Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

sil

sil

31-10-2008 om 09:31

Waar en hoe drogen jullie je was

wij hebben nacht stroom en ik heb dus (bijna) eke nacht de wasmachine aan staan
we hebben ook een droger maar die gebruik ik eigenlijk alleen in het weekend (ook ivm de nachtstroom)
mijn was van door de week, droog ik op een was rekje op de overloop........ maar dat begint me te irriteren.
mijn kinderen worden groter, nemen vrienden en vriendinnen mee naar huis en gaan dan naar boven op hun kamertje spelen / praten e.d. het staat mij nu tegen dat ik daar elke dag een rekje met was heb staan met de haddoeken, ondergoed en kleren van ons zichtbaar voor iedereen.
in de zomer hangt het was natuurlijk lekker buiten, maar nu het weer veranderd is dit geen optie meer.
hoe doen jullie dat?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
MaximeM

MaximeM

31-10-2008 om 10:00

Droger

Hoi,

Ik was een keer in de week op maandag (wasdag en droog dan alle was in de droger. Behalve in de zomer, dan gaat het ook wel naar buiten. De rest van de week was ik niet. We zijn met 4 personen, doen echt wel iedere dag schoon ondergoed aan en gebruiken onze handdoeken meerdere dagen achter elkaar (ongeveer halverwege de week pak ik een nieuwe) Kleding laat ik ook vaak luchten, dus gooi niet alles direct in de was. Gaat dus prima, een dag wassen per week (ongeveer 4 wasmachines)

Groetjes
Maxime

In huis in buiten

Hier 3 wassen per week: op zaterdag, zondag en dinsdag (mijn vrije dag). Gezin bestaat uit 2 volwassenen en een peuter. Was hangt in de winter binnen en in de zomer buiten.

Je zou eens kritisch kunnen kijken of het echt wel nodig is om elke dag een was te draaien.

En Pelle heeft ooit (kijk maar eens in het archief) voorgerekend hoeveel je bespaart met nachtstroom. Het is echt de moeite niet.

Groeten,

Temet

Ha ha

Pelle en ik postten tegelijkertijd, zo te zien.

Hmm

Ik vond dat wel verhelderend Pelle's nachtstroomverhaal, maar wat heeft sil daar nu aan? Maakt toch niets uit of je 's nachts wast en 's ochtends de was ophangt, of dat je overdag de wasmachine aan zet? De was moet vervolgens ergens heen, daar ging het om.
Ik hang nu ook nog wel was buiten, grote stukken zoals handdoeken of beddegoed. Zeker als het waait krijg ik het dan nog wel droog ook, en anders gooi ik het 's avonds alsnog op een droogrekje en is het de volgende ochtend droog. Ik heb ook geen droger, was veel, maar heb ook veel ruimte om binnen was te drogen, dus weinig adviezen voor jou vrees ik.

Droger

en ik heb een rek boven de zoldertrap en een rek die op poten staat, die laatste gebruik ik alleen in de zomer.

Het is afhankelijk van mijn motivatie of ik de droger gebruik (staat op de wasmachine, eruit erin, wel zo makkelijk).

Ik vind de witte was prettiger (dikke handdoeken) in de droger. Donkere kleding doe ik wat vaker op het rekje. En beddengoed of ik er dus zin in heb, liever op het rekje maar ik heb er gewoon zelden zin in dat gesleep.

sil

sil

31-10-2008 om 11:01

Wassen

in het weekend heb ik vaak 2 of 3 was beurten (beddengoed, donkere en a.d.h.v het beddengoed ook nog een witte was)
maandag avond doe ik de wasmachine aan met donkere was, wordt dus dinsdag op de wasrek gehangen
woensdag avond een donkere was, wordt donderdag op gehangen en donderdagavond een witte was wordt vrijdag opgehangen
ik zit dus ook op 5/6 wassen per week.
ik doe de kleren van mijn kinderen niet in de droger, de was wat dan overblijft vind ik niet de moeite waard om daar de droger voor aan te doen.
ik heb geen zolder waar ik de was op kan hangen, wel een "rommel kamertje" maar daar staat de computer ook en dan is er weinig plek over voor het wasrekje
heb aan de garage gedacht, ruimte genoeg maar daar is het koud en vochtig. dat droogt dus ook niet snel

Brianna F

Brianna F

31-10-2008 om 11:40

Droger

Ik gooi alles in de droger, ook zomers als het naar buiten kan. Reden? Hoef ik niet te strijken en daar heb ik veel voor over. Ook een energieslurpend apparaat.
Hoeveel verbruikt een strijkijzer eigenlijk. Ik zie mogelijkheden om dat verbruik tegen elkaar weg te strepen

Brianna, ik heb juist altijd begrepen dat het goed zo kreukt van de droger. Juist als je het goed ophangt hoef je zelden te strijken.

Sowieso is strijken een overschatte bezigheid, ik doe het misschien 10 x per jaar (bij sommige zomerbloezen ontkom ik er niet aan).

Hier dus geen droger en ook niet strijken: ha ha, ik ben groener dan jij

Groeten,

Temet

Bastet

Bastet

31-10-2008 om 12:06

Temet

Als je de droger te vol stopt,gaat het enorm kreuken,dat klopt.Maar niet te vol gaat prima.Ik hang alles op,als ik teveel heb gaat de droger aan,en voor handdoeken ook.
Groetjes,Bastet

juno

juno

31-10-2008 om 12:55

Kelder

s'Zomers buiten en 's winters hang ik het in de kelder.

MaximeM

MaximeM

31-10-2008 om 13:35

Meteen uit de droger halen

hoi,

Als je je was meteen uit de droger haalt als het klaar is en je vouwt het op, dan vallen de kreukels harstikke mee.

mvg
Maxime

Badkamerr

Nu hang ik de was aan een rekje dat in de badkamer aan een radiator hangt. Die radiator hangt hoog, dus ik moet steeds op de wc pot klimmen om de was op te hangen. Het vorige huis was kleiner maar had ik meer ruimte om de was op te hangen (grote badkamer waar een groot wasrek in past).
Misschien dat als ik de bergzolder handig indeel ik daar nog een wasrek kwijt kan. Nu is het nog een zooitje
Ik loop dus nu enorm achter op de was, omdat ik maar 1 rekje heb waar het aan kan. Ik heb zo'n 6 wassen per week, 5 personen. Oja, geen droger dus.
Soms hang ik dingen in de tuin, maar vaak vergeet ik het en wordt alles natgeregend. Schiet ook niet op

steffie G

steffie G

31-10-2008 om 14:13

Heel lelijk...

maar als ik geen visite verwacht, hang ik het over de verwarming.
De gordijnen gaan dicht, is toch jammer van het warmteverlies(korte gordijnen vind ik niet mooi) en omdat te compenseren hang ik daar alles overheen wat ik niet in de droger wil stoppen... ik heb binnen geen drooggelegenheid, buiten volop, maar ook nu onder een afdak met deze mist droogt niks....
Tevens los je hier mee op als het te droog is in huis (vervanging radiotorbakjes)

judiths mama

judiths mama

31-10-2008 om 17:28

Vraagje, sil

Nachtstroom begint volgens mij al om 19.00u, kan je niet gelijk nadat de wasmachine klaar is de droger aanzetten? Dan is 's avonds voor je naar bed gaat alles klaar.

En anders in het weekend wat meer wassen, dan kan je ook overdag gebruik maken van nachtstroom.

Maar inderdaad, voor het geld hoef je het niet te laten.

Groetjes, Saskia

sil

sil

31-10-2008 om 20:21

Reaktie

ik dacht dat het nachtstroom "veel" voordeliger zou zijn. als dat inderdaad niet zo veel scheelt dan kan ik inderdaad beter de was overdag doen en dan s'avonds laten drogen!!
de droger is volgens mij een ergere energie slurper dan een strijkijzer, ik strijk trouwens maar 1x in de week en dan alles (shirtjes en broeken/)doen jullie de kleding ook in de droger? ik bedoel de kleding van de kinderen? dat krimpt toch?? of moet ik dan express een maat groter gaan kopen??
volgens mij begint de nachtstroom rond de klok van 23.00uur tot 6.00 of 7.00uur volgende dag, maar dat weet ik ook niet zeker.
op dit moment is niks meer zeker bij mij. ( nachtstroom is dus minder voordeliger dan ik dacht, strijkijzer een energie slurper?,) heb weer veekl geleerd door dit draadje

margje van dijk

margje van dijk

31-10-2008 om 20:21

Zolder

Wij hebben helemaal geen grote zolder (want schuin dak begint al meteen na de begane grond), maar toch kan ik daar alle was heel goed kwijt (op rekjes).

De wasmachine staat op zolder. Tussen wasmachine en traphek past precies zo'n staand droogrek van drie verdiepingen, wat verrijdbaar is. Daarop gaan ondergoed, sokken, ander klein spul (ook nog net broeken van kleinste kind).

In het trapgat hangt een hangrekje, waar alle lange dingen aan gaan. (Beddegoed, spijkerbroeken).

En in de nok zit een vlierinkje getimmerd, en onder dat vlierinkje zit nog weer een rekje gemonteerd. Dat rekje is gesloopt van zo'n staand uitklapbaar wasrek. Het kan nog steeds scharnieren (heel handig bij het ophangen). Daaraan hang ik de handdoeken en kussenslopen en zo.

Tenslotte hangen er wel 25 hangertjes aan de zijkanten van de hangrekken, daaraan gaan alle shirts, truien, bloezen, vesten, jasjes, whatever.

Ik was 2 keer in de week (op woensdag en in het weekend).

Ik heb het allemaal wel eerder gezegd, maar ach, hoe vluchtig is alles op een forum (nietwaar?). Dus ik vertel het gewoon vrolijk nog een keer.

De waszolder noem ik liefdevol 'mijn bedrijf'.

Ik heb geen droger en wil er ook geen, want was ophangen is mijn enige meditatieve moment in de week en dat wil ik niet missen.

Tenslotte heb ik een ophangtic (sokken bij elkaar, handdoeken met zomen naar binnen, broeken en ondergoed zodanig omgebogen dat als je ze nog aan had gehad dat je dan niet een flikflak had hoeven maken maar gewoon voorover mocht buigen, etcetera).

Verder beken ik bij deze dat ik een wassnuiver ben: ik sta graag even tussen de was en dan ruik ik even aan de truien of aan het beddengoed of zo. Daar komt onmiddelijk bij dat ik niet hou van geurende was, het moet naar niks ruiken, of eigenlijk dus gewoon alleen naar schone was.

Margje

margje van dijk

margje van dijk

31-10-2008 om 20:23

PS en strijken doen we ook niet, tenzij echt onvermijdelijk, en dan doet degene het die het kledingstuk wil aantrekken (meestal minder dan een kwartier voor vertrektijd).

Wel ben ik heel bedreven geworden in zo veel mogelijk de korte programma's gebruiken en zo weinig mogelijk toeren te gebruiken. Alles blijft mooier, en het kreukt minder. Dat het langer moet drogen vind ik geen probleem want het blijft toch een halve week hangen.

M.

Inge M

Inge M

31-10-2008 om 20:24

Niet schamen voor de was

Sil, je schrijft dat je geen was wilt hebben hangen in het zicht van vrienden/vriendinnen van je kinderen. Dat lijkt me nu echt geen goede reden. Dat kennen ze echt wel van huis uit.
Verder sluit ik me aan bij de meningen over het drogen of wassen overdag. Die nachtstroom maakt echt niet zoveel uit dat jij je in bochten hoeft te wringen.
Saskia, in sommige plaatsen begint de nachtstroom om 19.00 uur. Ideaal! Maar in andere plaatsen pas om 23.00 uur. Dat wordt een stuk lastiger.

Inge M

Inge M

31-10-2008 om 20:27

Kleding kinderen ook in de droger

Ik zag later pas de reactie van Sil.
Ja natuurlijk kan kinderkleding in de droger. Grotere maten kopen hoeft niet, met uitzondering van sokken. Die koop ik wel aan de lange kant.
De meeste kinderkleding gaat hier gewoon in de droger, met uitzondering van broeken als ze nog nieuw zijn. Ik wil niet dat die korter worden.
Shirts en sweaters hebben meestal voldoende speling in de lengte.

Marmar

Marmar

01-11-2008 om 01:42

Margje, vraag

.... handdoeken met zomen naar binnen, broeken en ondergoed zodanig omgebogen dat als je ze nog aan had gehad dat je dan niet een flikflak had hoeven maken maar gewoon voorover mocht buigen, etcetera...
Ben erg benieuwd. Waarom de handdoeken met de zomen naar binnen? En hoe hang je (onder)broeken omgebogen op?
Voor het geval je nog meer 'tips' hebt: graag. Sokken per paar ophangen doe ik al, heel prettig inderdaad. Veel wasgoed 'sla' ik eerst uit, dat scheelt in de kreukels. Veel bovengoed zoals overhemden en sweaters droog ik ook gelijk op knaapjes. Kunnen ze zó de kast in

tonny

tonny

01-11-2008 om 12:38

Geen droger

Heb nooit een droger gehad, ook niet toen we met ons zessen waren. De was hing of buiten (aan de waslijn), of op zolder (tweede slaapverdieping dus) waarbij de lakens/dekbedden zo hingen dat je er zo min mogelijk last van had.

Was over de vloer in de woonkamer/ eigen slaapkamer heb ik al lang geleden uitgebannen, dat vind ik zo rommelig.

Nu hangt de was nog steeds op zolder, of op een staand rek op de overloop of in de logeerkamer.

Buiten heb ik uit zicht naast het zijraam oogjes in de muur waarin je hangende rekjes kunt plaatsen. Zodra er zon is, hang ik de was buiten. Als het goed is, droogt de was daar.
Heb ook een droogmolen, maar dat is een miskoop geweest, hij doet het niet goed en staat nu stof te vangen in de schuur.

Het rekje soms 's avonds laat binnen aan een woonkamerdeur (als ik naar bed ga) en meteen na het opstaan de volgende ochtend ruim ik die was op.

tonny

margje van dijk

margje van dijk

01-11-2008 om 13:50

Marmar

Ik hang de handdoeken met de zomen naar binnen omdat ik achter elkaar door de optil-opvouwtruc doe zodat vervolgens de gevouwen handdoek niet binnenstebuiten ligt. Ja, het is een afwijking denk ik.

En wat bedoel ik met dat ombuigen. Hm. Ik hang niks aan knijpers, behalve beddengoed, dus bv. een spijkerbroek gaat met de tailleband-en-nog-wat-langer over de lijn heen. Dan hangt-ie dus een stukje dubbel (de pijpen komen er lang onderuit). En bij mij zit de gulp dan aan de binnenkant. Je kunt het ook andersom doen, met de gulp naar boven. Maar daar kan ik niet eens naar kijken of ik krijg het al in mijn rug.

En met onderbroeken ook, ik kan het niet aanzien als die met de voorkant naar buiten over een lijn heen hangen. Dat moet andersom.

Verder sla ik de was ook uit, net als jij, dat scheelt inderdaad.

Overigens is dat staande verrijdbare droogrekje veel efficienter dan zo'n uitstaand rek met schuin omhoogstaande delen. Dat had ik in mijn vorige huis en dat neemt veel meer ruimte in. Ik vind dat verdiepingenrek echt een ontdekking, er kan net zo veel op maar het hangt veel efficienter. En ik zet het pal voor de wasmachine neer en rijd het er vandaan als ik daar bij moet zijn. Gaat heel goed.

Margje

Rieke

Rieke

01-11-2008 om 15:00

Oh, lachen margje

Herkenning volop, ik hang ook zo mijn onderbroeken en spijkerbroeken op. En de handdoeken zodanig dat ik ze zo dubbelgevouwen af haal en verder kan opvouwen. En ook sokken bij elkaar per kind liefst en dan over 2 wasmanden verdeeld alles opvouwen, een kindermand en onze mand zodat ik ze zo in de slaapkamer per mand kan inruimen. En ik strijk wel veel, sowieso tshirts en overhemden en spijkerbroeken en alle kinderkleding. Dat doe ik op maandagavond onder America's next topmodel.
Ik heb een droger en daar gooi ik ook wel vaak handdoeken in en klein spul, maar beslist geen bovenkleding. Het liefst droog ik op een rek zonder knijpers. Inderdaad therapeutisch werk, rustgevend. deur van de bijkeuken achter me dicht en helemaal alleen met mezelf de was ophangen.

margje van dijk

margje van dijk

01-11-2008 om 15:11

O, dat opvouwen, breek me de bek niet open

Rieke, aaah, dat opvouwen, dat is natuurlijk ultiem genot. Ik leg ook altijd alles heel mooi neer in twee manden (liefst nog één grote) en dan zo dat ik het in één looproute allemaal achter elkaar naar z'n plek kan brengen.

Echt hoor, de was is een grote bron van geluk voor mij

Wel jammer dat ik er desondanks vaak niet eerder dan middernacht aan toe kom of zo, maar als het dan eenmaal zo ver is: ik doe niets liever.

Margje

Vera*

Vera*

01-11-2008 om 15:26

Oja, heerlijk

is het om de was te doen. Lekker rustig op 'mijn' zolder en ondertussen een boek lezen (luisteren). Ik lees veel te weinig dus vind ik het jammer als de was weer klaar is.

judiths mama

judiths mama

01-11-2008 om 19:32

Pelle

Ja, wij hebben nachtstroom, maar ik houd er geen rekening mee. En inderdaad had ik het niet goed. Nachtstroom begint pas om 23.00u.

Maar, Pelle, waarom je vraag?

Groetjes, Saskia

Sassefras

Sassefras

02-11-2008 om 22:45

Helaas alles in de droger

Sinds onze recente verhuizing hebben we helaas geen ruimte meer om ergens de was op te kunnen hangen. Met hier en daar een rekje red ik het niet met een gezin van 6 personen. Dus sinds kort gaat alles hier in de droger en ik was meestal om de dag. Het is mij altijd prima bevallen om alle was op te hangen; in het vorige huis hadden we een ruime zolder met een rek en waslijnen.
Wel vind ik het tot nu toe met de droger een voordeel dat ik 'gedwongen' word om de was meteen op te vouwen en op te ruimen, en inderdaad, ik hoef véél minder te strijken.
Sassefras

En hier

hier hangt op de overloop een lange stok overdwars,daar hang ik alle truien en shirtjes op aan een hangertje( scheelt enorm in het strijkwerk.
verder heb ik een rekje in het trapgat voor de broeken.
het kleine spul( handdoeken sokken ondergoed) gaat in de droger.
oudste dochter heeft als vaste taak:alle was opvouwen die uit de droger komt.

Droger

ik gooi met dit weer ook alles in de droger.
zomers of met mooi herfst/winter weer hang ik het op aan de waslijn in de tuin. Dingen die echt niet in de droger kunnen (en dat is bij mij maar heeeeel weinig) hang ik wel eens aan een hangertje in de woonkamer, dan is het ook zo droog.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.