Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Veer

Veer

14-09-2019 om 13:57

Voedzame lunch, vooraf klaarmaken

Mijn puberdochter maakt lange dagen met veel fysieke inspanning.

Ik maak 's ochtends haar lunch: 6-8 sneden brood/broodjes, fruit, koekjes.

Maar dat is niet genoeg, ze koopt er onderweg vaak wat bij.

Soms maak ik een pastasalade waar ze een restje van meeneemt, maar ik kan de rest van het gezin niet elke dag pastasalade voorschotelen. En een pastasalade voor één persoon maken vind ik wat veel werk, en voor een paar dagen maken kan ook niet.

Natuurlijk heb ik gegoogeld, maar ik vind toch niet wat ik zoek:
- voedzaam en gezond
- makkelijk mee te nemen
- bij voorkeur enkele dagen houdbaar,
- of liever nog, in de diepvries (nu maak ik haar lunch 's ochtends vroeg)
- ze houd helaas niet van krente- of mueslibollen.
- wel van lekker belegde boterhammen/broodjes (maar goed, dat moet dus op de dag zelf gemaakt worden) en wraps (kan je ook niet echt voorbereiden)

Hebben jullie suggesties?

Vast bedankt!

Ei!

Als ik ontbijt met roerei (of een variant er op) dan merk ik dat ik met gemak zonder honger de lunch haal. Met een boterham meestal niet.

Je zou haar omelet mee kunnen geven? Kun je ook nog mee variëren. Paprika er door, ham, wat geraspte kaas, beetje verse bieslook. Of als je wat gekookte aardappel over hebt kun je een tortilla maken. Omelet kan op een boterham maar kun je als een soort wrap rollen.

Voedzaam, gezond, makkelijk mee te nemen, goedkoop en de avond vooraf al te maken.

Wilma

Wilma

14-09-2019 om 16:18

Yoghurt

Houdt ze van yoghurt?
Als je heel vette hebt (10 %, Griekse) dan vult dat enorm. En goed te vullen met fruit, muesli, noten enz.
Of smoothies met flink wat yoghurt erin. Prima voor te maken, in de ochtend even blenden.

Veer

Veer

14-09-2019 om 16:36

Yoghurt

Ei zou kunnen!

Yoghurt nam ze eerst wel mee, en dan de muesli los, maar de yoghurt of optimel, wordt superdun. Geen idee waar dat van komt, maar lekker vond ze het dan niet meer.

Elya

Elya

14-09-2019 om 17:14

Voedzame beleg?

Misschien kan ze haar brood beleggen met meer en voedzamer beleg bijvoorbeeld met omelet.
Hier maken de kinderen wel eens powerboterhammen dat is het beleggen met pindakaas, banaan en stroop en als je er van houd wat gebakken sambal. Of avocado met kip op het brood?

Veer

Je moet zo'n emmertje van die dikke Turkse yoghurt met 10% vet hebben. Ook als je daar wat door doet, blijft die vrij dik. Te koop bij AH of (goedkoper) Lidl (€1,49 voor een emmertje van een kilo meen ik). Er is ook Griekse stijl, die is wat minder stevig, ikzelf vind de Turkse het lekkerst. Geprakte banaan erdoor is ook lekker.

Ik zou proberen meer vet en meer eiwit in de lunch te krijgen, dan vult het vermoedelijk beter.
Ze kan niks opwarmen in de magnetron?

Groeten,

Temet

Mussie

Mussie

14-09-2019 om 20:59

Bananenbrood

Ik maak vaak bananenbrood, met dadels en walnoten. Er zijn talloze recepten te vinden. Ik snijd zo’n cake in plakjes en vries die plakjes per twee in, gewoon in aluminiumfolie. Als je zo’n pakje ‘s morgen uit de diepvries haalt, is het later op de dag prima en het koelt de broodjes ook nog een beetje.

Overnight oats

of te wel niet die muesli apart doen, maar juist de avond van te voren al laten weken in de volvette yoghurt van Temet, met gedroogde abrikozen erin die dan ook kunnen wellen. En noten.

aanvulling overnight oats

..en blauwe bessen, zonnebloempitten en sesamzaad
Als je van zoet houdt: rozijnen erbij (al zijn de abrikozen ook zoet natuurlijk).

En....

Kleine gehaktballetjes en pannenkoeken.

Adelaide

Adelaide

15-09-2019 om 08:23

He bah Wil 😉

Toch niet in de yoghurt? (Geintje)

Emmawee

Emmawee

15-09-2019 om 09:17

Ik had dezelfde vraag

Mijn zoon houdt niet meer zo van brood. Hij moet natuurlijk niet zeuren, maar hij zit wel 2 dagen tot 18u op school en onderweg passeert hij vele verleidingen. Maar ik heb intussen al wat ervaringen opgedaan.

Ik heb afgelopen week een paar groentenquiches gebakken.
Per taartje: een klein bakje maken van 1 velletje hartige taartdeeg (uit de vriezer), 2 à 3 eetlepels licht aangegaarde soepgroenten (even de rauwigheid eraf in de pan) erin scheppen, ik had er ook nog mais door gedaan, doperwten kan ook (alles kan eigenlijk).

Afhankelijk van de hoeveelheid taartjes 1 of meer eieren klutsen met kruiden en over de taartjes verdelen (ik gehad geen ei in huis, dus heb ze eerst zonder ei gemaakt), evt nog een klein deksel van deeg erop, beetje geraspte kaas erover.
40 minuten op 18 graden in de oven.
Volgens mij kun je dit ook prima invriezen en je kunt de vorm en inhoud zelf bedenken. Zoon had er twee mee en was er erg blij mee.

Verder neemt hij vaak een winterwortel mee. Dat doe ik zelf ook vaak en daar heb je wel wat meer aan dan aan een appeltje. Dat kauwwerk is ook goed voor je hersenen, heb ik begrepen van Erik Scherder.

Wraps en pastasalade zijn trouwens een prima idee, maar ik heb de indruk dat je het misschien te ingewikkeld maakt, door een vast recept aan te willen houden.

Pastasalade is gewoon gekookte (volkoren)pasta. Die bewaar je met een paar lepels olie erdoorheen in de koelkast (2 dagen) of in de vriezer (een maand).
Daar kan vervolgens vrijwel elk restje groenten en / of vlees(vervanger) doorheen. 's morgens nog een kwart komkommer (of paprika, of tomaat, of sla) en een lepeltje mayo / kwark en wat kruiden erdoor en de pastasalade is een feit.

Wraps kun je ook op 1000 manieren maken en afhankelijk van wat je erop doet, kun je ze volgens mij prima van tevoren maken en zelfs invriezen. Ik maak ze wel een met falafel balletjes (in plakjes), een restje groenten en wat stukjes augurk. Of als ik chili over heb, dan schep ik het in een wrap.

Misschien is dat nog wel de beste truc. Gewoon iets ruimer koken en de restjes meegegeven als salade, taartvuling of wrapvulling.

Veer

Veer

15-09-2019 om 09:49

Veel ideeen!

Daar kan ik wel iets mee, bedankt!

Andere suggesties zijn nog welkom, ik moet (wil) 5 dagen per week die lunchtrommel vullen.

Emmawee

Emmawee

15-09-2019 om 10:22

Groentenmuffin

Ik ga vandaag groentenmuffins bakken. Als dat lukt met mijn andere plannen.
Als het een succes is geef ik het recept door.

Lydia

Lydia

15-09-2019 om 12:33

Supermakkelijke miniquiche

Je kunt wraps gebruiken als bodem van een miniquiche. Knip ze in het gewenste formaat, leg ze in muffin vormpjes. Ik gebruik zo'n muffin bakblik.
Ik gebruik meestal een vierkante vorm van de wrap zodat er wat puntjes boven de vorm uitsteken.
Beleg ze zoals hierboven de quiches. Uitgebakken spekjes erdoor of een restje klein gesneden kip is ook lekker. Eimengsel er overheen, beetje kaas erop. En bakken maar.
De bodem wordt best stevig terwijl die tegelijk lekker dun is.

Lydia

Lydia

15-09-2019 om 12:34

aanvulling

Mijn favoriet is spinazie met geitenkaas en tomaat. Wel spinazie en tomaat met zomin mogelijk vocht.

Caesar

Caesar

15-09-2019 om 20:56

Echt?

Ben ik nou de enige die die verbaasd is over het feit dat mensen de lunch klaarmaken voor hun puber kinderen? Kunnen ze dat zelf niet?

Emmawee

Emmawee

15-09-2019 om 21:13

Je bent nooit de enige, Caesar.

Mijn zoon kan prima zijn brood smeren. En elke ochtend bakt hij een ei voor zichzelf. Toen hij op de middelbare school zat at hij vrijwel niks op school (een appel en een wortel) en maakte hij bij thuiskomst een lekker maaltje met pasta, soms noedels, of een tosti, of nog een omelet.

Maar bedenken wat hij kan eten buiten brood (wat hij niet meer zo lekker vindt) en allerlei snaai die hij kant en klaar bij de supermarkt of op het station kan kopen, dat vind hij wel lastig. Aangezien hij nu soms pas tegen acht uur 's avonds thuis is, zie ik zijn zakgeld verdampen. En ik voel me uiteindelijk nog wel (eind)verantwoordelijk voor zijn voeding en ook voor zijn financiën.
Ik onderzoek daarom met én voor hem wat mogelijkheden. Ook omdat ik dat zelf best leuk vind om te doen.

Een zwaarder ontbijt

Wil ook nog wel eens helpen om de dag door te komen, dan duurt t langer voor hun meegenomen voorraad op is met als een flinke bak havermout,wel of niet overnight.
Ik nam ook weleens een beker met yoghurt en daarin al muesli gemengd in mee. Werd erg stevig en daar kon ik op door. Het werd pas dunner als ik een hap genomen werd eerder niet?.

Iets met mangoof avocado is ook zwaarder

Veer

Veer

15-09-2019 om 22:30

Ja hoor, dat kan ze prima zelf

Ze is zeer zelfredzaam. Maar ze heeft een zwaar dagprogramma, is 5 dagen minstens 12 uur van huis. Daar kiest ze zelf voor. Maar ik help haar graag, met liefde zelfs, door haar lunch en tussendoortjes klaar te maken.

En verder net als Emmawee over eindverantwoordelijkheid enzo.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

16-09-2019 om 08:15

Caesar

Mijn puber kan prima zelf haar brood smeren, maar ik doe het graag voor haar. Ik smeer het ook voor mijn man trouwens. Met liefde.

Anemone

Anemone

17-09-2019 om 13:19

Stevig brood

Zuurdesem of Allison ofzo, vult veel beter dan 'normaal' brood. En dubbel beleg: kaas/humus/avocado/tomaat of pindakaas/komkommer/sambal of pindakaas/banaan, kaas/appelstroop/appel, groente of fruit los erbij: banaan, paprika, wortel, appel. En inderdaad ontbijten met havermout, daar kun je uren op vooruit.

Dees

Dees

17-09-2019 om 13:23

Niet teveel werk

Ik zou er gewoon niet teveel werk van maken. Wat je kunt doen is voedzamer brood kopen met extra's erbij zoals rauwkost of fruit (banaan erbij appel erbij).

Op de dagen dat je pasta of rijst kookt kook je wat extra en maak je voor de dag erna of 2 dagen erna een koude salade of rijstepap bij.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.