Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Kimble Hookstraten

Kimble Hookstraten

17-12-2017 om 14:21

Vraag Engelstalig breipatroon

Ben een vest aan het breien. Ik heb weinig brei-ervaring, maar de panden en mouwen zijn af. Nu moet er nog een rand langs het voorpand, waar de knoopsgaten in komen.
Dit is wat er staat:
Cast on 9 sts.
1st row: (breininstructie)
2nd row: (brei-instructie) en dan:

Rep last 2 rows until band, when slightly stretched, measures length to fit up Right Front, sewing in place as you knit.

Nou gaat het me om dat laatste: sewing in place as you knit. Moet je nou dat randje aan het pand vastbreien? Of brei je een los randje dat je er later aannaait? Ik dacht eerst dat laatste, omdat het gewoon begint met: cast on 9 sts. Maar ik twijfel door die formulering.

Half a twin

Half a twin

17-12-2017 om 14:31

zou het kunnen.....

Dat je aan het begin vcan de ene toer een lusje van het voorpand moet opnemen dat je dan samenbreit met de eerste steek zodat je het boordje vastmaakt terwijl je breit?
Heb je een foto, waarop je kan zien in welke richting steken van de boord gaan? In dezelfde lfde richting als dat panden of haaks erop?

Kimble Hookstraten

Kimble Hookstraten

17-12-2017 om 14:40

Dit is het patroon

https://www.ravelry.com/patterns/library/transitions-cardigan

Kun je hier iets aan zien?
Ik denk inderdaad dat het ongeveer moet zoals jij zegt, maar zit dat extra knoopsgatenboordje dan maar met dat ene draadje vast aan het pand? Ik zie het gewoon niet voor me...

Half a twin

Half a twin

17-12-2017 om 15:02

niet een draadje

De ene nld brei je vast aan het pand de volgende naald niet. De daaropvolgende naald weer wel.
Zoals bj entrelac breien. Daar kun je youtube tutorial video's van vinden. Ik sta nu op mijn telefoon te pielen. Uitgebreid googlen en linken plakken lukt mij dan niet zo goed. Morgen kan ik weer bij mijn PC. Man voert een software update uit nu en maakt daarna backup.

Thursday Next

Thursday Next

18-12-2017 om 08:06

vastnaaien

Is het niet zo dat je het randje gewoon moet vastnaaien, steeds als je een stukje gebreid hebt?
Maar je kan het natuurlijk ook doen zoals in de video van Kenfan.

Half a twin

Half a twin

18-12-2017 om 08:11

Goeie

Link van Kenfan is een goeie. Zoiets bedoelde ik.

Toch apart

Door de opmerking slightly stretched en het feit dat het vest een paar bochten heeft, denk ik dat ze bedoelen dat de band apart gebreid moet worden. In dezelfde link van kenfan is een filmpje te zien hoe een band aan het pand wordt bevestigd. Daar spreken ze ook van slightly streching en bochtenwerk.

De panden zijn van een andere kleur dan de band. Met het direct aanbreiden van de band, krijg je wel diagonale draadjes die door de kleurverschil, mogelijk duidelijker zichtbaar zijn dan de aannaaimethode.

Soms is het even uitproberen wat je het beste afgaat.

Kimble Hookstraten

Kimble Hookstraten

18-12-2017 om 09:48

Filmpje

Dank voor de tip! Op zich duidelijk inderdaad, alleen: er zit al een stukje vast wanneer ze begint. Hoe doe je dat precies?

Wat uitgebreider antwoord

Ik vermoed dat dat stukje die eerste twee naalden zijn die je moet breien. Wat ik zelf altijd doe bij een nieuwe techniek is dat ik die eerst op een proeflapje uitprobeer voordat ik losga op het echte breiwerk. ALs ik echt geen flauwe Ahnung heb brei ik zo'n proeflape met een restje grover garen zodat ik goed kan zien wat ik doe. Heb ik enigszins benul van wat ik moet gaan doen pak ik wel het goede garen en experimenteer ik wat met naalddikte, vaak heb ik voor een boord een slag kleinere naald nodig om een mooi regelmatig stekenbeeld te krijgen.

Ik heb hier Margaret Radcliffe's The Knowledgeable Knitter, een handboek voor de gevorderde breister met nadruk op pasvorm en afwerking, liggen en zij heeft een uitleg met foto's onder de naam Strip knitting van deze techniek.Misschien vind je onder die term ook nog wat instructiefilmpjes op Youtube.

Wat ik de foto's bij Ravelry zie heeft een aantal vrouwen die dit vest ook gebreid hebben,het boord op de traditionele manier aangebreid,via het opnemen van breisteken uit de zijkant, waardoor je een liggende boordsteek krijgt, en een aantal heeft een losse boord gebreid met en die er later aangenaaid. Als je niet zoveel breiervaring hebt, en graag binnen afzienbare tijd met je werkstuk wilt pronken en geen zin hebt in tijdrovend geexperinteer, is dat wel de veiligste manier om het te doen.
Mijn ervaring is dat die extra tijdsinvestering zich vaak wel uitbetaalt in het resulaat.

Thursday (ot)

Even nieuwsgierig, hoe staat het ondertussen met het rode kantvestje ?

Thursday Next

Thursday Next

19-12-2017 om 14:24

Kenfan

Leuk dat je dat nog weet!
Ik heb hem wel grotendeels afgebreid (de panden en 3/4 mouw) maar ben er niet tevreden over en dus eerst aan de kant gelegd. Daar ligt ie nu al bijna een jaar... Ik denk dat ik hem uit ga halen en een simpeler kantpatroon ervan maak, het hele vest met 1 patroon dus. De draad die ik gebruik lijkt te zwaar/oneffen voor dit patroon.

Thursday

Mijn geheugencapaciteit voor zinloze zaken is zo oneindig dat het de hersendelen die voor het werkgeheugen bestemd zijn in beslag neemt, maar aangezien jij mijn enige ravmaatje bent heb ik dat vestopzetje gisteren gewoon nog even bekeken Vandaar dat ik het wist.

Ingewikkelde kant en kabelpatronen komen bij gemeleerd inderdaad niet zo goed tot hun recht. En een zwarte kabeltrui is ook grotendeels verspilde moeite kan ik je wel vertellen. Maar misschien wordt het nog wat met je vest als je het blokt, iets dat driekwart af is nog uithalen is ook weer zo wat,

volgens mij

is het toch gewoon een losse boord breien van 9 steken breed. Beetje uitrekken passend maken en dan aannaaien.
Ik ravelry ook wel Kenfan, maar Duitse patronen zijn mij een brug te ver. Ik ben nu voor 't eerst van mijn leven sokken aan het breien gek genoeg. Heeft iemand nog een top-patroon voor naald 2,5? Ik heb nu een patroon van drops, maar hij klopt gewoon niet (niet in aantal steken en niet in lengte) dus ik rommel er wat mee. Wordt wel goed uiteindelijk.

overigens

vind ik een vest afwerken met een i-cord ook wel een elegante oplossing, maar wordt lastig met knopen/knoopsgaten.

Half a twin

Half a twin

19-12-2017 om 19:37

tomato heel socks

Een hiel met verkorte rijen breien,dat geeft een mooi glad resultaat zonder gaten.

http://www.eerlijkewol.nl/2015/05/de-hiel-van-je-sok-breien.html

Is een duidelijke uitleg over de techniek.
Als je boord past past je sok, je kunt ze zo lang breien als je wilt.

Sokken

Duitse patronen begin ik ook niet aan hoor Silone, al ben ik wel erg van de german short rows. Dat zijn vast de verkorte rijen waar Half a Twin het over heeft.

Met dit patroon heb ik mijn eerste sok gebreid:

http://www.wolhalla.nl/pdf/22236_basisokpatroon2017.pdf

Dat is een Hollandse hiel. Vind ik wat bewerkelijker dan die andere, maar hij heeft als voordeel dat ie fijner is voor mensen met een hoge wreef.

ALs je stevige kuiten hebt is het wel aan te raden wat meer steken op te zetten dan die bij je schoenmaat staan, een naald te pakken of nog beter een wat elastischer opzetrand dan de gebruikelijke.
Deze bv
http://verypink.com/2017/01/04/knitpurl-cast-on/

steken opzetten

Ik heb ze breiend opgezet, niet op die knit-purl methode. Mooi rekbaar afkanten doe ik tegenwoordig op z'n Russisch.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.