Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

maan.

maan.

26-11-2018 om 22:49

verse pasta; griesmeel?

Dochter heeft bedacht dat het leuk is om zelf pasta te maken en heeft ook al online een filmpje van AH gevonden waarin wordt uitgelegd hoe dat te doen. Maar... de dame in het filmpje gebruikt onder andere griesmeel voor haar pasta.

Dus wij zoeken op de site van AH en het enige wat wij aan griesmeel vonden was een doosje met daarop een pudding.. ik neem niet aan dat ik een pakje voor griesmeelpudding in de pasta kan gebruiken?

Een andere site had het over pastameel dat bij de jumbo te koop zou zijn maar online bij de jumbo is dat dus helemaal niet te vinden, niet op merknaam niet op soortnaam.

Wie weet waar ik pastameel kan vinden? Ik heb nu wel trek gekregen..

Krisje

Krisje

26-11-2018 om 22:55

Volgens mij

Moet je dan semola hebben. Ik heb een stukje gekopieerd:

Durum / semola

Durumtarwe is harde tarwe, de hardste tarwe die er is. Tarwe bevat altijd gluten. Gemalen ziet durum er wat gelig uit. Grof gemalen is het voor ons griesmeel en we maken er pap of pudding van. Stijve pudding, want het zit berstensvol gluten. Het is daardoor in ongemengde vorm niet geschikt om te rijzen. Het komt voor in allerlei broodsoorten van rond de Middellandse Zee, zoals pitabroodjes, foccacia, couscous en pizzabodems.
Semola, de semola (rimacinata) di grano duro, voluit op zijn Italiaans, is fijngemalen griesmeel van harde tarwe. Rimacinata betekent zoveel als opnieuw (her) door de machine, is dus dubbel gemalen. Semola is het Italiaanse woord voor bloem. Semolina is het Engelse woord voor griesmeel.

Kan je hier iets mee?

Hoeft niet

Ik maak regelmatig zelf pasta, en eigenlijk werkt gewone bloem met 1 ei op 100 gram meel het beste, De paar keer dat ik het met semolina heb geprobeerd resulteerde dat steeds in een kleverig deeg dat tussen de walsen van de pastamachine bleef plakken.

Alison

Alison

26-11-2018 om 23:32

Meel

De Zuidmolen heeft ook een webwinkel en heeft prima spullen. Omdat ik nieuwsgierig was heb ik nog wat gegoogeld en ik vond dit
http://www.pastamaken.nl/pasta-producten-kopen/

Jackie

Jackie

27-11-2018 om 11:31

bij de turk

Bij de turkse winkel kan je vragen om "irmik", meestal is het daar ook te vinden.

Alison

Alison

27-11-2018 om 12:11

De moeite waard?

Wil je nog verslag uitbrengen of je meel hebt gevonden en welk? En of het de moeite waard was?
Ik ben al tijden aan het twijfelen of ik een pasta opzetstuk zal kopen voor mijn Kenwood. Volgens mij is de smaak ook weer niet zo spectaculair anders en is het voornamelijk veel werk. Maar daar kan ik ook helemaal naast zitten 😊

Pirata

Pirata

27-11-2018 om 12:18

Leuk

Ik gebruik ook meestal normale bloem. Gaat prima.
Het is niet spectaculair anders dan verse pasta kopen, maar best gemakkelijk en goedkoop.
Wij maken er soms ravioli van.

Alison

Ik heb de opzetstukken voor lasagne, tagliatelle en spaghetti . Als je in de buurt bent, mag je best een keer komen kijken. Maar nogmaals, neem gewone bloem. Het zou mij niet verbazen dat er zoveel handpastamachines op mp staan omdat de mensen enthousiast met die speciale meel aan de slag gaan en het dan zo'n plakzooi wordt dat het bij een eenmalige oefeningen blijft

Volgens mij

Er zijn volgens mij ook wel goed gesorteerde supermarkten die Italiaanse bloem verkopen, Farina Tipo OO per pasta. Dat is dus geen griesmeel (dat is semola, geen farina). Dus als dat te krijgen is zou ik dat eens proberen.

Volgens mij gebruiken Marokkanen trouwens ook veel griesmeel, dus als je griesmeel wilt hebben en er zit een Marokkaanse winkel in de buurt dan kan je het daar ook eens proberen.

En toen ik net in google "farina per pasta" intikte kwam ik op deze link: https://www.lacucinaitaliana.it/tutorial/i-consigli/pasta-fresca-farina-adatta-per-prepararla/
Wel in het Italiaans . Ze zeggen dat de keuze voor gries of bloem een kwestie van smaak is, en bevestigen wat Kenfan zegt: 1 ei op 100 g bloem (eigenlijk zeggen ze 4 eieren op 400 g bloem, kennelijk maken ze in 1 x een heleboel)

Citaat: "La ricetta di base della pasta fatta in casa prevede la farina tipo 00 e l’uso delle uova: per 400 grammi di farina quattro uova. La pasta preparata con farina e acqua, senza uova, prevede l’utilizzo di un pizzico di sale e acqua tiepida, per facilitare l’idratazione dell’amido"

En als mijn Italiaans me niet in de steek laat staat daar: het basisrecept voor huisgemaakte pasta gaat uit van bloem type 00, en eieren: voor 400 g. bloem 4 eieren. Bij pasta die wordt gemaakt van bloem met water, zonder ei, wordt een beetje zout gebruikt en wat lauw water om het deeg te bevochtigen.

Groeten,

Temet

Guppie

Guppie

28-11-2018 om 00:18

Andere melen

Behalve van bloem kan je het ook maken van andere melen. Is maar een tip. In peulvruchtenmeel zit wat meer eiwit. http://www.italiaanskokenmetantoinette.nl/2015/09/pasta-maken-met-kikkererwtenmeel.html

maan.

maan.

28-11-2018 om 18:59

Gevonden!

Met dank voor de tip, ik ben bij een grotere AH geslaagd voor de cecco semola. Dochter is erg blij, nu blijkt dat ze het als kerstvakantieplan bedoelde dus voorlopig nog geen pasta..

Alison

Alison

28-11-2018 om 19:05

Kenfan

Dank voor het aanbod. Ik hou het in gedachten 😊Maan, dat valt tegen. Moet je nog een maandje geduld hebben.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.