Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

vinkje

vinkje

13-11-2008 om 11:46

Vaatwasser droogt niet goed

Mijn vorige vaatwasser droogde niet optimaal, nu heb ik nieuwe dure gekocht en ook nu is het plastic vaatwerk nog nat, is dit dan toch normaal?
Gebruik de all-in blokjes.
Hebben jullie een idee waar dit aan kan liggen?
groetjes Z- vinkje

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Puck2

Puck2

13-11-2008 om 12:05

Normaal

Volgens mij is het een tamelijk normaal verschijnsel dat plastic niet goed droogt. Dreft heeft een speciaal vaatwasmiddel-toevoeg-iets dat je kunt gebruiken voor veel plastic in je vaatwasser. Er zal dus wel een markt voor zijn, dus het zal dan wel veel voorkomen.
HEt maakt wel verschil welke vaatwasser. Onze vroegere Bosch en onze huidige Siemens doen het best goed, de AEG die we een tijdje hebben gehad was wat dat betreft waardeloos, zelfs met het extra droogprogramma aan.

Dreft spul werkt echt

Weet niet hoe het heet, maar in die kleine groene flesjes - nieuw soort glansspoelmiddel.
Als ik het gebruik is de hele vaat glimmend & droog!

vinkje

vinkje

13-11-2008 om 14:11

Allebei hartelijk dank!

Ik ga vanmiddag op zoek naar de Dreft, nu ook weer de vleeswarenschaaltjes, kunststofbakjes, bekers etc, alles nog nat.
Ik laat het nog ff weten overmorgen, want ik gebruik de vaatwasser om de dag. groetjes Vinkje

marie

marie

14-11-2008 om 08:53

Te snel open?

Hallo
Doe je soms de vaatwasser gelijk open als die klaar is? Ja dan heb je kans dat er nog van alles nat is. Gewoon even wachten helpt heel goed.
Ik zet de vaatwasser meestal voor het slapen gaan aan en de volgende ochtend is dan alles droog.
groetjes

Puck2

Puck2

14-11-2008 om 13:57

Marie

Hier draait de vaatwasser ook 's nachts en dan is het echt de volgende morgen niet droog. borden e.d. wel, maar zeker als de bovenkant propvol is met plastic lunchboxjes, plastic bekers e.d. dan is dat toch echt niet goed droog. Bij jou wel dus?

Ulla

Ulla

14-11-2008 om 15:46

Daarom!

Met dank aan de Nationale Wetenschapsquiz 2006:

Vraag 12: Waarom drogen in afwasmachines voorwerpen van zacht plastic slechter dan die van hard plastic?

A. Omdat zachte plastics warmte slecht geleiden.

B. Omdat zachte plastics blijvend waterafstotend zijn.

C. Omdat op zachte plastics altijd zeepresten achterblijven.
12) Plastic

B, voorwerpen van zacht plastic drogen slecht omdat ze water afstoten. Op het plasticoppervlak ontstaan bij oxidatie onder andere alcoholgroepen en zuurgroepen. Deze waterlievende molecuulgroepen vormen waterstofbruggen waaraan watermoleculen plakken. Bij zachte plastics blijven de molecuulgroepen niet aan het oppervlak zitten, maar verdwijnen ze in het plastic. Het oppervlak is niet meer waterlievend en er ontstaan grote waterdruppels die slecht opdrogen. Bij hard plastic blijven de waterlievende molecuulgroepen aan het oppervlak. Er vormt zich een mooie, dunne waterfilm die snel verdampt. De ruwheid van het oppervlak speelt overigens nauwelijks een rol. Veel glas wordt in de vaatwasser behoorlijk aangetast (de 'glascorrosie' uit de reclame), maar dit beïnvloedt de droging niet.

Snap je het nog???
Het is in ieder geval normaal dat bijvoorbeeld platic bakjes ed niet helemaal droog uit de vaatwasser komen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.