Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Berber.

Berber.

05-10-2011 om 10:01

Vraag aan hondenopvoeders

Naar aanleiding van een gesprek dat ik had met iemand heb ik een vraag over het opvoeden van honden. Stel je hebt een grote hond en hond ligt in een smal doorgangetje in huis (deuropening of iets dergelijks) wat doe je dan als goed opvoeder?

A. Je stapt over hond heen.
B. Je sommeert hond om opzij te gaan.
C. Iets anders.

Ik ben serieus benieuwd naar het juiste antwoord want het zou zomaar kunnen zijn dat ik al jaren de verkeerde boodschap geef aan hondlief.


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Ik zal t vast niet goed doen

wij hebben 11 jaar een mega berner sennen gehad waar ik gewoon overheen stapte als hij in de deur lag.( als ik moest wachten trot meneer eindelijk overeind gesjouwd was...duurde me veel te lang)Pas als hij ergens lag waar ik moest zijn ,moest hij opzij.
Nu hebben we een kleinere hond en die geef ik t commando blijf als ik over dr heen stap want ook zij ligt in deweg.( anders schoot ze eerst nog wel eens omhoog)
Waarom doen ze dat eigenlijk he, in de weg liggen?? (ot)

Geen van de opties...

hij krijgt een por, namelijk. Hij hoort op ons te letten en wij niet op hem
Ik doe dus net alsof ik hem helemaal niet zie en por hem dan al lopend opzij...
Anders zou ik hem sommeren opzij te gaan, denk ik. De kinderen stappen over hem heen of zeggen hem idd opzij te gaan.
Ben benieuwd wat jij doet!
Jons

Uit de weg

"Maar nu vertellen twee buurvrouwen, afzonderlijk van elkaar, me dat ik over de hond heen zou moeten stappen want dan zou ik dominantie uitststralen. Dit alles omdat de grote enge hond van een van deze mevrouwen haar zoon heeft gebeten. Ik heb drie jonge kinderen en zou dat graag voorkomen."
Dit verhaal klopt niet. Het is best mogelijk dat een hond bijt als je port. Op dat moment stelt de hond de rangorde aan de kaak. Als je als gevolg daarvan over de hond heen stapt, dan doe je feitelijk voor de hond een stap opzij. Je vermijdt de confrontatie. De hond kan ook bijten als je erover heen stapt.
Het verhaal van hogere en lagere is wel logisch, maar ziet er niet altijd hetzelfde uit. Wat de hond denkt (ik ga niet voor jou opzij) moet je maar kunnen interpreteren.
Ik stap er gewoon bovenop (au, pootje) en verwacht de volgende keer dat de hond opzij gaat. Als dat niet gebeurt, dan neem ik daar tijd voor. Het moet de hond duidelijk zijn dat ie aan de kant gaat. Zonder vragen, zonder porren en zeker als er kinderen aan komen.
Met honden die in de verdediging schieten, ga ik ervoor staan en verover stap voor stap de ruimte, totdat beest weg is. Dat herhaal je. Binnen drie dagen is het pleit beslecht.
Kortom: ik zou er een beetje energie in steken om te zorgen dat de hond weg gaat als er iemand aankomt. Niks eroverheen of een por.
Groet,
Miriam Lavell

koentje

koentje

05-10-2011 om 14:06

Tip

Wij doen hier ook aan wegduwen, opzij bonjouren en gaan uit van het principe dat hond voor baas moet uitkijken en niet andersom!
Maar zo te lezen kunnen jij (en je buurvrouwen) wel wat achtergrond informatie gebruiken over honden. Je hebt nu dit probleempje aan de orde gesteld en dat kun je nu oplossen. Maar pas als je weet van het hoe en waarom kun je zelf oplossingen bedenken voor de probleempjes die je nog wel tegen zal gan komen. Met name bij kinderen is het heel goed om de verhoudingen heel duidelijk te stellen voor de hond... en voor de kinderen.
Met allerlei grote en kleine signalen, onbedoeld uitgeseind door jullie krijgt de hond een signaal dat hij misschien toch wel de roedelleider zou kunnen worden. Dus gaat ie dat proberen omdat hij op allerlei gebied geen duidelijkheid heeft.
Laten jullie de hond aan de lijn bijv. wel eens voor je uit lopen? Helemaal fout!☺ Daarmee geef je hem het idee (zelfs al is dat niet zo) dat hij de richting aangeeft. Dus altijd achter of naast je.
Zelf ben ik gecharmeerd van de visie van Cesar Millan. Hij heeft twee hele leuke boeken geschreven in het Nderlands; die echt veel inzicht in honden gedrag geven.
Succes!

Hond wegdoen (ot)

Mijn zwager heeft net z'n hond weggedaan omdat ze naar 1 vd kinderen had gehapt, zo zielig! Voedt je hond op! Leer kinderen met ze om gaan! (Sorry voor de OT, ben er zo boos over!)

Tirza G.

Tirza G.

05-10-2011 om 18:09

Wat ik dan wel weer knap vind

Is dat Cesar Millan boeken in het NL heeft geschreven.

Tirza

Jillian

Jillian

05-10-2011 om 22:30

Erover heen stappen

Ik stap meestal over de hond heen als ie in de weg ligt. Daar zit geen spannende theorie achter overigens. De enige reden is dat het meestal het makkelijkst is; zeker als hij diep slaapt. Echter als ik veel spullen in mijn handen heb en bang ben dat ik die laat vallen dan vraag ik toch even of hij op zij gaat, wat hij altijd doet en vervolgens volgt hij me in de hoop dat ik naar de keuken ga...

Geen seconde ooit over nagedacht of dit de juiste manier is of niet.

Jillian

Jillian

05-10-2011 om 22:37

Oh en

Tijdens het wandelen lopen beide honden altijd vooruit. Nou ja, als de wandeling begint dan. Tegen de tijd dat we weer uitgewandeld zijn is de oude hond meestal achteraan beland. Ze lopen overigens 90% van de tijd los. Wist ook al niet dat dit niet mocht Gelukkig heb ik altijd hele lieve honden die veel geduld hebben met het feit dat ik alles op de verkeerde manier doe.

Opzij

Ik roep altijd ksst , als ze niet snel genoeg opzij stappen. Meestal doen ze het uit zichzelf wel. Sterker nog, ik was een keer bij vrienden thuis die 2 grote honden hebben en eentje lag in de weg. Maar hij ging braaf opzij toen ik zei dat hij uit de weg moest, tot grote verbazing van de eigenaar. Blijkbaar doet je houding ook een heleboel.

Hombre

Hombre

06-10-2011 om 12:20

Net een stuk over gelezen

Sinds ik kinderen heb is mijn hondenfobie sterk toegenomen dus mijn vriendin had een artikel voor me uitgeprint. Nou, het is er niet minder op geworden, kan ik jullie zeggen.

Wat me ervan bijbleef:
- Over een hond stappen of hem bijv. omhelzen straalt dominantie uit naar de hond. Dat is goed voor een volwassene.
- Als een kind dat doet, is het niet goed. De hond ziet kinderen als puppies die gecorrigeerd moeten worden. Een kind dat zich dominant gedraagt loopt het risico gebeten te worden. Niks kwaadaardigs, gewoon een correctie, maar wel een litteken waar je de rest van je leven mee rondloopt

Dus, beste hondenliefhebbers, hou alsjeblieft je hond aan de lijn en uit de buurt van mijn kinderen, want ik heb geen zin in dit soort 'machtsspelletjes'.

Er stond nog veel meer in het artikel, ik kan het wel even inscannen en mailen als er belangstelling is.

Andersom ook

en andersom ook. Als ouders nu ook eens hun kinderen weg zouden houden van mijn aangelijnde, zeer aaibaar uitziende hond? Ook al zeg ik dat ze beter van hem af kunnen blijven, dan nog komen er kinderen op hem af, omhelzen hem en worden daarin zelfs aangemoedigd door de ouder: ja, kijk, een lief hondje, aai hem maar. Hopeloos..

Hombre

Hombre

06-10-2011 om 19:52

Hullie doen het ook

Je hebt gekken met en gekken zonder honden, maar even uit eigen ervaring hou ik het erop dat het percentage gekken met honden aanzienlijk groter is. Hoevaak ik die beesten wel niet los zie lopen op plaatsen waar het niet mag.

En dan nog de 'smaak' van de HH hondenbezitters. De laatste tien jaar kan het niet op met de vechthonden en andere fokhoogstandjes die een kleuter met een hap in tweeen kunnen bijten. En dan nog liefst twee of drie. Op een flatje!

En als er dan weer zo'n pitbull los op je anderhalfjarige peuter afloopt en je er wat van zegt dan 'doet ie echt niks' hoor.

Correctie

Als ouders nu ook eens hun kinderen zouden vertellen dat ze van mijn aangelijnde, zeer aaibaar uitziende hond moeten afblijven. Dat bedoel ik.Hij doet echt niets als er iemand in de buurt staat.
Hij is niet onbetrouwbaar, integendeel. Maar kinderen die op een hond aflopen worden door een hond niet altijd als meerdere gezien en als je hond er geen zin in heeft op dat moment om geaaid te worden en hij zou brommen, dan is de hond de kwaaie pier. Je kan ook niet continu opletten wat andermans kinderen doen tenslotte. Gewoon afblijven dus. En anders eerst vragen.

100%mama

100%mama

08-10-2011 om 19:28

Opzij

Hoewel onze zoon (en de 2e dus ook, maar aangezien die 14 weken is heeft die er nog geen besef van, hihi) vanaf zijn geboorte honden van een kilo op 70 gewend is, zal hij nooit op een vreemde hond aflopen. Ook niet op een bekende hond overigens om de idd eerder genoemde reden...de hond kan ziek zijn of in training zijn. Pas als de baas het zegt zal hij aandacht geven aan de hond. Wat mij blijft verbazen is dat mensen het minder erg vinden als het om kleine rassen gaat en als het grote rassen zijn komen er ineens "ernstige" gevaren de hoek om. Vreemd, zeker als je beseft dat juist de grote rassen meer beschikken over een stabiel karakter dan kleine rassen die kinder vaak eerder zien als iets heeel groots wat zomaar boven ze hangt.....om bij het verhaal te blijven...hier gaan ze beide opzij als ik/manlief/zoonlief er langs willen. De oudste wil het nog wel eens niet merken dat er iemand doorheen wil, die is al op leeftijd, wat doof en slaapt veel dieper. Dan geef ik een zacht tikje om hem alsnog opzij te laten gaan. Hier mag niemand over een hond heen stappen. Een hond kan slapen en voelen dat er iemand over hem heen stapt en zich het apenzuur schikken waardoor hij hapt.

Hombre

Hombre

11-10-2011 om 08:58

Onbegrijpelijk

Eigenlijk is het onbegrijpelijk dat mensen met dieren over straat mogen lopen die je niet eens in de ogen mag kijken omdat er dan - god weet wat - kan gebeuren. (als ik linzel mag geloven)

Misschien moeten we het recht om honden te houden maar eens gaan beperken tot dierentuinen.

Valkyre

Valkyre

11-10-2011 om 09:19

Pffft hombre

Wat een onzin. Typisch een reactie van iemand die geen verstand heeft van honden. Zucht.

groet, Valkyre

Ja maar ja maar

Ja maar Valkyre - en nu geef ik direct toe dat ik het meeste van dit draadje niet gelezen heb - het kan wel zijn dat heel veel mensen geen verstand hebben van honden, maar waarom is dat hun fout?

Mijn kinderen hebben ook geen verstand van honden. Als die gebeten worden is dat geheel en al hun schuld begrijp ik?

Groeten,

Temet

Marjolein

Marjolein

11-10-2011 om 14:03

Hondenbezitters in soorten en maten

Als "hard"loper kom ik vaak honden tegen. Je ziet het meteen als iemand heel serieus met zijn hond bezig is, die roept hem bij zich.
Maar er zijn ook mensen die "hij doet echt niets" als levensmotto hebben en heb dus maar alle kanten op laten rennen "o, zo schattig, hij speelt zo graag" Ja en dan blaffend bij mijn kuiten....
Maar het aller apartste was nog wel de hond die vol tegen mijn loopmaatje opsprong. Ik schrok me dood. Mijn loopmaatje is honden gewend, schrok totaal niet en weet hoe te handelen en stuurde hem weg met een besliste stem. De eigenaresse die het tot dan toe te druk had met haar ipod of blackberry werd boos op mijn loopmaatje want het was een losloop gebied dus of ze zich niet met haar hond wou bemoeien met nog een aantal kleurrijke scheldwoorden :0
On topic: Ik vind het heel gevaarlijk dat de buren van Berber zulke honden houden zonder dat ze weten hoe er mee om te gaan. Zo zie je maar, ze hebben al gebeten, wat of wie volgt? Ik zou het niet prettig vinden als dat mijn buren zouden zijn.
Kunnen we Cesar niet op ze af sturen?

Kari1

Kari1

11-10-2011 om 19:14

2 cents

Ja, met kennis zijn een hoop bijtincidenten te voorkomen. En nee, natuurlijk is een hond geen openbaar bezit en moeten kinderen dat leren. Maar toch ben ik het wel met Izar eens. (..Als het gevolg dan zou zijn dat ze de kaken van een hond in haar hand heeft staan, zou ik het prettiger vinden als je je hond niet meeneemt naar een drukke winkel..) Het is mij soms net iets te makkelijk eigen schuld dikke bult van hondenbezitters als een hond zijn tanden zet in een kind wat net even aan de aandacht van de ouders is ontsnapt.
Het is het veiligst om je kind te leren nooit een hond van een ander te aaien, nooit naar een hond toe te lopen, als de hond slaapt of eet/drinkt NIET naar de hond toe te lopen, niet over een hond heenhangen, niet over de nek aaien maar op de borst, niet op de hond hangen, niet op de hond liggen. Klopt helemaal, want je weet niet altijd of de hond in kwestie zich goed kan gedragen. Maar een hond die goed is opgevoed en zijn plaats kent zal (en zo hoort het in mijn ogen) óók in zulke gevallen zijn tanden er niet inzetten.
Kari

Kaaskopje

Kaaskopje

11-10-2011 om 21:24

Hombre

Ik moet zeggen dat jij je vereenzelvigd hebt met je vijand de hond. Je hoeft het woord hond maar te zien of je gaat grommend en bijtend de discussie in. Ik heb je liever achter een veilig hek, dat praat prettiger.

Kaaskopje

Kaaskopje

11-10-2011 om 21:58

Twee partijen

Bij het onderwerp 'hond' zijn er twee partijen die het leefbaar moeten houden op straat. De hondenbezitters en de niet-hondenbezitters. Van de hondenbezitters moet je erop kunnen vertrouwen dat ze weten waar ze mee over straat lopen. (Helaas is dat niet altijd het geval.) Van de niet-hondenbezitters vind ik dat ze zich wel een beetje kunnen verdiepen in het fenomeen hond. Waarom zou je je kind wel leren om sociaal te zijn tegen je medemens, maar hoef je een kind niets te leren over hoe te gedragen tegenover andere aardbewoners, die op vier pootjes? Dat is ook een stukje opvoeding.

Kaaskopje

Kaaskopje

11-10-2011 om 22:07

Linzel

Mijn ouders hebben vooral mijn zussen bijgebracht niet aan giftige spinnen te komen. Toen mijn moeder zag dat mijn zussen bij een oranje giftige spin zaten (flink aan de maat en tuin in Zuid Afrika), aarzelde ze niet en reeg het beest aan een hooivork. Beetje overspannen gereageerd misschien, maar ze reageerde zo door schrik en beschermingsdrang uiteraard.
Als volwassene kun je nog zo je best doen om kinderen bij te brengen hoe ze het horen te doen, je kunt er niet volledig vanuit gaan natuurlijk. Kinderen zijn nu eenmaal nieuwsgierig.

Tirza G.

Tirza G.

11-10-2011 om 22:59

Aha

Voortaan een hooivork mee als ik naar buiten ga. Tegen honden en katten.

Tirza

Vic

Vic

11-10-2011 om 23:23

Hondenbezitters geen humor

Ik ben er laatst van beschuldigd dat ik een hondje heb bedreigd. Hondje kwam nogal enthousiast op mijn jongste af rennen, die dat nooit zo leuk vindt (understatement). Ik had al tegen de eigenares geroepen dat ze haar hond bij zich moest houden, maar die riep alleen 'hij doet niets'. Toen antwoordde ik dat als hij iets zou doen, dat dan zeker de laatste keer zou zijn. Ik vond het zelf wel grappig

Ely

Ely

12-10-2011 om 08:41

Wat ik me afvraag (beetje ot)

Ik heb de indruk dat kleine hondjes vaak minder opgevoed worden dan grote. Als zo'n kleintje zich misdraagt pakt eigenaar m gewoon op met een zalvende glimlach en keft hondje daar gewoon vrolijk door. Bij grote hond misschien meer noodzaak tot opvoeden? Of is mijn waarneming nou gekleurd ?

Heb trouwens ook een keer een man gezien die zijn jack half had dichtgeritst, boord naar binnengeslagen et voilà daar had teckel een fijn plekje om te liggen....

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Nely

Nely

12-10-2011 om 10:02

Toevallig

ben ik afgelopen zaterdag door een kleine hond in mijn onderbeen gebeten terwijl ik op de fiets zat. De hond was wel aangelijnd maar kon dus blijkbaar nog makkelijk de straat oversteken om mij bij mijn been te pakken.

Ik heb niks tegen honden maar heb, eerlijk gezegd, liever met wat grotere honden te maken dan met kleinere.

Hombre

Hombre

12-10-2011 om 12:57

Even bijbleven, joyeux

"Daar gaat het niet om. Het gaat erom dat mensen de honden van een ander beschouwen als openbaar bezit, en denken dat ze die hond altijd en overal mogen aaien."

Daar ging het HELEMAAL niet om. Linzel gaf mij het ongetwijfeld goedbedoelde advies om nooit een hond in de ogen te kijken.

Als dat al niet kan, lijkt het mij verstandig voor de betreffende dieren van de openbare weg te weren. Verder geheel eens met Temet.

Hombre

Hombre

12-10-2011 om 13:00

Kaaskopje, sticks and stones

may break my bones but words will never hurt me.

Ik lach me rot!

Hombre, je hebt het een beetje boud gesteld maar ik geef je wel gelijk! ("Eigenlijk is het onbegrijpelijk dat mensen met dieren over straat mogen lopen die je niet eens in de ogen mag kijken omdat er dan - god weet wat - kan gebeuren.")
En Joyeux: inderdaad, ik aai iedere kat die ik tegenkom op straat . Dat kan ik doen, omdat ik kattengedrag goed kan inschatten. Verschil tussen honden en katten is dat een kat niet naar je toekomt als die daar geen zin in heeft. Een hond springt uit reflex tegen je op als die niet wordt tegengehouden.
Hondenhouders, hoe zouden jullie het trouwens vinden als ik met mijn goed afgerichtte panter op straat zou lopen (wél aangelijnd hoor!) en die zou tegen iedereen opspringen en in het gezicht likken? Ben benieuwd hoe leuk jullie dat zouden vinden!
Verder vind ik de meeste honden dus niet opgevoed. Ik kom zelden mensen met honden tegen die hun hond (uit fatsoen) bij zich houden als er iemand passeert. Inderdaad is de standaard zin die je dan hoort: "hij doet niets hoor..." (Nee, alleen maar mijn pasgewassen jas bemodderen en mijn gezicht "schoon" likken.) Zojuist hoor ik mijn buurman nog zeggen tegen iemand op straat (over zijn hond die los loopt en naar iedereen toe gaat die die maar ziet - en dan is dit nog een hele lieve hond- ) "deze kan los hoor!"

Gr. Poezie.

Fiorucci

Fiorucci

12-10-2011 om 16:44

En vic

En hoe weet een vreemde dat jij een grapje maakt?? Doet me denken aan mijn zoon,toen 8 jaar, die mee hielp zoeken naar de kat van de buren. Hij belde bij iemand aan, en kreeg na zijn vraag toegebeten: Nee, en als ik die kat zie, draai ik zijn nek om! Ook een "grapje' zeker?

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.