Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Evelien

Evelien

30-09-2016 om 13:26

Waarmee maak je de pastasaus lekker?

Even een vraag voor pastasaus zonder pakjes en zakjes: Los van de tomatensaus, tomaten, ui, knoflook en diverse groenten zoals champignons, courgette, paprika:, waarmee maken jullie de saus nou lekker?

Alleen met Italiaanse kruiden en zout en peper?

Of nog andere tips?


ijsvogeltje

ijsvogeltje

30-09-2016 om 13:27

rode pesto

Een potje rode pesto!

Tips

Een korst Parmezaanse kaas laten meepruttelen. Of gewoon flink wat Parmezaanse kaas er doorheen raspen (ik koop het altijd aan één stuk, is veel lekkerder dan dat gele zout uit een zakje). Een paar ansjovisjes met wat saus blenderen en terug in de pan doen. Deze tips komen eigenlijk neer op: doe er wat umami bij
Niet te zuinig zijn met knoflook.
En niet dit alles tegelijk

Tip 3

Scheut rode wijn

Mijntje

Mijntje

30-09-2016 om 13:44

laurierblaadjes

wat laurierblaadjes mee laten koken en er later uitvissen.

Morgaine

Morgaine

30-09-2016 om 13:53

Voor meer pit

Een lepeltje sambal of een rood pepertje erdoor. En/of een potje olijven.

Laten rusten

Pesto erbij en een scheutje wijn. Met gerookte zalm of gehakt. Is de saus eigenlijk wel klaar? Dan zet ik 'm even weg. Een uurtje of een dag. Daar wordt de saus lekkerder van, zeker als er knoflook in zit.

Koffiekop

Koffiekop

30-09-2016 om 14:52

Ketjap!

Dat haalt het wat zurige van de tomaten eraf. Echt heel lekker! En inderdaad sambal of pepertje. Ik ben ook wel van het pittige.

bolognaise

voor de basis bolognaise saus heb ik een recept waarin ook spekjes, knoflook, laurier, wijn en italiaanse kruiden gaan. 3 uur laten pruttelen. Wat dat recept naar mijn idee helemaal af maakt is de flinke scheut melk die er in gaat, die lijkt het romiger te maken.

Lente

Lente

30-09-2016 om 15:19

Gehakte zongedroogde tomaten en knoflook

Daarmee heb je hetzelfde effect effect als rode pesto, maar dan zonder potje.

En daarnaast natuurlijk Italiaanse kruiden.

Elfje65

Elfje65

30-09-2016 om 15:41

Koffie

Een kopje sterke koffie.

mams

mams

30-09-2016 om 16:04

gegrilde paprika

Hier gooi ik er altijd een potje kleingesneden gegrilde paprika bij, soms ook lenteui en een hand bieslook en inderdaad, hoe langer je het laat staan hoe lekkerder.

Theekopje

Theekopje

30-09-2016 om 16:34

Koffie?

Grap of serieus?

40er

40er

30-09-2016 om 16:38

Tabasco

Maar dat flikker ik in/over veel dingen

Marjoleine64

Marjoleine64

30-09-2016 om 17:21

Een scheut room

Zie titel. Een scheut kookroom door een pan zelfgemaakte pastasaus doet het hier altijd erg goed.

Elfje65

Elfje65

30-09-2016 om 18:43

Theekopje

Bloed serieus

bieb63

bieb63

30-09-2016 om 20:03

en (zoals het hoort)

Een stengel bleekselderij en wat worteltjes heel fijn malen (in de blender of staafmmixer met bakje). Dit toevoegen nadat de uien even gefruit zijn en even licht meebakken voordat je de tomaten e.d. er door doet. Geeft een intense smaak.
En natuurlijk: scheut rode wijn en lik sambal.

Lou

Lou

30-09-2016 om 22:03

spek pesto kruiden wijn

Inderdaad bleekselderij en wortel, en juist géén champignons, paprika, courgette. Nou ja het mag natuurlijk wel hoor, maar zo vind ik 'm het lekkerst: eerst spek en ui bakken, bleekselderij en wortel en knoflook erbij, gehakt erbij, alle kruiden en pesto, dan gezeefde tomaten en dan laten pruttelen (met eventueel nog een scheutje wijn erbij) of wegzetten tot je het nodig hebt. Room erdoor lijkt me trouwens ook lekker. Kaas doe ik op mijn bord eroverheen.

Tonny

Tonny

30-09-2016 om 22:54

En nu gewoon het recept?

Zonder zakjes?

Het is nu een ratjetoe van enthousiasmerende tips!

Lente

Lente

30-09-2016 om 23:25

Daar vroeg TS niet om

maar ik wil je wel een recept geven, zo ongeveer bolognaisesaus.

1 pakje spekjes uitbakken in braadpan.
Daarbij een rode ui, in grove stukken, ondertussen zacht door blijven bakken bij alle volgende onderdelen.
Daarbij een knoflook in kleine stukken, niet te fijn.
Als ui en knoflook zacht genoeg zijn het volgende toevoegen:
stukken wortel, bleekselderij, prei of andere groente die je kwijt wil.
Alles een tijdje zachtjes bakken. Daarna een pak passata (gezeefde tomaat) erbij, bij voorkeur zonder toevoegingen. De goedkoopste bestaan uit tomaat en wat zout, vooral geen suiker!
Dit laat je ca 30 minuten stoven met Italiaanse kruiden, bij voorkeur verse.

Daarna zet ik de staafmixer erop. Dan wordt het een lekkere tomatensaus.

Daarna doe ik er aangebakken gehakt door en wat groenten, bijvoorbeeld halve snoeptomaatjes, fijngesneden bosui, kleine stukjes wortel, net wat ik heb en hoeveel energie ik heb.

Lente

Lente

30-09-2016 om 23:43

Maar een favoriet pastagerecht is dit

Kip dijvlees in kleine stukjes snijden en marineren in zelfgemaakte rode pesto.
Vlees in bakpan aanbakken en daarna wegzetten.
In wokpan kleine stukjes licht voorgekookte broccoli (leve de magnetron) aanbakken, wat ui erbij. Zodra dat gaar is, vlees erbij. Wat crème fraîche erbij.
Ondertussen stevige pasta, penne of zo, gaar koken. Pasta toevoegen aan groente en vlees, wel wat vocht van de pasta meenemen. Het wordt geen pastasaus maar wel lekker smeuïg.

Kan met extra's als olijven, stukjes tomaat, of wat je verder in huis hebt.

bieb63

bieb63

30-09-2016 om 23:59

Geen passata!

Gewoon bliktomaten (en ZELF afkruiden mer zout) EN tomatenpuree, de goede, dus zonder zout. ( want dat zout zit er alleen maar in om minder tomsten in dat nlik te stoppen. Goede doed geconcentreerde tomatenpuree heeft dat niet nodig....) En ook belangrijk: nadat de uien gefruit zijn, de tonatenpuree toevoegen voordat je er andere ingredienten aan toevoegd, want die tomatenpuree moet je heel even meebakken, zodat het wat minder zuur is.
Ook belangrijk: de knoflook niet direct met de uien laten meebakken, dan wordt het bitter. Dus de knoflook pas toevoegen als je vocht erbij hebt, en dan lekker mee laten smoren.

Als je pakjes gewend bent

Als je voorheen n pakje of zakje gebruikte dan zou ik vooral beginnen me wat zout toevoegen. Daar bestaan die zakjes en pakjes namelijk voor t grootste deel uit.
Ik begin met rundergehakt en fijngehakte bleekselderij wortel ui en knoflook. Dan n blikje tomatenpuree erbij en oregano en n flinke scheut rode wijn. Peper en zout en laat maar pruttelen. Serveren met pasta en veel geraspte pecorino.

Lente

Lente

01-10-2016 om 00:17

Toevoeging aan mijn pastagerecht met broccoli

Ik ben het blikje tomatenpuree vergeten Die moet even meegebakken worden.
Dat geeft smaak en lekker vocht.

marinade

marinade

01-10-2016 om 00:18

Met kaneel en geduld

Recept van mijn 86-jarige moeder. Zij hadden in de jaren 30 Italianen in de kost, daar komt dit recept vandaan.
Uitje fruiten, en met zoveel geduld dat het licht karameliseert. Gehakt erbij, rullen. Tomatenpuree ook erbij en even meebakken. Kruiden met veel kaneel, peper en wat zout. Goede tomaat in blik erbij en lang en zachtjes laten stoven. Aan tafel parmezaan erover.

Morgaine

Morgaine

01-10-2016 om 08:16

Zure tomaten??

Nu heb ik hier al een paar keer gelezen dat tomaten zuur zijn. Nou vind ik tomaten heerlijk, zoet en hartig maar zuur? Die associatie heb ik nog nooit gehad bij tomaten...

mams

mams

01-10-2016 om 11:16

alleen tomaten puree is zuur

Maar gewone tomaten zijn juist zoet en/of hartig vind ik. Wat me opvalt, gebruiken jullie geen verse tomaten, gewoon in stukken gesneden, maar blik of pak?
Vers is toch veel lekkerder!

Ik wel.

Zeker in deze tijd vh jaar.

Idd, ui, spek, , wortel, bleekselderij knoflook. Dan gehakt, verse tomaten, aangevuld met tomatenpuree of passata achtig pak. Italiaanse kruiden om t af te maken ( oregano, basilicum, thijm,) en peper/zout naar smaak.

Vers geraspte parmezan aan tafel.

Ingrid

Pirata

Pirata

01-10-2016 om 11:43

Back to basics

Als je gewend bent aan zakjes en pakjes, zou ik eerst terug gaan naar de basis. Ui en verse tomaat en een blikje puree, evt knoflook een paar uur laten pruttelen. Als je wilt, pureren. Dan serveren met pasta, kaas en peper.
Met al die toevoegingen zou je nog vergeten hoe een tomaat smaakt.

Half a twin

Half a twin

01-10-2016 om 11:57

Passata zelf maken

In deze tijd van het jaar maak ik altijd zelf een basis voor pastasaus. Gesnipperde ui licht aanfruiten tot het karameliseert. Stukken winterpeen erbij en enkele stengels bleekselderij. Tenen knoflook en veel tomaten (in stukken gesneden) laten koken met de deksel niet helemaal dicht zodat de saus wat dikker wordt. Wel oppassen dat het niet aanbrand. Na een uurtje of zo de staafmixer erdoor en desgewenst zeven. Dan doe ik het in porties in de vriezer dat ik van de winter ook nog wat heb.
Als ik pastasaus maak fruit ik een ui, rul er gehakt bij met wat Italiaanse kruiden en dan zo'n portie tomatenbasis uit de vriezer. Lekker met penne of fusili of ik gebruik het voor lasagne. Pas op jet bord kaas eroverheen. Vaak een mengsel van mozzarella en parmesan.

Dit jaar waren de tomaten voldoende smaakvol en gekleurd om mooie saus te krijgen. Andere jaren bij wat mindere tomatenkwaliteit deed ik er wel eens een plik gepelde tomaten bij om de kleur op te halen.

bieb63

bieb63

01-10-2016 om 13:08

tomaten

Natuurlijk kun je verse tomaten gebruiken, maar tomaten uit blik (en daar is in de regel niets aan toegevoegd, check het blik even) hebben een veel intensere smaak. Ik vind dat lekkerder (en ja, uiteraard is het ook makkelijker.., maar dat is een tweede wat mij betreft). Uiteraard maakt het uit welk soort verse tomaten je gebruikt, maar die bliktomaten vind ik echt intenser.
En verder zijn tomaten normaliter niet zuur. Maar tomatenpuree enigszins (en dat komt door de sterke concentratie). Niet persé hinderlijk of overmatig, maar voor een goed recept bak je tomatenpuree eerst even mee, zodat het een iets zoetere smaak in het gerecht geeft.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.