Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Koukleum

Koukleum

14-10-2016 om 10:04

Vloerverwarming, is dat wat?

Wij zijn aan het kijken naar een andere woning. Nu hebben wij een mooi huis op het oog. Deze heeft beneden een stenen vloer met vloerverwarming en voor de rest geen kachel of radiatoren. Nu vraag ik mij af of dat wel behaagelijk warm is als het buiten koud is of als je kletsnat van school komt fietsen.

Heeft er iemand ervaring met vloerverwarming? Is het een aanrader?

Helena

Helena

14-10-2016 om 10:05

heerlijk

Echt heerlijk. Denk je echt dat het verschil is of de warmte van beneden komt of van de zijkant?

Koukleum

Koukleum

14-10-2016 om 10:17

Geen idee Helena.

Geen idee, maar dat dacht ik. Vandaar dat ik hier even peil. Heb er totaal geen ervaring mee. En wat ik denk te gaan missen is de radiotor om gauw even wat nats op te drogen.

hmm

ik ken vloerverwarming alleen als bijverwarming. Dus in combinatie met radiatoren. Ik kan mij ook niet zo goed voorstellen dat je een ruimte warm genoeg krijgt met alleen vloerverwarming, tenzij die zo warm wordt dat het niet aangenaam meer is om op te lopen… En hier zijn de radiatoren ook altijd volop in gebruik als droogrek in de winter.

Dus tsja, ik zou het mij ook afvragen. En ik zou ook even vragen naar de energierekening van de huidige bewoners...

Helena

Helena

14-10-2016 om 10:27

was drogen

Inderdaad kan dat dan niet meer. Maar dan hang je het over een stoel.
Als de vloer warm is in de winter, krijg je ook snel minder koude voeten, helaas heb ik daar nogal last van. En als je eenmaal koude voeten hebt, blijf je het koud houden.

Helaas wonen we nu in een huis zonder vloerverwarming, maar ik miste het wel in het begin. Heb het iets van zeven jaar gehad.

Heerlijk

Hier al 12 jaar een huis met plavuizen en vloerverwarming. En ik zou echt niet meer zonder willen. Huiskamer wordt heerlijk warm en geen hoge energierekening erdoor. Enige nadeel is wel dat de vloer lang op temperatuur blijft waardoor de thermostaat de verwarmingen boven niet meer laat aangaan. Zou technisch opgelost kunnen worden maar alleen de puber heeft er last van en die heeft een electrisch kacheltje op haar kamer.

Arawen

Arawen

14-10-2016 om 11:06

klopt

Wat Picaso zegt; enig nadeel is dat de temperatuur vrij constant moet blijven omdat het 'opstoken' van het verwarmingssysteem inefficient is. Dus geen grote schommelingen in temperatuur tussen nacht/dag/avond-stand. De thermostaat hangt in de kamer en springt dus zelden langer aan. Dat zorgt ervoor dat de stookkosten beperkt blijven, maar ook dat de radiator van de douche smorgens niet goed warm wordt.
Dat kun je volgens mij trouwens inderdaad wel technisch oplossen.

Astrid

Astrid

14-10-2016 om 11:44

Gehad

En dat werd de enige verwarmingsvermogen beneden. Heerlijk en ruim voldoende.

heerlijk

Wij hebben t in dit huis al 16 jaar en ik vind t heerlijk. Ik merk het meteen aan mn voeten en benen als er ergens geen vloerverwarming is. Nu heb ik geen koude voeten, de vloer voelt behaaglijk, niet warm. Was drogen over de radiator mis je inderdaad even. We leggen natte handschoenen etc altijd op de grond in de keuken Daar lopen wat dubbele leidingen en zijn ze zo droog.Jassen over de deur van de bijkeuken of garage. Als laatste ook over de stoel in de keuken.
Ik zou niet zonder vloerverwarming willen en als hoofdverwarming vind ik m prima. Boven hebben we wel radiators en die worden in de winter gewoon warm als we ze open zetten maar de kinderen doen dat alleen af en toe, wij niet. De badkamer is altijd wel erg warm, daar hangt een hele grote radiator, waar ook wel eens natte broeken etc op de gedroogd worden.

Met radiator

Wij hebben vloerverwarming in de keuken, bijkeuken en douches beneden, maar wel in alle ruimtes een radiator erbij. In de keuken zet ik die regelmatig even aan om het snel warmer te krijgen (vloerverwarming warmt veel langzamer op) en de radiatoren gebruik ik idd ook voor natte jassen, handdoeken, handwasje ed. Ik zou de radiatoren niet kunnen missen. Vloerverwarming is wel echt heerlijk!

Triva

Triva

14-10-2016 om 15:36

mijn zwager

heeft een groot huis en vloerverwarming beneden maar radiatoren boven. Wij logeren daar altijd in de winter en daar waar ik thuis sloffen nodig heb en een dikke trui kunnen ze daar uit.

ook

wij hebben ook al 8 jaar vloerverwarming als hoofdverwarming op de begane grond. ik vind het heerlijk, want het is altijd warm. het nadeel van moeilijk opwarmen van slaapkamers klopt bij ons ook, mijn dochters hebben een straalkacheltje op hun kamer voor als ze 's avonds huiswerk moeten maken.

wat ik heel erg miste was een warme bron, een kachel of verwarming waar ik me aan kon opwarmen als ik koud thuis kwam. natuurlijk, het huis is warm maar ik kon niet mijn bevroren handen even opwarmen. of even tegen de kachel aanstaan. De kinderen hadden dat helemaal na 3 kwartier in de sneeuw/regen/kou fietsen van school.

we hebben daarom nog een gaskachel er bij geplaatst. niet om extra te verwarmen maar vooral als centrale warmte bron als je een keer koud thuiskomt. of 's avonds voor de sfeer

Pien

Pien

14-10-2016 om 20:11

Heerlijk

Wij hebben het ook sinds 3 jaar. Ik vind het heerlijk om van de laatste trede van de trap te stappen, zo op een behaaglijke vloer. Ik draag wel nog steeds sloffen, maar dat is omdat ik niet houd van lopen op blote voeten of sokken (in de zomer draag ik slippers).

Ik mis ook weleens een radiator om even een theedoek of natte wanten overheen te hangen.
Maar dan zijn er inderdaad de warme plekken waar meerdere leidingen lopen. Onze kat weet die plekken ook precies te vinden en ligt daar graag languit.

De vloer bleek vorige zomer onverwacht handig toen we met een natte tent terug kwamen van vakantie. Buiten was het slecht weer en kon hij niet drogen. We hebben toen de vloerverwarming even extra hoog gezet (want zomer dus was hij niet warm) en de hele tent over de vloer uitgespreid. De volgende ochtend was hij helemaal
droog.

Astrid

Astrid

14-10-2016 om 23:02

bij ons

was het nog niet eens een warme vloer, maar gewoon de hele ruimte/vloer is niet koud maar aangenaam. Het is best even wennen om te ervaren dat je geen warmtebron hebt zoals een radiator, kachel enz. Het is aangenaam zomer in je huis.

Ik heb geen vloerverwarming.

Maar ik vind een woonkamer met vloerverwarming wel strak. Geen radiatoren, geen gedoe met behangen en sausen. Geen leidingen en geen gaten in je vloer.
Radiatoren zijn ook stofnesten en ze zitten soms net op een onhandige plek.

Tonny

Tonny

15-10-2016 om 08:26

niet zo fijn

wij hebben alleen vloerverwarming en ik mis de radiatoren. Echt. Om even lekker tegenaan te zitten als je koud thuis komt, of om iets (je natte wanten bijvoorbeeld) te drogen te leggen of je sjaal of pantoffels voor te verwarmen.

Natuurlijk, de warmte komt van beneden, maar dat gebeurt heel egaal en gelijkmatig, en als de temperatuur eenmaal op peil is, merk je het niet meer zo. (al zou het wel heel anders zijn zonder vloerverwarming, die plavuizen).

Deze situatie was zo toen we het huis kochten.

Koukleum

Koukleum

15-10-2016 om 11:13

Fijn

Wat fijn al deze reacties. Bedankt allemaal voor jullie input.

Denk dat ik net als sommige hier de radiotoren ga missen alhoewel ik het eens ben met 1 iemand die het stofnesten vond. Dat vind ik inderdaad ook.

Gaan nog eens goed nadenken en misschien de volgende bezichting op sokken doen.

Ga anders eens gewoon op de vloer zitten.

Heb je nu tegels?Leg je vlakke hand op de vloer om te voelen en doe dat daar dan ook.
Of..... Ga dan vlak voor je vertrekt op je eigen vloer zitten en als je daar bent ook even. Gewoon met je benen opzij,voeten naast je, dan voel je het verschil echt.

Triva

Triva

15-10-2016 om 14:09

Nog een tip:

neem de temperatuur thuis op midden in de kamer en vergelijk met de temperatuur op de thermostaat en doe dat in het beoogde huis ook.

Marjoleine64

Marjoleine64

15-10-2016 om 14:25

Als wij nog een keer gaan verbouwen

Als wij nog een keer gaan verbouwen dan nemen we we ook vloerverwarming! Echt ideaal. Nooit meer koude voeten, en ook geen in de weg hangende stofverzamelende radiatoren meer. Op strategische plekken dan misschien nog een radiatortje (keuken, hal) om natte wanten op te drogen.

Teuntje

Teuntje

15-10-2016 om 15:42

Ander geluid

De meeste mensen hebben vloerverwarming onder een stenen vloer. Was in ons oude huis ook toen we er kwamen wonen. En wat ik echt niet fijn vond waren die steenkoude stenen als de verwarming op een zonnige winterdag niet aansloeg door de zon die door de grote zuidramen scheen. De kamer was wel gewoon prettig op temperatuur door de zon maar de vloer was letterlijk steenkoud.
Inmiddelswonen we weer ergens anders, zonder vloerverwarming met een houten vloer. Ook in de winter kun je gewoon op sokken lopen nu.

Voelers

De thermostaat van de vloerverwarming zou op de buitentemperatuur moeten zijn afgesteld. Dat is bij ons wel zo. De radiatoren slaan niet aan bij zon in de woonkamer (daarvan zit de voeler binnen) maar voor de vloerverwarming maakt dat niet uit, want de voeler zit buiten. Dus schijnt de zon, maar is het buiten fris dan blijft de vloerverwarming aan.

Je kunt trouwens ook de radiatoren boven loskoppelen van de voeler beneden. Dat hebben wij gedaan. Beneden is het vaak warm omdat de zon in de woonkamers schijnt, maar boven was het dan veel te koud om huiswerk te maken. Dus we hebben dat laten loskoppelen en nu gaan de radiatoren boven altijd aan als we ze aandraaien en gaan ze ook niet meer vanzelf uit.

Wat betreftde stofnesten: dat vind ik ook. Ik vind het wel minder storend bij designradiatoren.

Teuntje

Teuntje

15-10-2016 om 17:27

Maar Drietje

wordt het dan niet onnodig warm binnen? Zoals nu, de zon schijnt hier en de radiatoren zijn koud maar dat geeft niet, want het is binnen gewoon 21 graden. En de houten vloer is goed beloopbaar (en beligbaar voor de kat, die deed dat op die koude stenen echt niet). Als de ketel zou moeten gaan branden om de vloer aangenaam te houden dan zou ik dat zonde vinden van de energie en dan werd het binnen ook warmer dan nodig.

Nee Teuntje

Want in de woonkamer hebben wij geen vloerverwarming en dat is juist de plek die warm wordt door de zon. En daar zit de voeler voor de woonkamer ook, dus die verwarmingen slaan dan niet aan. Net als bij jullie. In de keuken, bijkeuken en badkamer ligt vloerverwarming, maar daar staat geen zon op. Dus de vloerverwarming past zich aan aan de buitentemperatuur en niet de binnentemperatuur. Dat is beter, want omdat de binnenvoeler in de woonkamer zit, die dus vaak (ook in de winter) warm is door de zon, zou de keuken veel te koud worden.

Bijverwarmen in de keuken met de radiator is niet vaak nodig, in de bijkeuken en badkamer gebruik ik de radiatoren wel veel omdat ik daar ook veel was, natte schoenen, etc droog.

lennest

lennest

17-10-2016 om 09:28

vloerverwarming en aparte thermostaten per kamer

Wij hebben door het hele huis vloerverarming, ook op de slaapkamers, alleen in de badkamer hangt een extra radiator. Wij hebben in ieder vertrek aparte thermostaten zodat je per ruimte de temperatuur kunt bepalen. Werkt heel goed. We hebben een stenen vloer beneden en marmoleum boven en dat is in de zomer heerlijk fris en in de winter nooit koud. Maar: ons huis is er geschikt voor, is je huis niet optimaal geïsoleerd, dan is vloerverwarming alleen niet genoeg. De natte handschoenen hangen hier bij de unit; daar zijn nog wat warme buizen.

Triva

Triva

17-10-2016 om 10:08

Ik ben toch wel blij dat ik geen vloerverArming heb hoor

Egel

Egel

19-10-2016 om 20:15

gemeld

Daar gaan we weer, reclame.
Mensen, lees de forumregels of trek jezelf die forumregels aan. Gratis reclame maken mag dus niet....
Deze ook maar weer gemeld.

Koukleum

Koukleum

19-10-2016 om 20:21

En ook

Denk ik niet dat je de vraag goed heb gelezen. Er zit al vloerverwarming in dat huis. Waarom zou ik dan nieuwe laten aanleggen?

En als ik dat al zou willen zou ik het laten doen door een lokale installateur.

Vloerverwarming, is dat wat?

deze informatie is nuttig, bedankt!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.