Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Merla

Merla

23-09-2008 om 08:55

Wanneer zijn oude handdoeken echt op

Mijn handdoeken zijn eigenlijk al twee jaar lang aan vervanging toe. Dat wil zeggen, de randen zijn versleten en rafelig. Van sommige handdoeken heb ik al een hele lap afgescheurd omdat ze begonnen te scheuren.
Maar dat zijn echt alleen de randen maar. De handdoek zelf is nog heerlijk dik en zonder gaten. Niks mis mee dus. En daarom kan ik ze ook maar niet weg doen.
Maar in die twee, drie jaar die nu achter ons liggen, heb ik al wel een compleet nieuwe serie handdoeken bij elkaar gespaard. En nu heb ik al een paar keer op het punt gestaan om ze nu eindelijk eens te gaan vervangen. Oude weg, nieuwe in de kast. Maar ik vind het zo zonde.
Hoe doen jullie dat? Wachten tot er echt gaten in vallen of doen jullie ze ook zonder pardon weg als de randen beginnen te rafelen of te scheuren?
Tja, dit is dus een nadeel van goede kwaliteit haha. Door de droger slijten de randen dus wel maar de kwaliteit van de handdoek op zich blijft jaren en jaren prima, te lang dus.


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Lietje

Lietje

23-09-2008 om 09:03

Geen idee

Ik ben precies hetzelfde. In de kast liggen vrij nieuwe dikke handdoeken van m'n schoonmoeder, maar ik gebruik nog steeds de oude gerafelde. Zonde om weg te doen. Af en toe verdwijnt er een handdoek naar het 'sport' stapeltje. Maar ik kan me er nog niet toe zetten om alle oude weg te doen.
Ik lees dus maar mee.
Groet Lietje

Hes@

Hes@

23-09-2008 om 09:35

40 jaar?

Mijn schoonmoeder heeft nog handdoeken van toen ze net getrouwd was, handdoeken van haar ouders en schoonouders. En die gebruikt ze nog steeds. Rafelig en dun vind ik ze maar zij vindt dat ze best nog wel goed zijn.

Als je nieuwe in de kast hebt liggen zou ik die lekker gaan gebruiken. Of wil je ze bewaren als uitzet voor je kinderen? (Dat doet mijn schoonmoeder namelijk, ze geeft ons de nieuwe handdoeken)

Dit klinkt een beetje harder dan ik het bedoel, hoor. Ik snap best dat je gehecht bent aan je handdoeken. Ze vertegenwoordigen zo veel jaren herinneringen dat is moeilijk om zomaar weg te doen. Net als speelgoed en kinderkleren.

"Vroeger", toen geld er nog echt toe deed, zou een vrouw in zo'n situatie trouwens een paar uur achter de naaimachine zijn gekropen en een nieuwe rand aan de handdoeken hebben gezet.

Merla

Merla

23-09-2008 om 09:39

Hes@

Haha, ik vind niet dat je hard overkomt hoor. En ik wil ze zeker niet bewaren voor mijn kinderen. Verder ben ik er ook niet aan gehecht ofzo, zo sentimenteel ben ik niet. Zeker niet als het om handdoeken gaat haha.
Het gaat mij er alleen om dat ik moeite heb met dingen wegdoen die nog funcioneren. En het gekke is dat ik wel alles mooi en netjes wil hebben, dus ik wil eigenlijk wel die nieuwe gaan gebruiken. Maar wat doe ik dan met die oude? Als ik er iemand een plezier mee kan doen zou ik ze gelijk meegeven. Maar zo weggooien, in de kliko of wat dan ook.... nee dat kan ik gewoon niet.

Merla

Hier het zelfde de nieuwe handoeken liggen wel in de kast maar eigenlijk gebruikt het hele gezin liever die oude dingen.Dus die kan ik ook niet weggooien.Ik heb de nieuwe wel in het zicht liggen en de oude in een kastje met een deur

Mamasan

Mamasan

23-09-2008 om 09:53

Door elkaar

Ik had heel erg veel handdoeken, zo'n 18 jaar geleden bij elkaar gespaard met Esso zegeltjes. Toen ik ging samenwonen heb ik flinke opruiming gehouden in mijn oude handdoeken. Alles met gaten en rafels, of achterlijke bloemetjes (gekregen van mijn moeder) heb ik gedegradeerd tot poetslap. Mijn vriend had redelijk nieuwe handdoeken en nu ligt alles door elkaar. Overigens had ik twee jaar geleden ook nog een stapeltje nieuwe gekregen van mijn oma. Die vond dat ze op haar leeftijd (80+) toch niet meer aan nieuwe handdoeken kon beginnen.

Maxime

Maxime

23-09-2008 om 09:54

De oude

Hoi,

Ik zou de oude handdoeken verplaatsen naar de schuur ofzo, om eventueel nog te kunnen gebruiken als dweil, of voor de kinderen om op te zitten als ze aan hun fiets sleutelen, lappen om je handen mee te poetsen met terpetine als je eens geverfd hebt, enz enz.
Ik heb ze hier ook nog steeds onderin een kast liggen. Ze zijn niet eens gesleten maar de kleur vond ik niet meer leuk. Ik heb nu allemaal witte handdoeken en die bordeauxrode stonden er niet meer leuk bij. Ik hou ze voor noodgevallen. Of laatst toen mijn dochter op schoolkamp ging. Dan vind ik het minder erg als ze eventueel die rode handdoek zou verliezen/vergeten mee te nemen dan die witte. (maar uiteindelijk kwam ie netjes mee terug)

Maxime

mem

mem

23-09-2008 om 09:56

Doorelkaar

op de droger liggen 3 stapels handdoeken: 1 meer badlaken model, 1 grote handdoeken en 1 kleinere handdoeken. Dat zijn vooral de oude die net iets kleiner van formaat zijn. Dan kan ieder kiezen wat voor handdoek hij/zij wil. Die "badlakens"liggen er nog maar pas, waren gebruikt over het aankleedkussens van toen ze baby,s waren en bij het zwemmen( reserve want deze zijn allemaal 1 kleuren voor een dag uit zwembad weer aan de kleine kant). Ik gooi pas weg als er echt ook in het midden weinig meer is om je aan af te drogen. Ik heb geen netjes bij elkaar uitgezochte handdoeken en daar kunnen die nieuwe zonder gezeur best tussen. Trouwens leuk om te zien wie welke handdoek kiest en waarom. ( jongens groot, meisjes kleiner en dan 2 ivm natte lange haren).

amk

amk

23-09-2008 om 10:02

Promoveren

ik promoveer ze dan altijd tot vaatdoek (kleiner maken en randje om zomen), Dweil, of klus doek.

Groet,
Angela

Vroeger..

toen het geld er nog toe deed......Tegenwoordig hebben we het milieu, dus gebruik ze nog een poos door. Zoom het randje nog weer om zodat het nog weer wat lijkt. Of idd als dweil oid.

Jesse_1

Jesse_1

23-09-2008 om 10:09

Of...

... neem ze mee op vakantie en gooi ze aan het eind van de vakantie pas weg (scheelt in bagage en je hoeft ze ook niet meer te wassen met de Grote Vakantiewas).
Jesse

Merla

Merla

23-09-2008 om 10:38

Haha jesse

dat heb afgelopen zomer dus al getracht te doen. Maar ze gingen na de vakantie toch allemaal weer mee naar huis. Zonde toch om zomaar weg te gooien.....
Nee, zolang ik weet dat er mensen op deze aarde bestaan die helemaal niets hebben, blijf ik moeite houden met dingen die nog prima zijn zonder pardon weg te gooien. (afgezien dan van het vieze badeendje natuurlijk maar dat is een ander verhaal hehe)
Het idiote is eigelijk dat ik op zolder ook nog een stapel handdoeken heb liggen die ik een aantal jaren geleden al heb afgedankt. Zo kun je dus wel aan de gang blijven, ligt na tig jaar mijn hele zolder vol, en dat was ik toch eigenlijk niet van plan.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

23-09-2008 om 10:49

Hier

gebruik ik handdoeken die echt niet meer kunnen voor de hond. Er liggen ook een stel in de auto, altijd handig. En als ik eens echt een stapel handdoeken over heb breng ik ze naar een hondentrimster of pension. Zij kunnen ze altijd goed gebruiken. Maar ik gooi geen handdoeken weg omdat de randen een beetje rafelig zijn hoor. Zolang ze gewoon nog te gebruiken zijn liggen ze gewoon in de kast.

Dendy

Nieuw= alweer *oud*

drie maanden geleden de badkamer verbouwd en toen heb ik 20 nieuwe handdoeken gekocht( maat 100x50cm)in zwart grijs en wit.de oude zijn naar de kinderen gegaan om te sporten( beetje rafelig maar wel nog goed)en om te gebruiken als ze hun haar verven.er ligt ook een stapeltje op zolder voor de vakanties.
maar de nieuwe handoeken zien er al niet meer uit,twee dochters hebben ze gebruikt om hun haar te verven,( ondanks mijn waarschuwingen)in een paar handdoeken zitten uitgebeten vlekken van de waterstofperoxide,en in een paar andere zitten zwarte vlekken van de zwarte haarverf.
ik heb me voorgenomen om pas weer nieuwe handdoeken te kopen als alle kinderen het huis uit zijn(nog een jaar of tien denk ik)

Hilde

Hilde

23-09-2008 om 13:55

Hier

Ik gebruik liefst ook de "oude" handdoeken. Die zijn zo vertrouwd! En nieuwe moet je vaak enkele keren wassen vooraleer ze echt goed opnemen.
Als de oude handdoeken dun worden, leg ik ze aan de kant om mee te nemen op vakantie (kamperen). Of ik gebruik ze om de douche of het bad uit te drogen.
En als enkel de randen rafelen: inderdaad, omzomen met de naaimachine!
Hilde

Dendy Pearson

Dendy Pearson

23-09-2008 om 19:06

Cameron

Oei, idd. Ik had een draadje geopend en er vervolgens niet meer op gereageerd. Sorry!!
Pup gaat eind van de week naar de dierenarts voor de kleine coctail en dan hoop ik dat die arts iets zinnigs kan zeggen. Want het is volgens mij echt uitgroei, op de huid zit niets. Ze heeft er verder ook geen last van, krabt nauwelijks en heeft ook geen nare plekken. Als ik iets weet meld ik het in het draadje.

grt dendy

heb ook allemaal mooie nieuwe handdoeken in vrolijke kleurtjes. De oude goede heb ik er gewoon tussen zitten. De gerafelde meuk is in de schuur beland.Kluslappen zijn het nu. Fiets schoonmaken, auto in de was, verf klusjes, meubels in de olie,natgeregende zadels drogen, altijd handig. Bij mij zijn juist de goedkope handdoeken het langst mooi gebleven. De dure, met mooie sierranden zijn allemaal kromgetrokken in de droger.

Merla

Merla

24-09-2008 om 07:36

Ik weet het!

Ik ga nu eerst de allerslechtste eruit halen. Daarvan leg ik er een paar in de garage (idd voor fietspoetsen e.d.) en de rest verknip ik tot poetsdoekformaat en ga ik gebruiken bij wc en badkamer schoonmaken, en voor de buitenboel o.a.. Wie weet pak ik ze ook nog wel voor het dweilen ja. Na gebruik knikker ik ze dan weg.
Als die stapels op zijn pak ik de handdoeken die dan het allerslechtste zijn en verknip die weer tot poetslap. Net zo lang tot ik er door ben
Bedankt voor al jullie reacties!

Handdoek-niet-weg-kunnen-doen-soortgenoten!

Wat leuk om hier soortgenoten te treffen! In mijn omgeving lijkt namelijk iedereen zonder moeite de oude handdoeken weg te kunnen doen.

Ik heb lang hetzelfde dilemma gehad, maar heb besloten om het toch maar bij mijn oude handdoeken te houden:
-ik droog er namelijk de badkamer mee na (bij nieuwe vind ik dat zonde )
-ze zijn lekker snel droog na de was (-> dun )
-ik ben er aan gehecht
-niet erg als kinderen een handdoek kwijt raken na de sport

Laatst bedacht ik me dat ik nog nooit van mijn leven een handdoek heb gekocht! Waarschijnlijk blijft dat wel zo als anderen hun afgedankte handdoeken bij mij gaan dumpen.

Vera*

Vera*

24-09-2008 om 20:04

En ik

ga een aantal ouder handdoeken verven. Margje van Dijk meldde eens dat ze dat gedaan had en nu ga ik het ook doen. De verf heb ik al gekocht.
Enne, ik vind het dus zonde om goede handdoeken weg te gooien. Maar al die licht exemplaren vind ik niets, ik wil kleur.

Merla

Merla

24-09-2008 om 21:53

Ja maar vera

Ik ga ook geen goéde handdoeken weggooien hoor! Ik ga alleen de handdoeken wegdoen die gescheurd en gerafeld zijn. Maar deze handdoeken, dus de stof zelf, is van een zodanige kwaliteit dat ze onverslijtbaar zijn. Alleen de randen slijten waardoor ze er oud, versleten en armoedig uitzien.

margje van dijk

margje van dijk

24-09-2008 om 23:31

Jaaa vera

Ik ben daar heel tevreden mee. Vandaag nog weer eens bedacht terwijl ik ze in de wasmachine deed.

De kleuren passen leuk bij elkaar en ze blijven gewoon mooi. Dat zijn toch een stuk of 20 handdoeken die ik gerecycled heb.

Overigens doe ik de oude handdoeken op de stapel 'gymhanddoeken voor school'. En ook gaan ze mee op vakantie. En dan ook weer mee terug want ik kan ze ook niet definitief weggooien

Maar nu we het er over hebben: de oudste handdoeken die we nu hebben zijn denk ik 16 jaar oud (even snel gerekend). Die zijn nu rafelig (en opnieuw gekleurd) (en dus gymhanddoeken geworden). De volgende generatie is zo'n 10 jaar oud. Die zijn nog helemaal niet rafelig (en ook opnieuw gekleurd). De nieuwste generatie is vier jaar oud of zoiets en die zijn nog helemaal mooi.

Dus eigenlijk heb ik het probleem nog niet zo dat handdoeken 'te' oud zijn.

(Ik heb nu een visioen dat de eerste tekenen van de overgang waarschijnlijk gepaard gaan met handdoeken die hun breekpunt bereikt hebben

Margje

Marmar

Marmar

25-09-2008 om 06:50

Na 50 jr nog niet....

Hoi. Ik heb een paar baby-handdoeken (met zo'n mutsje in een hoek, of met speciele baby-motieven). Van m'n moeder gekregen, ze had ze indertijd gekocht toen ze zwanger was van mij....
Tja, die zijn er dus nog steeds, in de kast. Ik heb ze wel gebruikt voor mijn eigen babies, en ze liggen nu te wachten op kleinkinderen (nog niet in zicht). Samen met die baby-handdoeken van eigen kinderen. LOL

Overigens

Mochten jullie toch ooit afscheid kunnen nemen van de handdoeken en je weet niet waar je ze kwijt kunt, ik heb ene paar jaar geleden mijn oude versleten aan de randen maar voor de rest nog goede handdoeken aan een dierenasiel gegeven en zij waren daar erg blij mee!

Gr.
Moon32

Jose van Polanen

Jose van Polanen

25-09-2008 om 13:53

Verfvraag

Hoe verf je handdoeken het beste? Wel spul neem je? En welke kleur? Die van mij moeten van (licht)geel naar hardgroen. Hoe pak ik dat aan?
Bij voorbaat dank!!
Overigens: als ze te oud zijn met gaten maak ik er net zoals iemand anders in dit draadje perfecte dweilen en vaatdoeken van. Die heel goed vocht opnemen. Wil je niet omzomen en toch een handdoek in vaatdoeken opknippen? Probeer het even met een kartelschaar.
Groet,

Inspiratie

Al handdoeken vouwend kwam ik erachter dat er ook hier toch wel een aantal met rafels bij waren, heb ze (geïnspireerd door dit draadje) meteen maar even omgezigzagd
Ons ben zuunig nietwaar. Als ze ook in het midden echt uit elkaar vallen worden ze bevorderd tot poetsdoek/dweil/doek-voor-in-de-schuur.

Ellen Wouters

Ellen Wouters

26-09-2008 om 11:56

Handdoeken verven

..doe je met Dylon textielverf. De wasmachineverf is het makkelijkste. In principe gelden de gewone mengregels, dus geel+blauw = groen. Als ze lichtgekleurd zijn merk je daar weinig van, dan kun je beter groene verf nemen.

Weeg de stof en neem voldoende verf (zie gebruiksaanwijzing) anders wordt het niet de gewenste kleur.

En als de stof al lelijk versleten is, blijf je dat zien na het verven. Het werkt dus alleen bij handdoeken die er nog redelijk nieuw uitzien.

Groet, Ellen

Vera*

Vera*

26-09-2008 om 16:03

Aaaargh!

De handdoeken zijn wel mooi geworden na het verven. Na het verven moet je ze nog op 95 graden was om alle verfresten te verwijderen. Dat programma gebruik ik nooit en dit was dus de eerste keer. Is er oranjebruin verfwater onder het zeepbakje vandaan uit de wasmachine gekomen. En wel precies op mijn mans zeer goede overhemd.
Totale kosten zijn 16 euro voor het verven, 4 euro voor de poging tot ontkleuren van overhemd en een geruineerd overhemd. Plus dat ik de wasmachine moest poetsen, het rubber- en deurgedeelte plus buitenkant en een stukje vloer dat gekleurd was door het overstromen.
Nu zijn bij de Hema de handdoeken in de aanbieding. Dan had ik voor 20 euro 8 NIEUWE handdoeken gehad en geen ellende. Zou ik alleen zitten met al die oude handdoeken.
De volgende keer koop ik wel nieuwe handdoeken.

Jose van Polanen

Jose van Polanen

26-09-2008 om 16:12

Ellen en vera

Ellen dank voor de verftips, daar kan ik wat mee. Vera dank voor de waarschuwing, kan ik ook wat mee. Ik ga nu dus verven en naar de HEMA. Vindt het zonde om de handdoeken die nog goed zijn weg te doen en dan weet ik zeker dat ik ook een stel mooie nieuwe heb. Mijn badkamer zal er prachtig uitzien.
Dank!

Dylon verf

Hebben jullie dan niet de ervaring dat Dylon na het verven blijft afgeven? Bij de donkere kleuren had ik dat idee tenminste wel altijd.

Groeten,

Temet

Ellen Wouters

Ellen Wouters

26-09-2008 om 22:18

Nee, geeft niet af

Tenminste: bij mij geven die pakjes machineverf niet af. Daarnaast heb je ook die tinnetjes, voor koud en voor warm water, en één van die twee blijft wel afgeven.

Groet, Ellen

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.