Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

May

May

03-10-2008 om 09:58

Wanneer kitten naar buiten?

Onze kitten van een week of 16 wil niets liever dan naar buiten. We hebben haar een paar keer in de tuin gelaten, maar ze heeft inmiddels ontdekt hoe ze daar uit kan. Zou ze de weg naar huis alweer kunnen vinden? Ze is al wel gechipt. Raar, ik heb nooit een kat gehad en had niet verwacht dat ik zoveel om haar zou gaan geven. Het voelt bijna alsof ik mijn kind moet loslaten...

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
*Sophie*

*Sophie*

03-10-2008 om 11:37

Aan een riempje ;- )

heb ik met die van ons gedaan. Even samen de buurt verkennen ;- )
Ze vonden het prima, dat riempje en toen ze na een paar dagen alleen konden ben ik nog wel met ze mee gelopen. Dat heeft geresulteerd in een dagelijks blokje om ;- ) Heel gezellig! De kat komt me dan echt halen en dan gaan we steeds hetzelfde kleine rondje. Als ik dan wel eens een kletspraatje maak met iemand dan rommelt hij er wat omheen, totdat we weer verder wandelen. Soms klets ik wel een half uur en dan blijft hij rustig wachten. Het is zo'n schat, dus ik weet helemaal wat je bedoelt hoor, met dat gevoel dat je hebt ;- )

Veel geluk met hem/haar.

groetjes, Sophie.

Guinevere

Guinevere

03-10-2008 om 14:31

Kat hier

Toen onze kat nog kleiner was, mocht ze niet buiten de tuin komen van onze oudste kat. Zodra de kleine aanstalten maakte om onder de heg door te wandelen, kreeg ze een mep van de "grote poes". Die heeft haar trouwens nooit meer voor "vol" aangezien. Dus bij ons regelde het zich vanzelf.

itsme

itsme

03-10-2008 om 20:26

Nieuwsgierig

Niet om meteen een discussie aan te zwengelen.. maar waarom moet een kat perse naar buiten???

itsme

itsme

03-10-2008 om 20:48

Nou....

om te werken, boodschappen te doen, kinderen naar en uit school etcetc.

Een kat kan volgens mij zeer gelukkig zijn binnenshuis met aangelijnd in de eigen tuin of op het balkon. Ik zie gewoon niet waarom een hond aangelijnd buiten moet lopen en de behoefte moet opgeruimd worden (wordt ook belasting betaald door de eigenaar) terwijl de katten heerlijk de buurt en de tuinen van de buren vervuilen. Daarom mijn vraag waarom MOET een kat perse naar buiten?

*Sophie*

*Sophie*

03-10-2008 om 23:05

O help! nee he?!

Niet weer DIE discussie!!

We zijn er net mee gestopt omdat we er met z'n allen niet echt (lees: echt niet) uitkwamen, er was te veel verdeeldheid. En de discussie verliep ook al niet al te relaxed...

Kijk anders even in het archief als je er meer over wilt lezen. Maar natuurlijk kun je er ook in deze draad over doorgaan, maar dan ben ik heel snel weg ;- )

groetjes, Sophie.

Nasha the first

Nasha the first

04-10-2008 om 10:06

4 maanden

hebben we het volgehouden om jonge kat binnen te houden, maar het viel niet mee....watervlug zijn ze en zodra wij in de buurt van de buitendeur kwamen, hing kat al om ons heen....4 maanden, toen hebben we het voorzichtig met een riempje geprobeerd, helemaal geweldig vond hij het, alleen dat riempje.....onze kat komt van een boerderij, en volgens mij zit het dan toch in de genen....nu is ie een jaar, en loopt hij inderdaad vrijwel altijd buiten....helaas voor de buurt, die overigens dol op hem is, aangezien hij een schattig voorkomen heeft

Guinevere

Guinevere

04-10-2008 om 11:40

Sophie

Nou, als ie binnen zit valt ie in elk geval niet in de sloot! Sorry, kon het niet laten om toch een goede reden voor binnen houden aan te dragen....

*Sophie*

*Sophie*

04-10-2008 om 15:47

Guinevere, hahaha

"Nou, als ie binnen zit valt ie in elk geval niet in de sloot! Sorry, kon het niet laten om toch een goede reden voor binnen houden aan te dragen.... "
---------------
Hahaha! Wat je gelijk hebt natuurlijk!
Hij is vandaag zo knetteraanhankelijk! Waarschijnlijk heeft hij de schrik nog in zijn pootjes zitten ;- )

Ik heb hem nog maar eens extra extra verwend (als dat al kan) met een portie lauwe kabeljauw. Toen ik dat aan het opwarmen was stond de kat van de buren ook gillend op de kliko die naast onze keukendeur staat. Dus heeft hij ook een portie gehad. Het is per slot van rekening dierendag!

Fijn weekend!
groetjes, Sophie.

May

May

04-10-2008 om 22:36

Heb nog niet echt antwoord...

Kan ik de deur nou open zetten of niet? En die discussie over wel of niet naar buiten, daar gaat het me even niet om... Gat in de markt: hondenbakken, zodat we niet meer in de hondenpoeop trappen. En dan hoeven al die honden ook niet meer naar buiten haha...Nee, ik meen dit NIET serieus...

Nasha the first

Nasha the first

04-10-2008 om 22:49

Zelf de overweging maken...

denk jij dat je poes vertrouwd genoeg met je is om weer terug te komen, dan kun je hem laten gaan....anders, laat hem nog lekker even binnen (onze kat reageerde op zijn naam....)

*Sophie*

*Sophie*

05-10-2008 om 00:59

Ik zou dus eerst met een riempje gaan lopen

zoals ik ook bij die van ons heb gedaan. Schreef ik al ;- )
Om een extra zekerheid te hebben dat 'ie de buurt een beetje beter kent voordat 'ie er alleen op uit gaat.

Je hebt van die riempjes die zowel om het nekje gaan als achter de voorpoten langs. Dan klemt het dus niet bij de hals als de kat trekt.

Dat zou ik doen. Niet in 1 keer alleen dus. Maar tja, ik ben een beetje een bezorgd typje voor wat dat soort dingen betreft :- (

succes!
groetjes, Sophie.

Manus

Manus

05-10-2008 om 14:05

Langer wachten

Ik heb op dit moment zelf een kitten van 4 maanden rondlopen. Gaat naar buiten, maar wordt dan met tuigje en touw aan een 'iets' in de tuin vastgezet. In geval van goed humeur en weer ga ik met het beest de wei in. Vindt zij lollig en ik ook... Na rijp beraad en graven in geheugen heb ik besloten dat beest pas de ongebreidelde vrijheid krijgt als ze een jaar of drie is. Wordt lang tuig-en-touw-werk, maar 't schijnt dat vooral katten onder de drie/vier jaar verkeersslachtoffer worden. En als ik terugdenk: 2 katten van ongeveer een half jaar oud doodgereden, 2 katten nog voor hun eerste jaar aangereden, hebben het overleefd en zijn halfblind en mank oud geworden zonder verdere ongelukken. Tot slot nog 1 kat die door toeval pas met drie jaar naar buiten mocht - werd 19 jaar...
Het jongste kattenkind blijft dus tot ze de onnozelheid voorbij is, aangelijnd of in huis.

Manus

rosa

rosa

06-10-2008 om 08:37

Niet te lang wachten

Wij hebben kittens altijd eerst aan tuigje en dan het tuigje aan een touw dat in de lengte van de tuin loopt. Ook werd ons laatste kitten inderdaad angstvallig in de gaten gehouden door zijn moeder, die hem uit de struiken metpe als hij daarin durfde te springen.
Ik denk dat we 'm met 4 maanden alleen buiten hebben gelaten. Hij kan hier tuinen in, maar ook heel ver een boomgaard/weiland in.
Helaas, met anderhalf is hij toch zo dom geweest een drukke weg over te steken en hij is overreden. Maar om hem dan langer dan 4 maanden binnen te houden lijkt me ook geen oplossing.

Rosa

Helen

Helen

08-10-2008 om 15:30

Mannetje of vrouwtje?

Ik heb ooit gehoord dat mannetjes een groter terretorium hebben en vandaar vaker slachtoffer van verkeer zijn.

Mijn ervaring is inderdaad dat we drie katers na een of twee jaar kwijt raakten, waarvan 2 dood teruggevonden. Poezen hebben we altijd tegen de 20 jaar gehad. Dit gegeven kan ook meespelen denk ik in hoe snel los te laten.

Onlangs hebben we een nieuw katje erbij waarvan we dachten een vrouwtje, bleek ie bij de dierenarts een mannetje te zijn. Stom natuurlijk zelf niet gekeken maar ik geloofde gewoon dat het een vrouwtje was..

Enfin onze nieuwe kater hebben we een paar weken binnengehouden of onder "begeleiding" buiten. Daarna kattenluik opengezet en achtertuin afgezet zodat ie er niet uitkon. We hebben hem nu een week of 6 denk ik en nu net geleerd hoe het kattenluik te gebruiken en ook de versperring uit de tuin weg. Nu kan hij dus overal heen. We wonen in een rustige buurt maar niet heel ver weg van 2 doorgaande wegen. Ik hoop hem dicht bij huis te houden door hem zo vroeg mogelijk te castreren. Heb begrepen dat ze daar rustiger/slomer van worden. Ergens wel zielig maar hoop deze kater toch langer te houden..

Groet

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.