Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Petr@

Petr@

23-09-2012 om 13:53

Vraag over een recept

Voor een recept heb ik "1 envelopje/plukje saffraan" nodig. Nu heb ik bij AH saffraan gekocht, maar dat zit in een buisje met een inhoud van 0,05 gram.
Is dat een "plukje" of zou ik er minder van moeten gebruiken?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Ik gok

dat er in een envelopje evenveel zit als in jouw buisje. Ik heb beide wel eens in huis, en ik zou me al sterk vergissen als ik ongelijk heb. Overigens weet ik niet voor welk recept, maar als de saffraansmaak niet heel overheersend hoeft te zijn zou ik de helft nemen (bv in paëlla), saffraan is duur. Voor saffraankip oid moet je je misschien toch aan het recept houden en het hele buisje gebruiken.

Petr@

Petr@

23-09-2012 om 14:21

Silone

Wat een snelle reactie, fijn!
Het is voor een bastilla met kip en geroosterde amandelen, dus ik zal maar een heel buisje gebruiken.
En vwb de prijs: ik heb net de kiloprijs berekend en dat was ff slikken. Weet jij waarom het zo duur is? Is het zo zeldzaam?

krin

krin

23-09-2012 om 15:00

Niet zeldzaam

Sterker nog, deze soort krokus bestaat alleen in kweekvorm. Maar het plukken van de stampers van die krokussen is behoorlijk arbeidsintensief, dus duur.

Van Wiki: "Elke bloem heeft drie stampers en drie meeldraden. De meeldraden zijn geel zonder culinaire waarde. De stampers worden handmatig geoogst en vervolgens gedroogd. Dit drogen gebeurt in de droogkasten met een warme luchtstroom of in de zon. De hoogste kwaliteit saffraan is de bloedrode stempels, het bovenste deel van de gedroogde stampers[8]. Saffraan is ook in poedervorm verkrijgbaar. De arbeidsintensieve teelt maakt saffraan tot de kostbaarste specerij, het rode goud. Daar staat tegenover dat slechts één draad saffraan volstaat om een liter kokend water in een uur diepgeel te kleuren."

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.