Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Vraag: verschillen cavia's en (dwerg-)hamsters?

Hoi,
Graag jullie mening. Mijn dochter wil heeeeeel graag een huisdier (welk kind niet...). Een kat of hond gaat niet zo goed in ons geval, dus zit ik te denken aan bv een cavia of hamster (of kan je beter 2 tegelijk nemen? Ik bedoel natuurlijk 2 van 1 soort
Heb je er overdag ook iets aan of slapen ze dan vooral, stinkt het erg, waarop moet je letten bij de aanschaf, kan je er mee spelen en op schoot houden of vinden ze dat niet leuk, worden ze tam of niet, wat is het verschil tussen gewone hamsters en dwerghamster (behalve het formaat), jullie snappen al: ik heb geen idee!
Heel graag jullie mening over deze dieren.

Vonda

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
+ Brunette +

+ Brunette +

22-09-2011 om 00:22

Mijn gebrekkige ervaring.

Hier enige ervaring met zowel dwerghamsters als cavia´s. Beide slapen veel overdag maar ze zijn dan ook weleens actief. Tot een uur of zes 's avonds laat ik ze liever niet uit hun kooi halen, ik heb de indruk dat ik ze daar geen plezier mee doe maar soms mag het wel, dan hebben die beestjes maar eens pech. Op schoot houden en spelen gaat prima, in het begin was dat minder dus misschien dat ze spontaan wat tammer zijn geworden?
Twee tegelijk, wat zal ik erover zeggen? De dwerghamsters vechten ´s nachts nogal eens en daar kun je wakker van worden dus ik haal de kooi dan uit de slaapkamer. Of cavia´s die neiging hebben weet ik niet, de cavia´s die ik ken zijn niet van mezelf.
De stank is binnen de perken te houden door wekelijks de kooi te verschonen of ze in een grote ruimte (woonkamer) te houden. Goede ventilatie maakt ook verschil.
Toen ik de hamsters kocht heb ik niets gevraagd, ik ga ervan uit dat een dierenwinkel geen zieke of oude beestjes verkoopt.

Belle Époque

Belle Époque

22-09-2011 om 07:00

Ervaring

Ooit hadden we een hamster, maar het beest lag overdag te slapen. Het liet zich wel oppakken, maar verder vond ik het teleurstellend saai. Gelukkig was er een vriend van mijn broertje, die helemaal weg was van het beestje, en die mocht hem meenemen. Het beestje heeft uren op zijn schouder doorgebracht tijdens het studeren Hamsters gaan helaas vroeg dood, ze worden niet ouder dan een jaar of twee.
Onder druk van mijn oudste zoon heb ik anderhalf jaar geleden een caviaduo aangeschaft. Dat was even wat heel anders! Ze hebben wel een kooi nodig van minstens een meter breed, en een hamsterkooitje is veel kleiner, maar we kregen er een boel gezelligheid voor terug!
Helaas begonnen beide cavia's (heren) elkaar na een half jaar danig het leven zuur te maken, dus ze moesten uit elkaar. Cavia;s zijn sociale dieren en kunnen beter niet alleen, dus na even diep zuchten (want dit was niet de bedoeling) hebben we de heren laten "helpen", in aparte kooien gezet en een dame gegeven.
Maar wat hebben we een lol van ze! Het zijn vier totaal verschillende karaktertjes. Eéntje is schuw, de ander wil gewoon liever niet geaaid worden, dus het zijn niet allemaal allemansvriendjes en ze hebben echt hun aandacht nodig. Maar we hebben ook een echte schootcaaf en een schoudercaaf met ADHD-neigingen met wie we hele gesprekken kunnen houden.
Stiekem de koelkast openen is er niet meer bij, want dan gaat een vierstemmig alarm af. Eigenlijk is het gewoon een dikke kont met pootjes en een kop, en ze eten nonstop. Ik ken mensen die het "herrieschoppers" noemen, maar ik vind het gezelliger dan een kefhondje of zo
Helaas worden cavia's ook niet hoogbejaard, hoogstens een jaar of 5, hoewel ik in mijn directe omgeving twee exemplaren ken die 6 zijn geworden, en er is zelfs een nog steeds levende Methusalem die bijna 7 is.
Dusssss... Hamstertjes zien er lief uit, maar geef mij maar zo'n gezellige cavia

Fiorucci

Fiorucci

22-09-2011 om 07:17

Vonda

Op een kinderkamertje zou ik nooit twee cavia's houden, maar een hamster kan best. Cavia's zitten ook niet graag alleen boven, is althans mijn ervaring.Dus het hangt ook af van wat de bedoeling is. Cavia's zitten graag samen, hamsters leven ook prima solitair. Mijn dochter heeft een hamstertje, op haar kamer, ze beleeft er veel plezier aan en verzorgd haar goed.

Hamsters gaan sneller dood (in principe)

Hamsters hebben een levensduur van 1,5 tot 2 jaar (uitzonderingen daargelaten) en cavia's worden ergens tussen de 4 en 7 jaar. (ook uitzonderingen natuurlijk)

Cavia's kan je ook lekker op schoot nemen om te knuffelen, hamsters zitten eigenlijk nooit stil - als ze wakker zij - en bijten sneller.

Linda

Hamsters

Hamsters zijn solitaire dieren, die je dus absoluut alleen in een kooi moet houden. Met twee, of meer, gaat niet. Brunette, je mag van geluk spreken dat ze elkaar nog niet doodgevochten hebben en ik raad je aan ze zo snel mogelijk uit elkaar te halen.

Brunette

Brunette, nog even een berichtje met je naam in de titel, in de hoop dat je mijn berichtje hierboven nog leest.

1 hamster

ik ben gek op hamsters. We hebben nu 2 cavia's en er komen geen cavia's meer in, ik heb er niets mee, ze zijn zo sloom en ze hechten zich niet echt aan je.

hamsters zijn veel actiever, leuker om naar te kijken, mijn hamster sprong zo leuk op mijn hand, geeuwde dan wat, rektte zich uit, voelde zich helemaal veilig op mijn hand. Zodra iemand anders haar paktte deed ze een plasje.

Belle Époque

Belle Époque

22-09-2011 om 10:11

Grappig, manda

Ik geloof je direct, en zo'n hamstertje lijkt me ook ontzettend leuk! Maar ik heb juist veel meer "contact" met cavia's dan met hamstertjes...
Qua sloomheid: tja, het zijn niet de vlotsten. Ik ook niet, dus misschien zit daar wel de klik Hoewel mijn ADHD-caaf toch wel redelijk vlot over kan komen. Als ze er zin in heeft.

En dat plastic-zakjes-/koelkastalarm blijf ik zo verschrikkelijk grappig vinden...! Maar het leukst was een luid gegil, laatst, toen er een grasmaaier over het plantsoen reed en er een wolkje gemaaid gras-lucht binnen kwam! DD

Didda

Didda

22-09-2011 om 12:16

Hier

heeft dochter een russiche dwerghamster en zij (wij ook) beleven er veel plezier aan. Het zijn echt grappige beestjes. Eerst handtam maken. Mijn dochter haar hamster loopt door haar hele kamer. Ik moet eerlijk zeggen dat het mij eerst niks leek. Zo beestje die overdag slaapt en 's nachts wakker maar dat valt reuze mee. Overdag zit ze toch op school maar eigenlijk als ze hem roept komt ie altijd wel. Echt een lekker zacht bolletje Dus ja, hier een voorkeur voor een hamster.

+ Brunette +

+ Brunette +

22-09-2011 om 12:31

Minna

Ik ga er eentje weggeven, moet nog even bedenken wat en hoe, ik hoop dat ze het nog een paar dagen uithouden.

Vic

Vic

22-09-2011 om 15:39

Cavia's leuker

Wij hebben een dwerghamster. Eerlijk gezegd zou mijn voorkeur uitgaan naar een cavia, maar zo'n hok neemt veel meer ruimte in in de kamer. Bovendien is het hamsterhok makkelijker naar een vakantielogeeradres te brengen dan een caviakooi. Ons hamstertje is wel heel schattig, doet grappige dingen, maar je hebt er niet heel veel aan Ik durf hem niet uit zijn hok te laten omdat hij razendsnel is en je hem volgens mij nooit meer te pakken krijgt als hij ontsnapt. Dat is met een cavia wat makkelijker. Die kruipt niet zomaar in de schoorsteen of het gordijn.

Belle Époque

Belle Époque

22-09-2011 om 16:40

Je zal toch een beelddenkende cavia-fan zijn...

Vic: "Dat is met een cavia wat makkelijker. Die kruipt niet zomaar in de schoorsteen of het gordijn."

Ik denk dat alleen caviafans nu begrijpen waarom ik na jouw woorden snikkend van de lach de koffiespetters van mijn laptop zat te vegen! En nadat ik dat stukje aan mijn kinderen had voorgelezen lagen zij ook in een kreukel!

Ik vind het wel heel leuk om te lezen, die voorkeuren voor cavia's en hamsters
By the way: oudste, die op een soort kinderboerderij werkt met cavia's, vraagt wel of jullie het verschil tussen een cavia en een hamster wel weten. Op de zaterdagen en woensdagmiddagen als hij daar werkt, ziet hij verontrustend veel ouders die vrolijk tegen hun kinderen roepen: "Kijk, Jantje, hámsters!" terwijl er toch echt een kolonie cavia's rondhobbelt...!

Communicatiever

Cavia's zijn stukken communicatiever.
Ook groter, en daarom is het altijd weer een probleem er een logeeradres voor te vinden (nog iemand die ze binnenkort 2 maanden te logeren wil?).
Maar cavia's zijn ook gewoon heel grappig en aanhankelijk. Ze zoeken echt contact.

Wijlen onze mongolische dwerghamster was gelukkig ook overdag wel actief, kwam op je af als je tsk tsk tsk deed en bedelde om zonnepitten. Heel schattig, ging ook lekker in een holletje bolletje op je hand zitten.
Maar toch, minder gezelligheid als van een cavia, en dan dat geskwiek van het molentje de halve nacht...
Wel veel makkelijker om er een logeeradres voor te vinden.

Fiorucci

Fiorucci

22-09-2011 om 18:41

Dirksmama

Dat molentje halen wij eruit zodra dochter gaat slapen, want de hamster staat op haar kamer. Hamster had dat snel door, en traint nu in de vooravond..

Dirksmama

Brunette, goed om te horen!

Dirksmama, welke periode en welke omgeving?

Briljant!

Molen weghalen...als het weer lukt een beest het eiland op te smokkelen dan gaan we dat doen! Fokpogingen in de omgeving lopen niet zo helaas.

Minna, van herfstvakantie tot Sint, regio Rotterdam.

Ah, we genieten weer zo van onze dames, ze blijven zo, ehm ja hoe noem je caafjes, koddig, schattig, vertederend, slim, gezellig...vanmiddag uit school lekker uit de kooi gehaald en op het net gemaaide trapveldje met ze zitten dollen. De oudste moet nou al iets van 4,5 zijn, dat wordt al een respectabele dame. en als ik aan de andere denk, schatje uit het asiel. Langs de weg gevonden, bij het eerste bezoek ging ze meteen al in Dirkszusjes handen zitten. Nou heeft die wel talent geloof ik, ik denk dat er wel een carriere als caviafluisteraar of hamsterfluisteraar in zit voor haar. Al haar beesten worden zo knuffelig (ach is ze zelf ook, de schat).

Oh en vonda

Als je twijfelt, neem ze dan gewoon allebei, dan zie je vanzelf wat het beste bij jullie past.
Eigenlijk zijn ze gewoon allebei erg leuk.
Leuker dan konijnen vind ik, maar ja, daar blijf ik altijd toch een beetje het boutjes-idee bij houden.

Helemaal eindeloos

Dochterlief heeft nieuwe spaarpot die piept als er nieuw geld in 'moet'. Ding staat net beneden te piepen en de cavia's piepen terug!

Fiorucci

Fiorucci

24-09-2011 om 08:49

Voor brunette

Je zegt:ik ga ervan uit dat een dierenwinkel geen zieke of oude beestjes verkoopt.
Helaas, was dat maar waar. Vele diertjes komen van grote knaagdierenfarms uit het oostblok, waar de verzorging slecht is. Een goede dierenwinkel legt contacten met mensen die thuis fokken, en waar de dieren goed verzorgd worden en er niet doorgefokt wordt. Zij kopen dan bij die fokkers hun dieren. Een nog betere dierenwinkel verkoopt ze niet meer en stuurt mensen door naar de knaagdierenopvang. Onze hamster komt via marktplaats bij een particuliere fokker vandaan, die zorgt dat er geen inteelt plaatsvindt en waar de dieren enorm goed verzorgd worden.

Tirza G.

Tirza G.

24-09-2011 om 11:08

+brunette+

Het is dat hol en schamper gelach niet doorkomt op dit forum. Echt, als je rómmel wilt kopen moet je in een dierenwinkel kopen.

Tirza

+ Brunette +

+ Brunette +

25-09-2011 om 00:04

Ow...

Nu woon ik op een eiland dat geografisch zó ligt dat ik denk dat ze hun beestjes vermoedelijk van lokale fokkers afnemen maar ik zal er volgende keer rekening mee houden. Knaagdierenopvang is hier volgens mij niet dus dat is ook geen optie.

Fiorucci

Fiorucci

25-09-2011 om 07:19

Brunette

Of je kijkt of zo'n lokale fokker toevalig op MP adverteert, ben je waarschijnlijk nog goedkoper uit!

Vonda

Vonda

25-09-2011 om 22:04 Topicstarter

Zo, zeg!

Wat veel uiteenlopende verhalen!!!
Heel erg bedankt voor al jullie ervaringen, ik ben wel iets wijzer maar ik ben er nog niet uit. Bedankt ook voor de tip over (niet) de dierenwinkel.
Ik ga er nog eens even verder over denken. Mochten er nog meer tips zijn, ik lees heel graag hier door!!!

Vonda

kaatje43

kaatje43

26-09-2011 om 23:13

Fokker geen garantie

Ons eerste konijn kwam bij een fokker vandaan, met oormerk en al. Haar eerste half jaar in een hok gezeten van 0.50 bij 0.5 cm Het beestje is haar hele leven schuw gebleven (wilde eigenlijk nooit geknuffeld worden) en is nog geen 5 geworden. Konijn nummer 2 komt gewoon bij een tuincentrum vandaan, toen ze 10 weken oud was. Het zal geen echt ras zijn. Maar is ontzettend sociaal. Een beetje te, want ze racet door de hele kamer en vindt het 1 grote knaagstok. Maar ze vindt het wel heerlijk om geaaid te worden Ze moet nu dus wel in een ren, want ze sloopt alles.

Cavia's en de gordijnen

Hier heeft Vlikkie (ja met een 'v') een gat geknaagd in een gordijn die tot aan de grond hangt. Vlikkie en Mikkie hebben trouwens ook nog kleinkinderen. De kinderen hadden een lange lijst gemaakt van mogelijke namen waaronder 'Stikkie' en 'Wietwiet'. Wietwiet sloeg op het geluid dat ze maken.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.