Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Monique D*

Monique D*

25-12-2011 om 18:04

Wanneer worden de kerstversieringen opgeruimd?

Ik ben benieuwd wanneer de kerstversieringen bij jullie worden opgeruimd. Is het gelijk na de Tweede Kerstdag (het is dan geen kerst meer) op Oudjaar, op Nieuwjaar of laten jullie het nog een week na Nieuwjaar hangen i.v.m. Driekoningen?
Ik vroeg mij dit af omdat op afgelopen vrijdagmiddag een collega gelijk de kerstspullen opruimde omdat het geen kerst meer is als we weer op kantoor zijn. Voor mijn gevoel is dat wel erg snel...


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Nou

normaal op 2 januari, of 1 januari als ik zin heb.

dit jaar loopt oudste al te snotteren sinds we de kerstboom in huis hebben. Op school heeft ze dat niet (volgens eigen zeggen), maar zo gauw ze thuis komt is ze snipverkouden. ik vermoed dat het met de kerstboom te maken heet.

Vandaag hadden we 16 man familie op bezoek, dus het hele huis op de kop. ze zijn net weg, zo als de kinderen op bed liggen ga ik het huis opruimen en meteen de kerstboom aftuigen. De rest van de kerstspullen blijft wel tot 2 januari staan/hangen/liggen.

sinas

sinas

25-12-2011 om 19:23

1 of 2

januari inderdaad.

mix

mix

25-12-2011 om 19:30

Hangen

het eerste weekend na sinterklaas.
Ruimen het eerste weekend na oud en nieuw.
Zo hangt het dan meestal dik 3 weken; heb je het niet voor niets overhoop gehaald en hangt het ook weer niet te lang.

Klinkt omgekeerd

Hier hebben we in de Adventstijd heel bescheiden versieringen, vooral de Adventskrans met 4 kaarsen is dan van belang. Met Kerst komt de boom, en die blijft in principe tot 6 januari.
Als je uit de Lutherse traditie komt dan begint Kerst pas op de 24ste en loopt ie tot Driekoningen. Uitbundige versieringen in december passen daar niet in. Maar dat is natuurlijk een uitzondering in NL. Voor mij klinkt het dus alsof jouw collega de versieringen weghaalt terwijl Kerst nog moet beginnen.

Op kantoor

heb ik ook donderdagavond mijn bureau opgeruimd, smakeloze kerstversieringen waar ik al lang genoeg tegen aangekeken heb:o) 3 bureaus tegen elkaar aan die ik deel met een Joodse en Moslim collega, dus die hebben ook geen bezwaar.
Thuis zo snel mogelijk na nieuwjaar.

Na oud en nieuw

dan gaat als eerste de boom eruit. De kaartjes blijven het langste hangen, ik heb nog magnolia takken met engeltjes erin hangen en een vaas met rode bessentakjes, die gaan eruit zodra ze er niet meer uit zien (vermoedelijk net in het nieuwe jaar) en de groenbak weer plek heeft.

dc

dc

25-12-2011 om 21:05

Opruimen?

Nee hoor, het staat gewoon al lekker klaar voor volgend jaar!

Vic

Vic

25-12-2011 om 21:45

2 januari

Thuis ruim ik waarschijnlijk alles 2 januari op. 3 januari moet ik weer werken. Daar staat alleen een klein kerstboompje waarvan dit jaar de lichtjes niet aan mochten i.v.m. brandveiligheid (beetje onzinnig, maarja). Die leg ik dan weer in mijn kast tot volgend jaar.

Zonnebloempje

Zonnebloempje

25-12-2011 om 22:10

Opgeruimd huis!

Hier altijd of op 30/12 of 31/12 en dan ruimen we meteen alles op. Er is dan geen kerstdingetje meer te vinden. Ik wil het nieuwe jaar met een schoon huis en i.i.g. een schone woonkamer beginnen. Ik moet er niet aan denken om op 1 januari tussen de kerstspullen te zitten. Maar goed, ik weet het, dat zit voornamelijk tussen mijn oren

+ Brunette +

+ Brunette +

25-12-2011 om 22:12

Driekoningen, volgens mij is dat de traditie.

Mijn ouders waren trouwens niet religieus aangelegd, hadden het waarschijnlijk van horen zeggen of van hun eigen ouders overgenomen.

Rosa van der Zanden

Rosa van der Zanden

25-12-2011 om 22:31

Ik zou wel willen tot driekoningen

De gemeente haalt de bomen op voor de verbranding en dat is ruim voor Driekoningen. Op mijn werk is alles al weg: niemand komt meer werken tot 9 januari.

Rosa van der Zanden

7 januari

De dag na driekoningen. Heb ooit de gemeente geschreven dat ik het idioot vond dat de boom voor 3-koningen aan de straat moest staan. Sindsdien nooit meer voorgekomen, weet niet of 't aan mijn brief lag De kinderen hier komen langs voor snoep op 1 januari, dat vergeet ik doorgaans en ik vind dat aanbellen op 1 januari 's ochtends eigenlijk ook vervelend. Maar goed niets in huis dan is nog vervelender, dus dat ga ik gelijk dinsdag regelen.

Serwe

Serwe

25-12-2011 om 23:52

3 koningen

Altijd pas na 3 Koningen. Dan zijn de 12 dagen van Kerstmis pas voorbij. Dit keer zal het dus het weekend van de 7e/8e zijn. Lekker makkelijk in het weekend alles opruimen.

Kaaskopje

Kaaskopje

26-12-2011 om 02:05

Tot 5/6 januari

Onze gemeente blijft de vreemde gewoonte aanhouden om niet op Driekoningen te wachten met het ophalen van de kerstbomen, dus als ik een boom heb ruim ik hem op als de gemeente gaat inzamelen. Ik heb nu geen boom maar een krans met lichtjes (nep) die ik tot de 6de kan laten hangen. En dan ruim ik alles op. Als ik niet met een katholieke man getrouwd was had ik alles eerder opgeruimd. Dan had ik het 2 of 3 januari gedaan.

Brianna F

Brianna F

26-12-2011 om 14:15

Na 3 koningen

De dag na 3 koningen en dan blijven de bomen nog tot 11 januari in de tuin liggen tot de gemeente 'm komt ophalen.

Fiorucci

Fiorucci

26-12-2011 om 14:26

Wanneer....

Alles blijft tot we het zat zijn. In de praktijk varieert dat tussen 1 januari en 6 januari zo ongeveer. Meestal mak ik van de gelegenheid gebruik om dan ook de huiskamer eens flink af te stoffen en zo, maar met de nieuwe keuken in januari en de rommel die daarbij hoort stel ik dat nog even uit..)

Monique D*

Monique D*

26-12-2011 om 14:35

Kerstversieringen na kerstdagen weghalen: wel kaal!

Ik vind het opruimen van de kerstversieringen op kantoor na kerst te snel, zeker als men nog moet werken in de week tussen kerst en oud-en-nieuw. Het is dan wel kaal op kantoor (gelukkig ben ik dan vrij).
Verder is het logisch dat de kerstversieringen zijn opgeruimd op school of als het bedrijf waar je werkt weer opengaat als nieuwjaar voorbij is.
Wij halen de spullen weg in het weekend na Nieuwjaar. Morgen (dus na de Tweede Kerstdag) blijven ze zeker nog hangen! Wij vinden die lichtjes in huis wel gezellig, zeker omdat het zo vroeg donker wordt.

Kiki

Kiki

26-12-2011 om 16:18

Hier ook op driekoningen

Op Driekoningen, niet na.

Het brengt ongeluk als de kerstboom na Driekoningen nog in huis staat.

Het is hier trouwens ook vuilophaaldag 6 januari en dan worden de bomen ook opgehaald

Kaal

is het altijd even als de versieringen weer weg zijn ;o)

costa

costa

26-12-2011 om 19:27

Meestal

gaan de versieringen op de vensterbank e.d. er direct na de kerst uit, ook omdat er hier een verjaardag is op 31 december. De kerstboom gaat er meestal 1 of 2 januari uit, maar nu de vakantie wat langer duurt zal de boom misschien ook wat langer blijven staan!

Jade

Jade

26-12-2011 om 20:14

Ik ook...

...na 3 Koningen.

Kaaskopje

Kaaskopje

27-12-2011 om 00:52

Ook verjaardag

maar op 1 januari. Ik heb het altijd juist leuk gevonden om de kerstversiering dan nog in de kamer te hebben. Nóg feestelijker Ik heb nooit klachten gehoord van mijn dochter.

Jorianne

Jorianne

27-12-2011 om 12:35

Vanochtend opgeruimd

Ik heb vanochtend de boom al weggehaald, maar wel met reden, want ik vind er niks aan. Maar wij wonen niet zo groot en gaan vanaf vandaag in de keuken klussen. Een van mijn losse keukenkastjes staat nu op de plek van de kerstboom, in de woonkamer.
Op tafel staan de kopjes en brood en beleg, de bestekla ligt in de boekenkast.
Staks de tussendeur goed afplakken dan kan ik gaan schuren...bleh. Dus de kamer is al weer kaal qua versiering, maar bomvol qua meubels en serviesgoed enzo.

Gelukkig is het eenmalig, haha.

Van kerstavond tot driekoningen

Voor die tijd ook alleen maar advenster en adventskaarsen in de kamer.
Met driekoningen gaat het weer de kast in.

tonny

tonny

27-12-2011 om 19:11

Die adventskrans

van Doorle - blijft die vier weken zonder uitvalverschijnselen in conditie?

Hier had ik een Adventsstuk op tafel, maar dat heb ik op tweede kerstdag met plezier in de groene container gemikt, begrijpelijk na ruim vier weken.

Ik voel ook wel wat voor die Lutherse gewoonte, de boom pas op kerstavond en dan eruit na Driekoningen.

Dit jaar hebben we geen kerstboom, dus ook niks te verwijderen rond nieuwjaarsdag.

Wilma

Wilma

27-12-2011 om 20:02

Heerlijk, de boom is weg!

Ik heb een gruwelijke hekel aan de kerstboom en die is dus vanmiddag fijn door m'n man afgebroken toen ik naar de winkel was. Heerlijk opgeruimd !

Haha tonny

nou moet ik je toch teleurstellen.
Ik maak ieder jaar een opstelling met 4 kaarsen, maar eigenlijk altijd zonder groen... sorry... ben ik nou door de (takken)mand gevallen?
Mijn moeder deed eindeloos haar best, in de zeventiger/tachtiger jaren kon je geen dennegroen kopen eind november. Ze is nog weleens belaagd door een boswachter toen ze wat meegenomen had van een gekapte boom. En ja, wanneer zoals dit jaar de 1e advent vroeg valt dan kan het dus echt 27 november zijn. Dan was ze dus de week ervoor bezig om iets te regelen.

Ik heb met de kleine kinderen en het drukke bestaan bla bla bla ervoor gekozen om een mooie schaal of stenen kaarsenblad neer te zetten. Dit jaar zijn de kaarsen wat groot uitgevallen dus ze staan op een bakblik. Omgeven door de stenen die we van de zomervakantie hebben meegenomen. Dit jaar mag jongste van 6 voor het eerst de kaars aansteken. Doet hij heel consciëntieus, maar dan is het wel fijn dat de kaarsen stevig staan!

Andere jaren heb ik de kinderen zelf prutsels laten knutselen, of wat takken erbij gelegd. Nooit een officiele krans. Ik vind het inkeer-aspect van Advent heel belangrijk. Vond ik zelfs in de tijd dat ik noch Luthers, noch remo kerkte.

Moet naar de kinderen!

tonny

tonny

28-12-2011 om 12:31

En wie heeft er een kerststal?

haha Cobi, dat herken ik helemaal!

Maar een echt goeie kerststal heb ik nog steeds niet, ik vind in de meeste kerststallen het kindje zo eh eigenaardig. Ik zoek er nog steeds een met een net-echte pasgeboren baby.

tonny

tonny

28-12-2011 om 12:33

Aaahh rb

dat is nou echt even slikken.

Ik dacht echt dat je zo'n mooie groene krans had hangen, iets met vier kaarsen en aan linten, prachtig aan het plafond. Ook kindvriendelijk, want ze kunnen er niet bij (behalve als je ze optilt bij het ontsteken van de kaarsen)

Nou tonny

dan moet je toch een keer mijn rijtjeshuiswoonkamer zien, met een piano, een halve cello en een kwart oh nee achtste viool erin, twee banken, eetkamertafel en ok, te grote salontafel. En met twee Märklin-treintjes voor kerst. Boom telt niet mee want die stond nog niet in de Advent.
Joh, die krans waar jij het over hebt kost met zo 3 m2 vloerruimte!

Ik heb 'm wel gezien vandaag, bij een concert in de Lutherse kerk hier. Schitterend barokke kerkzaal, net niet overdadig, lekker goud hier en daar, kon ik mijn man mooi het verschil in liturgie uitleggen, maar ik dwaal af, en daar hing dus echt een KRANS. Misschien wel anderhalve meter doorsnee.

Doe mij een Lutherse woonkamer (barokke versieringen mag je weglaten, ik houd niet van afstoffen) en die krans wordt gefixt!

Voor mij is het leukste dat serieuze koppie van die zesjarige die Zelf de Volgende Kaars aansteekt.
Met extra lange openhaard-lucifers, dat wel...

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.