Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Vlekken op schone was

We zijn op dit moment ten einde raad… Al onze was kwam na het wassen eruit met heel veel lichtbruine vlekken. Op het internet kwamen we ‘vetluis’ en allerhande tips tegen. Werkelijk alle tips hebben we uitgevoerd en niets hielp. Een nieuwe wasmachine gekocht dan maar en nu terug hetzelfde probleem… . 
Iemand die raad heeft of weet waaraan dit nu kan liggen? Mij lijkt het dus echt geen vetluis want onze machine kuisen we bijna elke dag volledig uit. 

gebruik je vloeibaar wasmiddel?
Zoja, hoeveel? 
En wasverzachter?
Zoja hoeveel?
Ik zou overgaan op poeder, geen wasverzachter en maximaal 25% gebruiken van wat je nu zou gebruiken en liefst minder. Evt kun je azijn toevoegen in het wasverzachterbakje.

Even brainstormen:

Is er iets met jullie water? Hebben de buren dit ook?

Of is de waterleiding van het verkeerde materiaal en is het roest?

Kan het aan je wasmiddel(en) liggen? Wat gebruik je?

Heb je de wasmachine al eens op 90 graden met schoonmaakazijn laten draaien? Zeker als je op lage temperaturen wast, zou je dit eens per maand moeten doen. 

o ja en reinig je wasmachine nooit met soda en azijn tegelijkertijd! Azijn en soda samen zorgen voor een chemische reactie. Bovendien werkt het goedje ook niet om je wasmachine schoon te maken omdat de werking van zuur en soda elkaar opheft.

Dus schoonmaakazijn en 90 graden en na afloop de wasmachine open laten staan.
en je filter schoonmaken(klepje onderkant)

Max88 schreef op 04-09-2022 om 18:42:

gebruik je vloeibaar wasmiddel?
Zoja, hoeveel?
En wasverzachter?
Zoja hoeveel?
Ik zou overgaan op poeder, geen wasverzachter en maximaal 25% gebruiken van wat je nu zou gebruiken en liefst minder. Evt kun je azijn toevoegen in het wasverzachterbakje.

en liever helemaal het zeepbakje niet gebruiken maar wasmiddel rechtstreeks in de machine

Bijtje82

Bijtje82

05-09-2022 om 08:49

iemand toevallig ook nog tips voor witte pluis op zwarte kleding? Ik was zwart altijd apart, maar op sommige kledingstukken blijft een soort van wit pluis achter. Dan zit het er heel vaal uit, terwijl dat het niet is.

Bijtje82 schreef op 05-09-2022 om 08:49:

iemand toevallig ook nog tips voor witte pluis op zwarte kleding? Ik was zwart altijd apart, maar op sommige kledingstukken blijft een soort van wit pluis achter. Dan zit het er heel vaal uit, terwijl dat het niet is.

Was je de donkere was na de (lichtgekleurde) handdoeken? Dat heb ik weleens ervaren dat de donkere was dan witte pluis had.  Sowieso donkere kleding binnenstebuiten wassen dan zit de pluis aan de binnenkant. 

Bijtje82

Bijtje82

05-09-2022 om 13:28

Haaknaald schreef op 05-09-2022 om 13:03:

[..]

Was je de donkere was na de (lichtgekleurde) handdoeken? Dat heb ik weleens ervaren dat de donkere was dan witte pluis had. Sowieso donkere kleding binnenstebuiten wassen dan zit de pluis aan de binnenkant.

Ja dat is onvermijdelijk denk ik. Ik heb beige handdoeken. 

Was trouwens alles binnenste buiten. Vind mijn moeder heel irritant als ze eens op mijn werkdag een ochtendje was komt vouwen. 

Als je het zeepbakje + vloeibaar wasmiddel gebruikt: heb je dan eens het zeepbakje er uit gehaald en de afvoer naar de wasmachine schoon gemaakt? Daar blijven ook zeepresten in hangen.

Bijtje82 schreef op 05-09-2022 om 13:28:

[..]

Ja dat is onvermijdelijk denk ik. Ik heb beige handdoeken.

Was trouwens alles binnenste buiten. Vind mijn moeder heel irritant als ze eens op mijn werkdag een ochtendje was komt vouwen.

Op verzoek van de pubers heb ik hier en vast schema voor de wassen.  Dan weten ze wanneer ze dingen in de was kunnen doen om ze snel weer terug te hebben. Dat zit zo in elkaar dat de handdoeken na de donkere was gaan.

Bijtje82 schreef op 05-09-2022 om 08:49:

iemand toevallig ook nog tips voor witte pluis op zwarte kleding? Ik was zwart altijd apart, maar op sommige kledingstukken blijft een soort van wit pluis achter. Dan zit het er heel vaal uit, terwijl dat het niet is.

Klinkt heel stom, maar was/droog een oude dunne panty mee. Die zijn zo statisch dat ze de pluisjes opvangen. Als het pluisjes zijn- heb je wel je wasmachine al een keer goed schoongemaakt met een heet programma en azijn?

Van die vlekken van TO, ik heb hier (https://radar.avrotros.nl/forum/viewtopic.php?t=197342&sid=dac2d982939bae80bf63f75b2b879e2e&start=20) verschillende opties gelezen, zoals;

- iemand in de familie die met ijzer werkt

- een  drukker van een spijkerbroek die afgeeft

- blauwe regen in de buurt

- reactie tussen betadine zalf en je wasmiddel 

- je wasrek zelf misschien een beetje verroest of (dat was het bij mij) de tafel waar de was heel even op ligt voor ik hem ophang. Daar bleek de blauwe regen zijn stuifmeel op te strooien zonder dat ik het zag  

En, misschien iets logischer; te veel poeder wasmiddel. Dat gaat dan in de kreukels zitten en levert daar die vlekken op. 

Bijtje82

Bijtje82

05-09-2022 om 14:08

Biebel schreef op 05-09-2022 om 13:55:

[..]

Klinkt heel stom, maar was/droog een oude dunne panty mee. Die zijn zo statisch dat ze de pluisjes opvangen. Als het pluisjes zijn- heb je wel je wasmachine al een keer goed schoongemaakt met een heet programma en azijn?

Van die vlekken van TO, ik heb hier (https://radar.avrotros.nl/forum/viewtopic.php?t=197342&sid=dac2d982939bae80bf63f75b2b879e2e&start=20) verschillende opties gelezen, zoals;

- iemand in de familie die met ijzer werkt

- een drukker van een spijkerbroek die afgeeft

- blauwe regen in de buurt

- reactie tussen betadine zalf en je wasmiddel

- je wasrek zelf misschien een beetje verroest of (dat was het bij mij) de tafel waar de was heel even op ligt voor ik hem ophang. Daar bleek de blauwe regen zijn stuifmeel op te strooien zonder dat ik het zag

En, misschien iets logischer; te veel poeder wasmiddel. Dat gaat dan in de kreukels zitten en levert daar die vlekken op.

Helpt zo'n oude panty ook zonder droger? Die heb ik namelijk niet. 

Poeder wasmiddel geeft meestal witte poederige vlekken, niet die bruine zoals TO omschrijft.

Bijtje82 schreef op 05-09-2022 om 14:08:

[..]

Helpt zo'n oude panty ook zonder droger? Die heb ik namelijk niet.

Poeder wasmiddel geeft meestal witte poederige vlekken, niet die bruine zoals TO omschrijft.

Blijkbaar geeft het ook bruine vlekken. Het is in elk geval voor jezelf te proberen; komt het ook als ik met vloeibaar was, of met minder poeder?


Of die oude panty het doet zonder droger; ik zou het gewoon proberen. Ik wil nog wel eens ongemerkt een witte handdoek bij de zwarte was doen, en dat kevert ook zo’n pluis op en wassen met panty helpt hier dan al een flink stuk. 

Heb je al eens geprobeerd om je machine leeg te laten draaien met enkele vaatwastabletten?

komt er wellicht water terug uit de afvoer?
Is de staande buis hoog genoeg?
En anders de afvoer eens ontstoppen?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.