Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

tante Sidonia

tante Sidonia

11-03-2018 om 16:10

vraag boterkoek bakken

Maakt het uit hoe warm de boter is als je deeg maakt? Met mijn artrose handen is het lastig kneden dus als ik de boter eerst helemaal laat smelten is hij veel gemakkelijker te verwerken. Maar heeft dit invloed op de smaak?
En bij andere baksels?

Half a twin

Half a twin

11-03-2018 om 16:39

deeghaken bij je mixer?

Boterkoek, zandtaartdeeg, brooddeeg, ik gebruik altijd de deeghaken bij de mixer. Zeker voor het "vormen" van het deeg. Als alle ingrediënten goed gemengd zijn ga ik (soms) met de hand verder. Ik begin dan met boter op kamertemperatuur.
Als alle dingen die in mijn brooddeeg gaan goed gemengd zijn (daar zit dus ook een klontje boter bij) dan is het deeg soepel en makkelijker te kneden. Dan ga ik (ook beginnende artrose) met de hand verder. Zeker brooddeeg moet je 10 minuten stevig kneden maar als de boter dan eenmaal zacht is en goed verdeel in het deeg kan ik dat wel. Boterkoek maak ik helemaal met de deeghaken. Boter eerst smelten geeft een ander resultaat, alleen bij cake merk je dat niet, mits je de volgorde van handelingen verandert. Dan gaat de nog een beetje warme boter er als laatste bij en begin je met het luchtig kloppen van de eieren met de suiker, dan het meel en dan pas de gesmolten boter via de wand van de beslagkom erbij gieten.

Vogel

Vogel

11-03-2018 om 16:49

Boterkoek

Gaat met koude boter, in blokjes gesneden en dan snel met de hand door elkaar gekneed. Zo heb ik het in ieder geval geleerd.

Half a twin

Half a twin

11-03-2018 om 16:59

vogel ik ook

Maar soms moet je iets, koude boter met de hand red im echt niet. Blokjes met de deeghaken lukt ook.

Half a twin

Half a twin

11-03-2018 om 17:08

mijn moeder heeft mijn vader als kneedhulp

Mijn vent is nog volop asn het werk. Als ik hobby-middag houd moet ik mezelf redden.

40er

40er

11-03-2018 om 17:37

Kamertemperatuur

Niet laten smelten, maar gewoon op kamertemperatuur.
Werkt prima!

keukenmachine

Als je een keukenmachine hebt, kan je dit gewoon doen met een sikkelmes. Ook voor zandkoekjesdeeg is zo'n ding ideaal. Gewoon draaien tot het een beetje bij elkaar komt, dan met de hand echt een bal vormen en in de vorm uitdrukken.

Groeten,

Temet

margaretha

margaretha

12-03-2018 om 12:27

ik laat het wel smelten

maar omdat ik dat altijd doe weet ik niet of dat smaakverlies geeft. En bij cake is mijn volgorde meestal gesmolten boter/ margarine, suiker, eieren, meel, scheut melk en evt. extra's als gemalen hazelnoten/ citroenrasp/ appel/ enz.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.