer nodig heb). Ik heb eens een proefabonnement gehad, toen de bus kaduuk was, en dat beviel me goed. Je kunt op internet de auto reserveren, voor een enkel uurtje of twee weken. Ik heb zelfs meegemaakt dat ik de bus gemist had, snel naar huis gegaan ben en toen een auto kon reserveren en meteen ophalen, zodat ik toch op tijd was. Het maakt wel uit dat ik in een middelgrote stad woon en de dichtstbijzijnde Greenwheels-auto op loopafstand is. Maar ik ben ook weleens naar een (grotere) Greenwheels-auto gefietst.

Greenwheels is niet de enige aanbieder. Ook "gewone" autoverhuurbedrijven hebben weleens dit soort systemen. Ik zou zeggen, probeer het eens uit. Het is enorm veel goedkoper dan permanent een auto voor de deur.

Tihama

Tihama

03-01-2013 om 13:55

Ervaring

Ik heb onze tweede auto er juist een aantal jaar geleden uitgegooid. Dt leek me qua geld, milieu en gewicht het slimste.
Ik heb een goede fiets en goed regenpak aangeschaft.

Het maandelijks voordeel was ruim 200 euro qua kosten. Belasting, benzine, verzekering, afschrijving, onderhoud.

Het gewichtsvoordeel was 60 km fietsen per week betekende extra ruimte voor chocola en chips zonder lijnperiodes.

Sportclubjes was soms vervelend: heen en weer fietsen door regen, maar hee, dat zijn weer extra calorieën.

Hoe ver moet je fietsen naar je werk? Ik hoef niet ver, maar ik hoor van verschillende mensen die wel ver fietsen, dat een elektrische fiets het leven dan een stuk makkelijker maakt. Regen en wind trotseren, terwijl je fietst alsof je wind n de rug hebt, schijnt toch veel fijner te zijn.

Tihama

Tihama

Tihama

03-01-2013 om 14:01

Verwennen

Ja, dat is een goeie. Toen ik de auto nog had, was het voor de kinderen makkelijk en normaal om gehaald en gebracht te worden. Nu is het normaal om een regenpak aan te trekken en op de fiets te stappen.

Het motto :" je smelt niet van een paar druppels" zit er nu een stuk beter in. Voor mijn gevoel geef ik ze daar een betere basis mee voor de rest van hun leven dan het huidige gemak om gehaald en gebracht te worden.

Nu scheelt het dat ik als puber 30 km per dag moest fietsen, dus ik beschouw alles hier in de stad als peanuts.

Tihama

Nav tihama

Tihama had een voordeel van 200 per maand van de overstap. Dat betekent dat je dus kan rekenen op extra kosten van ongeveer 200 per maand als je een tweede auto neemt. 2400 per jaar dus. Da's minimaal een nettomaandsalaris, vooropgesteld dat je voltijds werkt bij een redelijk salaris (of part-time werkt tegen een heel hoog salaris).

Wil jij jaarlijks minimaal een hele maand werken om niet af en toe door de regen te hoeven fietsen?

Over de bijkomende nadelen (milieubelasting, parkeersores, gewichtstoename) heb ik het dan verder niet gehad.

Groeten,

Temet

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

03-01-2013 om 14:33

Haha

Fijn dat je dit zo helder uitdrukt Temet.

En voor mij is het antwoord heel duidelijk ja!

Al zou ik wel meer de fiets moeten pakken, dat klopt.

Is en-en een optie: dus blijven fietsen en de auto voor extra? Bij mijn auto zijn de variabele kosten namelijk stukken hoger dan de vaste kosten. Hij wordt dus echt wel goedkoper als ie blijft staan.

Fransien

Fransien

03-01-2013 om 14:54

En hoe doe je dat met 4 kinderen?

Wij gebruiken onze auto niet voor woon-werkverkeer en binnen het dorp alleen als het niet anders kan, ik heb een bakfiets en geen zin in al het lastige parkeren hier. Verder is alles in principe op loop/fietsafstand. Volgens mij zijn er geen greenwheels voor 6 personen, maar ik zou het wel een ideaal systeem vinden, het zou ons een auto voor de deur schelen.

Primavera

Primavera

03-01-2013 om 15:01

Dan heb je gewoon een tweede auto

Met 4 kinderen hebben wij dus gewoon een tweede auto.
Het ligt er ook enorm aan hoe je woont. Wij wonen in een klein gehuchtje buiten de stad en ik ga mijn kinderen echt niet op de fiets sturen op een 70km-weg zonder fietspad er naast.
Sport, clubjes en zelfs de bibliotheek zijn te ver om met de fiets te gaan en de bus komt slechts twee keer per dag langs.
Als ik zie hoeveel geld ik uitspaar met de bibliotheek voor 6 personen dan kan ik daar aardig wat voor rijden.

Primavera

Jouw situatie is een hele andere. Fietsen is bij jou sowieso al een heel ander verhaal dan hier in Nederland. Maar dit draadje is begonnen met iemand die nu allerlei dingen met de fiets doet, dat gaat kennelijk zonder al te veel problemen, maar af en toe wordt ze moe en/of nat en dat is ze nu wel zat. Het is dus niet de vraag of bepaalde activiteiten wel of niet gedaan kunnen worden, maar of je er nat bij wordt of niet.

En dan is vervolgens de vraag: is dat moe en nat worden zo vervelend dat je daartegen een auto wilt aanschaffen, als je ondertussen weet wat een auto kost. En dat hangt natuurlijk weer van ieders individuele omstandigheden af.

Groeten,

Temet

Tessa

Tessa

03-01-2013 om 17:00

Bedankt voor alle inzichten

ik vrees dat als ik het kan betalen, ik toch voor een auto ga....erg he...

Ik heb gewoon veel zin in het gemak ervan.
De afstand naar mijn werk valt nog wel mee, 8 km. Maar als ik op mijn werk ben ben ik er nog niet. Ik fiets de hele ochtend van adres naar adres en soms moet ik 's middags ook nog ergens heen als ik op kantoor zit.
Dit zijn het flinke afstanden en het kost veel tijd waardoor op kantoor weer werk blijft liggen.
Maar goed met de auto sta je soms weer in de file wat ook veel tijd kost dus dat kan je dan ook weer tegen elkaar wegstrepen...

Ach ik wordt gewoon een beetje lui denk ik, zal de leeftijd zijn.
Hoewel 36 is ook niet echt oud

Greenwheels is hier niet in de buurt (dorp) en als het wel zo was had ik het denk ik niet gedaan, teveel plannen.

Tessa

Tessa

03-01-2013 om 17:02

En en

is inderdaad een goede optie, anders wordt ik moddervet denk ik. Soms fiets soms auto bedoel ik.

Vier kinderen en 1 auto

Hebben we jaren gedaan. Ze gingen op de fiets naar school. Ik haalde boodschappen met de fiets. En ze gingen alleen naar clubjes in eigen dorp.

In vakanties deden we het vervoer heen/ terug met een combi trein en auto. Naar de achterhoek, naar ameland, naar luxemburg. Een ouder met de trein, samen met twee kinderen ( en soms drie fietsen) en een ouder met de auto met de andere twee kinderen.

Kan best hoor.

( en nu kan ik mijn nick wel schrappen .

Rafelkap

Rafelkap

03-01-2013 om 17:32

Sport

doe je aan sport, of zou dat eigenlijk hoog tijd zijn? In dat geval zou ik het zien als sport en een goede fiets kopen, een goede bakfiets met regenkap bijvoorbeeld. Zo vaak regent het helemaal niet, dat lijkt maar zo.

jessica 5

jessica 5

03-01-2013 om 20:22

Steeds maar die regen kleding uit/ aan

Daar baalde ik de afgelopen tijd ook zo van. Soms maar even voor tien minuten bij een cliënt naar binnen en weer dat regen pak uit en weer aan trekken om naar de volgende te gaan, wat een gedoe. Een collega had wel een regenbroek met van die ritsen aan de zijkant, sta je niet zo te wankelen. Ik heb altijd een handdoek in mijn fietstas, dan kan ik me al een heel stuk droog maken. Wij hebben wel een dienst auto tot onze beschikking maar dan ben ik langer bezig om een parkeerplek te zoeken dan een bezoekje van tien minuten. En ben ik uiteindelijk meer tijd kwijt.
Ik heb gelukkig wel een elektrische fiets dus veel wind vind ik dan ook niet zo erg.
Hoe zit het dan met de benzine kosten worden die dan wel vergoed als je van adres naar adres met de auto gaat?. Zo niet dan zul je er flink bij in gaan schieten met die kosten.

Tango

Tango

03-01-2013 om 21:54

Kan het me wel voorstellen

Dat als je veel clienten bezoekt dat je dan liever een auto hebt. Ik bezoek voor mijn werk ook gezinnen en ga dan ook liever niet op de fiets als het regent. Nu wonen veel van mijn gezinnen ook niet op fietsafstand, dus dat is ook vaak niet mogelijk. Bij gezinnen die wel dichtbij wonen pak ik dus alleen de fiets als het droog is.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

03-01-2013 om 22:31

Ik ook

Tessa

Tessa

Als jij tijdens je werk ook nog van hot naar her moet dan zou ik echt een electrische fiets overwegen. Of een scooter/brommer. Ik doe het zelf niet, maar ik heb dan ook naast die 8 km enkele reis niet veel verplaatsingen, althans niet elke dag. Jij wel, en dan ben je het inderdaad wel eens een keer zat lijkt me.

Met een electrische fiets of een scooter is het sneller en minder vermoeiend dan de huidige situatie, het scheelt een bak geld tov een tweede auto en je hebt bij je afspraken niet het gemier van de files en de parkeerproblemen. Ik zeg erbij dat mijn blik ernstig gekleurd is door het feit dat ik in Amsterdam woon en werk, mijn werk is zelfs in de binnenstad, en wie daar al zijn verplaatsingen met de auto doet is niet goed wijs - de fiets is sneller.

Met een electrische fiets heb je in elk geval nog redelijk wat lichaamsbeweging, maar je kan ook een scooter of brommer kopen. Dan zul je er wel een sportschoolabonnement naast moeten nemen...

Waarom kijk je niet of je ergens een electrische fiets op proef kan huren?

Blijft het probleem van de regen. Zo erg is dat nou ook weer niet. Het heeft de laatste tijd erg veel geregend, zo nat is het niet het hele jaar door. Bovendien, als je niet zo hard hoeft te trappen krijg je het minder heet en dan is regenkleding ook minder irritant.

Groeten,

Temet

jessica 5

jessica 5

03-01-2013 om 23:01

Temet

""Blijft het probleem van de regen. Zo erg is dat nou ook weer niet.""
Nee erg is regen niet maar zoals ook Tessa al schrijft, als je van adres naar adres moet is het heel vervelend om elke keer "druipend" aan te komen. En elke keer weer dat natte regenpak uit en weer aan te trekken.
""Bovendien, als je niet zo hard hoeft te trappen krijg je het minder heet en dan is regenkleding ook minder irritant.""
Ik vind die regenkleding zelfs met die eclectische fiets niet prettig, vooral omdat je het weer nat moet aantrekken om bij het volgende adres te komen.
Als er hier bij de cliënten genoeg parkeerplekken waren dan ging ik ook liever met de dienstauto mijn routes rijden als het pijpenstelen regent.

jessica 5

jessica 5

03-01-2013 om 23:12

electische fiets

Het is echt fijn zo'n fiets. Maar denk er wel om dat als je batterij het er naar drie jaar opgeeft je dat veel geld gaat kosten om een nieuwe batterij te kopen. Dat vertellen ze er niet bij,bij de verkoop van die elektrische fiets.
Ik heb de fiets van mijn vader gekregen en die batterij loopt hier ook op zijn end. Een nieuwe batterij kost me een 300 euro. Kun je ook een leuke lichtgewicht fiets voor kopen.

JansjeRommy

JansjeRommy

03-01-2013 om 23:19

Tweede auto

Dit zie ik bij vriendinnen: ze nemen een tweede auto en zeggen dat ze ook nog gaan fietsen. Maar dan is het te k0ud, dan te nat, dan is er een kind verkouden en dan zijn ze te laat > ze pakken ze toch heel vaak de auto. Op een gegeven moment onderhouden ze de fiets niet meer en hebben ze geen geschikte jas meer en geen regenpak et voila. Weg lichaamsbeweging en weg milieuoverwegingen, variabele kostenoverwegingen etcetera. Best zonde vind ik het.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.