Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Raffie

Raffie

31-05-2018 om 11:09

vlekken van deodorant in kleding

Zo balen, ontdek net dat 1 van mijn lievelingsshirtjes van die vlekken onder de oksels heeft. Ziet eruit als zweetplek (nat) maar is droog, dus duidelijk een vlek.
Vermoedelijk van deodorant, maar hoe krijg ik die vlekken eruit?

Ik krijg de neiging geen deo meer te gebruiken, zo zonde van al die shirts! (maar of mijn omgeving daar blij van wordt...?)

Ik lees op internet verschillende tips, baking soda, azijn, paracetamol, shout, glansspoelmiddel, wat zijn jullie ervaringen?

En zijn er nog tips om te voorkomen, welke deo

bedankt alvast

Dendy Pearson

Dendy Pearson

31-05-2018 om 15:13

Hier

Hier zaten die vlekken in de katoenen werkshirts van mijn man. Hij gebruikt van die 24hr deo van Nivea
Ik heb een fles vanish gekocht en daarmee alle tshirts behandeld en daarna even een lang programma op 40 graden gedraait. Vrijwel alle oksels waren weer schoon.
Nu gebruik ik die spray preventief, dus op elk tshirt van hem.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

31-05-2018 om 20:41

Niet

Ik kreeg ze er niet uit. Sinds een paar jaar gebruik ik Syneo 5 en heb nooit meer last van transpiratie en/of vlekken. Echt ideaal dus.

"deodorantvlekken"

wordt dat in de "volksmond" genoemd.
Helaas is de" volksmond" eerder een beerput dan een orakel en men hecht er beter niet teveel geloof aan.
Die droge, enigszins zilverkleurige/grijzige vlekken in wasgoed zijn vaak neerslagen van metaalzouten, die vaak in deodorant gebruikt worden: dezer dagen vooral Al, maar ook soms Zn. Die oefenen een astringerende werking op de huid uit, ttz: de zweetporiën worden geïnhibeerd in hun werking, er is dus minder zweetafscheiding. De prijs daarvoor is, dat uw favoriete topje er niet meer uitziet.
Zo ongeveer elke methode met "bruis" erin helpt wel wat: door de gevormde gasbelletjes worden de neerslagen mechanisch uit het weefsel verwijderd.
Wat minder benepen keurigheid helpt ook flink: gebruik van deo's is vaak volkomen overbodig, tenzij men er een missie van maakt om aandeelhouders te onderhouden.
Vers zweet ruikt aangenaam en het is sterk erotiserend. Pas na enkele uren begint het onaangenaam te ruiken door de metabolieten, aangemaakt door zweet-afbrekende bacteriën. Dat kan voorkomen worden door luchtige kledij, enigzins beperken van fysieke activiteit enz.
Er zijn religieuze strekkingen die de zweetafbraak en de daarmee gepaard gaande geurtjes pogen te promoten door het verplichten van het dragen van zware, donkere kledij enz. om zo de seksuele activiteit te ontraden.
Uit de cijfers blijkt niet dat dat enig effect heeft. Het enige wat op dàt vlak helpt is frisdrank.

Wilgenkatje

Wilgenkatje

02-06-2018 om 08:32

hoor eens Yvan

Het is prachtig dat jij zoveel van microbiologie houdt en geen raad weet met 'de volksmond'. 'De zon komt op' zal door jou vast ook niet gezegd worden, want de aarde draait

Ik vind het mooi dat je vanuit jouw kennis goeie tips weet te geven. Dus ik ben nu benieuwd naar wat voor 'bruisends' ik kan gebruiken om een gevlekt overhemd wat ik mijn man erg fraai vindt staan weer oke te krijgen.

Dat vers zweet geen probleem is, is me bekend. Maar vers duurt maar even en bij het zomerweer van deze bijna voorbije week is het geen doen om een stuk of vijf kledingstukken mee te nemen en constant te verkleden om er aangenaam bij te lopen. Al die kledingstukken met 'vers zweet' wassen is trouwens ook een hele belasting voor mens en milieu.

Wilgenkatje.

Yvan komt vast met een prima werkende bruisoplossing.

Ik zeg, voorkomen. Je man gebruikt waarschijnlijk teveel deo en laat zijn oksels niet goed opdrogen voor hij zijn overhemd aantrekt. Of een ander merk uitproberen. Als er al wat vlekkerigs zit en je strijkt het hemd, wordt de vlek nog lastiger te verwijderen.

Natmaken met wat water en azijn, laten weken en dan in de wasmachine.

Geen

Idee en ik ga er me verder ook niet mee bezighouden.

"Het enige wat op dàt vlak helpt is frisdrank."

Refereert naar een oud jiddisch grapje, waarin een man, die al een pak kinderen heeft, de rabbijn om raad vraagt. Hij wil liever niet dat er nog meer bij komen.
De rabbijn raadt frisdrank aan.
De man snapt het niet goed en vraagt: "voor, tijdens of na?". De rabbijn antwoord: "in plaats van".

Raffie

Raffie

05-06-2018 om 09:58

dus

een lastig probleem, Yvan ik hoor het wel als je "iets bruisends" dat werkt hebt gevonden.

Intussen heb ik me voorgenomen alleen nog maar 's ochtends deo te spuiten en het goed op te laten drogen voor ik mijn shirt aantrek. Geduld...

Het shirt waar ik de vlekken op ontdekte heb ik eerst met azijn ingespoten, na uitspoelen nog shout erop gedaan en gewassen. Het is een stuk minder geworden in ieder geval.

Niet strijken is trouwens ook een goeie, ik vermoedde al dat het daar erger van werd!

Bedankt allemaal!

rode krullenbol

rode krullenbol

05-06-2018 om 11:25

Recept voor bruis

Meng gelijke delen natriumbicarbonaat en citroenzuur door elkaar en voeg wat water toe! Het is in ieder geval een probaat middel tegen roestvlekken. Gewoon het spul een flinke tijd zijn werk laten doen. Geen idee of het ook vlekken verhelpt die door deodorant zijn veroorzaakt, maar het is allicht het proberen waard.

rode krullenbol

rode krullenbol

05-06-2018 om 11:26

P.S.

Om even de honneurs waar te nemen voor Yvan.

Raffie

Raffie

05-06-2018 om 13:29

bruistablet

en een bruistablet voor kunstgebitten, zou dat niet werken?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.