Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Wasdraadje: vies en schoon

Ik dacht, laten we weer eens een wasdraadje doen! Ik vroeg me namelijk af of ik de enige ben met de volgende idiote wasafwijking en of een draadje op OO me er misschien vanaf zou helpen.
Ik scheid niet zo bijzonder veel aan mijn was. Kleding op 40 graden, alles door elkaar en beddengoed, handdoeken en dergelijken allemaal op 60. Maar niet door elkaar! Ik scheid mijn 60-gradenwas namelijk op vies en schoon. Ik weiger echt om zo'n vies geel keukenvaatdoekje bij mijn beddengoed of handdoeken te gooien! Dus ik doe een 'schone' was met beddengoed en handdoeken en een vieze was met de vaatdoekjes en daar mogen, vooruit, theedoeken, keukenhanddoeken en het badmatje wel bij.
Rationeel gezien denk ik dat het onzin is. Was komt natuurlijk schoon uit de machine, mijn beddengoed wordt vast niet minder schoon als ik het samen met een vaatdoekje was, viezigheidjes spoelen weg, bacteriën gaan dood, dat springt echt niet over op de 'schone' dingen. Maar ik vind het zo'n vies idee om mijn vieze vaatdoekje vol bacteriën samen te wassen met het beddengoed of de handdoeken die ik op m'n lijf gebruik.
Ben ik daar de enige in? Hoe terecht zou het zijn?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
ishtar

ishtar

08-09-2011 om 19:14

Nou

wij worden er iig niet ziek van:
vaatdoekjes, theedoeken, beddengoed, handdoeken en ondergoed is bij mij allemaal 60 graden was, en hoe het uitkomt, komt het uit en zit het bij elkaar in de trommel.
helpt dit al een beetje?

Yaron

Yaron

08-09-2011 om 21:28

Vaatdoekjes ed

Vaatdoekjes en dergelijke doe ik wel gewoon bij de handdoeken en ondergoed, ik doe de echt vieze dingen wel pas bij de rest als ik de macine gelijk aan doe. Beddengoed doe ik apart, maar ik heb met ons overtrek en onderlaken de trommel wel vol. Het beddengied van de oudste twee gaat samen in de was. Voor de rest was ik op kleur, ik heb elke week minimaal 1 donkerblauwe, 1 rood/roze/oranje, 1 lichtgekleurde en 1 witte was en regelmatig ook nog een aquablauwe/groene of paarse was en dan nog een keer een voetbalwas. Ik heb 4 kinderen waarvan er 3 smeerpoetsen zijn die hun kleren maximaal 1 dag kunnen dragen.

Yaron

Yaron

08-09-2011 om 21:29

Taalfouten

Sorry voor de taalfouten...

bibi63

bibi63

08-09-2011 om 21:35

Onderbroeken

Wassen jullie dan altijd onderbroeken op 60 graden (met handdoeken enzo)...... ? Ik gooi ze eigenlijk altijd in de gekleurde was op 30 graden (met shirts, jeans enz.), of doe ik het nu helemaal verkeerd en worden de onderbroeken niet hygienisch schoon..........?
Gr. Bibi

Bibi63

Dat is afhankelijk van de kleur. Donker ondergoed gaat bij donkere was, en wordt gewassen op 40 graden. Witte broeken gaan bij witte was, en dat is 60 en af en toe 90 graden.

judiths mama

judiths mama

08-09-2011 om 22:02

Mag ik heel even inbreken...

Ik wil eigenlijk wel eens weten hoelang jullie 'korte' programma erover doet. Wij hebben een wasmachine van 13 jaar oud en die doet er met het korte programma 1,5 uur over. Ben wel benieuwd hoe lang dat tegenwoordig met een nieuwere machine is...

Saskia

O ja, ik sorteer niet op 'vies' en 'schoon'. Ik sorteer op kleur/roze/donker/licht en witte was ( handdoeken etc). Alle kleur gaat op 40, de donkere op 30 en de witte was op 60 graden. En mijn beste vlekverwijderaar is nog altijd de ouderwetsche groene zeep. Ik ben niet echt goed met wassen en mijn kinderen krijgen geen witte kleren omdat ze erg graag in de zandbak spelen of op een andere manier voor elkaar krijgen om er na 5 minuten als Piet de smeerpoets uit te zien.
Ik wist niet dat ik zoveek te vertellen had over mijn wasperikelen!

Tango

Tango

08-09-2011 om 22:07

Sorteren

Ik sorteer vooral op kleur. Meestal draai ik drie lichte en twee donkere wassen per week o.i.d. en daarnaast dan nog beddengoed eenmaal per 2 weken. Alle wassen op 40 graden of er moeten echt extreem vieze dingen tussen zitten zoals vieze campinghanddoeken ofzo.
Donkere was is gewoon alle donkere kleuren door elkaar: blauw, roze, paars en groen. Gaat prima.
Heb een vrij nieuwe wasmachine waar 7 kg in kan. Ideaal voor dikke slaapzakken! Het normale programma voor 40 graden is 1 uur en 25 minuten, het korte 1 uur en 11 minuten.

Tirza G.

Tirza G.

08-09-2011 om 22:35

Hoe lang doet-ie er over

Judith's mama, ik denk dat je je nick opgeblazen hebt. Maar: een nieuwe machine doet er lánger over. Ik had een machine van ruim 20 jr oud en die deed 1,5 uur over een 60 graden was. Ik heb er nu eentje van 3 jr oud en die doet er 2 uur en 15 min over. Schijnt dan tóch energiezuiniger te zijn, ik snap daar geen pest van.

Tirza

Vies, schoon en formaat

Ik gooi werkelijk alles door elkaar op 40 graden in de was. Ik heb die vies vs. schoon overweging ook, maar eigenlijk alleen met de (vieze) vaatdoekjes waar meel / deeg aanzit. Die wil ik niet bij de rest van mijn was hebben.

Alleen sorteer ik was altijd op grootte / volume / oppervlak (hoe noem je dat eigenlijk). Dus ondergoed, sokken, T-shirts apart van de truien / broeken. Overhemden + bloesjes ligt eraan hoeveel er nog bij passen. Handdoeken zijn 'groot'.

Sinds Dochter is het regime alleen veranderd. Haar was doe ik apart, en omdat dat allemaal klein is, gooi ik daar onze eigen onderbroeken & sokken bij. En omdat Dochter een meisje is, en het bezoek dat vooral ook vond, heb ik nu opeens een aparte roze / paarse / witte was.

Kraanvogel.

Merel

Merel

08-09-2011 om 23:40

Judiths mama

Jee als je korte programma er 1,5 uur over doet, hoe lang duurt het gewone programma dan niet?
Mijn korte programma (ik moet het nog eens officieel timen) duurt volgens mij iets van 45 minuten, maar ik weet het niet zeker hoor, misschien ben ik iets te optimistisch.

Ik gooi trouwens wel gewoon vaatdoekjes bij het beddengoed enzo, ik sorteer alleen op kleur en temperatuur.

Snuggle's

Snuggle's

09-09-2011 om 00:09

Vies

Ik gooi gewoon alles bijelkaar, zelfs de witte was bij de gekleurde als ik maar weinig wit heb (geen witte bovenkleding).

Maar ik snap dus niet dat als je het vies vindt, je theedoeken bij een vieze was gooit? Met een theedoek was je servies en bestek af wat uiteindelijk dus in je mond komt. Dat zou ik dan viezer vinden dan vieze kleding, als ik nog duidelijk ben, want ik vind het zelf dus niet vies.

Korte programma hier is 60 minuten. Op m'n werk een hele nieuwe machine met een kort programma van 15 minuten, wat toch verrassend schoon wast trouwens.

Snuggle's

Ja hier ook

ik ga echt geen dweiltje waar ik net het toilet mee schoon gemaakt heb, samen met een handdoek wassen.

Bij mij gaan dweiltjes, vaatdoeken en zakdoeken op 90 graden een keer per week. Beddengoed gaat op 60 graden, en de rest op 30-40 graden.

een 40 graden was doet er 2 uur over, een 90 graden was 2.10 minuten. Als ik een fijne was doe dan centrifugeert hij op 1200 ipv 1600 toeren en is hij na 1 uur 30 minuten klaar.

Rafelkap

Rafelkap

09-09-2011 om 08:10

Gruffalo

Ik heb gewoon niet genoeg dweiltjes en vaatdoeken voor een 90 graden was. Dat wordt hier op 60 graden. 90 graden gebruiken we eigenlijk niet..

Rafelkap

ik heb hier elke dag een schoon dweiltje, schone theedoek en schoon handdoekje in de keuken. elke dag een schoon gastendoekje in het toilet. Een keer per week het huis flink poetsen levert ook een stel vuile doekjes op.

Dat verzamelen (wel laten drogen in de tussentijd) levert voldoende op om 1 keer per week een was te draaien. Niet een volledig volle was inderdaad, maar voldoende. daarbij schijnt het voor je wasmachine goed te zijn om zo nu en dan op 90 graden te draaien.

Hanne.

Hanne.

09-09-2011 om 09:46

Alleen op kleur.

Ik sorteer op kleur. Donker, licht en rood/roze/oranje. Soms, als ik veel heb maak ik noch een verschil tussen lichtbont en donker bont.

Daarna gaat alles op 40graden. Heel af en toe doe ik een 60 graden was. Als ik toevallig genoeg handdoeken/vaatdoekjes/theedoeken heb om daar een hele machine mee vol te krijgen. Ik weiger nl om een machine die niet vol is te draaien.

Ondergoed gaat hier ook gewoon op 40 graden. Meeste van mijn ondergoed mag ook niet heter!! Of het er hygienisch schoon van wordt? Ach als ik het 2 minuten aan heb is het ook niet meer hygienisch schoon.

margje van dijk

margje van dijk

09-09-2011 om 10:13

Bij elkaar

Dat wil er bij mij niet in, dat je handdoek last heeft van je dweiltje als je ze samen op 60 graden wast.

Sterker nog, vroeger deed ik ook de luierwas daar gewoon bij. (Ik heb jaren katoenen luiers gewassen - eerst uitspoelen en daarna gewoon in de 60-gradenwas).

Op 90 graden wassen heb ik nog nooit gedaan. Ik was het ook niet van plan.

Tirza: milieuvriendelijker wassen betekent minder energie gebruiken. Dus in plaats van actief met de was gaan draaien heeft het milieuvriendelijke programma vaker 'pauzes' waarin de was feitelijk ligt te weken. Even laten staan en dan weer verder, dan is het vuil losser komen te zitten en dan wast het er met minder inspanning makkelijker af.

Dus inderdaad duren milieuvriendelijke programma's veel langer. Maar ze gebruiken wel minder stroom en water.

Tegenwoordig kies ik altijd een kort programma (varieert van temperatuur en of ik 'intensief' heb ingedrukt, wat ik eigenlijk altijd wel heb ingedrukt, maar duurt tussen ca. 45 minuten en 1.5 uur). Op mijn vorige wasmachine duurde een milieuvriendelijk witte-wasprogramma wel 2,5 uur of zo. (Dat deed ik toen wel, i.v.m. die luiers). Zo'n lang programma zou ik nu nooit meer kiezen geloof ik.

Margje

amk

amk

09-09-2011 om 10:19

Alleen op kleur

en dan wil ik bij bont nog wel eens een onderscheid maken tussen de roze was en de rest. Hangt er sterk vanaf hoeveel was ik heb. Ik weiger halve trommels te draaien en met een 2 persoonshuishouden heb je niet zo veel was.

Alles wordt op 40 graden gewassen in een programma van 55 minuten. Veel van het ondergoed kan helemaal niet op 60 graden dat mag volgens het labeltje zelfs maar op 30 graden.

judiths mama

judiths mama

09-09-2011 om 11:50

Tirza

Tirza, wat bedoel je met
"Judith's mama, ik denk dat je je nick opgeblazen hebt"

Saskia

Yaron

Yaron

09-09-2011 om 13:13

Ondergoed

Ondergoed doe ik allemaal bij de hand-, keuken-, thee- en vaatdoeken op 60 graden. Ook ondergoed dat op 30 graden gewassen mag worden gaat daarbij en daarna nog in de droger. Het blijft mooi genoeg. Alleen bh's doe ik op 30 of 40 graden.

Fianna

Fianna

09-09-2011 om 13:43

Onderbroeken op 30?

Een vies vaatdoekje bij handdoeken wassen, daar heb ik geen moeite mee, zo lang die was op 60 graden gaat.
Onderbroeken op 30 graden wassen vind ik vies. Dan zou ik wel het idee hebben dat ik de andere kleren zou besmetten. Nee, ik moet er niet aan denken om bijv die onderbroeken met remsporen van mijn kinderen op 30 graden te wassen.
Ik draai regelmatig een was op 95 graden (2 keer per maand ofzo?) om de machine schoon te houden en alle zeepresten weg krijgen.
Ik sorteer dus op kleur én op temperatuur. Kleding gaat vaak op een kort programma van 30 of 40 graden en sommige kleding op koud.

Fianna

Fianna

09-09-2011 om 14:21

Leeg? Nee hoor, waar schrijf ik dat?

Minna

Minna

09-09-2011 om 15:30 Topicstarter

Tot zover

Tot zover nog maar een medestander. Leuk om te lezen hoe jullie erover denken. Blijkbaar is het dus echt een soort afwijking van mij, die ik, ondanks jullie berichtjes, nog niet aan de kant gezet heb!

Fianna

Fianna

09-09-2011 om 16:35

Nee, ik draai mijn machine niet leeg.
2 keer per maand op 95 doe ik met mijn nieuwe machine daarvoor ook niet. Mijn vorige machine is erg kort meegegaan (maar 5 jaar) en de binnenkant was helemaal beschimmeld en dichtgeslibd. Ik probeer dus nu mijn machine langer mee te laten gaan en hoop dat dit helpt.

Fiorucci

Fiorucci

09-09-2011 om 18:26

Minna

Nee je bent niet de enige. Ik doe de hele vieze 60 graden was apart. En daar doe ik dan geen kleding of handdoeken bij. Waarom? Omdat ik handdoeken in de droger doe, en die graag vol heb, en de hele vieze vaat/theedoekenwas gewoon buiten ophang. Vandaar dus.

Fianna

Fianna

09-09-2011 om 19:18

Fio

Een droger hoef je de itt een wasmachine niet vol te hebben. Zit de droger minder vol, dan is de was ook eerder droog en staat de droger korter aan, is mijn ervaring. Dus een halfvolle droger draaien is niet duurder dan een volle droger draaien.

Fiorucci

Fiorucci

10-09-2011 om 08:51

Fianna

Maar dan moet ik voor twee halve wassen dus twee keer de droger laten draaien. Vooral ook omdat mijn droger niet veel eerder klaar is met een halve was.

Fianna

Fianna

10-09-2011 om 09:36

Fio

Of je doet die 2 halve wassen bij elkaar. Dat is wat ik ook vaak doe (behalve als de ene was een zwarte is en de andere een witte.
Ik merk echt wel verschil of de droger vol is of halfvol. Ik zet hem dan wel zelf eerder uit, laat hem niet het programma afdraaien.
M

Fiorucci

Fiorucci

10-09-2011 om 12:13

Fianna

Dat doe ik soms ook hoor, maar even scheiden is net zo makkelijk, ik heb altijd zo onwijs veel..) daarbij doe ik die hele vieze dingen graag op 60, en handdoeken niet elke keer, die kunnen vaak gewoon op 40 graden.

Fianna

Fianna

10-09-2011 om 12:58

Fio

Zo doe ik het ook hoor vaak. Ach ik ben intussen een wasexpert geworden. Was overigens liever wat anders geworden

Fiorucci

Fiorucci

10-09-2011 om 13:46

Fianna

Haha,ja, ik vind het ook ubersuf, wasexpert zijn..) dat had ik toch wat anders aan moeten pakken vroeger.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.