Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Hilde

Hilde

20-08-2009 om 09:22

Wassen: 30 ° of 40 °?

Nog maar eens een wasvraagje. Onlangs had ik een kleine discussie (nou ja) met mijn vriend. Hij wast alles (behalve handdoeken en ondergoed) op 40°C. Hij heeft het blijkbaar ooit zo meegekregen. Nu had hij een gekleurd overhemd en op het wasvoorschrift stond : wassen op 30°C. Hij vroeg me of ik wel eens op 30° waste en of ik het dan wilde meewassen.
Nu was ik eigenlijk bijna altijd op 30°. Volgens mij wordt de was dan even schoon als op 40°.
Of zie ik dat verkeerd?
Handdoeken en ondergoed was ik dan wel op 60°, en theedoeken vaak op 90°.
Hoe doen jullie het?
Hilde


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Ook alles op 30

Behalve de witte was (handdoeken, beddengoed, sokken en ondergoed), die gaat op 60 graden en heel af en toe op 90 graden. Maar dat is na ongelukjes/zieke kinderen ofzo...

mirreke

mirreke

20-08-2009 om 12:25

Spijkergoed

op 50, vanwege de gras- en moddervlekken.
Beddegoed, handdoeken en theedoeken op 60, net als witte was. Verdere vieze was op 40, gewone was op 30.
Oh, en we hebben vier lekkere viespeuken, anders zou ik denk ik alle kleren op 30 graden wassen.

Kaaskopje

Kaaskopje

20-08-2009 om 12:32

Alles op 40 graden

tenzij ik bang ben dat het erg krimpgevoelig is dan was ik op 30 graden. Ik weet niet of dat ergens op slaat overigens

Jacoline29

Jacoline29

20-08-2009 om 12:59

60,soms 90,rest 15 a 20 graden

Bij ziektes ed handdoeken ondergoed op 90, anders 1x per week een was op 60 graden(handoeken ed)de rest gaat op 15-20 graden met dat ariel excel spul,waar ik overigs tevreden over ben.ev vlekken die er in blijven zitten even in de soda en klaar en schoon.Dit komt zelden voor dat er nog vlekken in blijven zitten,ja 1 t-shirt met smink erop,dat moet nog in de soda.en daarna in de wasmachine.

Hilde

Hilde

20-08-2009 om 13:07

Weinig verschil dus?

Als ik het zo lees, is er dus eigenlijk niet veel verschil tussen wassen op 30° of op 40°? Tenzij het wasgoed erg vies zou zijn? Maar dat gaat dus niet op voor t-shirts e.d. die door volwassenen gedragen worden en eigenlijk alleen maar bezweet zijn.
Dus: ik heb gelijk? (Joepie!)

Hilde

Hilde

20-08-2009 om 13:59

Pelle

Nou, die theedoeken, dat heb ik waarschijnlijk van mijn moeder meegekregen.
Het is wel waar dat je er je schone vaat mee afdroogt, maar ik gebruik mijn vieze theedoek soms nog een dagje om vb iets op te vegen wat op de grond gevallen is, om hem dan in de wasmand te gooien.
Ik was ze op 90° samen met de vaatdoeken en de witte handdoeken.
Bovendien heb ik gehoord/gelezen dat het voor je wasmachine goed zou zijn om af en toe een kookwas te draaien.
Maar misschien is het wel helemaal niet nodig. Vandaar dus ook dit draadje, met de vraag naar het verschil van de temperaturen.
Hilde

Stinkende handdoeken

Mijn handdoeken gaan vaak op een zeker moment stinken. Als je je er dan mee afdroogt en ze dus een beetje vochtig worden, komt er een nare muffe lucht uit. Normaal was ik ze op 40 graden (bij mij standaard bonte was) maar in geval van stinken gaan ze een keer op 90 graden of op de 'economy' stand, die zit tussen 60 en 90 graden in. Daarna weer heerlijk fris.

mee1977

mee1977

20-08-2009 om 20:13

Verstopping's storing

Mijn man baalt er altijd ontzettend van wanneer hij in het weekend naar een storing moet waar de afvoer verstopt zit.. Dit komt meestal door oude zeepresten. Dit voorkom je door minimaal 1x per maand op 90 graden te wassen..

En daarbij zit een vaardoek vol bacteriën, die dood je het beste boven de 65 graden.. Dus hier gaan handdoeken, vaardoeken, ondergoed, sokken allemaal op 95 graden, net als mijn beddengoed.

Margriet*

Margriet*

20-08-2009 om 20:41

Mee1977

Van de site van kennislink:
Doordat we minder heet wassen wordt onze was niet alleen minder schoon – en moeten we dus vaker wassen – maar is ook de hygiëne achteruit gegaan. Een studie van onder andere SOHIT toonde aan dat wassen op 40°C weinig bacteriën verwijdert maar deze wel verspreidt over de rest van de was. De Staphylococcus aureus bacterie (waartoe de ziekenhuisbacterie MRSA behoort en die bij de helft van de mensen in de neus zit) gaat pas dood na een kwartier wassen op 60°C. "Je zult er doorgaans niet ziek van worden maar als je het wasgoed laat liggen gaat het wel stinken, waarschuwt Terpstra.

Je hoeft dus niet op 65 graden te wassen maar 60 is ook goed. Bovendien kun je het beste eerst je natte handdoeken laten drogen voordat je ze in de wasmand stopt, dan hoef je ook niet op 90 graden te wassen zoals iemand stelde.
Ik was echt bijna nooit op 90/95 graden. Nu bijvoorbeeld was ik wit beddengoed op 60 graden en hang het de hele dag in zon en wind. Hartstikke schoon. En als je de droger gebruikt wordt je was ook erg heet wat bacterieen dood.
Die overgevoeligheid voor bacterieen tegenwoordig!

Iris

Iris

20-08-2009 om 22:50

Schimmel in de wasmachine!

Ik was ook altijd op 40 en 60 graden. Totdat ik terug van vakantie, de vakantiewas erin en er kwam een muffe schimmellucht uit de machine en de hele was stonk! Fabrikant gebeld, die zei dat het wassen op lage temperaturen de schimmel veroorzaakt. Zeker als de machine een paar weken niet gedraaid heeft kan het zich lekker vermeerderen en op resten van wasmiddel en vuil groeien. Wat we moesten doen: Wassen met twee eetlepels soda, daarna een 90 graden was, zonder was met wasmiddel draaien en filter goed schoonmaken.
En gelukkig, het werkt! Dus ga ik zo nu en dan maar een 90 graden was draaien met handdoeken etc. Toch beter voor de machine en inderdaad, soms had ik ook van die stinkhanddoeken.

Pelle

"Ik heb nog nooit gelezen dat het goed zou zijn om mijn Miele op 90 graden aan te zetten, maar misschien heeft Pelleman het toch 1x gedaan. Het is vroeg genoeg als je dat een keer doet als je 'vetluis' hebt, niet op regelmatige basis." schrijf jij.

Ik lees juist in elk wasmachinedraadje hier dat het wél goed is om regelmatig (eens in de maand ofzo) een 90 graden was te draaien, juist om vetluis vóór te zijn.
Sinds ik dat weet draai ik om de zoveel weken een zo heet mogelijke was, waar ik dan handdoeken, vaatdoekjes etc. in stop.

De posting van o.a. Mee bevestigt dat ook weer zie ik nu

reina

reina

21-08-2009 om 06:59

Zelden op 90

Ik was meestal op 30, soms op 40 graden. Zo nu en dan een witte was op 60, maar op 90 graden was ik zelden ( alleen als zoon thuis is en zijn kokskleding schoon moet worden en dan voel ik me elke keer als ik een kookwas draai zo milieu-onvriendelijk )

Marie L

Marie L

21-08-2009 om 13:19

Juist veel op 60 graden

Ondergoed en al het linnengoed gaat op 60 graden. In het stukje van Margriet* staat waarom. Niet alleen vanwege de bacterieën maar ook schimmels. Dat Ariel wasmiddel voor 15 graden zal vast vlekken goed verwijderen maar het is juist de temperatuur die ervoor zorgt dat bacterieën en schimmels doodgaan.

Ik was alles op 30 graden

Ik was alles op 30 graden, en gooi het meeste bij elkaar. Alleen felgekleurde of witte nieuwe dingen niet. Alleen bij zeer ernstige vlekken (bijna nooit) 60 graden.
Maar het schijnt erg slecht voor je wasmachine te zijn als je altijd heel laag wast, en zeker ook nog eens met gel zoals ik doe. Volgens een wasmachinemonteur die ik eens sprak bij een vriendin thuis.
Ik ga binnenkort wel die Ariel 15 graden proberen. Scheelt veel energie denk ik!

Zo, nu heb ik de hele draad gelezen

en besluit nu toch maar 1x per maand of per 6 weken iets op 90 te wassen. Terwijl wij nooit last van schimmels of vetluis (wat is dat?) hebben. Maar toch. Moet nog even bedenken wat ik dan op 90 ga wassen?!?

tonny

tonny

21-08-2009 om 13:59

Voor die incidentele 90 graden was

theedoeken?

De molton die onder je onderlaken ligt?

Witte lakens die met tropische nachten gebruikt worden?

Tonny

90 graden

Zakdoeken en theedoeken?

Yta Chalne

Yta Chalne

21-08-2009 om 17:11

Lalalala

Een wasdraadje! Dat is fijn terugkomen van vakantie Hier vrijwel alle was op 40 graden kort programma, beddengoed op 60. Overhemden en erg vies uitziende dingen op lang programma 40 graden. Alles altijd schoon en fris. Handdoeken gebruiken we zo kort, die hoeven echt niet op 90 graden, misschien als je er drie weken mee doet, of ze een week onderin een zweterige gymtas hebt laten zitten?

reina

reina

21-08-2009 om 18:02

Genista (ot)

Theedoeken,ja, maar zakdoeken? Ik zie zelden iemand die nog katoenen zakdoeken gebruikt!

Puck2

Puck2

21-08-2009 om 19:04

Echt wel reina

Hier in huis praktisch alleen maar katoenen zakdoeken en nauwelijks papieren. Met allergiën en een man die met veel kracht snuit zijn papieren zakdoekjes geen goede optie.

reina

reina

21-08-2009 om 20:59

Puck2

Okee! Ik geloof je direct Ik let wel op welke papieren zakdoekjes ik koop ( vanwege allergie), maar zou niet op het idee komen katoenen zakdoeken te kopen, maar misschien is dat gewoon raar van mij....

30-40-60-90

Altijd leuk zo'n wasdraadje .
Mijn menu:
wit (t-shirts, ondergoed, sokken, handdoeken): 60
beddengoed: 60
bont (overhemden, spijkerbroeken, etc): 40
weinig vervuild bont en delicaat: 30 + kort
1x per 2 weken ALLE vaatdoeken, theedoeken, schoonmaakdoekjes en keukenhanddoeken bij elkaar: 90

En dan ook nog eens in de 3 maanden een lege machine met bleekmiddel of schoonmaakazijn: 90

Puck2

Puck2

22-08-2009 om 10:45

Pelle

Tja, helemaal met je eens dat het ongezond is om met kracht te snuiten. Probeer jij hem dat maar bij te brengen, mij is het na al die jaren nog niet gelukt. Misschien samen een offensief openen. En het gaat er niet zozeer om dat hij die zakdoeken gebruikt als hij verkouden is, maar meer bij hooikoorts en idd gaan er dan soms 6/7 zakdoeken per dag door.
Overigens is mij het nut van een zakdoek maar 1 keer gebruiken nog steeds niet zo duidelijk. Je bent zelf toch al besmet en jezelf herbesmetten is volgens mij niet zo aan de orde.

Puck2

Puck2

22-08-2009 om 10:47

O en nog een praktische overwegen pro katoenen zakdoeken

Hier vergeet iedereen regelmatig de zakdoeken uit de broekzakken te laten als ze in de was gaan. Bij gebruik van papieren zakdoeken zou dat veel erxtra werk geven ben ik bang, al dat wasgoed onder de papieren pluisjes.

tonny

tonny

22-08-2009 om 12:50

Katoenen zakdoeken

dochter en ik gebruiken altijd papier, maar echtgenoot ken ik niet anders dan met een keurig gestreken katoenen zakdoek in zijn broekzak, die 's avonds in de was belandt.

Tonny

Massi Nissa

Massi Nissa

22-08-2009 om 15:48

Nooit warmer dan 40

Ik neem me al een jaar voor om eens een kookwas te draaien, maar ik heb er nooit spullen voor. Ik heb een man op voetbal en een peuter met een hang naar chocopasta en een neiging tot snot, maar alles wordt toch schoon op 30 graden, hooguit een keertje 40. Als iets heel smerig is (poepongelukje ofzo), spuit ik het even in met van dat oxi-spul en spoel het uit onder de wastafelkraan. En dan mee met de was. En dat het altijd schoon wordt, ligt niet aan mijn Miele, want het werd ook schoon in onze derdehands Indesit van twaalf jaar oud. Qua wasmiddel gebruik ik wel altijd poeder - meestal de goedkoopste variant huismerk. Geen wasverzachter. Tijdje geprobeerd, maar ik merk geen verschil.
Groetjes
Massi

Pelle

Aha, bedoel je dat. Je schreef dat je het 'gelezen' had, maar niet wáár. En ik ging er vanuit dat je 'gelezen op het forum' bedoelde

Calgonit is overigens alleen maar goed voor de portemonnee van de Calgonit-fabrikant, volgens mij.

Dirkje

Dirkje

23-08-2009 om 12:03

Hmm

ik wou dat ik de ervaring had dat mijn was op 30 graden even schoon werd als op 40 of 60. Dat lukt hier echt niet. Ik doe erg mijn best om meer 30 graden te wassen, maar alleen als de was niet erg vies was als het er in ging komt het er schoon uit. Wat voor wasmiddelen gebruiken jullie om dit geweldige resultaat op 30 graden te bereiken?
Wat betreft de kookwas: ook in mijn boekje staat niet dat je dat zou moeten doen, maar de reparateur die er een keer was vertelde dat het inderdaad aan te bevelen is om om de paar maanden een was op 90 te doen. Had idd te maken met het goed schoon worden van de machine. Sinds die tijd was ik vier keer per jaar op 90. Om het te kunnen onthouden: als de kinderbijslag binnenkomt.
Ik doe normaal eens per week de witte was op 60 (ondergoed, handdoeken, theedoeken en vaatdoeken), de rest (beddengoed, bonte was, spijkergoed) vooral op 40, maar probeer meer naar 30 te gaan.
Wat betreft calgoniet: volgens dezelfde wasmachine reparateur de grootste onzin: de inhoud van de wasmachine zou niet meer van staal zijn, maar van plastic, daar hecht kalk niet aan, dus anti kalk is onnodig.
Groet,
Dirkje

Maar...........................

Mijn 30 graden programma doet er anderhalf uur over.
Mijn 40 graden programma is een snelprogramma en in 20 minuten klaar.
het lijkt mij dat het 40 graden programma toch enrgiezuiniger is?of is het door de hogere temperatuur toch milieuonvriendelijker?

Anonix

Anonix

25-08-2009 om 08:49

Ik ook

Ik was nagenoeg alles op 30 graden. Mijn wasmachine kan alle programma's (of in elk geval alle programma's die ik gebruik) doen op verschillende temperaturen. Omhoog kan soms niet (fijnwas, wol, etc), maar omlaag kan zviw altijd. Tot en met koud.

40 graden gebruik ik eigenlijk nooit. Ik doe 30 of 60 (of uitzonderlijk 95), want ik heb niet het idee dat er veel verschil zit tussen 30 en 40 graden.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.