Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Veel hoger gasverbruik na overstap zonder andere leefwijze/gebruik

Eind oktober zijn we overgestapt van energie/gasleverancier. Bij de vorige leverancier zaten we op een gemiddeld gasverbruik van 50 kuub per maand. Bij de nieuwe leverancier zitten we opeens veel hoger: de eerste maand op 102 kuub, de tweede maand op 139 kuub en afgelopen maand op 151 kuub.
We leven en gebruiken echter niet anders dan anders: we douchen niet ineens veel langer, thermostaat staat op 20 graden en afgelopen maand hebben we die op 19,5 gezet, maar desondanks toch een nog hoger verbruik, geen gaskachel of ander apparaat wat veel gas zou verbruiken aangeschaft, gezinslid minder in huis omdat die op kamers is gegaan.
Ik snap er niets van, ga morgen met de leverancier bellen, maar heb er echt slapeloze nachten van.
Iemand hier die dit herkent? Tips/ advies heeft?

volgens mij moet je niet kijken maar het gemiddelde gebruik,maar naar het verbruik in dezelfde maanden vorig jaar. En dan ook nog rekening mee houden of het toen kouder of warmer was buiten, dan nu.
Deze maanden zijn de duurste, want kouder dan de rest van het jaar. Dus logisch dat je ruim boven het gemiddelde zit.

Mijn partner constateerde dit vandaag ook toen hij op de app keek. Na de overstap half december 2023 heeft hij een poosje zijn verbruik niet kunnen inzien. Nu wel en zijn verbruik is ineens veel hoger. 50 kub meer dan het zou moeten zijn. Situatie verder niet veranderd. Nog niet met de leverancier kunnen bellen, maar dat gaat hij wel doen. 

Ik hou het in mijn huis per dag bij, zodat ik exact weet wat ik verbruik. Ik heb nog een oude meter, geen slimme. Bewust. Ik maak dagelijks een foto van de meters en hou een boekje bij met de standen. 

gemiddeld 50 per maand, dus 600 per jaar. Dat wordt voornamelijk 's winters verstookt. Dus ik vind dat op zich niet raar. Je moet niet november - januari vergelijken met oktober, maar met dezelfde wintermaanden vorige jaren. En dan liefst ook met vergelijkbaar weer. Als het het ene jaar in januari hard vriest en een jaar later juist in februari kun je de cijfers ook al nauwelijks meer vergelijken.

Logisch dat je in de wintermaanden meer verbruikt en dat je dat moet vergelijken met dezelfde maanden van vorig jaar.  
Wij zijn beiden, ieder in ons eigen huis, zeer zuinig. Als je dan een avond visite hebt gehad of tijdens de feestdagen en de centrale verwarming hebt aangehad (meestal staat hij uit of heel laag) dan weet je dat je meer hebt verbruikt. Wij weten dus heel goed wat we verbruiken. Ik weet zelfs hoeveel ik verbruik als ik een extra radiator aanzet ivm logé’s ipv de gebruikelijk twee radiatoren.


 50 kub meer in het huis van mijn partner klopt echt niet. 

Ik kan me voorstellen dat als je in de app kijkt, er een afwijking kan zijn t.o.v. de (slimme) meter. Dus ik zou vooral even de meterkast induiken.

Het is eigenlijk niet logisch dat het verbruik verandert door overstappen naar een andere energieleverancier. Want de netwerkbeheerder (Liander, Enexis enzo), die gaat over je (slimme) meter. Niet de energieleverancier. Dat zijn 2 verschillende partijen. De netwerkbeheerder regelt bij een slimme meter dat de standen bij de energieleverancier terecht komt. De energieleverancier heeft geen invloed op je meterstanden.

Belangrijkste vraag hier is inderdaad of je maanden met elkaar vergelijkt, als in Oktober met Oktober vorig jaar, of dat je november en december nu met oktober en september vergelijkt. Dan krijg je inderdaad een scheef beeld.

Al kan er ook tussen dat soort maanden wel enig verschil zitten, met een zachte of niet zon zachte winter. Of zelfs bewustwording: Ik merk dat we de verwarming nu weer wat sneller gebruiken met een tarief onder de euro voor een kuub gas, dan december 2022, toen ik er 3.50 voor moest betalen. 

Makkelijkste is nog altijd: Zet je verwarming een dag uit. Is er dan niks verbruikt, dan zou er theoretisch niks aan de hand kunnen zijn. 

jammer dat je (nog) geen slimme meter hebt, want daaraan zou je een P1-meter kunnen hangen en kun je zeer betrouwbaar per minuut je verbruik aflezen.

Roodborstje

Roodborstje

12-02-2024 om 19:18 Topicstarter

Dat is natuurlijk zo dat in de koude wintermaanden er meer verbruik is dan in de lente- en zomermaanden. Ik kan de verbruiksspecificaties per maand bij onze vorige leverancier niet meer inzien (heb ze ook niet bewaard, niet aan gedacht)
Maar wat ik wel raar vind is dat er dus ook in de afgelopen 3 maanden zo'n verschil zit, terwijl we niet meer gestookt hebben of meer gedoucht hebben o.i.d., gewoon hetzelfde hebben gedaan die maanden, en zelfs de laatste maand de thermostaat wat minder hoog hebben gezet, maar toch een hoger gasverbruik hebben gehad.
Vandaag door werk geen tijd gehad om te bellen. Ga het morgen doen, toch voor mijn eigen gemoedsrust

Roodborstje schreef op 12-02-2024 om 19:18:

Dat is natuurlijk zo dat in de koude wintermaanden er meer verbruik is dan in de lente- en zomermaanden. Ik kan de verbruiksspecificaties per maand bij onze vorige leverancier niet meer inzien (heb ze ook niet bewaard, niet aan gedacht)
Maar wat ik wel raar vind is dat er dus ook in de afgelopen 3 maanden zo'n verschil zit, terwijl we niet meer gestookt hebben of meer gedoucht hebben o.i.d., gewoon hetzelfde hebben gedaan die maanden, en zelfs de laatste maand de thermostaat wat minder hoog hebben gezet, maar toch een hoger gasverbruik hebben gehad.
Vandaag door werk geen tijd gehad om te bellen. Ga het morgen doen, toch voor mijn eigen gemoedsrust

Het meeste gas verbruik je in de maanden december/januari, dus dat kan echt het hele verschil verklaren. Wij stoken erg zuinig en bij ons is vrijwel ons héle verbruik terug te leiden tot de wintermaanden. Dus ik denk dat je je geen zorgen hoeft te maken dat er verkeerde gegevens bij de energieleverancier terecht zijn gekomen.

Maar het kan natuurlijk geen kwaad om kritisch naar je stookgedrag te kijken.

Als je trouwens geluk hebt, dan heeft je leverancier ook zicht op je historisch verbruik (dus vorig jaar). Of misschien kan je dit opvragen bij je netwerkbeheerder.

Tuurlijk heb je wel meer gestookt. Als je de thermostaat op 20 hebt staan (ok nu dan een halve graad minder) maakt het nogal een wereld van verschil of het buiten 15 graden is of -5 graden. Vorige maand is het erg koud geweest en dus heb je meer gestookt.

Is er nog nieuws te melden Roodborstje?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.