Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

warme eieren

1ste paasdag krijg ik nogal wat mensen over de vloer om bij ons te paasbrunchen. W.s. rond de 15 mensen. Een heleboel eieren koken dus............
Maar een gedeelte daarvan wil ik de vorige dag al doen. En dan zijn ze dus met de brunch koud. En wij eten toch graag warme/lauwe eieren.
Weet iemand of je al gekookte eieren kan opwarmen?? B.v. in de magnetron? Of knallen ze dan uitelkaar?
Of een andere manier?
groeten albana

Hanne.

Hanne.

16-04-2014 om 10:35

misschien

Misschien dat je ze in een pannetje lauw (38 graden) water kan neerzetten.

Maar of dat minder tijd en moeite kost dan de eieren op de dag zelf gewoon koken weet ik niet.

Dalarna

Dalarna

16-04-2014 om 10:54

hmm

Ik zie de logica niet van een deel de dag ervoor doen. Neem een grote pan en kook ze allemaal tegelijk?

Vera*

Vera*

16-04-2014 om 10:56

niet doen

Mijn schoonmoeder deed een netje met 20-30 eieren in een grote pan met kokend water en zette de keukenwekker op de zelfde tijd als voor twee eitjes.
De eieren waren dan ook niet goed na de 'normale' kooktijd, zelfs het eiwit was nog blubberzacht.
Ik zou de eieren in een keer koken en dan wel lang genoeg Als je veel eieren in een pan stopt duurt het even voordat het water weer kookt/op temperatuur is.

Magisch

Ja, je kunt gekookte eieren opwarmen. In kokend water bovendien. De magie: een zacht gekookt ei blijft zacht bij opwarmen! Eieren een minuut of twee ik kokend water.

Hanne.

Hanne.

16-04-2014 om 11:33

Tip veel eieren koken

Een tip voor als je veel eieren wilt koken (30+)

Zet de eieren in een grote pan met koud water op. Tegen de tijd dat het water kookt ga je afgieten. Je hebt dan prima eieren.

hoe zit het met salmonella eigenlijk?

Hoe zat het nou ook alweer met salmonella? Ooit eens gehoord dat dat vooral op de schaal van het ei zit, maar er wordt ook steeds gewaarschuwd dat zieken, zwakken en zwangeren geen zachtgekookte eieren zouden moeten eten.

Als je een ei zacht kookt, het laat afkoelen, en de volgende dag weer opwarmt hebben eventuele beestjes volgens mij extra veel gelegenheid om zich eens lekker bij die lauwe temperaturen te vermenigvuldigen. Of loopt dat wel los?

Groeten,

Temet

Ach en tja

Wat is een leven zonder risico?

Overigens maakt het volgens mij voor salmonella niet uit of dat ei nu hard of zacht gekookt is. Afkoelen en weer opwarmen, levert altijd risico op.

bibi63

bibi63

16-04-2014 om 15:18

Je kookt de eieren in 2 of 3 pannen op de ochtend zelf.... dat moet lukken.
Overigens maakt het natuurlijk wel degelijk uit wbt salmonella of ei hard of zacht gekookt is. Als het ei door en door hard is, dan is het hele ei gekookt (of minstens op een bepaalde temp geweest binnenin die die beestjes niet overleven) en de beestjes merendeels dood. Net als met kip, die moet ook gaar zijn als je het risico op salmonella niet wilt.
Als je al wilt opwarmen, dan wel alleen met hardgekookte eieren lijkt mij.
Bibi

albana

albana

17-04-2014 om 09:23 Topicstarter

salmonella en warme eieren

Ik heb er 2 eters bij die bij voorkeur zachte eieren eten. Voor hen kook ik dus zachte eieren............en dan mogen ze het zelf bepalen. Het zullen voornamelijk harde zijn hoor. Ja in een grote pan, maar ik weet niet waarom, maar bij mij vallen de eieren dan altijd harder of zachter uit dan ik wil. Ik kook dus eieren in zo'n eierkoker. En dat gaat altijd perfectiosch.
Dus nu heb ik gedacht............
Ik kook de avond ervoor de harde eieren in de eierkoker. Zet 's morgens een grote pan op en pas die tactiek van Hanne toe en kook ondertussen die zachte eieren in de eierkoker.
Iedereen tevreden. En warme eieren.
bedankt voor de tip!
groeten albana

Vera

Ik heb toevallig vanochtend 28 eieren moeten koken voor het Paasontbijt op school. Wel allemaal hardgekookt, maar het was echt geen probleem om er veel tegelijk te koken. Ik heb het in 2 porties gekookt en ging prima.

Nooit in de magnetron!

Ik heb geen tip, maar wel een waarschuwing.
Vorig jaar had ik een gekookt eite. Gepeld! Ik dacht ik warm het even in de magnetron op. Ik leg het dus gepelde koude gekookte eitje in de magnetron, doe het deurtje dicht, ik start het apparaat. En nog voor dat ik me om kon draaien, zwaait de magnetrondeur met veel geweld tegen mijn gezicht open! Ei was zwart. Zijkant van mijn gezicht ook... En wekenlang pijnlijk.
Dus hierbij ben je gewaarschuwd

Vera*

Vera*

18-04-2014 om 11:13

Gonniegans

Het hoeft ook helemaal geen probleem te zijn maar als je heel veel eieren tegelijk in kokend water gooit is het water direct van de kook af en door de grote hoeveelheid duurt het een poosje voordat het water weer kookt. Mijn schoonmoeder doet/deed de eieren in de pan en zette gelijk de kookwekker.
Zelf maak ik alleen hardgekookte eieren en zet ze op met koud water.

Katniss

Katniss

18-04-2014 om 12:27

10 stuks

Opgezet met heet water uit de kraan, vanaf het moment dat het water kookt 8 minuten, leverde eieren op waarvan het binnenste gedeelte van het eigeel nog een heel klein beetje zacht was (maar geen snot).

maar

mocht het echt niet anders kunnen dan is het natuurlijk niet anders, maar…. eieren die een tijd geleden gekookt zijn krijgen zo'n viezige blauwige zwavel-geurende rand om de eierdooier. vind ik zelf niet zo fris.

Kaaskopje

Kaaskopje

20-04-2014 om 00:14

Andere truc

Eieren opzetten met koud water en aan de kook laten komen. Als de eieren een minuut gekookt hebben het gas uitzetten, deksel erop en dan gewoon 8 minuten zo laten staan. Afgieten, even met koud water afspoelen en klaar.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.