Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Christel

Christel

18-07-2013 om 08:35

Waar is de echfa wit gebleven?

Eens in de week draai ik een witte was. De sokken van dochter, t-shirts van zoon zette ik dan 2 uur van te voren in een emmer echfa wit. Daarna ging de hele handel met dekbedden en al in de was en kwam er stralend wit uit. Ik vond het altijd een wonder, die bijna zwarte sokken die weer helemaal wit werden. Maar nu heb ik alle winkels hier in het dorp al gehad maar nergens is meer echfa wit te krijgen. Wat nu? Bleek? Oxi huppeldepup?


amk

amk

18-07-2013 om 10:33

Niks

gewoon niet van dit soort zwaar milieuvervuilende producten gebruiken.

Rosa van der Zanden

Rosa van der Zanden

18-07-2013 om 10:52

Eerder wassen?

Kinderen niet op sokken laten lopen, geen witte kleding kopen, eerder wassen. Ik een stel hele vieze kinderen maar ik heb op mijn bevallingsbed na nog nooit wat in de week hoeven te zetten.
Meteen hup, in de was voor dat het erin trekt. En de was goed sorteren, dat helpt ook.

Rosa van der Zanden

Merel

Merel

18-07-2013 om 12:13

Kruidvat?

Ze hebben het niet meer bij Kruidvat ofzo? Anders er eens om vragen misschien. Zelf heb ik groene biotex (had ik nog staan) waar ik de laatste tijd de vieze sokken van zoon in stop, samen met de washandjes van mijn dochter (die is nogal fanatiek met make-up en gekleurde dagcreme, dus die zijn erg vies) ik laat ze een paar uur in de biotex staan en dan gaat het bij de andere witte was, het wordt redelijk goed schoon.
De tip je kinderen niet op sokken te laten lopen, hoe zie je dat dan? Dat je altijd sloffen o.i.d aan moet doen? Of je schoenen aan moet houden in huis? (ik loop zelf ook altijd op sokken, alleen geen witte en hou niet van sloffen dragen) dus tja, dan maar wat vieze sokken, ook als ze iets minder wit zijn geworden krijgt zoon ze gewoon aan hoor.

Rosa van der Zanden

Rosa van der Zanden

18-07-2013 om 13:28

Merel

Mijn kinderen hebben geen witte sokken en mijn vloer is schoon. Ik snap echt niet dat sokken heel vies kunnen worden tenzij je buiten op je sokken gaat lopen.

Rosa van der Zanden

Knurf

Knurf

18-07-2013 om 14:27

Schoenen kunnen afgeven

'Ik snap echt niet dat sokken heel vies kunnen worden tenzij je buiten op je sokken gaat lopen.'

Ik wel, helaas. Sommige schoenen geven af. Ik heb zelf een paar van de platte ballerina's, en elke avond verbaas ik me weer over de zwarte vegen op mijn pantykousjes! Die er in de was niet helemaal uitgaan trouwens
Mijn dochter heeft ook schoenen die afgeven, van die leuke rode Hushpuppies ...

marie

marie

18-07-2013 om 15:39

Trampoline

Hoi
En wat dacht je van springen op een trampoline? Vooral als de grond eromheen wat vochtig is? Je wilt niet weten hoe de sokken er na afloop dan uitzien (springen met schoenen mag niet).
Afhankelijk van hoe vies de witte sokken was ik ze op 60 graden met Ariël.
Als ze heel vies zijn (dochter is nu op het land aan het werk met stoffen gympen) week ik ze voor met Oxy en daarna met een inweekwas met Biotex in de wasmachine op 60 graden (en heel soms op 75 graden). En dan worden ze weer mooi schoon en wit (meestal).
Sommige sokken worden op den duur grijs, dat heeft volgens mij met het materiaal te maken.
Wit naadloos ondergoed wordt ook grijs op den duur is me opgevallen.

Fiorucci

Fiorucci

18-07-2013 om 15:51

Ehm...

Dat springen op een trampoline kan toch lekker op blote voeten??

Dendy Pearson

Dendy Pearson

18-07-2013 om 16:00

Blauw

vroeger gebruikte ik nog wel eens van die zakjes blauw om de witte was wat op te frissen. Maar die zijn volgens mij niet meer te koop.
En de sokken van onze kinderen zijn altijd smerig.Die lopen ook rustig op sokken buiten. Nou ja, met deze temperaturen niet. Nu hebben ze vieze voeten

Tango

Tango

18-07-2013 om 17:54

Misschien

Eens online zoeken naar Echfa wit. Het heet ook wel Echfalon, las ik ergens op een site van KASSA.
Witte sokken die niet meer wit zijn kan ik eerlijk gezegd niet zo mee zitten. Die zitten toch in de schoenen, dus zie je niet. Verder wordt wit na een tijdje vaak wat geler, maar ook dat vind ik niet zo heel erg. Gewoon een goede reden om maar weer eens iets nieuws aan te schaffen
Wat ik dan wel weer irritant vind ik dat witte BH's altijd zo snel blauw worden als je eens per ongeluk een donkerblauwe sok tussen je lichte was hebt zitten.

Merel

Merel

18-07-2013 om 19:05

Wit

Tja, zoon wil graag witte sokken en mijn vloer zal ook niet brandschoon zijn, tevens loopt zoon met zijn sokken de tuin in om op de trampoline te springen. (en ik betrap mezelf er ook op dat ik vaak even snel op mijn sokken naar de vuilnisbak loop dan dat ik schoenen moet gaan zoeken (alleen met droog weer natuurlijk). Dus ik snap dat wel, dat sokken daar vies van worden. Ach, hadden het maar geen sokken moeten worden hoor, als ze stuk zijn (want ze gaan wel sneller stuk van het buiten lopen op de tegels) dan koop ik nieuwe.
En de sokken van zoon zijn 'gewoon' vies, niet heel vies, gewoon iets van lichtbeige worden ze van dat buiten geloop, maar dat gaat er niet zo goed uit in de was.

Tink

Tink

18-07-2013 om 22:56

??.

Ik dacht dat Echfa Wit juist bedoeld was voor wasongelukken, dus om de boel weer wit te krijgen na de beruchte rode sok in de witte was? Nooit aan gedacht om dat spul standaard te gebruiken (daarvoor stinkt het me ook teveel trouwens )
Die zakjes blauw zijn inderdaad al een tijd niet meer te krijgen. Van Echfa weet ik het niet. Maar misschien bestaat er iets vervangends van HG. Verkrijgbaar bij drogisten en sommige supermarkten.

Marie

Marie

19-07-2013 om 09:54

Trampoline en blote voeten

natuurlijk kan er op blote voeten gesprongen als het zo warm is als afgelopen week, maar in voor- en najaar kan dat toch echt te koud zijn

Marie

Marie

19-07-2013 om 10:03

Sokken op school

En was ik nog bijna vergeten. Op de basisschool waar mijn kinderen zaten mocnten de kinderen geen schoenen dragen om de vloerbedekking te beschermen, pantoffels mochten natuurlijk wel. Maar die droegen ze niet altijd en ze hadden ook niet altijd zin om bun schoenen aan te trekken als ze even het (vochtige) schoolplein moesten oversteken.....
Ik heb ooit gevraagd waarom er vloerbedekking lag (toen dochter kleuter was kregen ze nieuwe) en dat was vanwege de akoestiek. De kleuterlokalen kregen toen wel marmoleum.
Ik heb wel geholpen met creatief in school en het maakte echt uit of dat in een lokaal met vloerbedekking was of met marmoleum.
Maar in elk geval hadden onze dochters dus heel vaak vieze sokken als ze uit school kwamen. Echfa wit heb ik daarvoor nooit gebruikt trouwens ik dacht dat dat voor vitrages is?

Vanish

Heeft hetzelfde effect. Dat gebruik ik wel eens...(niet standaard hoor). Hier lopen ze ook op sokken buiten. Maar meer in het voorjaar of najaar. En ja ik mopper wel daarop! 'S zomers niet. Dan op blote voeten.
Ook een trampoline.... Slippers helpen wel een beetje tegen het op sokken lopen...die schieten ze makkelijk aan. En dan lopen ze ook naar binnen en buiten zo de kamer in (achterdeur) dus de vloer zal ook wel niet stralend schoon zijn. Gebruik het ook wel eens voor witte T-shirts (man) voor eventuele zweetplekken onder oksels.
Maar dat misschien 2 keer per jaar ofzo.
groeten albana

Christel

Christel

19-07-2013 om 15:56

Reactie

nou mijn vloer is dus gewoon niet schoon, dat blijkt iedere dag. Vuilen sokken of zwarte voeten, ik ben niet zo'n dweiler Dochter zit ook op school in de zandbak met haar sokken. Ze heeft deze zomer half open witte schoenen en dan vind ik gekleurde sokken niet zo leuk, vandaar alleen maar witte sokken, nou ja, 's ochtends vroeg dan, 's middags zijn ze vies.

Ik gooi altijd de witte dingen zoals sokken, t-shirts, hemden e.d. standaard in de echfa wit. Dan zijn de sokken schoon, de jamvlekken en zo overal weer uit. Ik sorteer heel secuur op alleen echt wit spul en dan heb ik precies een was per week (tweepersoons dekbedhoes, hoeslakens en het kleine spul).

Ik heb gegoogled en bij sommige websites is het nog verkrijgbaar, misschien moet ik heel de voorraad opkopen. Ik snap alleen niet hoe het komt dat het niet meer in de winkel ligt.

lennest

lennest

19-07-2013 om 16:30

Biotex?

Heeft Biotex 't merk niet overgenomen?

Vragen in supermarkt

Je kan het ook vragen in de supermarkt waar je het altijd kocht. Heb ik ook wel eens gedaan...b.v. met de leverworst die jongste zo graag at. Die was opeens veranderd in een ander merk. Zelfde leverworst wat ook wel bleek toen ik het kocht. Want jongste heeft écht grote voorkeur voor deze worst en de anderen eet ze wel maar vind ze niet zo lekker als die. W.s. gewoon iets andere samenstelling of recept.
Meestal weten ze het in de supermarkt wel. Moet je wel iemand vragen die een leidinggevende functie heeft. Niet de vakkenvuller
groeten albana

Fiorucci

Fiorucci

20-07-2013 om 12:53

Gewoon..

Bij een goede drogist en Kruidvat verkoopt men optische witmakers, zoals Echfa wit van Biotex inderdaad.

Christel

Christel

20-07-2013 om 14:07

Nee hoor fio

Kruidvat, Etos, Trekpleister, nergens te vinden. Als je googlet op echfa wit zie je inderdaad biotex op de verpakking staan, maar misschien was het altijd wel van biotex, dat weet ik niet. In de supermarkten heb ik het al gevraagd, C1000 en AH, maar zij weten het ook niet.

Fiorucci

Fiorucci

20-07-2013 om 14:53

Christel

Ik heb het hier staan....ik zal kijken bij kruidvat als ik er kom volgende week.

Fiorucci

Fiorucci

20-07-2013 om 14:55

En..

Ik zie op internet dat er sprake is van leveringsproblemen. HG verkoopt wel Witter dan wit, ook voor de was.

Gezien bij de jumbo

Ik was van de week bij de Jumbo en daar stond een flesje Biotex/echfawit. Blijkbaar heeft Biotex het merk overgenomen? Het flesje kost overigens 5,49. Misschien heb je geen Jumbo in de buurt maar je weet nu in ieder geval op welke naam je moet zoeken. Succes!

Fiorucci

Fiorucci

27-07-2013 om 14:46

Ja, jumbo

Er staat ook hetzelfde spul van Vanish, en van nog een ander merk, zag ik net.

Tijgeroog

Tijgeroog

29-07-2013 om 01:27

Zonder echfa wit?

Heb je al eens geprobeerd wat er gebeurt als je de sokken niet eerst in de week zet? En als je dan niet tevreden bent, hoe het gaat met weken in alleen water, en anders water met biotex ofzo?

Wat ook werkt

is steradent! werkt super goed en beter verkrijgbaar.

Marjolein

Marjolein

31-01-2018 om 09:22

online

Ik gebruik het ook altijd, je kan het nog steeds online bestellen, ik meen zelfs bij Bol

Marjolein

Marjolein

31-01-2018 om 11:51

bol en drogist

Er is een drogist Van Mourik zie ik online die het nog heeft. Plus Bol die het bij hem vandaan haalt. Maar het is wel ontzettend chemische troep en ik gebruik het echt alleen als iets totaal vergeeld is, dus bijvoorbeeld gordijnen/vitrages. 1 of 2 keer per jaar een emmertje. En dan nog voel ik me wel schuldig...

Vroeger, toen de dieren nog spraken...

werd licht vochtige witte was gebleekt in de zon, op gras.
Dezer dagen gebruiken we daar "Echfa wit", bleekwater, Vanish oxi, enz. voor.

Het interessante is, dat al die methoden en producten werken op hetzelfde principe: de blekende werking van zuurstofgas.

Vrijwel al die producten bevatten oxidanten (doorgaans perboraten) die, eens opgelost, gasvormige zuurstof afgeven.
Daarnaast bevatten ze de gebruikelijke wasmiddelenmix: detergenten, enzymen, bufferzouten, een kleurtje en een geurtje.

Bleekwater ("javel"), is een oplossing van calciumhypochloriet, een oxidant, in water. De bleking gebeurt door de vrijstelling van zuurstofatomen. Dat chloor ook een blekende werking heeft is enkel een bijkomstigheid. De vrijgekomen zuurstof houdt overigens de vergeling, veroorzaakt door chloor, min of meer binnen de perken.

Al die spullen kunnen eenvoudig vervangen worden door verdund zuurstofwater, gevolgd door een gewone wasbeurt. Het is (een ietsje) beter voor het milieu en in elk geval een stuk goedkoper.

Melanie

Melanie

31-01-2018 om 13:53

Yvan

Altijd leuk die scheikundige uitleg van jou .

Maar goed: hoe doe je dat praktisch?

Ik zie dat je dat zuurstofwater (had ik nooit van gehoord) gewoon bij AH kunt kopen.

Hoe pas je dat toe? In een emmer water een scheut doen? Hoe lang er in laten staan?
Eerst uitspoelen en dan in de wasmachine?

Kan het alleen met kleding/spullen die helemaal wit zijn? (oftewel worden andere kleuren lichter als ze erin gaan?)

Ik ben reuze benieuwd.

Witter dan wit

HG heeft naast potten tegen vieze sportluchtjes ook potten met witter dan wit voor overhemden. Mogelijk dat dit net zo goed werkt als echfa.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.