Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Guinevere

Guinevere

16-05-2012 om 14:25

Van welk materiaal zijn mijn gordijnen?

Mijn gordijnen die er al 10 jaar hangen zijn aan een opfrisbeurt toe. Dus ik dacht er over ze te verven. Maar er zit geen labeltje aan met het materiaal dat gebruikt is, hoe kom ik er nu achter waar ze van gemaakt zijn? Afhankelijk daarvan zijn ze al dan niet te verven of moet ik geloof ik andere verf gebruiken.
Verder: ik heb behalve de bovengenoemde gordijnen ook nog Hema-fluwelen gordijnen, zijn die verfbaar?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Jessica O

Jessica O

16-05-2012 om 16:16

Goede drogist

Die verkopen van die tinnetjes verf, misschien dat die kunnen helpen.

Houdt er rekening mee dat stikgaren niet mee kleurt, dat is vaak polyester en dat pakt geen kleur aan. En als er polyester in je gordijnen zit lukt het ook niet.
Voor zover ik weet is fluweel niet te verven....

+ Brunette +

+ Brunette +

16-05-2012 om 16:33

Vroeger op een cursus geleerd.

Kun je niet een stukje stof of een paar draden eruit trekken? Steek die in de fik en kijk wat er gebeurt. Gaat het smelten, dan is de stof overwegend synthetisch. Verbranden de haren, dan zou het katoen kunnen zijn, of in ieder geval voor een groot deel. Felle kleuren gaan dan niet lukken, pasteltinten wel.

Guinevere

Guinevere

16-05-2012 om 20:12

Is het eigenlijk wel een goed idee om gordijnen te verven?

Helaas heb ik geen idee waar ik een goede drogist kan vinden die me hierin zou kunnen bijstaan. Een draad eruit halen is een goed idee, en dan met een lucifer spelen dus.
Maar heeft er hier überhaupt al iemand ervaring met het verven van overgordijnen? Het zijn echt flinke lappen stof, is verven niet duurder dan het vervangen van die afgeschreven dingen? Die er overigens behalve de kleur nog prima uitzien?

Ja, ervaring

Ja, ervaring, maar a) dat was in mijn studententijd toen mijn esthetische normen nog lager lagen dan nu (en ik ben nu al geen perfectionist) en b) die gordijnen waren van niet al te dikke katoen. Die Hema-veloursgordijnen zijn minstens twee keer zo dik.

Die katoenen gordijnen waren verschoten en die heb ik donkerblauw geverfd met Dylon wasmachineverf. Het resultaat was heel behoorlijk.
Toen de gordijnen na de verfbeurt weer hingen versliep ik me prompt, het was ineens zo donker in mijn kamer 's ochtends

Ik heb nu even op de Hema-site gekeken (want ik moet mijn vitrage wassen en ben het label kwijt) en die velours is 100% katoen. Zou dus verfbaar moeten zijn. Maar ik weet niet of ik het zou durven: als die gordijnen te dik zijn om goed in de machine rond te draaien pakt de verf misschien niet goed.

Groeten,

Temet

69er

69er

16-05-2012 om 22:58

Fikkie

katoen verbrand snel met een poederige as en ruikt naar verbrand papier. Synthetisch laat meestal een hard bolletje achter. Wol ruikt lekker naar verschroeid haar en brand niet makkelijk/dooft. Lastig wordt het als het een mengsel is. Katoen is het beste te verven, maar groot gevaar op krimp (je gordijnen zouden zomaar 5% korter kunnen worden). Verder si het lastig om hele grote lappen gelijkmatig te verven.
69er

Merel

Merel

17-05-2012 om 14:19

Duur

Volgens mij ben je met die grote lappen best duur uit. Ik gebruik altijd die pakjes van Dylon en die kosten 8 euro dacht ik. Ik denk dat je met de hoeveelheid stof van een gordijn minstens 2 tot 3 pakjes per gordijn kwijt bent (maar dat kan je vantevoren even wegen) Dus reken maar uit, hoeveel gordijnen wil je verven?
Je zou ook het gordijn een keer kunnen meenemen naar een stoffenwinkel, ik denk dat zij wel herkennen wat voor een stof het is. Maar inderdaad zijn niet alle stoffen verfbaar. Een vriendin van mij had een keer een mixstof. Het ene deel was wel blauw geworden en het andere was rood gebleven (over elkaar heen geweven) het resultaat was heel apart (maar niet mooi

Guinevere

Guinevere

17-05-2012 om 21:36

De kans dat het lukt is dus beperkt, en het is best duur. Waarschijnlijk heb ik voor het fluweel dan in totaal 3 verfbeurten nodig, want dat zijn grote dikke gordijnen. Misschien moet ik die gewoon maar in de kinderkamer ophangen ter vervanging van wat daar hangt, dan krijgt zoon een blauwe kamer ipv een geruite.
De andere gordijnen ga ik morgen dan maar blootstellen aan een vlammetje en bij gebleken geschiktheid eens kijken of ze in de machine passen. Het is verven of wegdoen bij deze gordijnen, maar het is van dat mooie materiaal, zelfs na 10 jaar hangen ze nog heel netjes te zijn.
Kun je vieze gordijnen trouwens verven of moeten ze schoon zijn?

Guinevere

Ik zou ze eerst wassen, heb zo'n idee dat het anders niet goed pakt. Maar misschien ben ik in de war met het verven van vieze muren

Tussentijds drogen hoeft natuurlijk niet.

Groeten,

Temet

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.