Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Paasei

Paasei

28-09-2017 om 12:19

Wasmiddel; is dat nou allemaal nodig?

Ik heb recent mijn badkamerkastje eens goed bekeken. De plank met de wasmiddelen. Wat ik tegen kwam;
- een fles wasmiddel voor de witte was
- een fles wasmiddel voor de fijne was
- nog eentje voor de zwarte was
- en een voor de bonte was
- een pot Oxi Action spul voor 'vlekken en ontgeuren'
- een fles wasverzachter
- een flacon spul om op vlekken te smeren
- en nog een ouderwets pak Biotex groen

Toen moest ik terug denken aan mijn moeder, en hoe die niet veel verder kwam dan een pak Omo of Ariel, een pakje Dreft (voor de speciale fijne spullen) en hooguit wat groene zeep voor erge vlekken.. En ik vraag mij af; was is nu de meerwaarde van al die extra flessen/pakken die ik op mijn plank heb staan? Ik bedoel; wasmiddel voor de witte was heeft bleekmiddel en die voor de bonte was niet. Maar zou er echt zoveel verschil zijn tussen wasmiddel voor de bonte was en voor de zwarte was? Of de fijne was? En heb ik echt wasverzachter nodig..?

Hoe ziet jullie was-plank er uit?


ijsvogeltje

ijsvogeltje

28-09-2017 om 12:25

veel minder keuze

Ik heb waspoeder voor de bonte was en waspoeder voor de witte was. Daar wassen we vrijwel alles mee. Met wasverwachter ben ik al jaren geleden gestopt.

Oh ja, heb ook nog wel een fles vloeibaar wasmiddel staan. Dat gebruiken we incidenteel.

hier

Hier een wasmiddel voor bonte was en een fijnwasmiddel. Dat laatste omdat ik denk dat het milder is, maar ook omdat dat vloeibaar is en ik het dus beter gebruiken kan voor handwasjes (poeder lost moeilijker op). Een vlekkenmiddel met bleek (OxyAction oid) dat ik zelden gebruik (vlekken komen bij mij bij voorkeur op gekleurde kleding). En een pak biotex groen voor als ik dingen in de week wil zetten, wat met enige regelmaat voorkomt.

O ja, en een stuk zeep (een marseillezeepachtig iets van de Turkse winkel) om vlekken voor te behandelen die dus in de gekleurde kleding zitten.

Geen apart witwasmiddel, want ik doe nooit een aparte witte was. Mijn witte spullen zijn dan ook iha niet echt zuiver wit, maar daar kan ik mee leven. Ik doe altijd een was lichtgekleurd + wit en een was donker in de machine, beide dus met datzelfde poeder voor de bonte was. Wasmiddel voor zwart lijkt mij een marketingtruc, maar ik heb sowieso nooit een aparte was met alleen maar zwart, we hebben (nog?) geen goths in huis

Groeten,

Temet

Lou

Lou

28-09-2017 om 12:39

Nee

Nee dat is niet allemaal nodig denk ik. Maar misschien zijn jouw kleren wel veel schoner dan de mijne? Ik heb de meeste extra wasmiddelen namelijk nooit geprobeerd. Ik heb:
- zelfgemaakt wasmiddel voor de bonte was
- wasmiddel voor de witte (nou ja de lichte) was
- een flesje azijn als wasverzachter.

Oja, en iets voor handwas, dat staat niet op de wasplank maar bij de kampeerspullen.

Pug

Pug

28-09-2017 om 12:50

2 pakken

Hoet goedkoopste merk (ik denk huismerk) voor de witte was, en idem voor de gekleurde was. Ik heb eigenlijk geen idee of twee aparte pakken nodig is.

Volgens mij wordt het allemaal prima schoon.

rutiel

rutiel

28-09-2017 om 13:05

Trend

Ik denk dat het ook wel de schoonmaaktrend is hoor (handig aangewakkerd door reclamejongens en -meisjes) om een apart product te maken voor ieder schoonmaak'probleem'. Alleen al het assortiment aan HG-flacons doet me duizelen. Dus het is niet iets specifieks van wasmiddelen volgens mij.

'Vroegah' was er alleen bleek, azijn, groene zeep, spiritus en soda. Zoiets...

Tijgeroog

Tijgeroog

28-09-2017 om 13:13

Ik heb

Pads voor bonte en witte was. (1 doos dus, waar ik alles mee kan doen)
Een fles wolwasmiddel die ik ook voor de fijne was gebruik
Zo’n pot oxy spul van de toen de oudste net begon met eten en steeds hele vieze vlekke in z’n kleren had, nooit durven gebruiken... (jongste is bijna 10)
Handwasmiddel voor als we op vakantie gaan.
Een gel-achtig spul tegen vlekken. Die gebruik ik meestal als het na de eerste keer wassen nog niet weg, en helpt ook echt wel.

Li

Li

28-09-2017 om 13:15

hier

wit, bont, zijdewasmiddel voor fijne stoffen die niet in de droger mogen en ossegalzeep voor hardnekkige vlekken. Die behandel ik met de hand.

Sally MacLennane

Sally MacLennane

28-09-2017 om 13:19

rutiel, reclames

Oh ja, lucratieve business, die schoonmaakbranche. Afgelopen zomer heb ik me werkelijk blauw en groen geërgerd, ik bedoel verbaasd over die Dettolreclame, waarin enkele Gooise R-meisjes een liedje zongen over Sofie die verrrrkouden ("dat komt bij kids vaak voorrrrr") was en dat op school weer doorrrrgaf. Een ander meisje zit vervolgens achterin de auto bij mams, moet niezen, mams kijkt geschokt, maar gelukkig heeft mams nog een fles Dettol waarmee ze al die nare niesoorzaken feilloos weet uit te schakelen. Wie verzint zoiets en zou er nu werkelijk een moeder na de eerste nies naar de winkel rennen om zo'n fles te kopen?

Ik herinner me ook nog vaag een ontsmettingsmiddelreclame speciaal voor de was. Ik weet even niet meer welk merk. Ja, voor dat was uitgevonden lagen hele volksstammen doodziek op bed vanwege de was...

En ook vrij recent, dat wc-schoonmaakding: "Mama heeft een nieuwe manier gevonden om mij te beschermen!" Irritatiefactor rood!

Inspelen op de schuldgevoelens van mama, en kassa!

By the way, de beste wasmiddelen komen volgens de consumentenbond nog altijd van de Aldi

Vogel

Vogel

28-09-2017 om 13:19

Verkoopstimulerend

Denk ik ook hoor, dat het vooral trucs zijn van wasmiddelproducenten om ons zoveel mogelijk verschillende soorten wasmiddel te laten kopen.
Hier poeder voor bont en wit (maar misschien kan wit eigenlijk ook wel zonder al te veel schde met een bontwasmiddel gewassen worden bedenk ik nu) en vloeibaar wasmiddel voor handwasjes. En een vlekkenmiddel voor eh... vlekken dus.

Wasverzachter heb ik niet, mijn kinderen kunnen slecht tegen sterke geuren. En het concept 'fijne was' heb ik nooit goed begrepen. Wat stop je daar in?

Sally MacLennane

Sally MacLennane

28-09-2017 om 13:22

En mijn eigen stand van zaken

Een pak gemiddeld wasmiddel voor bont, eentje voor wit, een fles wasverzachter (toen de kinderen nog thuis woonden en ik veel meer was had, gebruikte ik geparfumeerde azijn en zelfgemaakt wasmiddel) en een potje Oxy vlekkenpoeder, dat ik overigens weinig gebruik. En een fles Dasty, gewoon dat gele schoonmaakspul van de Wibra, omdat dat het best werkt tegen met name vetvlekken. Het Oxypoeder gebruik ik weinig omdat ik niet echt vind dat het opzienbarend goed werkt, maar misschien doe ik wel wat verkeerd.

Dees

Dees

28-09-2017 om 13:23

Veel te veel 2 soorten is genoeg.

Niet nodig hoor.

Wij hebben wasmiddel voor witte en wasmiddel voor gekleurde was beiden in vloeibare vorm. Hetzelfde hebben we in van die capsules voor als we de wasmachine instellen om in de ochtend vroeg te starten zodat de was klaar is als we wakker worden.

Jackie

Jackie

28-09-2017 om 13:32

2 dingen

Ik heb alleen een fles vloeibaar wasmiddel voor de gekleurde was. Wij hebben niet zo veel wit dus daar was ik gewoon alles mee, ook het het beetje wit wat ik heb. Wordt overigens prima schoon.
En ik heb een fles vlekkenverwijderaar staan voor de poepvlekken als er eens een luier lekt.
Wasmiddel gebruik ik niet.

Amsterdamse

Amsterdamse

28-09-2017 om 14:27

Soort

Ik heb 1 soort wasmiddel, van de Lidl, zo’n groot pak. Doe ik alles mee, wit en bont. Als wasverwachter gebruik ik azijn.
Ik heb wel nog een heel assortiment van die gele busjes vlekkentovernaars liggen, voor toen de kinderen nog klein waren: tegen bloedvlekken, grasvlekken, fruitvlekken enzo. Hielp allemaal niks. Of ik kan gewoon niet goed wassen, dat kan natuurlijk ook.
Ik gebruik heel soms nog weleens blauwsel, voor de witte was.
We hebben geen wol of fijne was. Als kleding ingewikkeld wassen is, kopen we het niet

Triva

Triva

28-09-2017 om 15:03

hier

1 pak poeder voor de witte was en 1 pak poeder voor de bonte was, meestal allebei van de Lidl.

Kaaskopje

Kaaskopje

28-09-2017 om 15:07

Vloeibaar

Ik heb momenteel 4 flessen Omo op de plank staan, omdat Jumbo een aanbieding had van 4 voor 10 euro. Ik heb twee keer wit en twee keer gekleurd gekocht. Normaal koop ik eigen merk, of geen typisch A-merk, van een aantal winkels. Daarnaast staat er een doosje wasnoten van Seepje. Ik hou dat achter de hand voor als ik eens zonder wasmiddel zit. Met wasnoten wassen is op zich prima, maar ik ben hier wat gemakzuchtig mee. Ik wil gewoon wasmiddel kopen waar ik normaal boodschappen doe en er niet speciaal voor naar de stad of via internet bestellen. Bij de wasmachine staat een fles natuurazijn voor wasverzachter.

Temet, als je Marseillezeep schaaft en oplost in kokend water, heb je zelfgemaakt wasmiddel. 80 gram op 5 liter, uit mijn hoofd gezegd. Het moet wel een dag afkoelen en weer opstijven voor je het gaat gebruiken.

Kaaskopje

Kaaskopje

28-09-2017 om 15:12

Nu we het er toch over hebben... (allergie)

Zijn hier mensen die absoluut niet tegen wasmiddel kunnen? Mijn zus heeft een Japans wasmiddel ontdekt, die in aanschaf duur is, maar in gebruik niet. Ze zeggen dat je er een heel jaar mee kunt doen.

http://unlimitedhealth.nl/terra-wash-mg.html

Ze heeft er zelf een paar keer mee gewassen en is supergelukkig. De allergie houdt zich koest en het ruikt fris (maar geurloos).

Kaaskopje

Kaaskopje

28-09-2017 om 15:14

Ik hoop trouwens niet

dat dit als regelrechte reclame wordt gezien, maar als tip. Door mijn zus weet ik hoe moeilijk het kan zijn om iets te vinden waar ze geen last van heeft.

Jasmijn

Jasmijn

28-09-2017 om 15:23

ook lidl

Ook alleen van de lidl, 1 pak voor bonte was en 1 pak voor witte was. En volgens de wasmachine monteur die er laatst was (voor, heel suf, een sok die tussen de trommel zat, heel raar geluid) had ik een gesprekje over waspoeder en hij zei dat je echt per wasbeurt maar een heel klein beetje nodig had. Zeg ongeveer in een longdrinkglas met een laagje van 2cm erin...wat zou dat zijn, ik denk iets van 60 gram o.i.d. Dus dat doe ik nu en gaat prima.
Als wasverzachter ook schoonmaak azijn, maar ik heb nog steeds in de bonte was waar ook wat zweetkleding van de pubers zit dat die gehele was niet lekker ruikt. Wit ruikt altijd prima, maar bont toch vaak wat zurig. Ik kan ook niet precies zeggen wélke kleding het veroorzaakt (geen sporters hier, dus het zijn geen echte zweet-sport-kleren die het doen) De azijn helpt ook niet echt.
Laatst wel unstoppables geprobeerd en toen rook de was heerlijk (prima gemaskeerd door die geur, alleen helaas erg duur dat spul, dat is weer jammer) ik had een proefpakje gekregen.

Hanne.

Hanne.

28-09-2017 om 15:34

ook maar 2 soorten

Hier staan ook maar 2 soorten wasmiddel. Wit en bont (beide poeder), daarnaast een fles wasverzachter (als ik er aan denk om dat te kopen) en tegen vlekken hebben we een stuk ossegalzeep liggen.

Voor zover ik weet wordt mijn was niet minder schoon dan bij een ander en blijven de kleuren ook prima.

Vogel

Vogel

28-09-2017 om 16:02

Zelf maken

Kan inderdaad van marseillezeep en water, maar volgens mij hoort er ook nog soda door.

Wisselen van wasmiddel omdat iets in de aanbieding is zou hier echt niet kunnen met die gevoelige neusjes. Toen de C1000 werd overgenomen door Jumbo en het eigen merk wasmiddel meeveranderde heb ik geleidelijk aan moeten bijmengen.
Ik gebruik inderdaad, ook op aanraden van de monteur, nog maar een half maatschepje poeder. En omdat alles op 30 graden gaat doe ik eens per maand een kookwas met handdoeken.

Kaaskopje

Kaaskopje

28-09-2017 om 16:14

Vogel

Voor zover ik weet doe je er soda door (baking soda kan ook) als je een licht blekend effect wilt.

Ik was ook het meeste op 30 graden.

Alison

Alison

28-09-2017 om 17:32

Grauwe was

Ik heb een vensterbank vol met allerhande soorten wasmiddel. Poeder voor de witte was want dat zou het beste werken. In het algemeen gebruik ik een huismerk, meestal van de Jumbo. Ik heb best veel witte was, vooral handdoeken. Handdoeken, sokken en ondergoed was ik altijd op 60. Maar alles wordt zo grauw. Zelfs een nieuwe handdoek is na een paar keer niet meer echt wit.
Iemand daar een tip voor?

Amsterdamse

Amsterdamse

28-09-2017 om 17:43

Grauwe was

Om grauwe was wit te maken kun je blauwsel gebruiken, bv Recketts blauw.

rode krullenbol

rode krullenbol

28-09-2017 om 18:09

De techniek staat voor niets

Zonder hiermee de indruk te willen wekken nooit eens in het triviale te vluchten teneinde te ontsnappen aan mijn sores; mag ik in al de nederigheid die mij als thuisblijfmoeder betaamt, wijzen op het kosten- en milieubesparende effect van een adequaat gebruik van de juiste wasmiddelen en wasprogramma’s?

Want wat gebeurt er met al die textiel die niet schoon (genoeg) of verfomfaaid uit de wasmachine is gekomen?

Rode krullenbol

Kaori

Kaori

28-09-2017 om 18:20

rk: dat gebeurt niet

Mijn was komt gewoon schoon en niet verfomfaaid uit de machine. Het is tenslotte nauwelijks vuil als het er in gaat want kantoorbaan en een 12 jarige blijft behoorlijk schoon gedurende de dag.

Ik was alles op 40° op het eco-programma, met of een klein beetje wit wasmiddel, of een klein beetje bont wasmiddel en azijn (schoonmaakazijn) om de zeepresten te verwijderen en de vezels wat zachter te maken.

Dan gaat het op het droogrek en vervolgens wordt het gevouwen en in de kast gelegd. Ik heb inmiddels geen strijkbout meer.

Het moeilijke punt in mijn huishouden is het vol krijgen van de trommel, want met halve trommels wordt niet gewassen. Dus ligt de was er wel eens erg lang. En dan gaat de witte was mee met de bonte was en komt er gewoon schoon uit.

rode krullenbol

rode krullenbol

28-09-2017 om 18:47

@Kaori

Over "een adequaat gebruik van de juiste wasmiddelen en wasprogramma’s" gesproken!

40er

40er

28-09-2017 om 19:45

Was

Wasmiddel voor witte en bonte/donkere was. En wasverzachter.... ik ben een wasverzachtersnuiver....gebruik weinig wasmiddel, ook weinig verzachter en de meeste was gaat op het rekje, zo min mogelijk in de droger.

Sally

"Wie verzint zoiets en zou er nu werkelijk een moeder na de eerste nies naar de winkel rennen om zo'n fles te kopen?" Nee, want die moeder met smetvrees heeft natuurlijk allang een voordeelfles Dettol in huis en een handig sprayflaconnetje in haar handtas. Naast de ontsmettende handgel, papieren zakdoekjes, vochtige doekjes en plastic wc-bril covers. En ja, zij bestaat echt.

skik

Kaaskopje

Kaaskopje

28-09-2017 om 21:49

Schoonmaakazijn

Ik heb begrepen dat schoonmaakazijn te agressief is voor de wasmachine. Daarom gebruik ik hele simpele natuurazijn. Als je meer geur wilt, kun je een druppeltje, of twee, essentiële olie toevoegen.

Kaori

Kaori

28-09-2017 om 22:00

chemisch gezien

is schoonmaakazijn niet veel sterker dan gewone azijn, er zit vooral geen suiker in. En met de hoeveelheden water waarmee het verdund wordt tijdens het spoelproces is de agresiviteit minimaal.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.