Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Maartje

Maartje

03-11-2017 om 14:26

verkeersregels, even opfrissen

Daarnet, op de parkeerplaats van de ah. Ik rijd met de auto in de juiste rijrichting. Ik schrik want er komt een fietser van rechts die tegen de rijrichting in rijdt.
Ik heb de fietser voorrang gegeven want die kwam van rechts. Maar klopt dat wel? Dus, heb je als fietser van rechts voorrang als je tegen de richting in rijdt? En wat als de fiets een auto zou zijn geweest (dus een auto van rechts maar tegen de richting in)?
Wie helpt me deze regel opfrissen?

De zwakkere verkeersdeelnemer

https://www.anwb.nl/juridisch-advies/aanrijding-en-dan/aansprakelijkheid/voetganger-of-fietser

De normale verkeersregels gelden op een openbare parkeerplaats.

"Normaal gesproken moet je na een ongeluk bewijzen dat de tegenpartij aansprakelijk is. Dit geldt niet wanneer je als fietser of voetganger wordt aangereden door een motorvoertuig (auto, motor, bromfiets, snorfiets etc.). De wet bepaalt dat de bestuurder van het motorvoertuig aansprakelijk is, tenzij hij overmacht kan bewijzen. Dit is een vorm van 'risicoaansprakelijkheid'. Daarbij hoeft men geen schuld te hebben aan het ongeluk, maar is men wel aansprakelijk. Dit lijkt onrechtvaardig maar de fietser of voetganger loopt meer risico op zwaarder letsel vanwege de massa van het motorvoertuig."

Dit geldt denk ik. Maar het is wel een interessante vraag. Want hoe weet jij de rijrichting? Is dat aangegeven met verkeersborden? En wordt daar geen uitzondering gemaakt voor de fietser zoals ook nog wel eens gebruikelijk is?

Teuntje

Teuntje

03-11-2017 om 15:09

Alle Lampen Branden Telkens Rood

Oftewel, Aanwijzingen (agenten) gaan boven (verkeers)Lichten gaan boven Borden gaan boven Tekens(zoals pijlen op de weg) gaan boven Regels. Dus de tekens op de weg of de borden die er staan gaan voor de fietser boven het van rechts komen. Hij heeft geen voorrang.
Dat is weer iets anders dan de schuldvraag. Rijd je als auto zo’n fietser aan dan word je dat wel aangerekend. Voor een ander auto weet ik het niet zeker. Er is me eens uitgelegd dat, als iemand door rood rijdt en van rechts komt en je rijdt hem aan het wel wordt gezien als jouw schuld, en dat die ander dan een bon krijgt voor door rood rijden. Maar of dat klopt weet ik niet.

Lou

Lou

03-11-2017 om 17:58

En boven alles....

... moet je altijd proberen een ongeluk te voorkomen. Maar hoe het precies zit in dit geval weet ik ook niet. Als ik af ga op de regels van Teuntje zou je geen voorrang hoeven verlenen, omdat tekens en borden (dus rijrichting) boven regels (rechts gaat voor) gaan. Maar omdat het fietser is, wordt dat vast niet aangeraden.

Teuntje

Teuntje

03-11-2017 om 19:37

Ja Lou

Dat denk ik ook. De fietser heeft geen voorrang maar de auto is toch aansprakelijk, zie de link van AnneJ

NIet altijd aansprakelijk

Ik heb een collega die een paar maanden geleden een ongeluk heeft gehad. Zij was de voetganger die niet via de verkeerslichten overstak, maar bij een uitrit van een restaurant overstak. Volgens haar is een auto vanuit de rij over de verkeerde weghelft aan komen rijden en heeft haar geschept. Uitgemaakte zaak zou men verwachten. Niets is minder waar. Zij wordt aangewezen als schuldige.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.