Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Vermiste kat in mijn tuin die niet wordt opgehaald

Al een maand geleden lag er een briefje bij ons in de bus met daarop een foto van een vermiste rode kater. Ik dacht hem al wel eerder gezien te hebben, maar dat was al langer geleden. Sinds gisteren ben ik erachter gekomen dat hij onder een afdakje in mijn tuin is gaan "wonen". (Ik zag hem daar liggen, maar hij rende meteen weg toen ik hem zag.) Natuurlijk belde ik meteen de eigenaren, die blijken hier in de buurt te wonen. Ze moesten even overleggen, want ze stonden eigenlijk net op het punt om naar de stad te gaan. Uiteindelijk besloten ze dan toch maar even met een blik brokjes te komen kijken. Helaas was de kat toen al verdwenen. (Misschien had hij zich verstopt??) Gisterenmiddag heb ik toch maar even wat te eten gekocht, je laat zo'n beestje niet verkommeren tenslotte. Vanochtend zag ik hem weer liggen (ik had gisteren een doosje neergezet met kranten en een oude jas erin, zodat hij een lekker slaapplekje had.). Ik heb meteen weer gebeld naar de eigenaren, maar die zaten op dat moment in de auto. Vanavond zou het laat worden, dus konden ze ook niet komen en morgen kon het ook niet want dan was de vrouw alleen thuis met haar baby tweeling. Zelf vind ik dat wel een lakse houding; ze zijn die kat al een maand kwijt, en nu hij terecht is doen ze niet echt veel moeite om hem terug te krijgen. Ik baal hier giga van, aan de ene kant heb ik zoiets van: "laat dat beest maar liever hier dan", maar aan de andere kant heb ik mij eigen kat een maand geleden moeten laten inslapen en voelt het nog niet goed om weer voor een ander kat te gaan. Daarnaast is deze kat erg bang, en lukt het me (nog) niet om hem naar binnen te krijgen. Op dit moment is het al heel koud buiten, en maak ik me toch wel zorgen. Maar eigenlijk is mijn vraag: "wat moet ik doen, of wat zouden jullie doen? ".

Gr. Poezie.


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Hmmm

ik heb het idee dat de eigenaren het nu die tweeling er is ergens wel blij zijn dat het beestje niet meer thuis woont. Ik zou even overleggen met het asiel over de situatie, dan kunnen zij zich er mooi tegenaan bemoeien. En mochten ze er niet uitkomen (of eigenaar doet afstand) dan nemen ze hem wel mee. Hij moet gewoon even een tijdje goed verzorgt worden, het kan ook zijn dat hij gewond is of ziek is. Dus niet zelf in huis nemen, je weet niet wat je in huis haalt.

Gewoon even overleggen met het asiel dus, zij kunnen het ook wel regelen met dierenambulance etc.

Maylise

Maylise

02-12-2012 om 21:27

Houden

Als de mensen niet meer zouden komen om hem op te halen dan zou ik hem waarschijnlijk zelf houden. Het grootste deel van de katten die ik heb (gehad) zijn aanlopers. Twee van onze huidige katten ook.

Ik zou het gewoon even een paar dagen aankijken. Misschien komen de eigenaren alsnog het beestje ophalen en zijn ze helemaal blij en dat is dat . Misschien komen ze niet meer en dan zou van mij de kat mogen blijven. Maar als dat geen optie is dan zou ik het asiel bellen en hopelijk kunnen ze er dan een fijn thuis voor vinden.

Maar misschien staan die mensen woensdag of zo wel op de stoep en komt het allemaal nog goed. Ik vind het wel een hele rare en lauwe reactie overigens. Ik zou zo blij zijn als mijn kat weer gevonden was dat ik echt niet dagen zou wachten voordat ik hem op zou halen.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

02-12-2012 om 22:23

Nog even aanzien

Ik zou hem nog eventjes blijven voeren en dan kijken of ik zijn vertrouwen zou kunnen winnen.

En beslissen: of eigenaren nog een keertje bellen, of asiel of zelf houden. Geef het even de tijd.

En ik vind het inderdaad een heel rare houding van die mensen. Wel apart dat ze eerst adverteren en er dan niks mee doen. Misschien komen ze er wel op terug.

Poezie

Poezie

02-12-2012 om 22:47 Topicstarter

Zielig

Ik vind het vooral heel zielig voor hem dat hij nu in de kou buiten is. Volgens de eigenaren is hij er goed in muizen vangen, dus verhongeren zal hij niet zo snel. Ik begrijp vooral de houding van die eigenaren niet; mijn kinderen zijn ook geboren toen ik mijn kat al had. Maar ik heb haar nooit als last ervaren. Waarschijnlijk om die reden heeft ze ook nooit een poging gedaan om weg te lopen. Heel jammer dat hij zo schichtig is (hij heeft geen dikke staart als hij wegsprint, maar wel zijn oren iets naar achteren) anders had hij allang bij mij in huis gezeten. Nou ja, geduld is een schone zaak. Ik ga nu maar slapen. Hopelijk heeft hij een goede nacht.

Gr. Poezie.

Toke

Toke

02-12-2012 om 22:51

Raar

Ik vind de reactie wel raar ja. Vooral omdat ze een maand geleden nog briefjes in de bus hebben gestopt. Ik zou het nog even aanzien. Wel denk ik dat je, als je de kat echt niet onder je hoede wilt nemen, hem/haar niet moet voeden. Dan is de kans groter dat hij nar huis terugkeert.
Overigens, vanuit de kat bezien: het kan héél goed zijn dat hij vanwege de baby's het huis achter zich heeft gelaten en op zoek is naar een nieuw onderkomen. Heb ik al meer dan eens in mijn omgeving meegemaakt. Mijn eigen kat is vanaf de dag dat oudste werd geboren een jaar of 8 niet meer in huis geweest. Alleen als het vroor en ik haar binnen opsloot, was ze binnen, maar bij de eerste gelegenheid ging ze weer naar buiten. Ze was wel altijd in de buurt en kwam ook als ik riep. Pas het laatste jaar van haar 18-jarig bestaan, kwam ze weer spontaan naar binnen.
Dat kan dus ook het geval zijn bij jouw aanloopkat. Een zelfverkozen lot.

Toke

Toke

02-12-2012 om 23:02

Al die tijd niet gezien? of?

Over wat je nu moet doen... : weet je of de kat een maand lang weg is geweest? Of zwerft hij door de buurt en weten de eigenaren dat? Het kan natuurlijk zijn dat de kat eerder is gesignaleerd op andere plekken, maar zich niet laat vangen. Of steeds weer weggaat (zie mijn berichtje hierboven). In dat geval snap ik de reactie wel. Dan wisten ze al dat hij in de buurt rondscharrelt en dan is de noodzaak om hem acuut te komen halen niet groot.
Maar anders, nee, dan snap ik het niet. Ik zou een gat in de lucht springen als een kat na een maand spoorloos ineens weer terecht zou zijn.
Als ze geen reactie geven en de kat blijft bij jou in de tuin, dan zou ik Amivedi of soortgelijke dierenopvang informeren en vragen wat je nu het beste kunt doen. Ik denk dat zij de kat dan komen vangen voor je.

Kaaskopje

Kaaskopje

03-12-2012 om 00:10

Twee mogelijkheden

Het is koud buiten, dus de kat aan zijn lot overlaten is zielig. Als er nog geen contact met het asiel is geweest kun je de kat aanmelden bij het asiel als zijnde een zwerfkat waar je geen raad mee weet. Als de eigenaren spijt krijgen zullen ze hem daar dan maar op moeten halen en eventuele kosten betalen. De tweede optie is de kat zelf houden. Je weet wie de eigenaar is en dat er dus niet naar de kat gezocht wordt. Twee van onze katten zijn aanlopers. Niks mis mee. De jongste aanloper is op dezelfde manier bij ons in huis gekomen als de kat van jullie buren. Het was al koud en de kat schuilde in het voerhok van de konijnen. Eenmaal binnen vond hij het wel eng. Hij heeft een flinke tijd in de wasmachine gezeten, maar daar is hij uiteindelijk toch uitgekomen en heeft het hier al 5 jaar goed. De oudste aanloper is bij ons naar binnengelopen alsof dat de bedoeling was. Hij was uitgeput en had honger. Hij heeft uren geslapen. Ik blijf het wonderlijk vinden hoe natuurlijk dat verliep.
Als je een kat wilt vangen, kun je bij de dierenambulance een val lenen. Het is even een gedoe, maar uiteindelijk wint het lekkere lokhapje het van de angst als een kat flink honger heeft.

Hier hebben buren in de straat

Ook geflyerd toen hun kat weg was.....Het resultaat: heel veel ' loosalarm' telfoontjes Het waren anderw katten of na 3 keer kijken voor niks bleek 4 de keer dat kat er nu net vandaag niet was En als je een druk gezin hebt...... Deze mensen wilden 'm echt graag terug, maar op een gegeven moment geloof je er ook niet meer in.
Over de kou zou ik me niet druk maken. Bij mij op werk zijn ( buiten dus) talloze zwerfkatten, die zich niet door asielmedewerkers laten vangen en die overleven zelfs de strengste winters. Ze krijgen gewoon als de kou toeneemt een ( dikke) wintervacht.
Groeten albana

Nou

ik vind het geen fijn idee om een kat buiten te hebben zitten, het is geen Noorse boskat en ook die hebben een beschutte winddichte plek nodig om de winter door te komen.

Ik vind het dus heel vervelend voor die kat. Toen ik zwanger was van de oudste is de poes 11 dagen weg geweest, ik heb met die dikke buik in de winter echt elke dag 2 keer de hele buurt afgezocht, overal printjes opgehangen en maar roepen en roepen, asiels af, dierenartsen af, ik ben er heel druk mee bezig geweest. Gelukkig kwam ze weer terug, broodmager, p de 11e dag, ik was zo verdrietig en dacht telkens aan die kou en ellende waar ze in zat.

nee, ik zou er nu echt werk van maken en overleggen met het asiel. Dan worden de eigenaren nog een keer gebeld dat ze binnen een week de kat kunnen ophalen, kost ze wel geld, zo niet dan wordt hij voor plaatsing aangeboden.

Vic

Vic

03-12-2012 om 10:28

Koud

Hier in de buurt zijn wat (huis-) katten die dag en nacht buiten zijn. Ze zien er overigens niet uit alsof ze daar heel erg onder lijden. Mijn eigen katten (6 maanden oud) mogen af en toe buiten spelen. Gister liet ik ze naar buiten, en Poes voelde 2 seconden en kwam toen snel weer naar buiten. Kater ging wel even rondrennen, maar hing ook al na 10 minuten weer aan de tuindeur. Beetje watjes, die katten van mij
Het verbaast me altijd wel een beetje, hoe makkelijk sommige mensen met hun katten omgaan.

Poezen buiten

mijn poezen mogen overdag naar buiten, ze zijn nooit lang weg en altijd in de buurt want ze komen als ik ze roep. Zodra het donker is mogen ze niet meer naar buiten en gaat het kattenluikje dicht. Dit is ook voor ons zelf prettig ivm tocht van het luikje en de gezelligheid.

De vorige poes mocht naar buiten wanneer ze dat wilde maar langer dan een paar uur was ik haar nooit kwijt. Er zijn wel katers die hele tochten maken maar dan nog thuis komen om te eten (of bij een ander adres) en voor de warmte en gezelligheid.

Ik denk gezien het verhaal dat de kat wat mankeert.

Poezie

Poezie

03-12-2012 om 10:49 Topicstarter

Manda

Manda, op welke signalen baseer je dat hij waarschijnlijk ziek is? (Ik hoop natuurlijk niet dat dat zo is, dan zou het extra zielig zijn ) Zelf heb ik meer het idee dat hij de komst van de twee baby's niet trok.
Ik denk dat ik het inderdaad deze week nog maar aankijk, in het gunstigste geval halen ze hem nog op.

Gr. Poezie.

Nou

het beestje leeft van muizen (! volgens eigenaren ?) en super gezond is dat niet verder is hij angstig en komt hij niet opdagen als de eigenaren met blikvoer in de hand hem roepen.

hij is dus schuw terwijl hij wel mensen gewend moet zijn. Hij laat zich ook niet verleiden om naar binnen te gaan terwijl jij al een tijd bij hem in de buurt bent, hij heeft de jas geaccepteerd terwijl dat dus ook naar jou ruikt (katten zijn erg gericht op geur).

Als een kat zich niet lekker voelt of pijn heeft kan het beslissen om niet in te gaan op aandacht en mensen, dan zonderen ze zich af.

Poezie

Poezie

03-12-2012 om 11:35 Topicstarter

Scherp gezien!

Dat van die jas is idd wel "verdacht". Ik moet heel eerlijk bekennen dat die kat misschien ook wel bang van mij kan zijn omdat ik hem een tijdje geleden samen met mijn toen nog levende kat heb "weggemiauwd en geblazen". (Tja, je hebt wel wat over voor je eigen "wolbaal") Ik zal vanavond met het asiel bellen om te vragen wat de mogelijkheden zijn.

Gr. Poezie.

Poezie

Poezie

03-12-2012 om 15:48 Topicstarter

Amivedi

Nou keek ik net op de site van amivedi hier in de buurt, en daar zie ik hem gewoon op staan! Ik heb de eigenaren net een smsje gestuurd, met daarin de vraag of ik vanavond de foto dan bij hen kan laten zien, zodat ze weten of hij het is of niet. Ik wacht dat even af, anders ga ik contact opnemen met amivedi.

Gr. Poezie.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

03-12-2012 om 19:37

Nou dat kan toch best nog wel mee vallen

Onze huispoes is schuwer dan schuw, een goede muizenvanger en echt geen mensenvriend. En toch gezond als maar kan.
Niet iedere huispoes is een schootpoes. Kan dus ook de aard van het beestje zijn.

Bij Amivedi kun je trouwens ook een melding doen als je een kat gesignaleerd hebt. Ben je misschien wel meteen klaar.

Poezie

Poezie

03-12-2012 om 21:45 Topicstarter

Het is hem niet

Vanavond heb ik een foto van zijn gezichtje kunnen maken omdat ik met een doosje kattebrokjes schudde en hij blijkbaar wel nieuwsgierig was. Maar helaas... hij was het niet. Waarschijnlijk is het een verwilderde huiskat. Ik heb hem op amivedi gezet, en heb de dierenbescherming gebeld om te overleggen. Ze raadden me aan om hem wel te voeren en te kijken of ik zijn vertrouwen kan winnen en aaibaar kan maken. Dan kunnen ze hem komen ophalen en eventueel herplaatsen. Dus dat doen we dan maar . maar wel heel jammer dat ik de eigenaren van die ander kat niet blij heb kunnen maken.

Gr. Poezie.

Nou

ik vind het bewonderingswaardig hoe je je om de kat bekommert ! Ik hoop dat je voor hem en jezelf een fijne oplossing verzint, of aan doet.

Vangen is vrij makkelijk als je hem voortaan zijn eten geeft in een schuur of zo, paar dagen de deur open laten staan op een kiertje, hem roepen en dan het bakje neer zetten. Na een paar dagen moet hij dan wel op je stem reageren en dan kan je zodra hij aan het eten is de deur dicht doen. Ik zou hem dan op een vast tijdstip voeren, 1 keer per dag dus.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

03-12-2012 om 23:25

Dacht al zoiets

En dan zul je vast niet de eerste zijn die met een loos alarm komt. Misschien zijn ze wel een beetje meldingsmoe, de baasjes van de vermiste kat.

Kaaskopje

Kaaskopje

04-12-2012 om 00:21

Ook katten kwijt geweest

en ik geloof niet dat ik meldingsmoe was geworden. Alleen al het feit dat andere mensen hun best voor je gedaan hebben, zou ik heel lief vinden.

In t voorjaar kat gevonden

wij vonden op mijn werk een kat tussen de dozen,achter een paar schotten, deur naar buiten open gezet beestje liep rustig weg. Bleek al een poos vermist te zijn, eigenaren zochten overal, beestje was dus vanuit ons weer weggelopen, de verkeerde kant op. mensen hebben na een week of 7/8 andere katten uit asiel gehaald en...een paar weken later hoort die man zijn kat op een heel andere plaats mauwen...daar was ie weer! Hij kwam t nog bij ons melden, vond ik zo lief!

koentje

koentje

04-12-2012 om 12:36

Ben ik de enige

die het raar vind om zo'n kat op te vangen in je tuuin; eten te geven en een extra behaaglijk plekje???
Zo'n poezebeest zoekt vanzelf zijn huis toch weer op als hij honger krijgft of behoefte heeft aan een behaaglijke plek?

Poezie

Poezie

04-12-2012 om 12:46 Topicstarter

Koentje beter lezen!

Die kat is onder mijn afdakje komen "wonen". De eerste tijd heb ik hem helemaal geen eten gegeven of gelokt. Maar je laat zo'n beest toch niet verpieteren? Daarnaast weet iemand van de dierenbescherming heus wel wat je beter wel of niet kunt doen.

Gr. Poezie.

Poezie

Poezie

04-12-2012 om 14:04 Topicstarter

Beertje 37

"Onze poes hebben we na 3 maanden zoeken weer teruggevonden. We hebben elke melding serieus genomen. Zelfs nog gezocht in het park 4 km verderop waar ze gezien zou zijn. We zijn blijven zoeken en vragen en dat heeft gelukkig geholpen. Ik vind het raar als je dat niet doet.

beertje"

Daarom wil ik er ook alles aan doen om deze poes, gezond en wel, weer bij de rechtmatige eigenaar te krijgen. Helaas was het in dit geval geen match.

Gr. Poezie.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

04-12-2012 om 19:40

Nou koentje

Als die poes zijn eigen huis zou kunnen vinden voor zijn bakje zou ie dat echt wel doen hoor. Katten meestal nogal honk vast. Dat ie bij Poezie blijft hangen betekent waarschijnlijk dat ie echt niet meer weet waar zijn baasje woont. Fijn dan toch dat er toch nog iemand is die voor zijn kostje zorgt. En ondertussen op zoek gaat naar de baas.

Moontje

Moontje

04-12-2012 om 22:37

Aso's

Ik zou de dierenambulance bellen en vragen of zij daar aan willen bellen ('s avonds) en het probleem willen voorleggen. Ronduit asociaal. Heb je al gevraagd van wie ze denken dat HUN kat nu te eten krijgt?!

Poezie

Poezie

05-12-2012 om 09:37 Topicstarter

Vannacht en moontje

Gisteren avond dacht ik even dat hij weg was. Maar vanochtend vroeg sprong hij meteen weer uit de doos toen ik ging kijken. Hij is hoe dan ook iedere nacht buiten en erg schuw. In mijn optiek duidt dat er op dat het een wilde/ verwilderde kat is.
En Moontje, lief van je dat je je opwindt over de vermeende eigenaren, maar ik ben er al achter dat dit om een andere kat gaat dan die van hun .

Gr. Poezie.

Meldingsmoe

Ik kan me iets voorstellen bij de 'laksheid' van de vermeende eigenaren van de kat. Zelf werd ik ook een beetje moe na de zoveelste tip over 'onze' kat die dan een heel andere kleur bleek te hebben of zo. Maar ik ging wel altijd even kijken, ook omdat ik het op prijs stelde dat mensen zo meedachten. Kat is nooit meer gevonden trouwens.
Onze huidige kat is al meermaals 'kwijt' geweest terwijl hij dan gewoon ergens een straat verderop verdwaald zat te wezen. Tot nu toe hebben we hem altijd zelf weer teruggevonden, maar ik zou wel blij zijn met alle hulp geloof ik. Het is gewoon zo ontzettend naar als je je kat kwijt bent en al dagenlang op zoek bent...
n@nny

Poezie

Poezie

05-12-2012 om 16:11 Topicstarter

Vanmiddag dierenambulance gebeld....

Omdat ik in de veronderstelling was dat die verwilderde katten vangen, laten "helpen" en op een handiger plek weer terugzetten.
Pff die deden wel moeilijk zeg! Allereerst moet je 50 euro borg betalen voor de vangkooi, dan komen ze de vangkooi brengen die je zelf neer moet zetten, vervolgens mag die alleen overdag en onder toezicht gebruikt worden...... Punt 1; ik werk overdag dus ik kan geen toezicht houden op die kooi, punt 2; al zou ik toezicht kunnen houden op die kooi, dan gaat ie er nog niet in omdat hij wegvlucht zodra hij mij ziet. Op mijn aangeven dat het beter is dat hij wel wordt gevangen omdat hij dan geholpen kan worden én ingeént en zo geen ziektes meer kan overbrengen op huiskatten antwoordden ze dat ze op een gegeven moment wel aan de gang bleven met steriliseren/castreren. Nu moet ik dus zelf maar gaan bedenken wat ik ermee doe....
En dan nu wederom de vraag: "wat zouden jullie doen??"

Gr. Poezie.

Maylise

Maylise

05-12-2012 om 16:26

Poezie

Als de dierenambulance niet wil komen en vangen geen optie is dan zou ik gewoon blijven doen wat je al doet. Zorgen voor een warm plekje voor de kat om te slapen en 1x per dag voeren (op hetzelfde tijdstip). De kans is groot dat de kat dan vanzelf wat tammer wordt waarna je kan besluiten om hem alsnog naar het asiel te brengen of zelf te houden. Het kan ook zijn dat het altijd een wilde kat blijft maar dan weet je in elk geval dat hij genoeg te eten heeft. Je kan denk ik op dit moment weinig anders doen zolang je hem niet kan vangen en de dierenambulance niet wil komen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.