Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Verbruik verschil oudere of nieuwe cv ketel


ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

04-10-2022 om 07:43

Dat is gewoon een HR ketel. Dan is 20 wel heel veel verbruik in een maand zonder verwarming. Het is dan opgegaan aan warm water (douche/bad/keukenkraan) en koken.

Ik zou 2 dingen doen: bij de verhuurder aangeven dat je het idee hebt dat je meter of ketel niet goed werkt, en of een monteur langs kan komen om het te controleren.

En toch eens goed op je waterverbruik gaan letten. Timer erbij tijdens het douchen (zeker voor pubers is 5 minuten "asociaal kort"), en afwassen met een teiltje ipv stromend warm water.
 

Noesse schreef op 03-10-2022 om 17:12:

Buitensporig.. Ik elke dag 5 of 10 min, dochter 2 of 3 keer per week.
Ik heb de app van Vattenval, zag het net idd dat je het allemaal terug kan vinden wanneer je hoeveel verbruikt, ga ik bestuderen.
Hoe de cv ketel ingesteld staat zal ik ook nakijken, wie weet is dat het ook.

Elke dag 5-10 minuten douchen, dat zou het verschil kunnen verklaren. Hier wordt niet dagelijks gedoucht. 

Wat ook bepalend is is het debiet van je douche en hoe warm je doucht, of wel hoeveel water moet er per minuut opgewarmd worden. Een waterbesparende douchekop kan veel uitmaken.

Noesse schreef op 03-10-2022 om 17:12:

Buitensporig.. Ik elke dag 5 of 10 min, dochter 2 of 3 keer per week.
Ik heb de app van Vattenval, zag het net idd dat je het allemaal terug kan vinden wanneer je hoeveel verbruikt, ga ik bestuderen.
Hoe de cv ketel ingesteld staat zal ik ook nakijken, wie weet is dat het ook.

Dat is echt lang hoor! Wij zitten op een minuut of 4 pp.

Noesse

Noesse

04-10-2022 om 12:48 Topicstarter

Als ik mijn haar was merk dat het vooral langer duurt, shampoo, cremespoeling.. Als ik gesport heb ben ik met 1 min klaar. 
Ik heb vanochtend nog nooit zo snel gedoucht , met haar wassen erbij. Was mijn haar al minder met energie-gedoe. 

Kun je in de app van je energieleverancier aanzetten dat je per kwartier je verbruik kunt zien? Misschien geeft dat meer informatie over wanneer je verbruikt. Zo leerden wij dat onze ketel niet op eco maar op comfortstand stond en we daardoor 5 maal per dag een beetje gas verstookten. Of dat er een fout in de programmering van je thermostaat zit waardoor het snachts verwarmd wordt tot 18 ipv terug naar 15. 
Voeg daar de isolatie van je huis bij en je hebt, naast de ketel leeftijd, allerlei oorzaken voor het verschil. 
.

Ik was mijn haar elke dag! Maar ben in 2 minuten onder die douche vandaan. 

Decembermamma schreef op 05-10-2022 om 11:04:

Ik was mijn haar elke dag! Maar ben in 2 minuten onder die douche vandaan.

Heb je lang haar of kort haar? 
Ik ben al 2 minuten bezig met uitspoelen en cremespoeling alleen 😑

Noesse

Noesse

05-10-2022 om 19:05 Topicstarter

Net gevraagd aan vriendin met 8m3 in augustus, ze doucht elke dag ongeveer 10 min!..  Ik ga toch kijken wat hier geschreven wordt over de instellingen van de ketel. Én ik heb gekeken naar het gasverbruik per uur (kan niet per kwartier), zie wel om de paar uur gedurende dag en nacht klein beetje verbruik, zonder dat de kachel aanstaat. 

Noesse schreef op 05-10-2022 om 19:05:

Net gevraagd aan vriendin met 8m3 in augustus, ze doucht elke dag ongeveer 10 min!.. Ik ga toch kijken wat hier geschreven wordt over de instellingen van de ketel. Én ik heb gekeken naar het gasverbruik per uur (kan niet per kwartier), zie wel om de paar uur gedurende dag en nacht klein beetje verbruik, zonder dat de kachel aanstaat.

Een douchebeurt van 10 min kost 0,4 m3 aan gas. 0,4 * 31 = 12,4. Is ze niet toevallig op vakantie geweest in augustus?

Noesse

Noesse

05-10-2022 om 19:58 Topicstarter

Nee, ze is niet op vakantie geweest. 

Caroline, als jouw berekening klopt, en het komt aardig in de richting denk ik, is 20m3 nog steeds héél veel voor in augustus.  

Electra zit ik gemiddeld onder de 1 persoon, 117 kwh, doe ik toch nog iets goed

Noesse schreef op 05-10-2022 om 19:05:

. Én ik heb gekeken naar het gasverbruik per uur (kan niet per kwartier), zie wel om de paar uur gedurende dag en nacht klein beetje verbruik, zonder dat de kachel aanstaat.


Dat hadden wij dus ook waarna ik ben gaan googlen. Bijvoorbeeld op deze site van milieu centraal. https://www.milieucentraal.nl/energie-besparen/verwarmen-op-gas-of-hout/cv-ketel-onderhoud-en-instelling/  

Dit kan dus zomaar die comfortstand zijn. Of iets anders wat jouw cv-ketel veel minder zuinig maakt. Wordt hij wel regelmatig onderhouden? 

Noesse

Noesse

06-10-2022 om 08:05 Topicstarter

Toevallig zijn ze vorige maand geweest maar toen had ik deze vragen nog niet. Was al drie jaar geleden, ik woon nu een jaar in dit huis. Ik ga kijken naar je link Biebel. 

Decembermamma schreef op 05-10-2022 om 11:04:

Ik was mijn haar elke dag! Maar ben in 2 minuten onder die douche vandaan.

Ik was mijn haar ook elke dag en ben snel onder de douche vandaan, maar dat zegt meer over mijn haar (kort, dun) dan over mijn enorme efficiency

We hebben nu trouwens wel een bespaartip te pakken die je maar weinig ziet langskomen: alle gezinsleden millimeteren. Je geeft 1 keer een paar tientjes uit voor een tondeuse, maar met de huidige gasprijzen verdien je die uitgave in no time terug door het kortere douchen

Temet schreef op 06-10-2022 om 08:13:

[..]

Ik was mijn haar ook elke dag en ben snel onder de douche vandaan, maar dat zegt meer over mijn haar (kort, dun) dan over mijn enorme efficiency

Mijn haar komt net onder mijn schouders. Het zegt inderdaad niet over mijn efficiency maar meer over mensen hun inefficiency als ze er veel langer mee bezig zijn.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.