Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Vogel

Vogel

13-10-2009 om 13:52

Vogel in 'open'haard, help!

We hebben een 'open'haard met een glasdeurtje ervoor. Daarin komt vaak in het voor- en najaar een vogel (spreeuw) terecht. Vogel zoekt waarschijnlijk een warmer plekje als het 's nachts buiten koud is en komt per ongeluk in de schoorsteen terecht waar hij dan niet meer uitkomt en uiteindelijk beneden in de 'open'haard terecht komt.
De haard is de afgelopen tijd regelmatig aangeweest maar nog niet weer leeg- en schoongemaakt. Er zit dus behoorlijk wat as in. En met het gefladder van een paniekerige vogel dwarrelt het stof en as alle kanten op. Met dichte deur is het nu al een stoffige toestand door allerlei onzichtbare kieren. Ik heb nu al een laagje op de tafel liggen bijv. Ik durf die deur dus niet open te doen. We hebben het al vaker meegemaakt; deur gaat open en vogel (onder de as) vliegt je tussen de vingers door tegen het raam en (vouw)gordijnen aan, een heel spoor achterlatend. Hele kamer onder stof, ramen vies, gordijnen vies, enz. En toen was de haard nog vrij schoon en leeg.
Ik vrees dat ik geen keuze heb en dat die vogel er met geen mogelijkheid zelf uit kan komen. Het is ook een heel zielig gezicht. Deurtje moet dus toch open... Heeft iemand van jullie nog een idee om de ravage zo min mogelijk te laten worden? Hoe vang ik die spreeuw zonder dat hij me ontsnapt en de kamer invliegt? Ik heb nl weinig puf en zin om de hele woonkamer van top tot teen (incl. ramen en gordijnen) te gaan soppen.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Vogelkapje

Haard open, vogel verlossen, alles schoon maken, schoorsteenveger bestellen een een vogelkapje op de schoorsteen laten zetten.
Het doet even pijn, maar dan heb je wat.
Groet,
Miriam Lavell

Mamvantwee

Mamvantwee

13-10-2009 om 13:57

Plastic zak?

Misschien kun je een doorzichtige (ivm licht, daar vliegt de vogel naartoe) plastic zak voor het deurtje houden en vang je de vogel daarin. Dan kun je hem buiten weer loslaten.

Roos Vicee

Roos Vicee

13-10-2009 om 14:00

Ja roep ik al jaren

Ja ik roep al jaren dat er een kapje op de schoorsteen moet komen. Dat kon hij zelf en zou hij 'nog wel eens' doen. Niet dus!
Goed idee, ik ga dus de schoorsteenveger bellen en hém dat kapje laten plaatsen.
Maar... toch hoop ik nog een tip van iemand te krijgen om de ravage zo min mogelijk te laten zijn. Die vogel ga ik er op dit moment in elk geval echt niet uithalen, hij is nu ff door het dolle heen en doet niets als fladderen, het lijkt wel een draaikolk daar achter het deurtje. Een beetje stof vind ik ook niet zo heel erg, maar ik wil hem niet tegen de ramen en gordijnen aan hebben. Dus, hoe pak ik hem zonder dat hij me ontglipt?

Roos Vicee

Roos Vicee

13-10-2009 om 14:04

Mamvantwee

(goh zie je wel ik moet ook geen tijdelijke nicks nemen, dat lukt me toch nooit, ik ga altijd weer in de fout :S)
Dat moet dan wel een heel grote doorzichtige zak zijn denk ik. Wel een goede tip maar ik moet nog even kijken hoe ik dat in de praktijk goed moet gaan doen. Omdat de vogel idd naar het licht toevliegt zal hij denk ik ook eerder een gaatje naast de zak pakken. Ff over nadenken dus.

Guinevere

Guinevere

13-10-2009 om 14:06

Kleed?

Houd er een groot oud kleed voor, en doe dan voorzichtig één deurtje open? Dan snel met het kleed over het vogeltje heen, zodat ie 'm niet kan smeren. Misschien kan een buur helpen?
Zo'n kapje zet de schoorsteenveger er zó op. Neem dan een exemplaar die ook inregenen voorkomt, dan blijft de schoorsteen droog en schijnt ie beter te trekken.

Mamvantwee

Mamvantwee

13-10-2009 om 14:16

Ik dacht aan een pedaalemmerzak

Die heb je in doorzichtig plastic, zoals een boterhamzakje maar dan groter.

Wij hebben ook wel eens vogels in de woonkamer die door de schoorsteen komen, en mijn ervaring is dat ze op het licht afvliegen. Dus ze knallen vol overtuiging tegen de ramen... Een kleed ervoor werkt dan minder goed, want dat is natuurlijk juist donker.

Ik zet altijd eerst zoveel mogelijk ramen en deuren naar buiten open. Een suffe vogel die al een tijdje vastzit, kun je vaak wel gemakkelijk oppakken buiten loslaten. Als er nog veel leven in het beestje zit, kun je hem met zo'n plastic zak opvangen als hij wegvliegt als het deurtje opgengaat.

Nou ja, succes in elk geval. Zielig voor die vogel trouwens...

Groet, Mamvantwee (doet niet aan andere nicks...)

Vaker meegemaakt

Dat gebeurt bij ons ook vaak, zelfs nadat ik het vogelkapje heb laten plaatsen.

Wat goed helpt: wachten tot het donker is, alle lampen in huis uitdoen, en dan een lichtje maken buiten de dichtstbijzijnde buitendeur. Vogels vliegen dan instictief recht op het licht af en maken minimaal extra rotzooi..

margje van dijk

margje van dijk

13-10-2009 om 16:14

Tuinkussenzak

Wij hebben het ook al een paar keer gehad.

Mijn man is vogelaar en gelukkig niet bang uitgeslagen, maar ik vond het al erg genoeg dat ik moest assisteren

Wat bij ons het beste bevalt is onze 'tuinkussens-zak', zo'n doorzichtige plastic 'tas' waar je de kussens van je tuinstoelen in kunt opbergen. Ik gebruik ze nooit voor die kussens maar het ding lag gewoon te liggen in de schuur. (Nu dus een onmisbaar object.)

Groot voordeel: de tas is doorzichtig, en kan om de hele kachel heen.

Mijn taak: de zak zo dicht om de kachel heen houden dat-ie er klemvast omheen zit, zodat vogel er niet meer langs kan.

Mans taak: met zak en al de deur van de kachel opendoen (gewoon van buitenaf dus, je hoeft niet met je hand binnen in die zak).

Zodra deurtje open gaat rustig blijven, vogel komt er vanzelf uit. Vogel zit dan ergens in de zak, je ziet hem goed.

Daarna neemt man de zak bij elkaar, loopt ermee naar buiten, en legt hem open neer. Et voilà.

Hopelijk hebben jullie ook zo'n handige grote zak.
(Een vuilniszak is te klein en bovendien zie je niks).

Margje

Roos Vicee

Roos Vicee

13-10-2009 om 16:21

Lastig

Het deurtje gaat open in de richting van het voorraam. Dat zijn zes ramen naast elkaar die allemaal NIET open kunnen en waar hij dus geheid toch tegenaan gaat vliegen omdat het deurtje in die richting opengaat en daar het meeste licht vandaan komt.
Tegenover die raampartij hebben we dan wel twee openslaande deuren maar vanwege de draairichting van het deurtje vliegt hij gewoon domweg die kant niet op (al veel vaker meegemaakt).
Ik vind het hartstikke zielig voor die vogel maar ik durf het gewoon niet. Naast dat het me een enorme troep (ook vogelpoep overal) geeft vind ik het ook nog eens hartstikke eng zo'n fladderend beest te moeten pakken. Dat lukt me nooit (ervaring!) en dan vliegt hij me echt overal heen. Ik moet toch echt wachten tot zoon of man thuiskomt. Hopelijk ziet man dan ook eindelijk de noodzaak van zo'n vogelkapje op de schoorsteen in.

Roos Vicee

Roos Vicee

13-10-2009 om 16:24

Reacties

Hmm mijn reactie heeft erg lang op het scherm gestaan. Vandaar dat ik de reacties erna nog niet had gelezen.
Goeie tips! Bedankt! Ik denk idd dat we maar even wachten tot het donker is en dan buiten flink licht maken en de deuren open zetten. Goed idee!

Roos Vicee

Roos Vicee

13-10-2009 om 19:58

Vogel is gevlogen!

Man kwam vrij laat thuis. We zouden eerst eten, want daarna zou het wel donker zijn dacht ik. Toen ik hem vertelde dat er weer een vogel in de haard zat en op welke manier ik wilde proberen hem te bevrijden vond man dat natuurlijk een dom plan. Nergens voor nodig, die pak je toch zo even. Ik mopperdedemopper achter hem aan. Bij de haard gekomen was de vogel nergens meer te bekennen. Dat was wel vaker even gebeurd dus ik vermoedde dat hij wel ergens hoger zou zitten wachten. Maar na een tijdje nog steeds geen vogel dus man doet het deurtje open en kijkt. En het is haast niet te geloven maar hij is er dus toch zelfstandig uitgekomen. Dat moet na vijven gebeurd zijn want daarvoor was het nog een grote wervelwind in de haard.
Nou ja, ze kunnen het dus toch Wel een opluchting want ik zag me morgenochtend alweer aan de poets

Jammer!

Want nu ziet je man geheid de noodzaak/urgentie van het plaatsen van een vogelkapje niet in!

Brianna F

Brianna F

14-10-2009 om 13:31

Advies

Wij hebben kapjes gekregen op advies van de dakdekker, die toestanden had meegemaakt met kauwen. Kauwen nestelen graag in holle ruimten. Vandaar dat kauwen met enige regelmaat schoorstenen benutten voor het maken van hun nesten. Hierdoor trekt de schoorsteen niet meer en kan er zelfs een gevaarlijke situatie ontstaan.
Misschien dat dat overtuigd?

Roos Vicee

Roos Vicee

14-10-2009 om 13:53

Nouhouwww

Vanochtend werden we in alle vroegte geroepen door jongste (die altijd extreem vroeg wakker is en als eerste naar beneden gaat). Er zat wéér een vogel in de haard. Gelukkig had ik hem gisteravond helemaal leeggeschept en schoongemaakt dus deze keer was het niet zo'n heel grote ramp.
Ik vraag me nu alleen wel af of het dezelfde was. Mogelijk dat hij hoog in de schoorsteen heeft gezeten. Maar misschien is het ook wel een andere vogel of is hij er opnieuw ingevlogen/gevallen.
Gordijnen voor waren nog dicht en het was vrij donker vanwege de rolluiken aan de buitenkant die we hadden laten zakken. Tuindeuren open, haarddeurtje open, en hoppa, vogel ging even op het randje zitten, keek om zich heen en vloog toen linea recta door de open tuindeur naar buiten.
Ik denk niet dat dit de laatste keer was dus heb er met klem op aangedrongen dat dat kapje er nu toch echt heel snel moet komen. Als hij het nu zelf niet binnen een paar dagen gedaan heeft bel ik gewoon de schoorsteenveger idd.
Heb me ook al even zitten afvragen wat er gebeurd zuo zijn als wij gisteravond de haard aan hadden gedaan en de vogel zat toch hoog in de schoorsteen verstopt...

Prulletje

Prulletje

14-10-2009 om 19:36

Nou

Gerookte vogel, lijkt me. Misschien best lekker. Als je erbij kunt komen.

Prulletje

Roos Vicee

Roos Vicee

15-10-2009 om 08:29

Nee dank je

Ach ja, als 't alleen bij gerookte vogel blijft zal er denk ik niet veel aan de hand zijn idd. Maar ik had andere visioenen. Ooit een schoorsteenbrandje meegemaakt met heel veel rook dus zag het alweer helmaal voor me
Enne, gerookte spreeuw... mwah... nee dank je, daar hoef ik niet bij te kunnen

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.