Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Waspoeder en lekker ruikende was

Ik gebruik vnl. waspoeder (AH huismerk), maar de was ruikt vaak niet fris als het uit de machine komt. We hebben ook vloeibaar wasmiddel waardoor de was wel lekkerder ruikt, maar ik gebruik dat liever niet te veel (niet goed voor milieu, je transporteert allemaal water, en volgens mij is het ook minder goed voor je machine). Ook gebruik ik liever geen wasverzachter (minder goed voor kleding, zeker sportkleding).

De vraag is dus: wie heeft waspoeder waardoor de was als het uit de machine komt lekker ruikt?


Draai je wel regelmatig een hete was en af en toe een kookwas? Zo niet, kan je machine gaan stinken (Google maar eens op vetluis). En dat ruik je weer in je was, tenzij je een hevig geparfumeerd wasmiddel gebruikt.
Dus af en toe je lakens en/of handdoeken/dweilen heet wassen, kan wonderen doen.

Oh ja, welk poeder dan wel? Ik gebruik meestal Klok.

Voor de donkere was gebruik ik vloeibaar, witte met poeder, beide van de Lidl. Nu had ik onlangs wat in de Biotex gezet en die was vond ik heerlijk fris ruiken.
En de was zo snel mogelijk uit de wasmachine halen en ophangen (of in de droger doen).
Mijn machine geeft aan wanneer hij gereinigd wil worden, ik gooi er dan een vaatwastablet in en zet hem op het reinigingsprogamma.
Ook zet ik na het wassen altijd het bakje van het wasmiddel en het deurtje een stukje open.

azijn als wasverzachter wil ook weleens helpen, en iets heter wassen ook. Maar vaak zijn het de katoenen dingen met wat lycra erin die gaan stinken. Daar heb ik nog niet de gouden tip voor
Sini

Lisette_R

Lisette_R

13-10-2023 om 23:16 Topicstarter

Ik draai inderdaad regelmatig een 60 gradenwas, maar moet het ook nog heter? Met handdoeken dan? Ik durf gekleurd beddengoed niet nog heter te wassen?
Ik zet hem ook open als ik klaar ben.
Ik doe ook azijn in plaats van wasverzachter erin.
Het ruikt inderdaad vooral minder lekker als er sportwas bij zit, maar misschien ook (soms) zonder sportwas.
Dus wie een lekker geurende waspoeder weet (voor bont), ik hou me aanbevolen. 
Kan een vaatwastablet in elke wasmachine? En is elke vaatwastablet daar geschikt voor?

Als je je wasgoed niet heet durft te wassen draai je toch een lege machine. Ik draai regelmatig een lege trommel met soda op 90 graden.

Lisette_R schreef op 13-10-2023 om 23:16:


Kan een vaatwastablet in elke wasmachine? En is elke vaatwastablet daar geschikt voor?

Volgens mijn wasmachine reparateur is het geen probleem. Vaatwastablet lost vettigheid op.

Stinkende kleding spray ik vaak in met azijn en was het dan mee. Of het gaat in de week, in de Biotex. 

Misschien doe je er te veel azijn bij. Halveer de dosering azijn en kijk of dat effect heeft.

Sinilind schreef op 13-10-2023 om 21:24:

azijn als wasverzachter wil ook weleens helpen, en iets heter wassen ook. Maar vaak zijn het de katoenen dingen met wat lycra erin die gaan stinken. Daar heb ik nog niet de gouden tip voor
Sini

Kunststof (sport)kleding die je niet heet kunt wassen en die na verloop van tijd gaat stinken, kun je voorweken in biotex.

dan

dan

14-10-2023 om 09:26

Ik durf wel een handdoekenwas op 90 graden te draaien. En anders inderdaad een lege trommel. 

IMI-x2 schreef op 14-10-2023 om 08:59:

[..]

Kunststof (sport)kleding die je niet heet kunt wassen en die na verloop van tijd gaat stinken, kun je voorweken in biotex.

Of soda. Stinkende was kan komen door vetluis en dan moet de machine schoongemaakt worden. Maar als bepaalde kledingstukken stinken, kan het zijn dat de bacteriën die erin zitten niet allemaal doodgaan in de was. Een nachtje in biotex of water met een flinke schep soda en alle beestjes zijn dood, daarna begin je weer fris overnieuw.

Een "blue magic ball" helpt ook bij kleding die blijft ruiken omdat het niet heet gewassen en gedroogd kan worden. Maar ik weet niet of die dingen nog verkrijgbaar zijn.

dan

dan

14-10-2023 om 12:39

Temet schreef op 14-10-2023 om 12:30:

[..]

Of soda. Stinkende was kan komen door vetluis en dan moet de machine schoongemaakt worden. Maar als bepaalde kledingstukken stinken, kan het zijn dat de bacteriën die erin zitten niet allemaal doodgaan in de was. Een nachtje in biotex of water met een flinke schep soda en alle beestjes zijn dood, daarna begin je weer fris overnieuw.

Een "blue magic ball" helpt ook bij kleding die blijft ruiken omdat het niet heet gewassen en gedroogd kan worden. Maar ik weet niet of die dingen nog verkrijgbaar zijn.

Ik heb inderdaad zo'n blauwe bal, gebruik dat niet elke wasbeurt. Ik weet niet meer waar ik hem gekocht heb, wel dat het online was. 

Ik gebruik van die milieuvriendelijke oplosbare lapjes die je in een doosje koopt. Een lapje per trommel en het ruikt heerlijk. Niet overdreven sterk maar subtiel.

dan

dan

14-10-2023 om 14:06

Pippeltje schreef op 14-10-2023 om 13:59:

Ik gebruik van die milieuvriendelijke oplosbare lapjes die je in een doosje koopt. Een lapje per trommel en het ruikt heerlijk. Niet overdreven sterk maar subtiel.

 Ook die heb ik liggen, ik wissel meestal wat af tussen die blauwe bal, die doekjes of waspoeder. Vloeibaar wasmiddel gebruik ik eigenlijk nooit meer, wasverzachter ook niet. 

Wasverzachter en vloeibaar wasmiddel laten een laagje achter in de leidingen van je wasmachine wat niet goed i.s. I.p.v. wasverzachter kun je een scheutje natuurazijn in het vakje doen: goedkoop, goed voor de machine en het maakt je kleding zacht zonder dat je het ruikt.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.