Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

fleur

fleur

04-02-2018 om 10:18

vakantiehuis verhuren

Wij hebben uit de erfenis van mijn schoonouders een vakantiehuisje aan de kust gekregen.
De woning hebben we inmiddels helemaal opgefrist, ontdaan van overbodige rommel en goed schoongemaakt. Zelf zijn we kampeerders en huren eigenlijk nooit een huisje, ben daarom op zoek naar tips wat er niet mag ontbreken in een vakantiehuisje.


Niet zo veel wensen

Wat ik vaak merk is dat de spullen niet zo goed zijn,of versleten. Je eet daar toch vaak makkelijker, bakt vaker iets.
In de keuken
een goede koekenpan( Ikea is prima en goedkoop)
Een goed mes om stokbrood te snijden
Waterkoker
Magnetron
Koffiezetapparaat? Met filters en evt een pak koffie want dat heeft niet iedereen thuis? Vond ik in het laatste huis heel gastvrij.

Verder niet zo veel. Dekbedden etc is vanzelfsprekend.

Wil je aan gezinnen met kleine kinderen verhuren dan is een opklapkinderstoel en evt campingbedje handig,
Een flinke emmer , een flexibele bv,kan dan overal voor gebruikt worden,als opberg maar ook als badje etc

40er

40er

04-02-2018 om 11:19

Servies

Niet maar 4 bordjes/glazen/messen ed voor een 4 persoons huisje. Ik vind het handig om niet telkens te moeten afwassen, het is tenslotte vakantie!

Kopjes

Koffiekopje (Hema, Ikea)
Snijmessen voor vlees, groenten
Broodmes idd
Aardappelschilmesje
Kaasschaaf !
Bezem/swiffer
Stofzuiger
Stoffer en blik
Onderzetters voor de pannen
Opscheplepels
Spatels etc

Simpele citruspers is ook fijn. Tosti-apparaat/broodrooster is ook een goeie. Een radio ook.
Een PlayStation met spellen is als je her echt luxe wil maken.
Goeie WiFi !!

Voor buiten een fatsoenlijke tuinset met verstelbare tuinstoelen en een grote tafel. 2 ligbedden. Grote parasol.

Loop je eigen huis eens na en bekijk of een soortgelijke versie al in het huisje zit en of het nodig is of toch wel erg prettig zou zijn. Zodanig, dat gasten eigenlijk écht alleen kleding, boodschappen, handdoeken, badlakens mee hoeven te nemen.

Oja, kapstokken !! Dat mis ik zo vaak! En haakjes voor de handdoek/theedoeken etc, ook zoiets.

rode krullenbol

rode krullenbol

04-02-2018 om 11:45

I.v.m. eventuele fietstochten

Een goed werkende fietspomp en bandenplakspul.

Bo

Bo

04-02-2018 om 12:41

schoonmaakspullen

Ik zou als eigenaar altijd zorgen dat er goede schoonmaakspullen aanwezig zijn: dus stofzuiger, emmer/dweil/zeem/mop en schoonmaakmiddelen. Als er een ongelukje plaatsvindt kunnen ze het netjes opruimen en vaak genoeg heb je huurders met smetvrees, laat die gerust hun hobby uitoefenen. Win-win!

Verder vind ik het zelf belangrijk dat het eruit ziet alsof er aandacht aan is besteed, niet alsof de meubels een bij elkaar geraapt zooitje van de kringloop is. Liever een net en fris Ikea huis dan een ratjetoe aan oude meuk. Ik vind het ook een plus als de bedden opgemaakt zijn en er handdoeken ter plekke zijn, dat je die niet hoeft mee te slepen. Dat geeft jouw huis al een streepje voor op de rest. Ook een flesje wijn/fris bij aankomst wordt altijd erg gewaardeerd.

vlinder72

vlinder72

04-02-2018 om 13:11

Genoeg plekken

Dus als het huisje voor 6 personen is dan ook graag 6 fatsoenlijke zitplekken en niet een 2,5 persoonsbank, 1 stoel en de rest kan een tafelstoel pakken.

Hetzelfde voor de eettafel. Graag ook 6 stoelen. Hetzelfde met tuinmeubilair. Graag een tafel met zes stoelen.

Wij hebben al zo vaak iets gehuurd en dan achteraf moeten constateren dat er niet genoeg zitplaatsen waren. Of niet genoeg borden of bestek. Of een kleine eettafel etc. Zo irritant.

Triva

Triva

04-02-2018 om 13:33

tja

In ieder geval gratis wifi (ja dat mag gewoon in de prijs maar ik wil gratis wifi).

Inderdaad dat iedereen een goede eetkamerstoel heeft, een goede zitkamerplek en ook aub geen bistrostoeltjes voor buiten. Ik wil daar gewoon verstelbare tuinstoelen met kussens.

Ook inderdaad voldoende servies om zeker 2x van te eten. Pannen in verschillende maten, goede koekenpan en een hapjespan met deksel. Liefst ook een wok.

Bied de service van opgemaakte bedden tegen meerprijs (als je niet zelf langs kan voor de schoonmaak: huur iemand in en betaal die persoon goed zodat de huurder het echt schoon aantreft).

Koffiezetapparaat met idd altijd een pakje koffiefilterzakjes. Koffie kan iemand wel zelf kopen maar die filters, het kost geen drol maar ik vind het altijd ongemakkelijk.

Een goede stofzuiger en let er op dat de zakken op tijd vervangen worden. Als ik langer dan 2 wk blijf zuig ik ook wel eens tussendoor.

Bepaal of je wel of geen huisdieren toestaat. Als je het wel doet zijn er veel mensen die niet komen omdat ze bang zijn dat het niet schoon is (ik sprak de vorige verhuurder die het altijd brandschoon achterlaat en altijd verbaasde mensen tegenkomt omdat ze eigenlijk niet wilden huren ivm eventuele huisdieren van de vorige mensen).

Zorg dat het DONKER genoeg wordt op de slaapkamers. Voor de mensen die er niet van houden: het is vaak makkelijker om het wat lichter te maken, gordijn niet helemaal dicht, dan donkerder.

En zorg al het even kan voor lange bedden of geef de maat van de bedden op. Als je een bed hebt van 200 cm met voor en achterkant is dat best onprettig als je lang bent. Het lukt ons al beter als er in ieder geval geen voetenstootbord zit. Ook een breedte van 140 cm is tegenwoordig niet echt gewenst meer.

Triva

Triva

04-02-2018 om 13:35

maar

wil je dit eigenlijk wel? Waarom verkoop je niet?

fleur

fleur

04-02-2018 om 21:41

verkopen

dank voor jullie reacties, er zitten een aantal handige tips tussen.

Meeste dingen zijn gelukkig al aanwezig, maar een bandenplaksetje bijv. daar had ik zelf dan weer niet aan gedacht.

verkopen.....hebben we wel overwogen maar omdat we het geld niet nodig hebben leek het ons handiger om het huis te verhuren, levert allicht meer op dan geld stallen op een spaarrekening.

Sally MacLennane

Sally MacLennane

04-02-2018 om 21:48

simpel vraagje

Wat wil je er aan verdienen, en wie is je doelgroep?

Er zijn tegenwoordig ook keurig nette mensen met een laag inkomen, die zonder veeleisend te zijn willen overnachten. Kijk eens bij Vrienden op de Fiets.

Angela67

Angela67

04-02-2018 om 22:30

verhuren

Volgens mij is het ontzettend veel meer werk dan dat je er wat aan gaat verdienen.
En al die zorgen .. Elke keer als je het verhuurd hebt moet je gaan kijken of het wel goed is gegaan. En als het niet goed is gegaan kun je misschien nog de huurder aansprakelijk stellen, maar vast vaak ook net niet, hup, weer kosten erbij die je niet kunt verhalen. En het gevoel van chips, waarom laat een huurder het zo slecht achter? Ik zou het zo zonde vinden van m'n energie. .. . Behalve als je het natuurlijk zelf graag een aantal weken per jaar wilt gebruiken, of je denkt dat je in eigen, vertrouwde kring wel kunt verhuren tegen aardige prijs?
gr Angela

fleur

fleur

05-02-2018 om 07:38

niet veel werk

heb er niet veel werk van, de verhuur wordt uitbesteed aan een professioneel bedrijf, zij regelen ook de schoonmaak en verhuur van linnengoed.
We gaan het een jaar proberen, mocht het idd veel werk en gedoe zijn dan kunnen we altijd nog overgaan tot verkoop.

wat ik nog miste in de keukeninventaris

Wat ik nog miste in de diverse opsommingen: schalen. Voor de sla etc.

Je kan ook een keer zelf een weekend in een huisje boeken, en dan zie je meteen wat er is, of dat bevalt, en wat je er zelf nog bij zou willen hebben. Of nog beter: bivakkeer zelf een week in je eigen huisje, dan merk je vanzelf wat je mist.

O ja, als ik nog even een tip mag geven: het is mij een raadsel waarom, maar in de meeste badkamers in hotels en vakantiehuisjes zijn er veel te weinig haakjes om je kleren etc aan op te hangen. Want het is niet zo moeilijk of duur om haakjes te regelen, maar toch gebeurt het niet.
Andere ergernis: douches die zo zijn geconstrueerd dat bij het douchen de halve badkamervloer blank komt te staan (overigens meer een hotel- dan een huisjesprobleem) Soms is er dan veel te verhelpen met een douchegordijn, maar daar hebben de uitbaters kennelijk een hekel aan.

En tenslotte - ik tref het nergens aan, en ik zou het zo fijn vinden: nachtlampjes of oriëntatieverlichting. In de meeste hotelkamers en ook in veel huisjes (zeker die in het bos) is het 's nachts pikkedonker. Maar je kan alleen maar kiezen tussen lamp vol aan of lamp helemaal uit. Of je moet bijvoorbeeld in de badkamer een lamp laten branden wat je dan weer door het bovenlicht van je slaapkamer ziet ofzo. Als ik eraan denk, neem ik bij uitjes nachtlampjes mee (vooral voor de kinderen, overigens), maar ik vergeet ze nogal eens, en dat zit je weer te hannesen met licht aan in de gang en dat soort ongein.

Groeten,

Temet

en nog wat

Het is fijn als het zitmeubilair ook comfortabel zit. Hangen is geen zitten. Zeker mensen met rugklachten (wie niet, op zekere leeftijd) doe je iha geen plezier met banken waar je alleen maar onderuitgezakt in kan hangen.

Mijn tip: redelijk comfortabele eetkamerstoelen (zonder stoffen bekleding en zonder armleuningen, het ene ivm de schoonmaak en het andere om de dikkere gast tegemoet te komen), en een bankstel oid waarop je stevig en tamelijk rechtop zit.

Wat betreft de bedden geldt iets vergelijkbaars. Smaken verschillen, maar een doorgezakt bed slaapt voor niemand prettig.

Groeten,

Temet

Plien

Plien

06-02-2018 om 22:57

een schaar

pollepel, broodmandje zijn ook erg handig in een huisje.

En stem het inventaris goed af op het aantal personen dat er kan verblijven dus voldoende servies, bestek, zitplaatsen.
Wat wij een paar jaar geleden aantroffen was een erg kleine koffiekan terwijl we in een 6 persoons huisje zaten. Klinkt onbelangrijk maar was toch onhandig.

Misschien ook een enquête (huisje schoon genoeg, inventaris) of gastenboek neerleggen waarop de gasten na afloop hun ervaring kunnen noteren en of ze nog dingen gemist hebben?

Handig pakketje.

Wij troffen steeds vaker een handig pakketje aan op het aanrecht bij aankomst.
Inhoud: mini afwasmiddel, afwasborsteltje, dweil, vaatdoekje, schuursponsje,vuilnizak, pedaalemmerzak, lucifers en een wc rol.

Als je een hangkast in het huisje hebt is het ook handig als er kledinghangers zijn.
Op de badkamer is een stopcontact prettig en een plankje om een bril kwijt te kunnen. ( ook zo waardeloos in een paskamer als dat ontbreekt)

En een briefje met noodnummers.
Wie bel ik als de cv uitvalt of ik heb geen water?
De dokter google ik wel.

En graag 2 sleutels van het huisje. Handig als ik de stad in wil en kind naar het zwembad.

Jaina

Jaina

07-02-2018 om 00:34

Hangt er vanaf

Het hangt er vanaf wat voor soort huisje het is. Wij hebben wel eens super eenvoudige huisjes gehuurd waar alleen het absolute minimale aanwezig was. Soort verdelend kamperen. Een huisje kan ik me nog herinneren: één ruimte met drie stapelbedden, een keukenblok in de hoek met twee gaspitten en een kastje , aparte doucheruimte, een tafeltje buiten met een aantal krakende stoelen... dus stelde echt niks voor. Maar wel supergoedkoop en het was prima want we kwamen er alleen om te slapen. Zoiets is ook prima zolang je maar niet iets beters verwacht.

Andere kant van het spectrum is natuurlijk een super luxe huis met jacuzzi en alles er op en er aan. Dat hebben we ook wel eens gedaan.

Ik zou dus zelf eerst inventariseren wat voor soort publiek je wil trekken, wat je van het huis kan maken, hoe het is gebouwd, welke omgeving het ligt, welk publiek daar graag heen gaat...

En dan inderdaad kijken. De suggesties hierboven zijn allemaal prima voor een huisje met iets meer luxe. Dan moet het huis er ook op aangepast zijn.

Bij een wat meer compleet huis vind ik inderdaad genoeg zitplaatsen binnen en buiten belangrijk. En een makkelijke manier om van het vuil af te komen. Container buiten, grote afvalbak binnen... Een koffiezet apparaat is ook handig.

Verder als het een huisje is wat niet op een park staat maar wel een tuin heeft dan is iets als een schommel in de tuin altijd leuk voor de kinderen. Als het op een park staat is zoiets er meestal wel.

Triva

Triva

07-02-2018 om 07:08

de huisarts google ik wel

.... nou toch niet. Ik vind dat wel van belang, zeker de huisartsenpost!

Waar kunnen we t huisje straks vinden

Om te huren?😀lijkt me best leuk een keer bij de zee...als duinen en bossen mens

Phryne Fisher

Phryne Fisher

07-02-2018 om 09:50

Temet (o.t.)

Wij lezen altijd recensies op Zoover en Tripadvisor en bij het appartement dat we voor de zomervakantie hebben gehuurd stond als klacht dat er geen schalen waren om groente op te dienen, en dat het 's nachts zo donker was. Dit ging overigens om een vakantie-appartement in een warm land, waar het volgens mij helemaal niet de bedoeling is dat je uitgebreid gaat koken op die elektrische pitjes met blikken pannen. Wij moesten er in ieder geval wel een beetje om lachen
Wel handig is voldoende servies, dus niet vier bordjes en vier glazen in een vierpersoonshuisje, en minimaal goede zitplaatsen voor het minimale aantal personen. We hebben wel eens in een zespersoons huisje gezeten met een tweezitsbank en vier rieten stoelen met kussentje. Dat was zelfs voor ons driepersoonsgezin een beetje karig.

Dees

Dees

07-02-2018 om 10:01

compleet

4 persoons:
Tafel met 4 stoelen
in de zithoek ook stoelen/banken voor 4 personen
tv
Servies:
4 grote borden, 8 ontbijtborden, 4 dessertbordjes/bakjes, broodmes, aardappelschilmes, koksmes, 8 messen/vorken/lepels, kaasschaaf.
4 glazen/ 4 wijnglazen/4 kunststof glazen/4 bekers/4 theeglazen en 4 koffiekopjes/
Groentepan, aardappelenpan, hapjespan/wok, bakpan.

Barbecue voor buiten.
Tuinstoelen (4) en tuintafel.
Campingbedje met beddengoed, kinderstoel (ikea).
Traphekje wat makkelijk te verwijderen is.

Koelkast met vriesvakje, 4 gaspitjes in de keuken.
Eventueel fietsen.

Klinkt leuk, maar

Oh dames wat klinkt dat allemaal gezellig.
Alsof jullie je eigen huis aan het voorbereiden zijn voor een vakantiewoningruil.

Met huisjes als in verhuurhuisjes moet het wat minder gezellig om het betaalbaar te houden.

Je moet zo min mogelijk in dat huisje hebben en wat er is moet hufterproof.

Het is wel waar dat het fijn is als er mooie schalen zijn of een schaar, en al die andere details, maar het punt is dat die dingen allemaal gejat worden. Daar blijft helemaal niks van over.

Richt het in zoals je je tent inricht. Daar ontbreekt het je ook aan niks, toch?
Doe het zo dat het meteen zichtbaar is dat er iets ontbreekt.
Dus inderdaad van alles 4 en dat oosteuropees precies alsof het van de bedeling komt.

Ik neem aan dat het huisje zich in een soort van huisjespark bevindt.
Kijk eens bij de buren wat zij in huis hebben.
Is er een winkeltje? Zo ja, dan is daar ongetwijfeld een schaar, een nachtlampje (fietslampje desnoods) of een uitklapbbq te koop.
Kijk dat na.

PS, Temet, dat douchegordijn mag niet van de warenwet (zeer onhygiënisch) en die haakjes vindt men ook onveilig. Ja, er kunnen ook andere haakjes, van die afgrond deurhaken die je over de deur hangt. Maar die worden dan weer gejat. Net als nachtlampjes trouwens.

Hoezo mooi?

Jij bent een kampeerder, zo te lezen. Wij niet.Als we een huisje zouden willen dat ingericht was als een tent, konden we net zo goed in een tent gaan zitten.

De huisjes van Landal hebben iha een keurige keukeninventaris, inclusief schalen en een schaar. Allemaal saai en basic, maar het is er wel. Als er vreselijk veel zou worden gejat, zouden ze het toch anders doen neem ik aan. Er zal heus wel eens iets verdwijnen, maar kennelijk valt het toch wel mee.

Groeten,

Temet

Phryne Fisher

Phryne Fisher

07-02-2018 om 13:36

Kurkentrekker

Een kurkentrekker ontbreekt vaak in huisjes. Hier in NL zijn schroefdoppen op de wijn gemeengoed, maar in veel andere landen niet. Ik heb dus drie kurkentrekkers liggen, allemaal gekocht in het buitenland. Ja, of je zet ze standaard op je paklijst, dat is natuurlijk nog beter.

Jatten.

Ja dat kan. In hotels worden ook vaak de handdoeken gejat. Aso's heb je overal.

Je kan een inventarislijst op het aanrecht leggen met het verzoek het te noteren als er iets ontbreekt bij aankomst of stuk gaat tijdens je aanwezigheid. Zelfs prijzen kunnen erbij. Ooit eens een limonadeglas gebroken, ik heb er keurig een nieuwe neergezet van de Blokker.

Een borg is ook een optie en wat vertrouwen in je medemens, anders moet je niet verhuren.

Voor de inrichting qua keukenservies kan je voor een prikkie terecht bij de kringloop. Het stikt hier van het glas- en porseleinwerk.
Ook complete serviezen.

Zet ook een asbak neer, scheelt weer peuken op je terras.

Triva.

Oké, huisartsenpost er ook bij. Het ging mij om het concept "noodgevallen nummers".

Informatie uit de omgeving is ook leuk. Openingstijden supermarkt bijvoorbeeld. Fleur maakt er vast iets fleurigs van

fleur

fleur

07-02-2018 om 19:31

hufterproof

Geheel hufterproof is het zeker niet, maar dat is ook niet de bedoeling. Mensen moeten zich welkom voelen en daar hoort wat mij betreft een kaarsje en een kussentje op de bank bij. En dat er af en toe iets stuk gaat, dat gebeurt. Een borg is trouwens wordt straks wel gevraagd, misschien dat dit ook enigszins helpt.

Het is een zespersoons huis, met plek voor 6 mensen om te slapen maar er kunnen zeker 8 mensen zitten. Bestek en borden zijn er meer dan voldoende, naast allerhande keukenspullen (incl. kurkentrekker, schaar, blikopener enz.)

Het lijstje met noodnummers daar had ik zelf nog niet aan gedacht, dank voor de tip.

Volgende week nog wat laatste dingen wassen en een raam lappen, en natuurlijk een bloemetje op tafel voor de fleurigheid

Bo

Bo

07-02-2018 om 19:49

borg

Om te voorkomen dat spullen worden gejat houd je als verhuurder toch borg in? Dat betaal je pas terug als het huis volgens afspraak (al dan niet schoongemaakt) is opgeleverd. Hotels houden geen borg in, die beschouwen het als bedrijfsrisico, dus kennelijk valt het best mee.

Of het luxe of basic moet zijn wordt wel door de prijs bepaald. Is het basic, dan betaal ik een basic prijs. Betaal ik voor luxe, dan verwacht ik dat ook.

Iedereen heeft zo zijn wensen/eisen: ik wil bijv. altijd een vaatwasser, dus dan is het meestal een luxer huisje. Vakantie en afwassen gaan voor mij niet samen.

Kaarsje en kussen

Is gezellig maar niet te veel. Ik was laatst in een huisje waar echt elk tafeltje,plankje,eettafel etc vol gezet was. Op elke bank 6 kussentjes etc. Iets te veel want ik kon Mn koffie niet kwijt en bijna niet zitten. T eerste wat ik deed is wat plaats maken, haha.

Luk

Luk

08-02-2018 om 11:29

Geen idee of het al is gezegd, maar mijn ouders hadden een map liggen. Met daarin folders van wat er in de omgeving te doen was, idd de belangrijkste telefoonnummers en een a-viertje met wat huisregels ( denk meer aan huisraad is geteld/ netjes gedragen/ aangeven kapotte goederen/ werking kachel en wat simpel ander gedoe bijvoorbeeld waar wel en niet parkeren).
Dit nadat muren waren bekrast met stift, pannen verdwenen waren, kapotte glazen niet waren vermeld en ga maar door. Keurig ogend gezin. Het was de laatste keer dat ze verhuurden.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.