Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Olga

Olga

25-02-2020 om 09:54

Verhuizen naar een dorpje in omgeving van Arnhem/Nijmegen

Hallo allemaal,

Wij zijn van plan te verhuizen naar regio Arnhem/Nijmegen. Wij kennen de omgeving niet zo goed. Wij zijn aan het kijken naar Duiven, Elst, Zevenaar, Beuningen, Wijchen, Didam. Wat voor ons belangrijk is dat goede basisschool, sportgelegenheid voor kinderen en fijne kindvriendelijke wijk en gezellige dorpscentrum. Een dorp dat openstaat voor mensen "van buiten" (mijn man komt uit Overijssel en ik kom uit Rusland, maar woon al 13 jaar in NL)

Wie kan ons helpen? alvast bedankt

Nijmegenaar

Nijmegenaar

25-02-2020 om 13:24

Voldoende keus

Hallo Olga,

Regio Arnhem/Nijmegen is eigenlijk een soort doorlopend nieuwbouwgebeuren. Er is veel import, dus ik zou me niet zo'n zorgen maken dat je als buitenstaander niet geaccepteerd wordt. Heb je al gekeken naar Lent/Oosterhout? Allemaal nieuw en dus zeer gericht op jonge gezinnen. Het heeft alleen niet echt een dorpscentrum.
Wijchen heeft een leuk centrum en ook hier volop nieuwbouw (vooral in het zuiden).
Beuningen is ook aardig, maar ik vind het centrum minder aantrekkelijk dan dat van Wijchen.
Zevenaar is geen dorp maar een stad. Is wat groter en ik vind het zelf wat saai maar dat is persoonlijk.
Didam stond altijd wat bekend als een meer gesloten gemeenschap. Maar dan spreek ik van meer dan 30 jaar geleden.
Duiven ken ik niet zo. Wel handig dat daar de ikea naast de deur is
En Elst is ook prima. Handig van Elst is dat het precies tussen Nijmegen en Arnhem ligt.

Van sportgelegenheden en basisscholen weet ik niet zoveel. Maar ik zou je kunnen aanraden om gewoon een keertje door zo'n dorp/stad te lopen om te zien of de sfeer je aanspreekt.

bertje1

bertje1

08-03-2020 om 12:23

uit de buurt

Hai; nou ik kan wel wat vertellen..

Let op waar je werkt en waar eventueel vervolgscholen zijn.
In elk dorp zijn basisscholen en meestal ook voortgezet onderwijs. Is allemaal prima.
Het is een best drukke omgeving dus kijk hoe je naar je werk komt!
Handig = trein! Duiven (let op: sommige plekken hoor je de snelweg goed), zevenaar, dieren, velp, arnhem zuid, elst, arnhem allemaal stations dus handig.
Let ook op de A15 die wordt doorgetrokken.

Arnhem: je hebt het centrum (druk, duur, wellicht niet heel schone lucht; er zijn wel plekken ten noorden van arnhem waar het schoner is).
Leuke stad, van alles te doen, dierentuin, etc.

Arnhem zuid: wat oudere buurt maar prima, redelijk schoon; er is in de schuytgraaf een enorm gebied waar gebouwd wordt, best aardig, ook wat natuur in opkomst.
ook vlakbij A325 dus je kunt wel alle kanten op (uiteraard druk!)
scholen en winkels is uiteraard geen enkel probleem

Velp/rheden: mooie omgeving, bossig, relatief duur denk ik. Voor kinderen redelijk, scholen geen punt.
Huissen: aardig plaatsje, iets minder een 'centrum' en ik denk iets minder sociale dingen om te doen, maar weet dat niet zeker. Iets meer landelijk.

Duiven: woondorp, redelijk centrum, scholen prima, redelijk sociaal, klein park maar voor echte bos moet je toch aan de overkant van de rivier zijn. Er is wat meer te doen in Zevenaar; hoe meer oostelijk (dus Didam; is echt wel wat verder van de stad maar het hangt er erg van af waar je werkt waar je je op moet orienteren!) hoe dorpser en wellicht iets minder geaccepteerd (aardige mensen hoor, maar je komt steeds oostelijker dus ook iets meer dorpsachtig en iets meer plat praten ; wel goedkoper!

Westervoort: moah. aardige plekken, wel dicht bij de stad.

Richting Nijmegen: druk; hangt beetje af van waar je werkt! Nijmegen is erg groot, veel mooie plekken en ook aan de andere kant van de waal wordt veel bijgebouwd.
(lent)
Ook grote zwemplas daar, trouwens in de diverse gebieden die ik heb genoemd is zwemwater wat natuurlijk leuk is in de zomer!

kortom:
kijk naar OV en werk
kijk naar bos of landelijk
kijk naar prijzen
huizen zijn redelijk snel weg

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.