Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Wasmand

Dom probleem maar mijn wasmand heeft het begeven. Ik bedoel zo'n gewone plastic bak (vaak met gaatjes) waar je het natte wasgoed in dumpt als je het uit de wasmachine haalt. Ik had een nieuwe gekocht bij Blokker (curver) maar die had hele nare handvatten die scherp waren aan de onderkant. Die heb ik dus teruggebracht, maar waar koop ik nu een andere?! Ik kom overal alleen dat nare curver-model tegen!


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Hier ook...

...hetzelfde probleem gehad. Kon wekenlang nergens een fijne wasmand vinden. De oude was gesneuveld.
Ik ben inmiddels overgestapt op een degelijke opvouwbare krat met fijne handvaten. Ik dacht; als het niet bevalt, kan ik die krat zowiezo voor iets anders gebruiken. Maar het bevalt prima. Er zitten geen gaatjes in maar eerlijk gezegd mis ik die niet, omdat ik de was er nooit langer dan een half uurtje in laat staan, en alles vrij snel ophang. Zit ik ook niet meer met het opbergen van een grote wasmand, ik klap hem gewoon in en schuif hem tussen de muur en de wasmachine.

Ook een klapkrat

Ik heb zelfs meerdere kratten. Ooit 1 gekocht bij Dirk maar ook een blauwe (geen idee waarvandaan) en ik heb ook nog een paar Albert-kratten liggen. Werkt prima, en neemt idd niet zoveel plek in. (en met vakantie stoppen we daar ook weer spullen in!!) Gr Suus

Tirza G.

Tirza G.

02-05-2009 om 16:08

Rond

Ik heb ronde "mandjes" van Curver, de handvatten zijn prima Eén mandje is precies een machine en bovendien pas ik met dat mandje op mijn heup beter door het trapgat

Tirza

Ik heb

veel bigshoppers die ik als wasmand gebruik handige hengsels je sleept het makkelijk mee naar de waslijn en Als je ze niet nodig hebt staan ze niet in de weg. Ik vind ze erg handig !

Brianna F

Brianna F

02-05-2009 om 20:43

Hier

een krattenrek met 4 kratten, waarin de was al gesorteerd klaar ligt voor de was.
Meneer en kinderen F geinstrueerd en die weten de juiste wasmanden te vinden.

Triple

Triple

02-05-2009 om 20:55 Topicstarter

Grappig

Grappig dat de ouderwetse wasmand blijkbaar niet meer in zwang lijkt! Zo'n klapkratje is wellicht een aardige vervanger. Ik blijf het wel raar vinden dat er nergens een fijne wasmand te vinden is!

Kaaskopje

Kaaskopje

02-05-2009 om 21:26

Brianna

Een blond vraagje. Zo´n krattenrekje lijkt mij ook wel handig, maar die kratten staan toch scheef in het rek? Kun je dan wel lekker veel kwijt in zo´n krat? Ik was veel apart. Ik was rood, geel, roze en oranje samen, blauw, groen en zwart bij elkaar, maar dan maak ik onderscheid tussen zware stoffen en fijne stoffen. Ik was kleren met meer kleuren bij elkaar, witte was bij elkaar. Ik zou voor het mooie vier verschillende wasmanden moeten hebben. Ik heb er nu twee. Eentje van Ikea, een plastic zak op pootjes en een grote rechthoekige mand voor de rest. Vooral de laatste is altijd een onoverzichtelijk zooitje.

Hema?

Hema heeft die dingen toch heel lang in het assortiment gehad? Zijn ze er niet meer dan?

Groeten,

Temet

Tirza G.

Tirza G.

02-05-2009 om 22:43

Ikea kaaskopje

Heeft een soort standaard waarin vier vrij grote doorzichtige dozen passen met een klep. Die schijnen superhandig te zijn voor de was. Zet je er twee neer, kun je op acht dingen sorteren

Tirza

Thirza

weet je ook hoe dat rek heet????
ik heb er wel oren naar...
heb wel even gezocht maar ik zag alleen 1 met drie bakken?

Brianna F

Brianna F

03-05-2009 om 09:32

Kaaskopje

Er gaat voldoende in om een wastrommel te vullen, dus krat vol = wassen.

Net als brianna f!

Wat grappig, ik heb net als Brianna 4 kratten staan in een inbouwkast, op planken boven de wasmachine. Een rode krat, een donkerblauwe, lichtgele en witte, voor de overeenkomstige kleuren was. De hele familie mikt het er zelf in. Sorteren hoeft niet meer!!! Echt heel handig dat idd een krat vol=wassen.

Brianna F

Brianna F

03-05-2009 om 14:37

Gemeten

Het is iets breder dan een krat en dan 4 kratten boven elkaar. Je werkt dus de hoogte in.
54 cm breed, 1.70 hoog. gemeten tot het topje van de hoogste krat.
je hebt ook rekken met 2 kratten naast elkaar en 2 er boven.

Jolanda

Jolanda

03-05-2009 om 20:24

Krattenrek: ikea

ik heb bakken van Ikea,
die je kunt stapelen, maar die een deksel hebben die je open kunt klappen.
op de deksels heb ik geschreven
wit
donker
rood
nat
licht

kinderen sorteren al zelf.

de bak heet sortera, de kleine versie vol is een draai 7kg trommel....
JOlanda

margje van dijk

margje van dijk

04-05-2009 om 11:31

Ben ik dan de enige die niet van te voren sorteert?

... die NIET sorteert van tevoren?

Ik snap niet dat je al die moeite doet om de was van tevoren gesorteerd te krijgen. Ik vind het juist zo fijn om slechts één wasmand te hebben waar iedereen alles in mikt.

Ik hoef niet te weten wanneer ik moet wassen (= gesorteerde bak vol), want ik was gewoon op vaste tijden. Twee keer in de week. En dan drie wassen per keer. Een wit, een bont, een fijn. Als er niet genoeg is om een trommel lekker vol te hebben sla ik er een over.

Dus ik sorteer pas op het moment dat ik ga wassen, en dat gaat het allersnelst. Drie manden heb ik (die dus op 2 momenten na de hele week in elkaar gestapeld staan - nemen ze ook geen ruimte in). Die zet ik naast elkaar op de grond bij de wasmachine en ik mik in één routineuze handeling alle was in de juiste mand. En dan achter elkaar aan om de beurt de wasmachine in. Klaar.

Als ik eerst mijn huisgenoten moet leren hoe ze moeten sorteren en dan ook nog zorgen dat ze het doén, en dan tegen de tijd dat je gaat wassen moet je alles nalopen want natuurlijk heeft iemand ergens een verkeerde kledingstuk tussen gegooid of zo - dat is toch veel meer werk?

Al die sorteerbakken, ik zou niet weten wat ik er mee moest! (En ik ben nog wel een wasfetisjist.)

Margje

Brianna F

Brianna F

04-05-2009 om 12:19

Omdat...

Ik in 1 keer wil zien of ik een was moet draaien of niet. Als ik dan eerst moet sorteren en er blijkt te weinig om een trommel te vullen, gaat alles terug in de mand en de volgende keer kan ik weer de hele zooi sorteren.
Op vaste tijden wassen heeft geen zin, want de ene keer heb ik veel was en de andere keer weinig. Ik was sowieso elke dag.

Ik ben nog erger dan magje....

Ik heb maar 1 wasmand, en ik sorteer niks.
Als ik denk dat het 'wastijd' is (haha, bijna elke dag dus) dan sorteer ik mijn wasmand in gezellige bultjes die ik naast de mand op de vloer mik. Afhankelijk van de sortering of mijn humeur ontstaat er meestal een wit bultje, een donker bultje, een licht bultje, en soms een mooi roze-rood-oranje bultje oid. Oh ja, en een 'fijn' bultjer, met truien en zo of fragiele weet-ik-veel-dingetjes.

So far, so good.

Maar nu is meestal geen enkel bultje een hele machine. Dit betekent soms dat ik de grootste bult oppak, en aanvul met risicoloze kleren uit een andere bult. Of een paar handdoeken meesnaai uit de badkamer. Of een tafelkleed van tafel. Of ik wacht nog een dagje. Bij prachtige kleurgesorteerde hoopjes (zo'n mooie rood-roze stapel) ben ik wat minder kritisch op 'hoeveel' trouwens, die mogen vrij snel in de machine.

Maar er blijven dus altijd minimaal 2 1/2 voorgesorteerde bultjes over. Die blijven dus keurig liggen tot ze groot genoeg zijn geworden om een echte was te zijn.

Kortom....op mijn overloop liggen meestal meer kledingstukken naast dan in de wasmand.

Toch bevalt mijn systeem prima!

Ingrid

margje van dijk

margje van dijk

04-05-2009 om 13:34

Lol, ingridt

Je systeem komt me akelig bekend voor, want zo deed ik het ook in ons oude huis. Dat ik tegenwoordig DRIE wasmanden heb (2 bijgekocht) ipv 1 is pas sinds anderhalf jaar

Ik ben ook heel trots op mezelf dat ik op een dag realiseerde dat wat ik doe 'wit, bont en fijn' heet. Maar het komt inderdaad neer op bij elkaar gooien volgens je eigen intuitie. En of het nou truien zijn, of overhemden, of bh's, dat noem ik allemaal 'fijn'. Fijn is synoniem voor: 'heeft er echt baat bij dat het zo min mogelijk lijdt onder een wasbeurt'.

Overigens heb ik toch een vrij constante hoeveelheid was, dus het is geen verrassing voor mij wanneer ik weer aan de was toe ben. (Het kan ook moeilijk anders met mijn weekschema). 's Winters heb je meer kleren aan, dus zou je zeggen: meer was. Maar 's Zomers doen mijn kinderen zulke extreme buitenspeeldingen dat ze vrijwel elke dag schone kleren aan moeten. Ik merk dat het in de praktijk ongeveer altijd even veel is, wat ik was. En als het dan toch niet zo is doe ik net als IngridT: dan ga ik er wat jassen bij wassen of zo, of iets anders wat er niet standaard bij zit.

Margje

Hier ook op z'n ingridt

Bij kleine bultjes waarvan ik vind dat die kleur toch echt onderhand weer 'ns aan de beurt is wil mij wel eens invallen dat de bedden toch verschoond moesten worden en dat het bed van die-en-die daarbij toevalligerwijs het meeste haast heeft. Zo, machine vol, draaien maar.

Bastet

Bastet

04-05-2009 om 16:06

Twee manden

Ik heb twee manden,in de één gaan handdoeken,washandjes en keukengoed,en beddengoed,in de ander de rest.Vooral om te voorkomen dat natte spullen tussen kleding wordt gegooid!
groetjes,Bastet

Tirza G.

Tirza G.

04-05-2009 om 16:40

Zoals bij ingrid

Alleen omhul ik die lieflijke bultjes met een mandje. Ik heb boven een kamer óver (ja dames, ik ben spekkoper) en daar staat een giga-rieten wasmand waar iedereen zijn was in plettert. Op de grond, op een rijtje voor de kasten, staan 6 manden: licht 40, donker 40, wit 60, gekleurd 60 en eentje met "tralala", oftewel, beha's, een rood vest wat afgeeft, affijn, het speciale-aandacht-mandje. En de 6e mand is de leukste: dat is de strijkmand
Aan het einde van de mandenrij bevinden zich twee tafeltjes, op de ene vouw ik de schone was, op de andere stapel ik het op per persoon. O, en aan het begin van de mandenrij (weggemoffeld achter de deur) staat de strijkplank. Maar diens bestaan ontken ik met verve.

Tirza

Margriet*

Margriet*

04-05-2009 om 16:45

Minder selectie werkt ook prima

Hier al jaren twee wasmanden. Een voor wit en een voor bont. Bont wordt hier gescheiden in wit (vaak in de zomer moet op 40 graden), gekleurd en donker (spijkerbroeken/zwarte en bruine kleding). In de zomer zit er wat meer lichter gekleurd in gooi ik dat ook bij elkaar.
Ik trek vaak ook een dekbedhoes eraf als ik niet aan voldoende wasgoed kom maar hier is altijd de 7 kg trommel vol een paar keer per week. Wit draaien we meestal twee keer per week. En hier geen stapels op de grond, alleen schone was blijft nog wel eens langer op onze slaapkamer wachten totdat het opgevouwen wordt maar dan zit het nog in een krat of wasmand.
Kratten gebruiken we voor bij de wasmaschine om het op te ruimen of als we het ophangen of als het uit de droger komt. We hebben ook nog twee wasmanden boven voor was dat van de lijn komt als het mooi weer is of als het van het wasrek komt. Kortom twee wasmanden voor de vieze was en vier voor schone.

Aparte wasmanden voor schone?

Dat begrijp ik niet. Waarom zou je schone was niet gewoon in 1 mand mieteren?

Tijgeroog

Tijgeroog

04-05-2009 om 17:19

Genista - overstromen

Margriet schrijft dat de schone was soms wat langer blijft liggen voor het opgevouwen is. Dat is erg herkenbaar. En aangezien ik dan wel gewoon door blijf wassen, kan het zijn dat de 3 bakken die ik heb (ik gebruik een stel curverbakken waarin ik m'n was alle kanten op sleep) allemaal overstromen met schone was. Dan is een bak echt niet meer genoeg.

Oh, en wasmanden heb ik eigenlijk helemaal niet...

behalve dat ene verzamwelding op de overloop boven, waar alles naast ligt.

Een bult wasgoed die naar de machine moet die draag ik daar gewoon heen. Zonder mand.

Ik heb beneden de luxe van een apart washok/kamer, dus die was kwak ik daar gezellig op de grond, en mik hem in de machine. Wasrek & droger staan daarnaast (en ook nog eens vlak bij de buitendeur), dus was die gewassen is gaat rechtstreeks de droger in, of aan de lijn (binnen, danwel buiten, ik heb zo'n wasrek op wieletjes wat ik eerst naast de wasmachine volhang en dan zo naar buiten rijd) Wederom wasmandloos.

En, jullie raden het al, was die droog is die vouw ik recht van de lijn of de droger op (in mijn washok). En zo'n mooie stapel droge was die gaat hups, opgevouwen en wel zo op de arm weer mee naar boven, en de diverse kasten in. Wederom, wasmandloos.

Voordeel van mijn systeem is dat ik nooit met bergen achterstallig weg te vouwen wasgoed zit. Ik heb namelijk geen manden waarin het zich langzaam kan verzamelen...hahaha!

Alleen overhemden van ega en ander schaars strijkgoed blijft in het washok liggen, maar ligt daar zo griezelig in het zicht dat het meestal al snel weggewerkt wordt.

Ingrid

Geen wasmand

Ik verzamel gewoon iedere dag de was (onze slaapkamers, kinderkamers, woonkamer, keuken enzovoorts en dan sorteer ik het (ookal net als IngridT) gewoon in hoopjes. Dat is hier bijna altijd genoeg voor een volle wasmachine en ik was dan ook iedere dag wel 2 wassen.

Hetty,*

Hetty,*

04-05-2009 om 22:41

Durf het bijna niet te zeggen....

sinds vandaag heb ik 9 wasmanden....!
Ik heb op de kamer van de jongens een wasmand staan + 2 in de badkamer voor onze kleding en voor de natte handdoeken = 5 wasmanden.
Maar ja, dan ga ik dat naar zolder brengen en daar lagen dus die stapels gesorteerde was en aangezien mijn man op zolder werkt werd hij er niet goed van. Hij moest naar Ikea voor iets anders en heb gevraagd 4 van die dingen mee te nemen voor op zolder en die is nu weer mooit opgeruimd.
Ik heb trouwens voor in de kamers deze wasmand, als het vol is kun je hem makkelijk losmaken en tillen: http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/S79838586
en op zolder (staat onder de vouwtafel): http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/80119000
Groetjes Hetty,*

Tijgeroog

Daarom heb ik maar 1 wasmand voor schone was Kan ik de was van zolder naar benee sjouwen, vouwen en naar de diverse kasten verschepen. Als ik het zover laat oplopen dat ik daar 4 wasmanden voor nodig heb... Nee hoor, één wasmand, uit zelfbescherming

Ook hier "methode ingridt"

In de badkamer op 1e verdieping staat 1 wasmand. Daar mikt iedereen de vuile was in, gezellig door elkaar. Als mand vol is neem ik (of manlief) 'm mee naar boven, en stort 'm daar in de grote mand die op de wasmachine staat.
Systeem is simpel; als de mand (over-)vol is op een vrije dag (dus ofwel de woensdag ofwel het weekend) ga ik wassen.
Afhankelijk van of er handdoeken tekort zijn (is rood/oranje/bont) of dat kinderen moeten sporten volgende dag (is zwart) was ik dus eerst een bonte was, of donkere was. Die trommels komen meestal probleemloos vol, maar anders vul ik ook aan met iets risicoloos of twijfelgeval dat er nog bij kan.
Ik graai alle donkere was bij elkaar, en als ik weet dat ik tijd heb voor nog een was, gooi ik dat ook vast bij elkaar. Klaar!

Nou hebben we een aparte ruimte voor was/droog/strijk, dus het ligt niemand in de weg, dat scheelt.

Nu ik tel hebben we dus drie wasmanden;
1 in de badkamer waar alles ingaat, die stort ik leeg en zet 'm dan weer terug
1 op wasmachine waar vuile was blijft tot ik ga wassen
1 voor de schone was, daar trek ik alles uit de droger in, haal strijkgoed eruit wat op de strijkplank komt, en de rest neem ik mee naar beneden en ga ik - vaak samen met de kinderen - sorteren en in de verschillende kasten opbergen.

Werkt prima!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.