Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Verhuizen naar Limburg

Lieve ouders, 

Mij man, zoontje en ik wonen in West Brabant en zijn hier ook zelf opgegroeid. Wij zullen dit jaar naar het mooie zuid Limburg gaan verhuizen ivm het gaan werken in Maastricht en momenteel op zoek naar een huis. Ik heb er ontzettend veel zin in maar maak me gelijk ook wat zorgen. Ik ken de dorpen niet en komen we straks wel terecht in een goede omgeving voor mijn zoon? Hij is op dit moment 1,5jaar.  Zijn er ouders welke in Limburg wonen met ervaring welke dorpen of steden we beter kunnen passeren of welke juist erg goed aanvoelen voor het wonen met kleine kinderen? (veiligheid, activiteiten, natuur, scholen) Ik hoor graag jullie mening en ervaring. 


Groot gebied, dus moeilijk iets algemeens over te zeggen.

Maar als het dan toch moet: de oostelijk streek (Vaals richting Brunssum, inclusief Heerlen) staat bekend als iets minder welvarend. Toch verschilt dit natuurlijk ook per straat, loop een keer door Heerlen en loop een keer door Maastricht en je zult zien wat ik bedoel (als de winkels straks weer open zijn).

Verder, zoals bijna overal op het platteland, verdwijnen in de kleine plaatsen heel veel voorzieningen zoals scholen en supermarkten. 

En voor de rest: waar hou je van? Natuur? Stad? Toeristisch of niet? Dat maakt wel verschil waar je gaat wonen.

Als je echt 'van buiten' komt zou ik zeker kiezen voor een grotere stad. Maastricht is wel erg mooi, of ze echt welvarender zijn weet ik niet, wel dat ze meer van 'sjiek' houden. Ik heb zelf in Heerlen en Schaesberg (landgraaf) gewoond, zou er niet meer terug willen. Globaal: richting België heb je meer het Franse gevoel, richting Oostelijke Mijnstreek meer het Duitse gevoel (maakt echt veel uit). Onderhuids zit er altijd een calimero-gevoel (verongelijktheid en terugtrekken; ondanks de gastvrijheid-op-het-eerste gezicht), al is dat hopelijk bij de jongere generatie wel een beetje verdwenen.

Als je toch wil kiezen voor een dorp zou ik zeggen: kijk even naar de serie Brut 172, dat biedt toch wel een realistisch perspectief.

Tsjor

Dat zeg ik ook niet Tsjor, maar de sfeer is heel anders. Dat gaat verder dan meer Duits. Inderdaad meer of minder Sjiek.

Heeft ook met historie te maken. In de mijnstreek (Oostelijk en Westelijk) was het armoe troef, andere gebieden draaien meer op toerisme en horeca, dat werkt nog altijd door.

Misschien kun je eerst een jaar een huis huren in Maastricht en dan van daar uit kijken waar je wilt wonen.

Hallo Damy 

Zelf verhuist  van midden Nederland naar het zuiden. Eerst in Maastricht gewoond en daarna 20 jaar in de heuvels  Als je in het buitengebied wilt wonen moet je rekening houden dat je altijd de kinderen op de lagere school gaat brengen en halen. Zelf heb ik dat nooit een probleem gevonden en tegenwoordig komt appie zelfs aan de deur. Zelf werd ik gek van de amstelgold race langs de deur. Hele jaar overlast fietsers en motoren en auto’s die die routes volgen. Je miet bedenken of je wel of niet in een toeristische buurt wilt wonen zoals bv de mergellandroute wat ook veel overlast geeft. Mijn kinderen en ik hebben altijd genoten van het buiten wonen. Als je wilt kun je kijken of je vaak gebruik wilt maken van bv bus  die rijden niet overal en niet heel vaak. 

Kijk vooral hoe de voortuinen in de straat eruit zien waar je wilt gaan wonen  dit zegt vaak veel. 

De stad zelf wordt steeds leuker omdat er veel studenten komen en daardoor internationaler en toegankelijker voor niet limburgers. 

Suc6 met jullie zoektocht 

Voortuin?

Oei, zegt de voortuin veel Jacky?

Zelf hebben we een erg vage voortuin. Ongeveer 4 x 4 meter denk ik, een eenvoudig paadje naar de voordeur, een heel grote boom in de hoek. Verder gras. Nog wat plantjes maar meestal verdrogen die omdat de grote boom alles opslurpt. We besteden erg weinig moeite aan de tuin (achter is het wel een tandje beter maar dat zien de meesten niet).

Toch zijn wij niet echt het type asocialen. Dacht ik (hoop ik). Maar wel een beetje (erg) lui.

Egel

Heb jij ook tuinstoelen in de voortuin staan?

Ginny,

Is dat goed of slecht? Ik heb geen idee en wil natuurlijk wel een goede indruk maken. 😁

Egel. schreef op 09-02-2021 om 16:56:

Voortuin?

Oei, zegt de voortuin veel Jacky?

Zelf hebben we een erg vage voortuin. Ongeveer 4 x 4 meter denk ik, een eenvoudig paadje naar de voordeur, een heel grote boom in de hoek. Verder gras. Nog wat plantjes maar meestal verdrogen die omdat de grote boom alles opslurpt. We besteden erg weinig moeite aan de tuin (achter is het wel een tandje beter maar dat zien de meesten niet).

Toch zijn wij niet echt het type asocialen. Dacht ik (hoop ik). Maar wel een beetje (erg) lui.

Nou, in mijn vorige wijk zag je echt wel verschil tussen voortuinen van sociale huur en voortuinen van koop. In de eerste stond het onkruid veel hoger, stond soms maandenlang een kapotte wasmachine of koelkast, lag een tapijt te drogen dat dan te lang bleef liggen en nat regende, of je vond er winkelwagentjes, een stapel vuilniszakken. Het is niet voor niets dat de overheid bij nieuwbouw al een aantal jaar insteekt op menging van koop en huur. Daarmee hopen ze de dat de sociale huurders zich wat netter gaan gedragen. De verloedering in achterstandwijken is een reeel probleem, ook al willen sommige forumbezoekers graag doen alsof er geen verschillen bestaan.

Indertijd heb ik, op zoek naar een woning, ook woningen gezien die voormalig sociale huur waren. Daarvan hadden vermoedelijk de zittende huurders de kans gekregen om die te kopen. Daar waren ook de voortuinen verwaarloosd.

Onvermogen om wat voor reden dan ook, zeker als het financiële gevolgen heeft, los je niet zo maar op met eigenaarschap.

Schemerlampje schreef op 09-02-2021 om 20:04:

Ginny,

Is dat goed of slecht? Ik heb geen idee en wil natuurlijk wel een goede indruk maken. 😁

Gewoon doen wat je buren doen, dan zit je altijd goed 😉

En Meike heeft wel gelijk. In de gemengde wijk hierachter, zie je echt wel verschil. Maar dat zegt verder ook niet alles, in een volkswijk wonen kan heel gezellig zijn. 

Misschien dat in Limburg sociale huur gelijk staat aan achterstandswijk, hier in Amsterdam is dat in elk geval niet zo. 

Maar hier hebben veel huizen ook geen voortuin, dus heeft kijken naar de voortuintjes sowieso weinig zin

Groeten, 

Temet

Temet schreef op 10-02-2021 om 10:04:

Misschien dat in Limburg sociale huur gelijk staat aan achterstandswijk, hier in Amsterdam is dat in elk geval niet zo.

Maar hier hebben veel huizen ook geen voortuin, dus heeft kijken naar de voortuintjes sowieso weinig zin

Groeten,

Temet

Amsterdam heeft de meeste 'krachtwijken' van alle gemeenten in Nederland. Ga nou niet net doen alsof er geen verloedering plaats vindt in Bijlmer bijvoorbeeld.

Meike

Heb ik beweerd dat er in Amsterdam geen achterstandswijken zijn? Ik heb alleen maar aangevoerd dat er geen direct verband is tussen sociale huurwoningen en achterstandswijken. Ik kan in deze stad verschillende buurtjes/wijken aanwijzen met een fors percentage sociale huur die beslist geen achterstandswijk zijn. En zelf woon ik in een koophuis in wat volgens mij wel een achterstandswijk is (en waar ook veel koophuizen en duurdere huur te vinden zijn, naast sociale huur). 

Groeten, 

Temet

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.