Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Waar op letten bij de aanschaf van een friteuse?

Ik heb in principe besloten om een friteuse aan te schaffen. Maar nu is de vraag: welke? Waar moet ik op letten? Ik vind het belangrijk dat-ie makkelijk schoon te maken is. En wat is een goede grootte, want ik zie verschillende inhoudsmaten. Ons gezin telt 2 volwassenen en 2 kinderen.

Wie heeft er tips?

Groeten,

Temet


neteret mut

neteret mut

03-02-2014 om 17:05

de mijne

is dacht ik van DeLonghi, heeft een kraantje en er kan 1 kilo tegelijk in. Inhoud was voor mij belangrijk maar zeker het kraantje ook. Wel opletten dat je na het schoonmaken het kraantje ook weer dichtdraait. Ik voelde me heel dom toen ik dat een keer vergeten ben.

Vera*

Vera*

03-02-2014 om 18:22

Deze hebben wij

http://www.friteusecenter.nl/product/133372/category-202470-fritel/fritel-turbo-sf-4371-4l-friteuse.html
Behalve het verwarmingselement kan alles in de vaatwasser.
Mijn man doet het frituurwerk en in tegenstelling tot ronde friteuses kunnen hier ook lange dingen (naast elkaar) in.

wizzer

wizzer

03-02-2014 om 18:36

Zoiets

http://www.bol.com/nl/p/princess-classic-family-castel-friteuse-182626/9000000011035424/

Ik ben ook weg van de rechthoekige friteuses. Dan het liefst met zo weinig mogelijk poespas, wat er niet op zit kan namelijk ook niet stuk.

Ook deze kan in de vaatwasser (behalve het verwarmingselement natuurlijk) en je betaalt nog niet eens de helft in vergelijking met de hiervoor genoemde tefal.

Dalarna

Dalarna

03-02-2014 om 19:40

Wat wil je er mee doen?

Wat wil je er mee gaan doen, patat, kroketten, frikadellen of indonesisch frituren

Gewoon voor gezin is een 4 liter bak prima die volledig in de afwasser kan. Kraantje is niet nodig, wij gebruiken altijd olijfolie speciaal voor die doel en als het afgekoeld is en we willen het olie vervangen gieten we het weer terug in de flessen met een trechter (die daarna ook weer in de vaatwasser gaat).

Ons model is bekend (zie draadje paarse krokodil ....)

Temet

Temet

03-02-2014 om 21:12 Topicstarter

dank tot zover

Dank tot zover. Wegens motorische uitdagingen voel ik wel voor een kraantje, moet ik zeggen. Ik zie nu al voor me wat er gebeurt als ik per ongeluk toch een beetje naast de trechter mik.

Maar Neteret, is een inhoud van 1 kilo niet wat klein? En kan de rest van je De Longhi in de vaatwasser?

Groeten,

Temet

wizzer

wizzer

03-02-2014 om 21:16

inhoud

Als bedoeld wordt dat er 1 kg tegelijk gefrituurd kan worden kun je ervan uitgaan dat dit ruim voldoende is voor een gezin van vier personen. Waar ik ook op let is hoeveel olie er in moet. In de mijne gaan bijna drie flessen.

kraantje

Hebben wij ook gehad, maar er bleef toch altijd een behoorlijk restant achter. Bovendien paste het kruim wat achterbleef niet goed door het kraantje.

Als ik nu zou kiezen;
- goedkoop
- geheel demonteerbaar

Goedkoop omdat ik een friteuse om een gegeven moment zo smerig vind dat ik hem makkelijker vervang door een nieuw exemplaar dan als het een dure is.

Hanne.

Hanne.

03-02-2014 om 22:36

princess

Wij hebben ook een princes zoals wizzer voorstelt. Met 3 flessen olie zit je op het minimale vet niveau, met 5 op het maximale.

In de vaatwasser kunnen vind ik ook een mega voordeel. En, als extra pluspunt, ook na jaren (niet intensief) gebruik is hij nogsteeds niet echt vies.

Qua hoeveelheden: als wij friet eten ben ik wel een paar keer aan het lopen. Rondje friet, rondje snacks, rondje friet en dan een rondje voor het lekker.

neteret mut

neteret mut

03-02-2014 om 23:46

inhoud

er kan 1 kilo friet in 1x gebakken worden, dan zitten er minimaal 3 flessen olie in. Ja er blijft idd wat resten smurrie in achter die niet door het kraantje kunnen/gaan. Daarvoor pak ik dan nog wel een trechter of veeg de boel eruit met keukenpapier. Toch bevalt het mij veel beter dan onhandig een glibberige bak leeg te moeten giet boven een trechter (en waar staat die trechter op? waarschijnlijk op een plastic fles die dan ergens stevig moet staan want stel je voor dat je per ongeluk er een tikje tegenaan geeft) Niet te snel gieten dan gulpt de boel er meteen aan de andere kant over, opletten op de hoeveelheid die al in de fles zit (terwijl je die bak erboven houd en niet er net naast) want vol is vol. Nou ja ik kan beter overweg met een kraantje, maakt meteen dat ik hem vaker schoonmaak en het dan minder een klus is. Kan wel in de vaatwasser doe ik alleen nooit, gewoon heel heet water met soda en even naspoelen.

Dalarna

Dalarna

04-02-2014 om 09:06

fles olie

Wij hebben altijd die groene fles hier: https://www.1debeste.nl/informatie/olie---vetten/frituurvet---frituurolie man zet hem in de gootsteen, brede trechter er op en pan is zo leeg. Dan dus hup in de vaatwasser. Hij zou echt geen kraantje willen

Brianna F

Brianna F

04-02-2014 om 09:07

Goedkoopste

Hij wordt op een gegeven moment te smerig voor woorden, die rand krijg je nooit weg, dus ik schaf me regelmatig een nieuwe aan.

goedkoop

ik heb ook een goedkope,een dubbele langwerpige frietpan van de kruitvat en hij gaat al langer mee dan de duurdere. Langwerpig vind ik fijner dan een ronde. De bak is ook fijner omhoog te halen.
Ik vind het fijn om friet en kroketten apart te kunnen bakken, de olie van de kroketten is veel sneller vies door al die rommeltjes die eraf komen. Ik giet ze wel gewoon in de fles terug maar die van ons heeft een brede opening.(lidl)
Wat t kraantje betreft. Moet je de fles dan niet lang vast houden wnat die moet dus lager staan? Dan zou ik echt zere polsen krijgen
,meer dan dat ik m in een keer omkiep.

lennest

lennest

04-02-2014 om 20:35

Zonder filter

Onze eerste friteuse was er een met geurfilter, ik,dacht hiermee ook binnen te kunnen frituren, nou nee, dat werkte niet, zelfs niet onder de afzuigkap. Nu een DeLonghi, rechthoekig, met een gewoon deksel en wel buiten frituren. Als je veel kroketten oid frituurt, is het misschien te overwegen een dubbele pan te nemen, en eentje puur te reserveren voor de frietjes, dat vet blijft dan langer schoon en kun je de snacks gelijktijdig frituren. Als deze friteuse z'n tijd heeft gehad, ga ik ook over naar de dubbele.

gewoon een juspan

Zo vaak frituren we niet maar voor die enkele keer zelfgemaakte patat of oliebollen gebruik ik gewoon de juspan. Olijfolie voor de frituur erin en dan maar bakken. Met de schuimspaan de krokante stukken eruit vissen en in een vergiet leggen. Na afloop gaat de olie door de trechter terug in de fels. De resterende prut in een lege verpakking en de juspan bij de afwas. Nooit meer een steeds vettere en vuilere frituur.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

04-02-2014 om 21:21

Gevaarlijk AnneJ!

Wist je dat frituren in een gewone pan de kans op vlam in de pan en brandwonden exponentieel laat toenemen? Het is een gedoe zo'n friteuse schoonmaken, dat klopt. Maar ik vind jouw oplossing eerlijk gezegd een paardenmiddel, op z'n zachts gezegd....

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

04-02-2014 om 21:24

Overigens

Hebben wij ook een Princess. Ideaal. Goedkoop, redelijk makkelijk schoon te maken en geen gedoe.

Ik heb van te voren al van alles geprobeerd: complete demontabele pannen, met tuitje, met extra afwasbare binnenpan, met hoogliggend verwarmingselement. Allemaal stervensduur en geen van allen voldeed.

Onze Princess van € 19,95 doet het al meer dan 2 jaar prima en ziet ook nog steeds acceptabel uit.

Tink

Tink

04-02-2014 om 21:42

Pfff AnneJ

Ik ben het eens met Ginny, dit is gevaarlijk! Ik hoop dat je minstens een goed passende deksel bij de hand houdt? En nooit de afzuigkap aan.

wizzer

wizzer

04-02-2014 om 21:45

hier al veel langer

Denk dat de princess hier al bijna tien jaar meegaat. Ben dan ook heel tevreden. Hiervoor nooit langer dan een jaar of 3 volgens mij.

niet

Wij frituren nooit iets. Het is ongezond en niet lekker. Dus waarom zou je. Ik vind een frituurpan dan ook een volkomen overbodig attribuut

Dalarna

Dalarna

05-02-2014 om 10:24

Jippox

En waarom is patat ongezond? Niet veel ongezonder dan bakken in slechte boter hoor met daarna een klodder mayonaise!
Niet lekker... tjonge zitten we nog steeds op dat kleuterniveau? Je vindt het niet lekker moest ik in die tijd altijd tegen mijn kinderen zeggen

dalarna

reageren wij een beetje aangebakken?

Dalarna

Dalarna

05-02-2014 om 11:41

Nee hoor

Maar jouw reactie is volstrekt overbodig in dit draadje. Ik denk dat Temet zelf haar eigen keuzes wel kan maken daarvoor hoef jij niet te zeggen dat je het ongezond VINDT of niet lekker VINDT, toch?

Als iemand hier vraagt wat voor soort kaas ze moet kopen voor een kaasplankje roep ik toch ook niet dat dat niet lekker ís en dat een kop thee gezonder is?

och

En jij reageert altijd uitsluitend en alleen strikt on topic?

en Dalarna

Het zou mij trouwens weinig verbazen dat als hier iemand vraagt naar wat voor kaas op een kaasplankje, er dan wel iemand is die zegt: "getverdemme, een kaasplankje! Maar weet je wat een lekker toetje is?"...

Maar nu raakt het wel echt off topic

Queria

Queria

07-02-2014 om 10:31

Voor m'n volgende pan let ik hierop:

Of ik het mandje normaal kan legen...
Bij de pan die ik nu heb, een Princess, klapt altijd het handvat om als ik de friet in de schaal doe. Heel onhandig!
Verder een prima pan, en goedkoop.
Na ieder gebruik neem ik hem even af met een wegwerp vochtig doekje, dat is een kleine moeite en pan ziet er daardoor nog uit als nieuw.

Nu heb ik er een keer vloeibaar vet in zitten maar dat bevalt me niet, bij het verversen neem ik weer 'ouderwets' frituurvet, veel handiger en het mandje wordt niet zo plakkerig.

Tink

Tink

07-02-2014 om 21:59

Queria

Vloeibaar vet doe ik ook nooit van z'n leven meer, wat een bende wordt dat. Ooit eens een dag lang staan boenen op een pan waar vloeibaar vet in gezeten had, was absoluut niet meer schoon te krijgen. Sindsdien weer gewoon blokken (en een nieuwe friteuse ) en dat bevalt prima.

Dalarna

Dalarna

08-02-2014 om 13:31

Vloeibaar

Vreemd, hier nooit problemen met vloeibaar en het is toch beter voor je.
http://www.friturenindehoreca.nl/nl/20/meest-gestelde-vragen

ik ook

Ik frituur in niets anders

Dalarna

Dalarna

08-02-2014 om 16:21

Welk merk vloeibaar?

Mijn man wil wel heel graag weten welk merk vloeibaar jullie hadden?

Tink

Tink

08-02-2014 om 19:49

Dalarna

Het is jaren geleden, maar volgens mij was het Diamant.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.