Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

dihanne

dihanne

17-06-2017 om 12:05

velux dakraam, hoe kamer donker als raam open

Beste allemaal,

Wij slapen op zolder, er zit een Velux-dakraam in die kamer.
Voor dat smalle raam hebben we een verduisteringsrolgordijn (dus: vlakbij het glas), werkt prima, kamer is donker als het raam dicht is.

Maar...we vinden het natuurlijk veel fijner om nu het raam open te hebben 's nachts, maar dan is het dus om 4 uur 's nachts licht in de kamer, ook niet de bedoeling.

We zijn aan het kijken naar oplossingen. Als het raam open is, steekt de bovenkant maximaal zo'n 15 cm. de kamer in.

Heeft iemand daar al eens iets voor bedacht?

groetjes
Dihanne

Jasmijn

Jasmijn

17-06-2017 om 12:16

in mijn oude woning

In mijn oude huis hadden we een velux dakraam en de vorige bewoners hadden boven het raam een gordijnrails zitten en onder het raam een gordijn roede. Het gordijn hing achter die onderste roede en was iets langer dan het dakraam (bij ons was daar ook nog een verticaal raam) Dus het gordijn ging voor het veluxraam langs en hing dan naar beneden onder het raam. Je kon het ook gebruiken met een open raam. Misschien kan je er een passende variant op bedenken?
Mijn ouders hadden zoiets in de caravan; twee draden zaten daar, boven en onder het raam (van die wzslijndraden) en daartussen kon je een gordijn open en dicht schuiven. Wellicht zoiets? En alleen te gebruiken in de zomertijd?

Zonnebloem

Zonnebloem

18-06-2017 om 15:08

Hier hetzelfde

Alle slaapkamers hebben Velux dakramen. We leven er al jaren mee... Wij hebben, net als hierboven omschreven, (elastische) gordijnroedes gespannen onder en boven het kozijn. Bij ons zit daar een op maat gemaakt stuk vitrage tussen, als muggengordijn. Helpt niet tegen de lichtinval bij open raam helaas..

We slapen zomer's ook meestal met het raam open. Door de weeks niet zo'n punt, we moeten toch vroeg op. In het weekend cq vrije dagen maak ik vaak 's nachts het raam dicht. Zodat het 's morgens donkerder is. Ik moet er 's nachts toch altijd uit om te plassen... Verder is het gewoon een afweging, wat heeft je voorkeur, frisse lucht of donker..

hier ooit iets geniaals op bedacht?

Een houten frame gemaakt met verduisteringsstof erop gespannen. Paar spijkertjes om het frame achter te laten haken. We gebruikten het altijd als gordijn, niet alleen als raam open was.
gr Angela

Wij hebben het dakraam het hele jaar door open staan met op het raam een verduisterings rolgordijn en een rolhor in het kozijn met donker gaas erin. Het wordt niet heel donker, maar man en ik kunnen prima uitslapen, ook als het licht is. Het raam is op het noorden met alleen 's avonds de zon erop, dat scheelt misschien. 

Hier mijn poging geniaal te (b)lijken.

1. Aan weerszijden van elk raam (links en rechts) verticaal een gordijnspiraal aanbrengen nog net binnen de raamopening en deze niet al te strak laten spannen tussen oogboutjes.
2. Met een naaimachine van enigszins elastische, verduisterende stof voor elk raam een gordijn in elkaar zetten dat aan alle zijden de raamopening overlapt; maar vooral aan de boven- en onderzijde. De verticale zomen dienen zo breed te zijn, dat het stiksel ongeveer 1 cm. binnen de raamopening komt te vallen.
3. Over de lengte van de gordijnen (van boven tot onder) in de zomen zo dicht mogelijk tegen het stiksel aan zeilringen/nestels aanbrengen die groot genoeg zijn om er gordijnspiraal doorheen te kunnen rijgen.
4. In de onderste zoom een latje of buisje aanbrengen ter verzwaring van het gordijn aldaar.
5. De bovenste zeilringen bevestigen aan de oogboutjes of eventueel aan een extra aan de brengen haakbout.
6. De gordijnen over de hele lengte tussen de verticale gordijnspiralen spannen door het gordijnspiraal door de zeilringen te zigzaggen.
7. Twee stevige, gladde touwtjes aanbrengen aan weerszijden van de onderkant van elk gordijn; nylon koord bijvoorbeeld. Het ene ruim twee maal de lengte van het raam (verticaal) en het andere de breedte van het raam langer.
8. Aan weerszijden (links en rechts) twee oogbouten aanbrengen net boven elk gordijn.
9. Daar de twee touwtjes van onder recht naar boven er naartoe leiden en ze er doorheen rijgen.
10. Het lange touwtje naar het oogboutje van het korte touwtje leiden en het op dezelfde manier er doorheen rijgen, zodat er makkelijk aan beide touwtjes tegelijk kan worden getrokken om elk gordijn omhoog te trekken, als was het luxaflex.
11. Ergens onderaan per gordijn een zogeheten 'kikker' aanbrengen waar je beide touwtjes tegelijk aan kunt vastbinden als je het gordijn open wilt hebben staan. 

Om een gordijn dicht te doen, wikkel je de touwtjes los van de kikker en laat ze eenvoudigweg los. Als het goed is komt het gordijn dan automatisch naar beneden door de werking van de zwaartekracht.

Zolang je ervoor zorgt dat de gordijnstof niet te strak gespannen komt te staan, de zeilringen voldoende ruimte bieden aan het gordijnspiraal en de verticale zomen het raam voldoende overlappen, biedt dit systeem hopelijk precies de benodigde flexibiliteit om het raam open te kunnen zetten, zonder dat licht van buiten naar binnen kan komen.

Je zou ook een oogmasker kunnen opdoen, of hoe heet zoiets? Blinddoek? Zo'n ding dat ze op tv iemand omdoen als ze naar een geheime plek worden gebracht voor een verrassing. Dan kun je maximaal ventileren en heb je het donker voor je ogen 

Even nog wat aanvullingen op mijn vorige bijdrage aan dit draadje - alsmede ter illustratie van de genialiteit van mijn ontwerp en (daarmee) van mijn persoon.  

Met het gordijnspiraal aangebracht binnen de opening van het raam beschermt het de gordijnstof tegen scheuren. Bij opening van het raam vangt het gordijnspiraal immers het deel op dat naar binnen komt kantelen. Als het alleen tegen de gordijnstof aan zou komen, dan zag het er uiteraard voor die stof binnen afzienbare tijd niet al te best uit. Mocht het gordijnspiraal het raam onverhoopt (te veel) weer dichtduwen? Steek daar dan letterlijk een stokje (of meer) voor!

Voel je daar om welke reden dan ook niet voor? Dat is er nog een optie denkbaar: het aanbrengen van een houten frame op het raamkozijn waarmee je de diepte van het kozijn dermate vergroot dat het raam niet meer het gordijnspiraal raakt indien het raam naar binnen kantelt. Dit zou dan als het ware stap 0 zijn van het eerder gepresenteerde stappenplan. Ik vermeld erbij, dat deze aanpak, althans in esthetisch opzicht, vermoedelijk niet het beste resultaat zal genereren.

Voorts verdient het aanbeveling een verduisterende gordijnstof te gebruiken die aan de ene zijde zonwerend is en aan de andere kant er zo uitziet, dat het fraai oogt voor de mensen die zich doorgaans in de betreffende ruimte zullen begeven.

Rest mij jou te vragen, Dihanne, wat je ervan vindt. En om je succes te wensen met wat je ook onderneemt op dit vlak. 

 Welke oplossing je ook neemt bedenk dat dat vrijwel alles wat je gaat gebruiken om het licht tegen te houden ook de luchtstroom door het raam deels zal blokkeren.  Ik laat daarom in warme nachten vaak de gordijnen open. Als ik dan wakker wordt van het licht, dan pas doe ik ze dicht.

Ik herhaal mijn tip: oogmasker. Zo simpel.

Slaapmasker op, makkelijk en goedkoop.

Je wilt toch ook voorkomen dat er (al te veel) dieren naar binnen vliegen, lopen of kruipen?

je hebt voor velux dakramen horren (van luxe merken, erg prijzig maar zien er goed uit) Wij hebben bij de xenos een vliegen/muggen hor gekocht voor € 3,50 (ongeveer) en dat ziet er uit als een soort model hoeslaken, maar dan van gaas met elastieken hoeken. Je krijgt plakstrips voor de hoeken van je raam en zo kan je dan dat hor ervoor hangen. Werkt prima tegen beestjes, maar houdt natuurlijk geen licht tegen.
Als je zoveel mogelijk frisse lucht wil maar geen licht, dan zou ik inderdaad ook gaan voor de slaapmaskertjes. Ik heb ze ook en het went wel, ik kan alleen zelf prima slapen als het licht is. Mijn dochter gebruikt hem wel vaak en doet hem dan op zodra ze in de ochtend merkt dat het lichter wordt en slaapt dan gewoon weer verder.

RodeKrullenbol schreef op 14-06-2023 om 15:24:

Even nog wat aanvullingen op mijn vorige bijdrage aan dit draadje - alsmede ter illustratie van de genialiteit van mijn ontwerp en (daarmee) van mijn persoon.

Met het gordijnspiraal aangebracht binnen de opening van het raam beschermt het de gordijnstof tegen scheuren. Bij opening van het raam vangt het gordijnspiraal immers het deel op dat naar binnen komt kantelen. Als het alleen tegen de gordijnstof aan zou komen, dan zag het er uiteraard voor die stof binnen afzienbare tijd niet al te best uit. Mocht het gordijnspiraal het raam onverhoopt (te veel) weer dichtduwen? Steek daar dan letterlijk een stokje (of meer) voor!

Voel je daar om welke reden dan ook niet voor? Dat is er nog een optie denkbaar: het aanbrengen van een houten frame op het raamkozijn waarmee je de diepte van het kozijn dermate vergroot dat het raam niet meer het gordijnspiraal raakt indien het raam naar binnen kantelt. Dit zou dan als het ware stap 0 zijn van het eerder gepresenteerde stappenplan. Ik vermeld erbij, dat deze aanpak, althans in esthetisch opzicht, vermoedelijk niet het beste resultaat zal genereren.

Voorts verdient het aanbeveling een verduisterende gordijnstof te gebruiken die aan de ene zijde zonwerend is en aan de andere kant er zo uitziet, dat het fraai oogt voor de mensen die zich doorgaans in de betreffende ruimte zullen begeven.

Rest mij jou te vragen, Dihanne, wat je ervan vindt. En om je succes te wensen met wat je ook onderneemt op dit vlak.

Bericht van Dihanne kwam uit juni 2017 ... ik vermoed dat zij al een oplossing heeft of inmiddels verhuisd is

Chiquita schreef op 16-06-2023 om 09:36:

[..]

Bericht van Dihanne kwam uit juni 2017 ... ik vermoed dat zij al een oplossing heeft of inmiddels verhuisd is

 Wat gaat de tijd toch snel!

Toch valt niet uit te sluiten dat zij nog steeds met het probleem zit. We kunnen immers rekening houden met de volgende vier omstandigheden.

1. Het (vanuit neoliberale dogmatiek) loslaten van het streven naar volkshuisvesting heeft een rampzalige uitwerking gehad op de huizenmarkt. De verhoudingen op de huizenmarkt zijn dermate ontwricht, dat velen, al zou de noodzaak tot verhuizen zich voordoen, dit niet kunnen.

2. Velux dakramen gaan een lange tijd mee.

3. Mochten ze aan vervanging toe zijn door toedoen van de tand des tijds, dan vergt dit een prijzige, groots opgezette alsook minutieuze ingreep die menigeen (derhalve) voor zich uit schuift; of het nu een particuliere huizenbezitter betreft of een verhuurder.

4. Voor zover ik weet, heeft vooralsnog geen enkele commerciële partij het door mij bedachte product 'op de markt gezet'.

Zo bezien zou Dihanne misschien toch nog iets aan mijn suggesties kunnen hebben - mocht zij nog meelezen. En zo niet? Dan hopelijk wel iemand anders. Een dappere klusser bijvoorbeeld of - wie weet! - een student industriële vormgeving die ervoor zorgt dat het op termijn simpelweg te koop is.

Rvdv vroeg recent of iemand hier al eens een oplossing voor had gevonden, ik denk dat hij/zij wel wat aan onze ideeën heeft

Vermoedelijk zal er vraag naar zijn, zolang daken worden voorzien van dakramen die bij openen naar binnen kantelen. Een dakraam dat naar buiten scharniert aan de bovenzijde is misschien nog wel de allerbeste oplossing.

Een dergelijk raam laat zich overigens zonder enig probleem combineren met de door mij uiteengezette constructie. Gewoonweg ideaal; zou ik denken en zeggen. Maar ja; wie ben ik?

Nu ja: in ieder geval iemand die niet graag gebruik zou maken van een slaapmasker i.v.m. het denkbare risico van verstikking.

Nu ja: in ieder geval iemand die niet graag gebruik zou maken van een slaapmasker i.v.m. het denkbare risico van verstikking.

Dat masker is bedoeld voor je ogen, niet voor je mond?

TineWinkel schreef op 16-06-2023 om 16:38:

[..]

Dat masker is bedoeld voor je ogen, niet voor je mond?

Uiteraard. Net zoals er regels gelden voor dit forum om pestgedrag te voorkomen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.