Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Alison

Alison

01-07-2018 om 08:27

Vaatwasser en vaat stinken

In de vaatwasser hangt een vieze lucht en de borden ruiken ook al zo. Nu hebben vaatwassers altijd zo'n typisch geurtje maar dat heb ik nu in het kwadraat.
Dus nu wil ik hem maar weer eens helemaal uit elkaar halen en schoonmaken en dan leeg laten draaien maar die lucht hangt altijd wel een beetje in de vaatwasser .
Ik heb wel eens van die houders gehad die je aan een rekje moest hangen maar dat was een eng chemisch geurtje wat ook niks was.
Ook heb ik citroenstukjes geprobeerd, gewoon in het bestek bakje maar dat was het ook niet. Te zwakke geur en overal velletjes.
Iemand nog een idee wat ik zou kunnen doen?

Vogel

Vogel

01-07-2018 om 08:53

Schoonmaken

Ik doe drie of vier keer per jaar zo’n flesje schoonmaakmiddel voor de vaatwasser er in. Dat gaat in het bestekbakje in een lege vaatwasser en dan op het heetste programma. (Kan misschien ook met een flinke schep soda.) Uit elkaar halen heb ik nog nooit gedaan, zou niet weten hoe.
Overdag staat de deur vaak op een kier zodat het een beetje kan luchten (geen idee of daar een wetenschappelijke onderbouwing voor is maar het voelt logisch dat het apparaat af en toe even goed moet drogen) en ik peuter de gaatjes in de sproeiarmen wel eens schoon met een satéprikker. Verder wekelijks het zeefje van de afvoer even met heet water en afwasmiddel schoonmaken. Een vieze geur heb ik nooit, en die maskeren met zo’n geurdingetje of citroen lijkt me ook niet de oplossing.
Oh, en van een vriend die keukenboer is heb ik geleerd dat een half vaatwasblokje ruim voldoende is om alles schoon te krijgen.
Succes!

Triva

Triva

01-07-2018 om 09:11

Is de

Vaatwasser toevallig lang dicht geweest? Dan toch zo'n hanger proberen. Werkt het makkelijkst.

Teuntje

Teuntje

01-07-2018 om 09:33

Ook gehad

Net als Vogel een keer met speciaal vaatwasmachine schoonmaakmiddel laten draaien en dat hielp prima. Verder laten we sindsdien de deur op een kiertje staan. Het stinkt nu niet meer.

Hier

Wij hebben er ook last van gehad en de beste oplossing was andere vaatwastabletten gebruiken. Die van de Lidl leveren op den duur een stinkende machine op, de duurdere merken niet.

Zeetakje

Zeetakje

01-07-2018 om 09:57

Meteen open als de vaat klaar is?

Ik gebruik al jaren vaatwastabletten van de Lidl en heb nog steeds een fris ruikende vaatwasser, zonder ooit een schoonmaakhanger o.i.d. gebruikt te hebben. Het zeefje gaat wekelijks door een sopje en als de vaatwasser niet draait staat hij altijd een stukje open.

Als de vaat klaar is trek ik bijna altijd meteen de machine open, zodat de damp eruit kan. Misschien dat dat wat helpt in de geur.

Triva

Triva

01-07-2018 om 10:17

ook lidl

Wij gebruiken al jaren Lidl, geen enkel probleem maar onze vaatwasser gaan vanzelf open als die klaar is met het programma.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

01-07-2018 om 10:21

Hier

Ik ben overgegaan op duurdere tabletten, in de aanbieding bij bol. Ook geen halve tabletten meer.
Toen onze machine stonk heb ik de sproeiers opengemaakt en uitgespoeld. Ook de zeef onderin. En toen een heet programma gedraaid met soda. Daarna dus duurdere tabletten en geen eco-programma meer.
Sindsdien geen stinkende machine meer gehad.

Afwaskwast

Afwaskwast

01-07-2018 om 10:27

hier

Wij hadden er ook last van, ook na vervanging van de machine. We hebben alles gedaan wat hier beschreven is. Uiteindelijk hebben we besloten alles met de hand weer af te wassen. Zoveel tijd meer kost dat niet als je voorspoelen, inpakken, uitpakken etc erbij rekent. En afwassen is een mooi moment om met elkaar te praten zonder afleiding van onder meer telefoon. En we zijn van de lucht af, het glas voelt fijner aan en het bestek is weer schoon.

Stinken.

Het kan bijna niet anders dan dat er toch iets ligt te rotten...
Rubbers bekeken? Geen schimmel? Schanieren schoon? Filters? Opening onder het filter?
Kies je voor heet programma?
Is na het programma al het afvalwater goed weg?

Niet dat ik Mien Dobbelsteen ben maar mijn vaatwasser ruikt totaal niet en borden en bestek zijn schoon en reukloos. Glazen glimmen, ik stop daarom juist ook bloemvazen e.d. in de vaatwasser. Compleet streeploos na meedraaien. Als ik bij iemand kom die ook klaagt over stank heb ik de boosdoener vaak zo gevonden.

Helemaal uitelkaar halen is niet nodig. Wel schoonmaken op plekken waar je lastig bijkomt , bv die rubbers langs de deur.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

01-07-2018 om 16:14

Deur open?

Ik maak het filter en de rubber randjes ongeveer een keer per jaar schoon en was met een huismerk, nooit een stinkende vaatwasser. Mijn vriend doet wekelijks de rubbers, een keer per maand het filter en draait dan met een speciaal schoonmaakmiddel, wast met Sun, en zijn vaatwasser stinkt altijd. Het kan haast alleen liggen aan het feit dat hij de deur altijd dicht heeft, en ik op een kier.

Voedsel?

Sommige mensen doen de vaat erin zonder vooraf te spoelen. Kan dat het ook zijn?
Hier ook als de machine klaar is zet ik die meteen open zodat de vaat verder kan drogen Blijft op een kier tot de volgende wasbeurt.

Verder halve wastabletten en ik maak eigenlijk nooit het filter schoon of rubbers of zoiets. Ik heb me voorgenomen als het begint te ruiken om een keer een machine met soda te draaien. Dat ligt klaar.

marie

marie

01-07-2018 om 17:09

Niet voorspoelen

Als je voorspoelt kost het wel heel veel water, kun je net zo goed op de hand afwassen.
Bovendien is 'vies' beter, dan hecht het afwasmiddel beter.

AnneJ

Nee hoor, iedere vaatwasser spoelt eerst voor, dat ga je niet eerst op de hand doen. Dan kan je inderdaad beter gelijk met de hand afwassen.
Als je met de hand afwast moet je ook nog naspoelen, dat doen ook veel mensen niet.
Zetten alles met sop er nog aan in het afdruiprek. Dan zeggen ze dat de vaat met op de hand afwassen frisser ruikt, dat zal best, opgedroogd afwasmiddel.

Vogel

Vogel

01-07-2018 om 18:07

Deur open

Ik heb geleerd (van die keukenvriend) dat de vaatwasser niet direct nadat het programma is afgelopen open mag. Dan krijg je een hoop vocht tegen de onderkant van je aanrecht en in je huis. Beter eerst even laten staan en afkoelen, dan condenseert dat vocht in de vaatwasser. Daar is hij op gebouwd, dat geeft geen problemen.
Bij ons draait hij op nachtstroom, vanaf elf uur dus. Tegen de tijd dat we ‘s ochtends uitruimen is hij afgekoeld en de vaat droog. Overdag staat de deur dan op een kier.

marie

marie

01-07-2018 om 19:19

Ik doe trouwens

verder niets speciaals met de vaatwasser, toch stinkt hij nooit.
Ik maak 'm schoon, maar veel minder vaak dan ik zou willen, soms gaan daar echt wel maanden overheen... schaam.
Ik vis weleens wat etensresten eruit, want helaas zijn mijn huisgenoten veel te slordig wat dat aangaat en zijn de kruimels vaak te groot die op borden blijven liggen.
En ik doe weleens zo'n reinigingstsblet erin, maar ook dat, veel minder dan ik eigenlijk van plan ben, in de praktijk eens per kwartaal schat ik.

Verder is 'ie altijd dicht.
Hij wordt wel veel gebruikt hier, dat scheelt misschien? (goedkoopste tabletten vd appie, hele tablet)

Jasmijn

Jasmijn

01-07-2018 om 21:25

schoonmaken

Ik maakte de vaatwasser ook schoon (dacht ik) tot ik ontdekte dat als je de deur geheel opent en je gaat de onderkant (binnenkant) van die deur poetsen dat daar heel veel troep zit, dat stukje had ik dus altijd vergeten, wel netjes de randen van de deur en de randen van de vaatwasser maar niet dat stuk aan de onderkant (wat je ook niet echt kan zien, maar wel voelen) misschien komt daar de stank vanaf? Ik heb trouwens geen stinkende vaatwasser, gebruik de blokjes van de lidl en heel soms een beetje glansspoel middel.
Ik draai altijd het eco programma 50graden en soms het hetere programma, daar staat een pannetje bij en 70 graden, misschien is zoiets een optie?

Jasmijn.

Dikke zwarte smurrie zit daar...op een verborgen plaats. Jakkes

verkoper van

verkoper van

02-07-2018 om 11:46

stank

Het kan zijn dat de afvoer van de vaatwasser niet goed aangesloten is, bv onder de stank afsluiter aangesloten, waardoor je riool geuren ruikt in de vaatwasser, aldus mijn man die oa vaatwassers verkoopt.

Ook een tip van hem, kijk ook eens op youtube of de website van je merk, daat staan vaak speciale uitleg videos op , om de machine schoon te krijgen.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

02-07-2018 om 17:27

Dat randje

Goede tip, van die rand achter de klep als je hem open hebt. Dat is het goorste wat ik ooit heb schoongemaakt, brrrr yuk!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.