Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

vervelende klusjes - hoe ga je ze te lijf?

Iedereen strandt nu en dan op vervelende klussen lastige kleine kwesties in en om het huis. Daarom een draadje om die klussen gezamenlijk te tackelen en andere handigheidjes te delen. Wie weet heeft iemand een praktische tip waar je zelf nog niet op was gekomen.

Hoe vang je bij nacht een irritante mug zonder hem tegen de met witte structuurverf behandelde slaapkamermuur te pletten?

Hoe ontdooi je snel de vrieskist? (bakjes heet water erin zetten helpt; fohnen kan ook, al is dat vast niet zo best voor het apparaat??)

Hoe krijg je - zonder magnetron- een ingevroren kilo kipfilet zover dat-ie keukenklaar raakt?


lennest

lennest

25-08-2016 om 11:34

de mug

Sinds we de elektrische 'vliegenmepper' hebben, blijft ons behang schoon. Bovendien veel effectiever omdat je ze ook in de lucht kunt pakken.

V.w.b. de vriezer: ik zet de deur open, ventilatorkacheltje op een keukentrapje en het kacheltje in de hoogste stand zetten. Werkt als een tierelier! Vergeet even de stroomkosten

Tja, die kipfilet zonder magnetron ontdooien wil ik ook wel eens weten!

Mijn eigen tip: om een programma op de wasmachine sneller te laten gaan; voeg via het wasmiddelenbakje een emmer heet water toe; scheelt de opwarmtijd, gisteren bij de witte was toch weer 40 minuten.

Half a twin

Half a twin

25-08-2016 om 11:59

kipfilet ontdooien

Doe de kipfilet in een stevige plastic zak die je zodanig dicht kan maken dat er geen water in kan komen. Of neem een plastic zak die lang egenoeg is om aan de kraan op te hangen met een sluiter van een vuilniszak of ti-rap. Doe de stop in de gootsteen (neem wel de bak die overloopbeveiliging heeft). Zet de koude kraan aan tot de bak water begint te lozen via de overloopbeveiliging. Zet dan de kraan zo zacht er wel stroming in de bak blijft.
1 kipfilet heb je dan binnen een uur zodanig ontdooit en nog niet half gaar (zoals bij magnetron acties vaak gebeurt) Geen idee hoelang een kilo duurt. Om maar niet te spreken over het "verspilde" water!

Mijn tip voor warme dagen wanneer koken in de door zon opgestookte keuken geen pretje meer is: Vroeg in de ochtend pasta koken en goed aflaten koelen. Als t koud genoeg is een paar scheppen mayo erdoor tegen het plakken. In andere schaal tonijn en groenten die je lekker vindt en rauw gegeten kunnen worden. Tegen etenstijd de twee schalen mengen en op smaak maken. Stokbroodje kruidenboter erbij en klaar is kees.

Caesar

Caesar

25-08-2016 om 12:23

Structuurverf

"Hoe vang je bij nacht een irritante mug zonder hem tegen de met witte structuurverf behandelde slaapkamermuur te pletten?"

Simpel, geen structuurverf gebruiken

Wilgenkatje-

Wilgenkatje-

25-08-2016 om 12:38 Topicstarter

tja, dat zit er al op

Dus nu op zoek naar de electrische vliegenmepper.

Half a twin

Lekker, ga ik weer eens maken.
Waarom meng je pasta en ingrediënten pas vlak van te voren? Zou dat niet direct kunnen?

Christel

Christel

25-08-2016 om 13:19

Vriezer

Ik haal de lades eruit, zet de vriezer uit, dikke handdoek onderin, steelpan kokend water erin en gauw de deur dicht. Na een uurtje vervang ik het water en de handdoek.

Dan wacht ik nog een uurtje en dan is de vriezer ontdooit. Ik droog alles goed af en zet m weer aan. Ik vind het niet zo'n lastig klusje.

Half a twin

Half a twin

25-08-2016 om 14:01

Anneque

Ik doe er ook wel eens een restje gare worteltjes en of erwtjes door. Als dat langere tijd gemend staat met de pasta en mayonaise krijgt het een beetje kledderig uiterlijk. Het oog wil ook wat zeg maar.

Vriezer ontdooien...

Doe je bij voorkeur in de winter...als t vriest!

Ingrid

Half a twin

Half a twin

25-08-2016 om 14:07

Christel

Heb jij zeker een goed gestructureerd huishouden! Bij mij moet de vriezer altijd ineens ontdooit worden, omdat de deur niet meer sluit. Een kind of mijn man heeft iets gepakt en de deur niet goed gesloten en dan ontdek ik dat de volgende dag pas. Alle lades op de voorkant een dikke klodder ijs, alle elementen dik onder het ijs. Dan is twee steelpannen met kokend water niet genoeg. Daar is dan zwaarder geschut voor nodig.
Dat soort acties vinden altijd plaats met dit soort weer. Noit eens in de winter als er sneeuw ligt. Dan gooi ik de boel in de sneeuw en blijft het wel even bevroren. Vorige week moest ik echt doorgaan wilde ik geen siroop in zakjes hebben in plaats van raketjes

de vriezer

Toen ik nog een vriezer had die aanlaadde met ijs, zette ik m zonder lades in de deuropening in de zon soms half op de drempel dat t water meteen naar buiten liep.
De kipfilets leg ik in een diepvrieszak die goed dicht is in een schaaltje met lauwwarm water wat ik een paar x ververs. Dan is ie zo ontdooit maar ik vries de kipfilet per stuk in Tip voor de volgende x dus.
Nu zou je m in een grotere bak water kunnen leggen maar ik neem aan dat er ook een schaal omheen zit nu, dan gaat t niet zo makkelijk/snel.

Hanne

Hanne

25-08-2016 om 14:29

In een restaurant

Wordt vlees ook volgende de methode van Lilian1 ontdooit en het werkt verrassend snel.

rode krullenbol

rode krullenbol

25-08-2016 om 15:46

Vervelende klusjes?

Vervelende klusjes bestaan niet. Er bestaat alleen slechte muziek. (Vrij naar de gevleugelde uitspraak “Slecht weer bestaat niet; alleen slechte regenkleding”.)

Dus ... Hoe vang je bij nacht een irritante mug zonder hem tegen de met witte structuurverf behandelde slaapkamermuur te pletten? ...


https://youtu.be/aE_3n9tU1_Q

Hoe ontdooi je snel de vrieskist?


https://youtu.be/wzCra3d9v94

En ... Hoe krijg je - zonder magnetron- een ingevroren kilo kipfilet zover dat-ie keukenklaar raakt?


https://youtu.be/qaP0QuW5KOw of, voor de liefhebber van modernere arrangementen,

https://youtu.be/-iYBIsLFbKo.

Rode krullenbol

Half a twin

Half a twin

25-08-2016 om 16:35

Berg afwas van hier tot de overkant, vaatwasser wil niet

Ik had jongste lasagne beloofd vanavond, al vroeg gemaakt nu alleen nog even in de oven. Mijn moeder vroeg of ik zo'n kruimelbodem kwarktaart kon maken voor mijn vaders verjaardag. Doe ik ieder jaar, is geen punt. Hij staat nu in de koelkast kwarktaart te worden.
Berg afwas van heb ik jou daar. Alles keurig in de vaatwasser geladen. En grrrrrrrrrr! Dat ding is gisteravond ingeschakeld opengetrokken. Normaal moet ik m dan uitdoen, aandoen programma kiezen en hij doet het. Maar vandaag niet! Hij gaat niet uit! Stekker eruit en na 5 minuten er weer in, reset handelingen uitvoeren, niks helpt.
Oortje in en met een muziekje maar met mijn handen in het sop geloof ik. Misschien weet man raad, of jullie natuurlijk. Wat een K.. klus.En dan straks na jet eten nog een keer. Al dat vet moet wel met warm water en het is al zo heet!!
Wat baal ik.
Dat is nou echt een vervelend klusje.

Christel

Christel

25-08-2016 om 16:40

Half a twin

Haha, ik ben inderdaad wel van de structuur, maar ik heb ook twee vriezers. De een hoef ik nooit te ontdooien, geen idee hoe dat heet, de ander is de broodvriezer. Die wordt iedere vrijdag volgestouwd met brood en de week daarna is ie weer vrijwel leeg. Wat er nog in zit kan in de tweede vriezer. Decadent, maar erg handig!

Christel

Christel

25-08-2016 om 16:42

Een kapotte vaatvasser

is idd erg k...

In plakken

Vroeger gebruikte ik een fohn en dweilde ik meteen het water op. Dweilen moet toch gebeuren, dus dn maar meteen. Later kocht ik een koelkast met zelfontdooiende functie, geen gedoe meer. Zijn ook vaak uitgerust met een alarmfunctie...

Bevroren kipfilet kan je met een goed broodmes in cm-dikke plakken snijden. Zo ontdooien ze sneller.

Vaatwasser stuk

Het ergste van een stukke vaatwasser is niet m.i. niet zo zeer het afwassen, denk aan een een leuke cd, maar de troep op het aanrecht die gedurende de dag opstapelt zodat je minder werkblad hebt.

Zelf 2 mnd moeten afwassen...

Half a twin

Half a twin

25-08-2016 om 17:00

Bijhouden

Vorige keer toen de vaatwasser stuk was hield ik de afwas bij. Na het onbijt, sopje en de kopjes en glaasjes van gisteravond en de ontbijtboel afwassen en afdrogen. Klaar!!
Tijdens het koken alvast afwassen wat zich tijdens de dag verzameld had op het aanrecht en dan na de warme maaltijd nog een keer. Dan is het niet zo erg.
Maar nu?!? Ik heb, met de gedachte dat dat ding het deed, gewoon gepakt wat ik nodig had. Pannenlikker voor de lasagnesaus, een andere voor de kwarktaart. Tussen de middag eitje op brood, hup pannetje en weer een spatel. Dus dat ding zit goed vol nu.
Echtgenoot belt net dat hij laat komt vanavond, gaat eten met leveranciers. Ga dus nu toch de teil maar vullen.
Later!

Toch

Je kunt de afwasmachine ook gebruiken als afdruiprek. Wel goed de deur afnemen voor je die met een luchtspleetje omhoog zet. Ik heb gemerkt dat water niet vanzelf wegloopt.
En dan is je aanrecht ook glad.

Jasmijn

Jasmijn

25-08-2016 om 17:11

hier

De vriezer moest vorige week nog omdat ie een nacht op een kier had gestaan (niemand had het gedaan) Ik heb de vriezer uitgezet, deur open, lades leeg en eruit. Alles in een grote oude koelbox gedaan (het houd elkaar wel een tijd bevroren zo) en weggegaan. (handdoeken voor de vriezer deur.
Toen ik 2 uur later terugkwam was hij bijna helemaal ontdooit (had er niet aan gedacht om er een pan heet water in te zetten, later hoorde ik dat mijn moeder dat ook altijd zo doet)
Toen het klaar was, alles weer uit de koelbox gehaald, zelfs de ijsjes waren nog redelijk goed.

rode krullenbol

rode krullenbol

25-08-2016 om 17:12

Zeg ...

Jullie vergeten toch niet erbij te zingen hè?

rode krullenbol

rode krullenbol

25-08-2016 om 17:17

Maar ...

Mij hoor je niet zeggen, dat het nou speciaal het volgende liedje zou moeten zijn!


https://youtu.be/NxHdwkHI6-A

rode krullenbol

rode krullenbol

25-08-2016 om 17:35

Noch ...

zal ik verordonneren dat je er een rood jurkje bij aan moet trekken! Ofschoon het de wereld wèl zou verfraaien, ongetwijfeld.

Het summum van zingen bij de afwas kun je bereiken via 'spoofing'. Als je wilt weten wat dt is? Zie dan bijvoorbeeld:


https://youtu.be/d40qQa2L0_M

En nu we het er toch over hebben? Zelf 'spoof' ik nog wel eens Lotte Lenya. Zo vaak, dat een mij tot dan toe onbekende buurvrouw me ooit in het Duits aansprak, in de kennelijke veronderstelling dat ik geen Nederlands spreek. Wist ik veel dat mijn stem zo ver droeg?

rode krullenbol

rode krullenbol

25-08-2016 om 17:55

De groten onder ons ...

hielden/houden ook wel van een serieuze 'spoof'. Met alle gevolgen van dien! "No pun intended".

Zie bijvoorbeeld:


https://youtu.be/OfJVeHKVcE8

https://youtu.be/02VxfKXhdSk

https://youtu.be/9ckv6-yhnIY

rode krullenbol

rode krullenbol

25-08-2016 om 18:11

En die buurvrouw?

Die heb ik toen op mijn beste Mick Jaggers toegesproken. Ik zei haar zoiets als: "Oh no! I'm just spoofing around, you know ..." Als ik het mij allemaal nog goed herinner.

In ieder geval had ik een druipende afwasborstel in mijn hand.

Jullie al klaar met de afwas?

dc

dc

25-08-2016 om 18:24

half a twin

Wat hier werkt is als je wel stroom hebt, maar hij niet start, is de vaatwasser naar voren trekken, en dan kantelen. Terugzetten en proberen.

Bij mij heeft dat 2 keer gewerkt!

rode krullenbol

rode krullenbol

25-08-2016 om 18:46

Oh ja!

Dat is waar ook. Die buurvrouw complimenteerde me nog met het feit dat mijn zangstem al even goed is als die van Lotte Lenya! Toen ik haar daarvoor hartelijk bedankte, verscheen er dat scheve Elvis lachje op haar gezicht ... Maar dat terzijde.

Om terug te keren naar het eigenlijke onderwerp van dit draadje (en aan te sluiten op het advies van dc); alvorens enig elektrisch apparaat te kantelen, zou ik er eerst wel even de stroom van af halen.

Half a twin

Half a twin

25-08-2016 om 19:16

kantelen?

Hij zit ingebouwd, hoe doe ik dat? Naar verwachting man om 21.00 thuis. Dan mag hij even de trucendoos/gereedschapskist opentrekken. De eerste vaat is klaar. De tweede kan hopelijk vannacht draaien.

Afdruiprek

Wie de vaatwasser gebruikt als tijdelijke opslag of als afdruiprek, moet rekening houden met het feit dat de pomp het niet doet en/of de vaatwasser snel gaat ruiken wegens het onvermogen de vaatwasser te spoelen.
Een vaatwasser die weigert, heeft vaak een kapotte pomp.

Juno

Juno

25-08-2016 om 21:40

Afwas

Hier ook een kapotte vaatwasser en ik gruw van vaat waar sop op zit. Alles in diezelfde bak, goor afwasmiddel erbij en dan halfslachtig droogflotsen met een theedoek. Brr.
Ik heb momenteel een fijne routine: bak met heet sop, ik was alles af, ververs tussendoor eventueel het water maar ik zet de vaat niet op een afdruiprek maar stapel het weer op. Als alles gedaan is, maak ik de bak en aanrecht schoon, zet water op want heb een kleine boiler, vul de bak met enkel heet water en dan komt de truuk: alles wordt afgespoeld met loeiheet tot kokend heet water. Geen sopresten en door het hete water droogt het supersnel.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.