Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Vaag telefoontje energiebedrijf

Ik ben net gebeld door een mevrouw die zei van mijn energiebedrijf te zijn; Nuon.
Zij had een heel verhaal over de overheid en dat ik minder zou gaan betalen. De enige verandering zou zijn dat de rekening nu van het Nederlands Energie Bedrijf zou komen. Daarvoor ging zij mij thuis dingen opsturen en had ik een aantal dagen bedenktijd. Nou prima stuur maar op dacht ik.
Maar dat ging niet zomaar, ze moest mij eerst officieel "van de overheid" een heel verhaal voorlezen en dan moest ik zeggen dat ik het begrepen had. Ze was vervelend, dwingend en ongeduldig en ik moest vooral doen wat zij zei, want anders kreeg ik geen korting. Ze vroeg ook mijn rekening nummer (na adres en geboortedatum), die heb ik niet gegeven.

Ik heb halverwege haar dictaat gezegd dat ik dit een vreemde en vervelende manier van doen vond en dat ik er heel achterdochtig van werd. Als zij mij spullen op papier zou toezenden, ik ernaar zou kijken en dan zou beslissen. Ze reageerde kribbig dat ik dan dus geen korting "van de overheid" zou krijgen. Ik heb het gesprek verbroken.
Wie heeft er ook zo'n telefoontje gehad of snapt waar dit over gaat. Ik blijf het gevoel houden belazerd te worden, maar misschien ben ik te achterdochtig.
Josephine

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Merla

Merla

07-10-2008 om 12:38

Achterdochtig

Ik word ook altijd zeer achterdochtig van dit soort telefoontjes en kets ze ook direct af. Soms vragen ze eerst of het uitkomt en of ze een minuutje van mijn tijd mogen. Dat mogen ze dus niet, want ik heb standaard geen tijd daarvoor. Maar soms vragen ze dat niet eens en dan kap ik ze zo snel mogelijk af met de mededeling dat ik dus even geen tijd heb. Meestal durven ze dan ook nog te vragen of ze me op een later tijdstip mogen terugbellen maar dat kets ik ook altijd af. Ik houd daar totaal niet van. Als wij niet tevreden zijn of korting willen dan zoeken we dat zelf wel uit.

Nederlandse energie maatschappij

Waarschijnlijk was het de Nederlandse Energie maatschappij (ipv bedrijf). Heel verstandig dat je er niet op bent ingegaan, want als je op de voicelog(een klein stukje van het gesprek dat opgenomen wordt) akkoord gaat zit je er aan vast en is het lastig er van af te komen. Kijk anders even op de site van Radar daar staan zat negatieve verhalen over dit soort telefoontjes

Puck2

Puck2

07-10-2008 om 12:55

Merla

Beetje o.t. maar waarom zeg je dat je geen tijd hebt. Zeg gewoon dat je geen interesse hebt, dan komt ook de vraag niet meer of ze je later nog mogen bellen. Werkt erg afdoende. Omdat wij een geheim nummer hebben krijgen we weinig van dit soort telefoontjes en ook verkopers aan de deur poeier ik altijd af. Na een vage inleidende openingszin is mijn vraag: wilt u mij wat verkopen? Als het antwoord ja is dan is mijn standaard antwoord dat ik daar dan niet in geïnteresseerd ben. "maar u weet nog niet eens wat ik u aan te bieden hebt" vraagt een enkeling die zich niet zo snel uit het veld laat staan verbaasd. "ja ook daarin ben ik niet geïnteresseerd, goedenavond"
Volgens mij kan het overigens niet zo zijn dat je aan iets vast zit als er een opgenomen stukje gesprek is waarop je akkoord gaat, zoals Riemke zegt. Je hebt toch altijd een wettelijke bedenktijd bij dit soort verkoop of afstand?

josephine*

josephine*

07-10-2008 om 14:12 Topicstarter

Tjee, wat enorm geniepig.

Ik heb inderdaad even gegoogled op Nederlandse Energie Maatschappij en mijn onderbuikgevoel werd hierin helemaal bevestigd.
Wel onthutsend dat er op zo'n agressieve manier door energie maatschappijen klanten worden geworven. Ik ben toch behoorlijk assertief en bij de pinken, maar zou er toch ook nog bijna instinken.
Het vuile is dat zich voordoen als vertegenwoordigers van de overheid en uitvoerders van wettelijke regels. Het is dat ik lang genoeg ambtenaar ben geweest om te snappen dat de overheid nooit zo zal communiceren met burgers

josephine*

josephine*

07-10-2008 om 14:15 Topicstarter

Afpoeieren

Ai, mijn bericht was al weg, voor ik uitgeschreven was
Ik ben dit gesprek alleen begonnen omdat ik dacht met de één of andere overheidsinstantie te maken te hebben.
Gewoonlijk zeg ik kordaat dat ik geen behoefte heb aan een gesprek en wens ze verder veel succes en een fijne dag. Is nog nooit iemand tussen gekomen, ben ook nooit teruggebeld.
J.

Merla

Merla

07-10-2008 om 14:38

Hahaha (en een beetje ot)

Toch niet assertief genoeg dus Josephine!
En Puck, ja idd als ik op dat moment slim genoeg ben zeg ik ook wel eens dat ik geen interesse heb. En ja, dan is het gesprek nóg eerder afgelopen
Volgens mij had ik trouwens niet zo lang geleden iemand aan de deur van een Energie Maatschappij,misschien wel dezelfde(?) Dat vond ik toen ook al zo vreemd en niet kloppen. Die heb ik uiteraard ook gelijk afgepoeierd. Maar afgelopen zaterdag ben ik met beide benen ergens ingestapt. Een actie van een nieuw geopend restaurant in een naburig dorp. Voor 20 euro kunnen we nu 9 maanden lang onbeperkt gebruik maken van een pasje waarmee we tot 50% korting op de totale rekening krijgen, dus incl. drankjes. Ik heb het addertje onder het gras nog niet ontdekt, want als we er één keer al of niet met ons hele gezin gaan eten hebben we die 20 euro er al dik uit.

Merla

Merla

07-10-2008 om 15:46

Pelle (sorry ot)

Pelle, ik zei TOT om even al de aanbiedingen in één noemer te noemen. Het gaat nl om 3 verschillende aanbiedingen die we onbeperkt mogen gebruiken. Aanbieding A is: 50% op de totale rekening (maar wel met een maximale waarde van 50 euro per dag. Dat is dus voor een gezin van 6 personen geen 50% maar goed, de 20 euro hebben we er dan in elk geval wel dik uit.)
Aanbieding B is: hoofdgerecht 2 voor 1 of 4 voor 2
Aanbieding C is: verrassingsmenu 2 voor 1
Overigens heb ik vooraf geïnformeerd naar de prijzen van de menu's en dat zijn gemiddelde prijzen.

Merla

Merla

07-10-2008 om 17:40

Inderdaad pelle (nog steeds ot)

En daarom dacht ik dus: "laat ik eens gek doen" en heb die man aan de deur niet afgepoeierd
Maar omdat er mensen zijn (waaronder Merlaman dus ook) die beweren dat er áltijd wel addertjes zullen zijn, dacht ik ze voor te zijn en te vertellen dat ik dat addertje dus nog niet had ontdekt.
En kijk! Ook Pelle heeft diezelfde gedachte! Dank! Dat steunt me in mijn overtuiging naar Merlaman die nog steeds beweerd dat ik een oen ben geweest. hihi

reina

reina

07-10-2008 om 18:27

Kan hoor (zonder adders)

Zo'n actie is juist heel slim van een nieuw restaurant, nu kom je er , anders misschien niet en als het je bevalt vertel je het door of je gaat zelf nog een keer. Wij gaan regelmatig uit eten met allerlei acties en die zijn echt zonder addertjes!

Inge M

Inge M

07-10-2008 om 23:11

Kijk uit met ja zeggen....

Mijn schoonouders hebben op deze manier een telefoonabonnement gekregen. Schoonmoeder wilde de informatie thuis krijgen. Ze hebben haar gegevens herhaald en daar heeft ze ja op gezegd.
Later kwam het ab. binnen met nog later het zogenaamde bewijs van instemming (het ja van schoonmoeder). Daarvoor wordt dan maar een klein deel van het gesprek opgenomen.
Het heeft een klein jaar geduurd voordat ze hier weer vanaf waren.
Hier moest ik wel aan denken toen ik jouw verhaal las van het voorlezen van gegevens. Kijk uit dus!

jacci

jacci

07-10-2008 om 23:42

Ja gezegd en afgezegd

Tja, ik was er wel ingetuind dit keer. Heb ja gezegd en ze gingen papieren opsturen. Er zou he-le-maal-niets veranderen. Later bedacht ik, dit kan niet en ik wil dit niet. Heb gewacht tot de post kwam en heb meteen een briefje gestuurd dat ik ervan af zag. Gelukkig ging dat meteen goed. Jacci

Kaaskopje

Kaaskopje

08-10-2008 om 10:21

Paar punten

Het verhaal waar Josephine dit draadje mee start is typisch zo'n voorbeeld waar de callcenters die volgens de wettelijke regels werken onder te lijden hebben.
- Een bedrijf mag uiteraard alleen bellen onder de naam van het bedrijf waar de actie/aanbieding/werving/enz. vanuit gaat. In de voicelog móet dat genoemd worden. Wordt er iets anders gezegd... niet wachten en nog in de voicelog zeggen dat je niet verder wilt. Dan kunnen ze niet anders dan de voicelog afkeuren en daarmee de 'sale'.
- Als je belangstelling hebt hoort de medewerker eerst de gegevens met je door te nemen, zoals geboortedatum, bankrekeningnummer e.d., zodat dit in de voicelog goed vermeld staat. Ze horen dus duidelijk aan te geven wat bij dat deel hoort en wat bij de voicelog hoort. Ze moeten ook toestemming vragen of die opname gemaakt mag worden voor ze beginnen.
- Bij telefonische verkoop mag je binnen 7 dagen opzeggen zonder dat het consequenties heeft. Dat is wettelijk verplichte kost voor het betreffende bedrijf.
- En nog maar eens www.infofilter.nl voor het afmelden van telefonische verkoop e.d.
Vraag voor de gein eens of zo'n callcentermedewerker gecertificeerd is. Als hij of zij begint te brabbelen 'wat is dat?' weet je dat het een bedrijf is die zijn medewerkers nog niet zo'n examen heeft laten doen. Er is een wet speciaal voor telefonische verkoop. Als Callcenter en als medewerker ervan hoor je de regels uit die wet te kennen en na te leven. Nog lang niet alle CC's houden zich daaraan, maar het worden er wel steeds meer. Een voorbeeldje van telefonische verkoop waar ons bedrijf echt afstand van neemt is van een Duitse loterij. De manier van hoe dat aan de man wordt gebracht is echt om te huilen. Wij, ons callcenter dus, moet de opzeggingen uitvoeren. Wij verkopen het dus niet. De verhalen die je hoort zijn echt grijs erg. Ik begrijp zo'n loterij niet. Het is net zo officieel als onze Postcodeloterij, dus zelfs als ze helemaal eerlijk werken zouden ze wel genoeg deelnemers vinden volgens mij. Maar ja, hoe meer hoe groter de pot...
Voor ik mensen over me heen krijg over het werk wat ik doe... bespaar je de moeite. Ten eerste zit ik niet meer in de verkoop, je krijgt mij dus niet ongewenst aan de lijn, ten tweede kan ik oprecht zeggen dat ons bedrijf bij de 'goeien' hoort. Veel van ons hebben het certificaat al, de rest zo snel mogelijk. Wat niet wegneemt dat je het lastig mag vinden als iemand van ons belt

Pelle

En daarbij komt dat er ook nog wel eens wordt geknoeid met voicelogs. Dat er een "ja" van eerder in het gesprek wordt gemonteerd waar de klant "nee" zei. Inderdaad, geef maar een site, stuur maar op. Gelukkig word ik vrijwel niet gebeld (geheim nummer), maar ik heb mezelf intussen getraind om in een dergelijk gesprek alleen nog maar "ik heb geen interesse" te zeggen.

Kaaskopje

Kaaskopje

09-10-2008 om 14:05

Genista

Ik moet eerlijk zeggen dat ik me bijna niet voor kan stellen dat een bedrijf gaat zitten plakken en knippen, maar natuurlijk is alles mogelijk. Dan kun je zo een klacht in dienen want dat is wel érg fout. Wat ik vaker hoor is dat zo'n medewerker zo'n snel en glad praatje heeft dat de klant al ja heeft gezegd zonder goed te beseffen waarop. Ook erg fout, maar niet automatisch verboden.
Ik had infofilter.nl al genoemd. Daar kun je je afmelden. Ik heb het al vaker uitgelegd, maar infofilter ververst elke 2 maanden het bestand en aangesloten bedrijf ook. Dus als jij 1 januari infofilter hebt 'aangezet' dan is het mogelijk dat het voor jou pas op 2 maart merkbaar wordt. Iedere keer als iemand uit je gezin jullie nummer toch per ongeluk op internet achterlaat kun je je weer opnieuw bij infofilter aanmelden. Anders kom je toch weer in het belcircuit.

Kaaskopje

Toon het maar eens aan, dat er geknoeid is met zo'n opname. Ik zuig dat overigens niet uit mijn duim, ik heb een reportage op tv gezien dat zoiets gebeurd is. Maar ik neem wel aan dat het niet op grote schaal gebeurt.
De overrompeltaktieken kan ik wel handelen, maar er zijn natuurlijk ook mensen die zo assertief niet zijn.
Voorlopig hou ik mijn geheime nummer maar, hoewel ik het nog altijd triest vind dat dat nou de effectiefste manier moet zijn tegen die vervelende ongevraagde, ongewenste telefoontjes. Liever was ik gewoon vindbaar geweest in het telefoonboek.

josephine*

josephine*

09-10-2008 om 19:48 Topicstarter

Over infofilter.nl

Op de site van infofilter moet ik beginnen met mijn emailadres invoeren. Ik vraag mij af hoeveel gegevens ik dan nog meer moet invoeren en wat daar dan mee gebeurd. Vind het toch een beetje vaag.

Ik heb ook een geheim nummer, maar die juffrouw van NEM wist toch de naam en het telefoonnummer. Waarschijnlijk toch ergens gegevens gekocht.
Die leuke gezellige "blije doos" vroeger is mij ook op veel telefoontjes komen te staan. Sindsdien doe ik nooit meer mee met dergelijke acties.
J.

Kaaskopje

Kaaskopje

09-10-2008 om 23:45

Josephine

Ik ben niet zo ver op de hoogte dat ik alle streken van de callcenterwereld ken. Ik weet wel dat infofilter echt helpt en dat je niet teveel moet zoeken achter het feit dat je gegevens achter moet laten. Hoe kunnen ze je uitsluiten van ongewenste telefoontjes e.d. als je je gegevens niet vermeldt? Het bedrijf is speciaal in het leven geroepen om mensen te helpen, die naaien je geen oor aan.

Anouk74

Anouk74

15-10-2008 om 16:01

Gewoon opgehangen.....

Ik heb ook zo'n telefoontje gehad en nadat ik een paar keer zei: "ik heb geen interesse"....en die man bleef maar zeuren, heb ik gewoon opgehangen. Het is goed! Ik had wel wat anders te doen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.