Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Dirkje

Dirkje

05-03-2010 om 19:28

Wassen skikleding

na onze eerste wintersportvakantie is het tijd de skipakken te wassen. Er staat natuurlijk gewoon een wasvoorschrift in de broeken en jassen. Ze kunnen 'gewoon' gewassen worden. Nu vind ik dat wat merkwaardig, want onze andere jacks moeten altijd met zo'n speciaal goedje waardoor ze winddicht en waterafstotend blijven. Lijkt me met skikleding ook wel handig. Mijn vraag is dus: als ik die skipakken gewoon ga wassen, blijven ze dan wel waterafstotend en winddicht, of moet ik daar nog iets anders voor doen?
groet,
Dirkje

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
100%mama

100%mama

05-03-2010 om 23:36

Gewoon wassen

hier wassen we gewoon elk jaar de ski-kleding zoals het wasschrift het zegt hoor. Met mijn pak doe ik al ruim 5 seizoenen (ik weet het, moet hoognodig aan de nieuwe, hahaha) maar is nog steeds lekker warm, water en wind dicht!

angel3

angel3

06-03-2010 om 10:10

Yep

gewoon in de wasmasjien op 30 of 40 graden doe ik altijd.
Geen probleem.
Ik doe denk ik al 7 seizoenen als het niet meer is met mijn broek en jas..... ha ha ha

Inge M

Inge M

06-03-2010 om 10:22

In wasmachine en droger

Vlak voor de volgende vakantie spuiten we jas, broek en handschoenen in met een spray die waterdicht maakt (gewoon de goedkope versie van Kruidvat).
Je kunt ook Harmisol gebruiken bij het wassen.

Dirkje

Dirkje

06-03-2010 om 14:32

Dank jullie

ze zijn ondertussen gewassen volgens het wasvoorschrift.
Groet,
Dirkje.

Wel met speciaal wasmiddel

Alles wat waterdicht, waterafstotend, "ademend" etc. is, was ik altijd met speciaal wasmiddel. De echte merken (Nikwax e.d.) zijn nogal duur, maar er is ook een goedkoper, "universeel" wasmiddel voor alles wat ademend, waterdicht, isolerend, elastisch etc. is, maar dat ook te gebruiken is voor wol, katoen, etc. Het heet "Sport wash" en zit in een wit met oranje fles, te koop bij Carl Denig en Perry Sport. Skikleding, regenkleding, etc. was ik daarmee, in de wasmachine (eerst zeepvak goed schoonmaken). Voor temperatuur, drogen e.d. volg ik de wasvoorschriften. De droger kan juist de waterafstotende werking versterken.
Gewoon wasmiddel laat restanten in de kleding achter, waardoor de kleding minder waterdicht en minder ademend wordt. Om die reden moet je ook geen wasverzachter gebruiken.
Geen nood als je de kleding een keer met gewoon wasmiddel wast: het speciale wasmiddel wast de volgende keer de wasmiddelrestanten er uit.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.