Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Wanneer cavia's naar binnen

het is nu best wel koud s'nachts, het is al 6 graden geweest. De dames zitten nu nog in hun buitenhok en zodra de zon in de tuin is en het gras weer droog is zet ik ze op het 'speelweitje' om lekker te knabbelen dus dan is het wel fijn dat ze nog buiten zijn.

De ene langharig-borstel en heeft nu weer een flink lange vacht. De andere is een tessel en heeft dus een flinke bos krullig haar.

Wanneer moeten ze weer naar binnen (strooisel overal, geur...etc) ?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Kaaskopje

Kaaskopje

19-09-2008 om 11:22

Mogen buiten blijven

Als de cavia's helemaal gewend zijn aan buiten mogen ze daar blijven, maar dan moet je wel een ren/hok hebben wat daarop is berekend. Er moet dus een binnenruimte zijn waar ze kunnen schuilen en beschut zitten. Ze moeten zo tochtvrij mogelijk zitten. De voorkant richting oosten is het beste. En verder natuurlijk flink veel stro. Ik tutterde misschien wat teveel met onze konijnen (daar kun je het mee vergelijken) maar ik deed ook nog platen tegen de ren aan om tocht te beperken en als het écht koud werd met regen en sneeuw lag er een groot dekzeil over de ren. Een heel gedoe, maar ik voelde me er beter bij.

Ja die van ons

bleven ook alijd buiten goed veel hooi/stro in het hok zorgen dat ze uit de wind kunnen zitten en als het heel koud is een plank hout voor een deel van het gaas en tempex op het dak

Manda Rijn

Manda Rijn

19-09-2008 om 14:49 Topicstarter

En dat overleven ze dus?

ok, zal er eens over gaan piekeren, het lijkt mij zo koud voor van die kleine diertjes. Ze hebben nu met zijn tweetjes een buitenhok met apart slaapgedeelte, het dak lekt, daar ligt nu een vuilniszak op als het regent dus dat moet dan nu wel gerepareerd worden, humm.

Ik zal eens kijken of we een groter hok gaan kopen en dan met veel hooi en alle kieren dicht aftimmeren. Het fijne is dat ze dan met wintervacht op de warmere dagen makkelijk weer even op het gras kunnen. Het is zo'n mobiel hekwerkje, het buitenhok zelf is zo'n standaard konijnenhok op poten.

Tirza G.

Tirza G.

19-09-2008 om 19:06

Garage

Mijn caaf-dames zitten in de garage, zomer en winter. In een flat In het onderste hok hebben we een baksteen uit de muur getikt en daardoor gaan ze naar buiten, in een rennetje. Als het echt guur wordt (ze zitten vrij gunstig qua wind, dus ze blijven lang naar buiten kunnen) gaat die steen er permanent in, houten schotje ervoor zodat ze tochtvrij zitten. Het binnenhok is beneden vrijwel helemaal dicht, gaaswerk met een glasplaat ervoor, alleen zit het trapje naar boven er natuurlijk. Het bovenste hok is aan de voorkant open (gaas) en verder helemaal dicht.
In de winter doe ik in het onderste hok altijd katoenpluis met hennepvezel als bodembedekker op een laag kranten en dat vul in op met papier uit de papierversnipperaar. Daar worden ze erg blij van Het bovenste hok ligt gewoon hennepvezel, maar daar komt met een beetje mazzel 'smiddags de zon door het schuurdeurraam op te staan, daar liggen ze dan heerlijk in.
Ze krijgen een hele dikke wintervacht, maar waar je ook nog naar zou kunnen kijken is naar een iets vetter droogvoer, zodat ze een speklaagje opbouwen. Ik voer in de winter aanzienlijk vetter (4 op 5) dan in de zomer (1 op 5) Wat voor droogvoer geef je ze nu?

Tirza

Maar pas op

Cavia's hebben zeer gevoelige luchtwegen! Ik zou ze zo langzaamaan niet meer op het gras zetten, omdat het nu gewoon veel te vochtig is. Buiten kan best nog, maar dan wel beschut en een stukje van de grond af. Als het echt winter is, zou ik het geloof ik niet doen. Als je ze echt niet binnen wil hebben, kun je ze in de schuur of zo zetten.
Juist het verschil tussen cavia's en konijnen is dat cavia's veel minder goed tegen kou, vocht en tocht kunnen. Konijnen kun je (als ze dat gewend zijn) het hele jaar buiten houden, zelfs gewoon op de grond in de tuin. Cavia's moeten echt wat meer beschutting hebben.
n@nny

Wij hadden wel een hok ...

dat niet op de grond staat het is eeen hok op pootjes dat is wel beter dan zo een soort driehoek op de grond denk ik.

Tirza G.

Tirza G.

19-09-2008 om 23:02

N@nny

Nou heb ik toch in de loop der jaren tientallen cavia's buiten gehouden en nooit wat gemerkt van gevoelige luchtwegen......De mijne lopen dagelijks buiten op vochtig gras, ze lopen zelfs in de regen buiten en door de sneeuw. Vinden ze leuk
Maar wel met één grote slag om de arm: ze kúnnen naar binnen als ze willen. En binnen is het droog en tochtvrij. Niet warm (garage, onverwarmd), wel droog.

Tirza

Manda Rijn

Manda Rijn

20-09-2008 om 12:32 Topicstarter

Voer tirza?

ik koop gewoon zakjes caviavoer in de supermarkt of tuincentrum, verder krijgen ze groente, chinese kool, wortels, sla, paardenbloemblad en gras. Als de zon in de tuin schijnt zet ik ze op het gras. Het hok is dus iets anders, dat staat op poten.

wat voor voer moet ik ze nu gaan geven dan zodat ze wat dikker worden ? De tessel is al behoorlijk vet van haar zelf.

Jaloers!

Wij (en de cavia van mijn oudste dochter) worden gewoon jaloers! Een hok buiten, wat een zaligheid moet dat zijn. Het is hier te warm en vochtig voor het arme beest om lang buiten te zitten. Gelukkig heeft ze een heel erg groot hok waarin ze lekker kan rennen. In het late najaar en vroege voorjaar brengt ze nog wel eens wat tijd op het gras door, daar geniet ze dan ook duidelijk van.

Muusje

Tirza G.

Tirza G.

20-09-2008 om 16:50

Droogvoer

Dat droogvoer in die zakjes, hoe ziet dat eruit? Zijn dat van die bruine staafjes, of zit er van alles doorheen gemengd? De groentes die je hierboven noemt zijn allemaal tamelijk waterig, het enige wat aardig suiker bevat zijn wortels.
Ik laat mijn voer zelf mengen, ik combineer een standaard voer (die bruinige staafjes dus) met een veel vetter voer: zonnebloempitten en haver zijn vet, mais en wortel bevatten (veel) suikers. Op die manier kweken ze een mooi speklaagje )
Ik meng het langzaam steeds vetter, in de zomer 4 delen staafjes met 1 deel vet voer, nu zit ik (lekker zonnetje nog) 3-2, maar mijn volgende aanschaf wordt 2 (staafjes) 3 (vet). Het wordt nu 'snachts wel aardig koud, onder de 10 graden. Dat houd ik een tijd zo aan, die hoeveelheden, totdat het echt nog kouder wordt; dan stap ik over op 1 deel staafjes 4 delen vetter voer. En in het voorjaar draai ik het weer langzaam terug.

Tirza

Manda Rijn

Manda Rijn

20-09-2008 om 18:10 Topicstarter

Aha

je laat het mengen, die zakjes die ik koop zijn 50% donkergroene staafjes, geplette maiskorrels, zonnebloempitten etc.

Ik zal een zak met zonnebloempitten erbij kopen en dan mengen en meer wortels geven. Ik ga wel even naar een dierenwinkel.

dank !

Tirza

Ach ja ik ben waarschijnlijk gewoon te soft met mijn cavia's!! Ik neem aan dat als ze gewend zijn buiten te zijn, het moet lukken. En bij jou kunnen ze dus inderdaad naar binnen.
Die van mij hebben vorig jaar september longontsteking opgelopen toen ik ze een (dacht ik) zonnig dagje in de tuin heb gehouden. Gelukkig wel overleefd... Maar ik neem dus geen risico meer. Kou is geen enkel probleem, maar vlak op de grond kan het erg vochtig zijn. En da's voor cavia's niet goed, zo heb ik altijd begrepen.
n@nny

Tirza G.

Tirza G.

21-09-2008 om 13:53

Vocht

is inderdaad niet goed, maar dat is het voor geen enkel beest. Als je een buitencavia hebt, regelen ze dat zelf. Net zoals een kat precíes in het juiste zonplekje op de vensterbank gaat liggen. Heb je binnencaven die af en toe naar buiten gaan, dan hebben ze niet zoveel sjoege van dat soort dingen en dan zul je dat zelf moeten regelen.
Als ze maar weer droog kunnen worden, daar gaat het om. Net van wat ik schreef over lopen door de regen: dat gééft niet, want daarna gaan ze binnen opdrogen.
Als het te vochtig is, zetten ze al hun haren op. Als ze zich klein maken en helemaal dik zitten te wezen moet je eens even voelen of de bodem niet al te nat is

Tirza

Manda Rijn

Manda Rijn

22-09-2008 om 20:47 Topicstarter

Ik ga ze op zolder zetten

ben opeens van inzicht veranderd. Zodra het snachts gaat vriezen gaan ze met hun grote kooi op zolder. Ik vond het toch wat griezelig als ze s'nachts in dat hok buiten zitten en ook wel eenzaam zonder onze aandacht. Omdat het op zolder dan een stuk warmer is zal ik de vacht weer een stuk bijknippen (het zijn langharige).

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.