Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Waar fotoboek ontwerpen

Net terug van vakantie. Nu wil ik graag net als vorig jaar van alle digifoto's een vakantieboek maken. Vorig jaar heb ik dat bij de Schlecker gedaan, maar die gaan weg.

Waar doen jullie dit?

Groetjes Pham

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Nasha 1st

Nasha 1st

22-08-2010 om 23:29

Kruidvat

of Hema of Bas v.d. Heijden

Nasha 1st

Nasha 1st

22-08-2010 om 23:32

Of deze

http://www.albelli.nl/ Onlangs een kennis die hier een fotoboek had laten maken, ook erg mooi!

Foto.com

Ik maak al jaren fotoboeken, eerst altijd bij albumprinter dit is later albelli geworden. Helaas zijn hun prijzen steeds hoger geworden. De laatste keer heb ik een boek besteld bij foto.com. Ben heel tevreden over de kwaliteit en ze hebben vaak leuke aanbiedingen. Ook veel mogelijkheden om te gebruiken in het boek. Succes met het maken van je boek. Lekker om nog eens te genieten van de mooie momenten die je daar hebt gehad.

Puck

Puck

23-08-2010 om 14:12

Aldi

Ik ben erg tevreden over de fotoboeken van de Aldi. Kwamen 2 jaar geleden toen ik ermee begon ook goed uit diverse testen.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

23-08-2010 om 16:06

Albelli

Al een paar prachtige boeken gemaakt. Kwam geloof ik ook als beste uit de bus met test Consumentenbond. De uiteindelijke kwaliteit is volgens mij overal wel goed, de verschillen zitten vooral in de software en dus het gebruikersgemak. En die vind ik bij Albelli heel prettig.

Ja albelli

ik was heel erg ontevreden over de Hema, kwaliteit van de prints was heel slecht. Maar albelli is super, zowel gebruiksgemak als kwaliteit van het boek!

margje van dijk

margje van dijk

23-08-2010 om 19:23

Albelli en hema is hetzelfde

Ik maak de laatste tijd ook boeken bij Albelli, maar ik heb ze ook wel bij de Hema gemaakt.

De software van beide is precies hetzelfde, en de boeken volgens mij ook. Ik kan er geen verschil in ontwaren, afgezien van het Hema-logo. Het enige is de prijs en de aanbiedingen, zowel bij de Hema als bij Albelli heb je om de haverklap acties.

Ik vind de software inderdaad prettig, je kunt het helemaal maken zoals je wilt. Ik heb ook wel met Blurb boeken gemaakt (voordeel daarvan is dat je tot wel 400 pagina's dik kan gaan; Albelli heeft een max van 120). Maar bij Blurb moest je binnen bepaalde kaders blijven, daar kon je niet onderuit. Bij Albelli kun je bij wijze van spreken alles weggooien en alles zelf neerzetten, en je kunt ook van voorgedefinieerde sjablonen uitgaan. Ik vind die vrijheid wel belangrijk.

Ander voordeel van Blurb (of nadeel van Albelli) is dat je met 'styles' werkt, dus hoe je tekst eruit ziet. Stel dat je ineens toch wil dat alles geen 12 punt maar 13 punts letters moet hebben. In Blurb pas je dat in de stijl aan, en dan is het klaar. In Albelli kun je wél van tevoren een stijl klaarzetten voor je tekstvak (dat elke nieuwe tekst automatisch er zo uitziet, met lettertype en grootte en kleur en zo). Maar achteraf die stijl wijzigen gaat niet. Dat vind ik wel een groot nadeel.

Blurb heeft ook automatische paginanummers, wat Albelli niet heeft. Ook is de fotokwaliteit van Blurb beter.

Echter, Blurb heeft weer andere nadelen: slechter gebonden, en ook vind ik de formaten niet zo mooi.

Mijn 'big test' (dat ik al die software uitprobeerde) is inmiddels wel 3 jaar oud, dus misschien is alles inmiddels veranderd/verbeterd.

Maar uit gemakzucht doe ik het tegenwoordig altijd met Albelli.

Margje

Albelli voor een mooi klein meeneemalbum

die hebben een erg leuke versie voor oma's en zo. Gebonden met een linnen omslagje voor nog geen 15 euro, inslusief tekstopdruk buitenop en glansafwerking. Volgens mij zit zoiets niet in het hema-assortiment.

margje van dijk

margje van dijk

23-08-2010 om 20:13

Ja, klopt

De producten verschillen geloof ik. Soms kun je iets wel bij de Hema krijgen en niet bij Albelli, en omgekeerd.

Maar de software waarmee je het moet maken is hetzelfde.

Overigens maak ik altijd boeken met 'foto-omslag', dat is erg leuk! Kies twee mooie foto's uit die illustratief zijn voor je vakantie, eentje voor de voorkant (doorlopend tot op de rug van het boek) en eentje voor de achterkant. Op die manier kun je al je vakantieboeken ook na langere tijd nog uit elkaar houden En ik vind het gewoon erg leuk staan, zo'n foto-omslag.

Margje

fladder

fladder

23-08-2010 om 20:56

Woon je bij de deen?

Dan moet je eens op deen.nl kijken (zelf afhalen in de supermarkt). En anders Albelli, waar ik sinds 2003 al laat printen.
Tip: laat eens bij bijv. pixum of Albelli een agenda drukken met je eigen foto's! Bij Pixum (helaas niet meer bij Albelli) kan je je foto'z zo groot of klein neerzetten als je zelf wil, en zoveel als je zelf wil (standaard staat er 1 plaatje per pagina).

Andere vraag...

Kun je bij een fotoboek, ook tekst afdrukken? Ik ben vorig jaar een periode opgenomen geweest en heb uit die periode allerlei dierbare foto's, maar ook in die tijd een gedicht en 4 weblogs geschreven met veel reacties daarop. Het lijkt me zo geweldig om dat allemaal te kunnen bundelen. Iemand enig idee of dat allemaal mogelijk is?

Puck

Puck

24-08-2010 om 08:22

Inscannen

M@rgreet,
als je dat gedicht in kunt scannen dan kun je het daarna in het fotoalbum importeren. Mooi idee om die periode zo samen te vatten in een fotoboek.

margje van dijk

margje van dijk

24-08-2010 om 09:49

Jazeker (margreet)

In Albelli kun je naast foto's ook "tekstvakken" op je pagina's plaatsen, die je zo groot kunt maken als je zelf wilt. Met cut/paste kun je hele teksten daar zo in plempen. Je kunt van tevoren het tekstvak een kleur/lettertype meegeven (ik vind bijvoorbeeld een grijstint - niet te licht - heel mooi in een fotoboek, of oudroze of olijfgroen of zoiets, net wat je wil).

Maar in Blurb (waar ik eerder over sprak in deze draad) kun je ook hele weblogs importeren. Ik heb een China-weblog gehad, en dat heb ik met foto's en al met één druk op de knop in een Blurb-fotoboek binnengehaald. Ik geloof dat je zelfs commentaren op je weblog ook mee binnen kon halen maar dat weet ik niet meer zeker. En het kon ook niet met elk blog, maar wel met Blogger/blogspot, waar ik het toevallig mee gemaakt had.

Je moet wel al je foto's gaan vervangen, want in een weblog worden gecomprimeerde versies van je foto's gezet (anders duurt het veel te lang om te laden en op een computerscherm is dat goed genoeg). Maar voor een fotoboek moet je juist de originele bestanden gebruiken, want in druk zie je dat verschil heel goed.

En verder, net wat Puck zegt: je kunt ook hele pagina's inscannen (als je al iets in papieren versie hebt), dit opslaan als plaatje (.jpg of .png of zo), en dit in z'n geheel op een pagina in je fotoboek zetten.

Het voordeel van dit soort fotoboeken is dat je zo een extra exemplaar kunt laten afdrukken (gewoon nog een keer uploaden, zolang-ie op je computer staat kan dat, en je gooit het bestand natuurlijk niet weg). (Kun je zelfs een 'second edition' maken, waar je alle foutjes uit hebt gehaald .

En het andere grote voordeel: die boeken nemen maar zo weinig plaats in. Een boek van 120 pagina's is gewoon een prettig dun boek. Zeker 3 keer zo dun als een multopmap met 120 bladen fotopapier.

Margje
(PS Ik heb mijn weblog nog steeds niet in boekvorm, hoor! Ik heb het wel eens ingeslurpt, maar het bewerken moet nog beginnen.... Maar ik maak wel zeker 1 of 2 of zelfs 3 boeken per jaar, van alle vakanties).

reina

reina

24-08-2010 om 10:59

Kruidvat/ah

Ik heb wel eens iets via hema gedaan, maar ben daar weer van afgestapt, zag er pas ook een via Hema en die vond ik fletst. Ik heb het eea geprobeerd, maar kom steeds weer terug bij Kruidvat (en mijn zusje bij AH, is hetzelfde hebben we ontdekt) Ik scan veel in en zet bij bijv. vakantie-albums elke dag een stukje tekst. Ik vind kruidvat-software erg prettig werken, er kan steeds meer en het gaat veel sneller dan een aantal jaar geleden. Ik vind het wel duur geworden, al zijn ze nu opeens een stuk goedkoper, merkte ik gister toevallig

Zomersproet

Zomersproet

24-08-2010 om 12:25

Reina

Kan je bij het Kruivatsysteem ook veel tekst kwijt? Hier gaat het voornamelijk om tekst met ook zeker foto's er bij.

Bezig

Ik heb Allibelli bekeken, maar ik kon niet goed wijs worden uit het systeem, toen de Kruidvat en aha! dat ging lekker. Ik heb 2 gedichten met knippen/plakken vanuit Word erin gezet met een foto eronder, staat erg leuk! Ik had gehoopt dat ik ook alleen tekst kon importeren met een blanco ondergrond, maar kennelijk lukt dat niet? of ik moet nog even door puzzelen.
Bedankt voor de tips, er gaat een geweldig boek uitrollen.

margje van dijk

margje van dijk

24-08-2010 om 18:16

Hmm

Tuurlijk kan dat (alleen tekst op een blanco achtergond). Althans, in Albelli kan dat zeker wel. Software van AH/Kruidvat ken ik niet.

(Ik ben trouwens verbaasd dat je niet uit Albelli komt, want ik vind het zo doodmakkelijk. Maar dat kan ook beroepsdeformatie zijn. Ik ben oprecht geinteresseerd in wat je dan niet snapt....).

Maar kun je de ondergrond-foto niet weggooien? Of voor die pagina een 'blanco' template (indeling) kiezen of zo? Of een lege pagina tussenvoegen en daarop een tekstvak zetten...? (Nou ja, nogal handig, tips geven terwijl je het pakket niet kent

Hoe dan ook: succes!

Margje

reina

reina

24-08-2010 om 19:06

Zomersproet en margreet

Je kunt net zoveel tekst kwijt als je wilt ( ik heb wel eens boeken gemaakt met eerst 3 bladzijden alleen tekst) en natuurlijk kan dat op een blanco ondergrond. Ik snap niet zo goed, Margreet, waarom jou dat niet lukt, gewoon geen ondergrondfoto neerzetten en als die er al staat erop gaan staan en 'wissen'. Je kunt ook een stukje 'wit' onder de tekst zetten (bedoel je dat?) als je verder wel een achtergrond op de pagina wilt, gaat eigenlijk net zoals in Word. Zelf vind ik het mooi om de foto's te omkaderen. Even voor gaan zitten, uitproberen en je zult zien dat er veel kan veel plezier!

Zomersproet

Zomersproet

24-08-2010 om 22:14

Dankje reina

Ga ik van de week aan de slag via Kruitvat.

maman

maman

26-08-2010 om 17:31

Welk formaat?

Ik heb al heel lang plannen om foto albums online te gaan maken. Gewoon per jaar dus te beginnen met 2004, want vanaf dat jaar hebben we een digitale camera.
Maar wat is nou een mooi formaat voor een foto album?. Liggend, staand, vierkant. Wat bevalt jullie het beste. En wat geeft het mooiste resultaat?

Karla

margje van dijk

margje van dijk

26-08-2010 om 21:37

Ik ben heel traditioneel

Het is heel persoonlijk, denk ik, wat je mooi vindt en wat handig is voor jou. Het hangt helemaal af van wat voor boeken je maakt en wat je stijl is.

Ik maak zelf mijn gewone vakantieboeken staand. A4-formaat, zeg maar. En daar gaat één vakantie in.

Ik heb ook het plan om eens jaarboeken te maken of zo (te beginnen met mijn weblog-boek uit 2006). Dat wordt een dikker boek, daar moet veel meer in, en dat ga ik groot en vierkant maken. Extra large.

Maar op zichzelf vind ik vierkante boeken 'onhandig'. Want je foto's zijn ook niet vierkant. Als je eens twee foto's boven elkaar wilt, kom je helemaal niet uit. Bij een staand A4-boek (of een liggend A4-boek) past dat altijd lekkerder.

Maar goed, je kunt het ook heel kunstzinnig doen: vierkante boeken maken en elke pagina slechts voor 2/3 vullen met een enkele foto. Ik denk dat ze zo ook bedoeld zijn. Maar ik ben meer van de verhalende boeken, en dan heb ik liever die efficiëntere ruimte.

Margje

ijsvogeltje

ijsvogeltje

26-08-2010 om 22:50

Vierkant

Ik heb een paar vierkante boeken gemaakt, zowel 20x20 als 30x30.
Het bezwaar dat Margje noemt ervaar ik absoluut niet. Met zo'n boek moet je gewoon niet de oorspronkelijke verhoudingen van een foto willen aanhouden. Zo'n boek biedt juist de mogelijkheid om de foto's te knippen/snijden zoals jij wilt.

Pham

Pham

26-08-2010 om 23:13 Topicstarter

Thanx

Ik heb alle tips bekeken en ben bij de Kruidvat uitgekomen. deze software lijkt het meest op wat ik vorig jaar bij de Schlecker ook gebruikt heb.

ik kan er inderdaad de tekst van het "vakantie logboek" kwijt en foto's.

Gr pham

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.