Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Anneke

Anneke

15-10-2008 om 15:06

Wasservice, iemand ervaring mee?

Wij hebben een heel klein huis en onze wasmachine staat in de garage. Er is echt nergens plaats voor een droger. In de zomermaanden hebik ook helemaal geen droger nodig want hier op het platteland droogt het prima buiten aan de waslijn. Maar...nu de herfst en winter weer voor de deur staan heb ik iedere keer een wasprobleem. Ik moet dus mijn was in de kamer, over de verwarming etc. hangen. Vind het erg onhandig, ziet niet uit en het ergste is dat de handdoeken met name en dikke spijkerbroeken niet goed drogen en gaan stinken. Nu had ik gedacht om in de winter een wasservice in te schakelen voor de handdoeken en andere dikke dingen die moeilijk drogen. lijkt me super, ze halen en brengen het ook nog. Wie heeft hiermee ervaring? Is het erg duur? Of heeft er iemand een andere creatieve oplossing?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Anneja

Anneja

15-10-2008 om 17:02

Wasserette in de buurt?

Toen wij heel klein woonden nam ik de natte was mee naar mijn werk, daar zat een wasserette naast waar ik het dan in de droger kiepte. Haalde ik het in de koffiepauze weer op.
En we hebben een poosje een luierwasservice gebruikt, dat kostte 10 pond (15 euro oid) per week en dat was ongeveer het equivalent van twee gewone wassen denk ik. Maarja, ik heb geen idee in hoeverre de prijzen van nederlandse wasservices overeen komen met die in de UK

anne

Toke

Toke

15-10-2008 om 22:35

Stapelen?

Kun je geen droger bovenop je wasmachine plaatsen? Of ergens anders boven? Ik kan me voorstellen dat er bijvoorbeeld boven fietsen of kinderspeelgoed in de garage ook ruimte is om een soort stelling te bouwen waar je de droger in plaatst.
Maar goed, daar heb je misschien al lang over nagedacht, dus toch ook maar antwoord op je vraag zelf: Mijn ervaring met wasserettes is niet bijzonder goed. Ik vond het wasgoed er niet echt schoon worden en ik vond het toch best duur als je het regelmatig gebruikt. Was toen (10 jaar geleden) iets van 7 of 9 gulden per wasbeurt, drogen betaalde je apart.
Ik vond ook het gedoe van erheen gaan, wachten en weer teruggaan vervelend en tijdrovend, maar als er een service is die brengt en haalt, vervalt dat argument natuurlijk. Enig idee wat ze ervoor vragen?

Anneke

Anneke

16-10-2008 om 11:39

Balen vandaag! weer was- ellende

Had ik net de handdoeken e.d opgespaard om vandaag in de wasmachine te doen, want het leek goed weer, zon en veel wind en nu...de was is bijna klaar en het regent! In het telefoonboek een wasserette gevonden, 10 km. verderop. Ik zou het daar in de droger kunnen doen, maar ik moet vanmiddag werken...wat een gedoe!
We hebben een bovenlader wasmachine dus erop kan niets staan, misschien eronder? Ernaast staat de diepvriezer en dan ook de fietsen en de auto en de werkbank, dus het is bomvol. We hebben ook geen bijkeuken en in de keuken is ook geen plaats. Ik dacht misschien heeft één van onze buren een droger, maar iedereen hangt het hier buiten. Maar wij zijn met vier personen en veel sportwas dus heb ik bijna iedere dag wel was.
Die was begint me echt super de keel uit te hangen. De haal en breng services zijn ook minstens 30 km, verderop, dus waarschijnlijk komen ze niet tot hier.
Dus nu ga ik de verwarming maar hoog zetten en zal de was weer binnen moeten drogen in de kamer. Maar dan gaan de handdoeken, vooral die dikkere ook stinken. Heb ook al alle oude handdoeken weggegooid, maar na een tijd gaan de nieuwe ook weer stinken naar natte hond.
Heb ook al gedacht om van die hydrofiel luierhanddoeken te kopen, ik heb er nog wat en die drogen best goed af.
Ben ik nu de enige of heeft iedereen in Nederland een droger?
O, ja heb ook gehoord dat veel dingen krimpen in een droger. Is dat zo?

annedaan

annedaan

16-10-2008 om 11:50

Hier geen was ellende..(gelukkig!)

Hier een droger!!
En ik ben er superblij mee, vooral als ik lees hoe het anders gaat. Ook hier iedere dag wel een was.

Ik doe alleen handdoeken, ondergoed, beddengoed etc. in de droger.
Geen kleding, want volgens mij slijt het zeker eerder.
De rest was ik en hang dan op in het trapgat. De warmte stijgt omhoog, dus lekker snel droog!
En vooral hetgeen wat in de droger gaat is het lastigst om zo kwijt te kunnen ivm drogen. In de droger is dus een perfecte oplossing.
En idd, kan de droger niet op de wasmachine?

Anneke

Ik denk even voor me uit...

Wasmachine op droger lijkt me link, wasmachines trillen nogal. Wat misschien wel kan, als snoer en slang van de machine lang genoeg zijn: neem een heel stevige plank en heel zware wielen met rem - van de bouwmarkt. Wielen onder de plank, misschien ook nog even een opstaand randje om de hele plank heen, en dan de wasmachine erop. Droger weliswaar boven de wasmachine, maar op een aparte plank/beugel die aan de muur bevestigd is. Je voelt 'm al: wasmachine onder de droger uitrijden, vullen, terugduwen. Maar denk goed na over de constructie, alles moet natuurlijk wel stabiel zijn.

Mogelijkheid 2: nieuwe wasmachine kopen, en dan een voorlader. Als je het afzet tegen de kosten van een wasserij... Misschien kan je bij een winkel in tweedehandswitgoed nog een leuke ruil bedingen.

Groeten,

Temet

groene specht

groene specht

16-10-2008 om 15:49

Op slaapkamers?

Heb ook geen droger (en geen afwasmachine, ook ziets).
Buiten onder een afdakje droogt het nu niet meer, als het weer zo vochtig is.
Wij hangen de was vooral in de slaapkamers: op wasrekjes aan de deuren. Onderbroeken en klein spul op de radiatoren als die weer aan zijn, maar shirts, handdoeken en broeken aan de rekjes.

Anna3

Anna3

16-10-2008 om 22:37

Partytent

Afdakje, daar zat ik ook aan te denken. Of een partytent Op het platteland genoeg ruimte..
Ik heb zelf een inpandig balkon, en je geloof het niet, maar ook als het regenachtige dagen wordt de was prima droog.

Anneke

Anneke

16-10-2008 om 22:59

Ha, leuke reacties!

Bedankt voor jullie creatieve meedenken!
Onze wasmachine is net twee jaar oud, dus wegdoen en een nieuwe kopen, dat gaat niet. Wel heb ik gedacht om een wasmachine en droger ineen te kopen, maar die waren schrikbarend duur, en bijna niet te koop. Ik heb hem voor het eerst in een vakantiehuisje in Engeland gezien en het werkte perfect! Waarom zijn die er dan niet in Nederland. Het ei van columbus, geen extra ruimte.
Een afdakje voor de was buiten is geen optie, want met zovel vocht in de lucht droogt het niet en gaat het ook stinken.
Wasrekjes op de slaapkamers kan ook niet, want kleine slaapkamers.
Dus toch maar ales weer in de woonkamer over de radiatoren..zucht. Het ziet niet uit en in de winter heb ik dus altijd was in de kamer.
Bijkomend voordeel is wel dat het wat vochtiger wordt in huis, want we hebben het altijd veel te droog hier. Huis is te goed geisoleerd waarschijnlijk.
Er is echt geen plek in huis voor de droger en in de garage ook niet, of de auto moet eruit.
Andere oplossing: minder was vuil maken en meer handdoeken kopen, maar daar heb ik weer te weinig kastruimte voor...en zo ga je maar door.
Toch maar een groter huis? We gaan verhuizen omdat we een wasprobleem hebben, haha
Gelukkig lees ik dat er nog mensen bestaan die ook geen droger hebben. Ben niet de enige dus.

Misschien...

de wasdroger buiten onder een afdakje? Onder zo`n houtblokken/openhaard afdakje? De wasdroger op een paar grindtegels en drogen maar!

Vlinder

Vlinder

17-10-2008 om 03:19

Auto eruit?

Lijkt me de beste optie hoor, ik kan bijna niemand die de auto in de garage zet.
Gelijk alle problemen opgelost.
Met welke reden moet die auto juist in de garage?
groetjes Vlinder

Rekjes

en van die wasrekjes die aan de deur kunnen dan. Boven zou mij dat niet zo storen.

In ons vorige huis hadden wij ook minder ruimte. Toen heeft mijn man een wasrek gemaakt voor boven het trapgat. Zeer ingenieus, als zeg ik het zelf. Kon je naar beneden takelen, was ophangen en dan weer naar boven...hing het te drogen in de nok (trekt ook de warmte heen) en was het vaak snel droog.

Groetjes van Purk

De tactiek van pelle

wou ik je ook schrijven....maar pelle was me voor.rekje naar binnen en naar buiten.zo deed ik het in m'n studenten tijd ook. ik denk dat je de was ook eerst als die weer nat is geregend weer moet centrifugeren. ik heb wel een droger, maar ook een grote tuin.en buitengedroogde was vindt ik toch 'fijner' dan de was uit de droger. dus zolang het kan droog ik het buiten. ook geen afdakje dus ik verkijk me er ook best eens op en dan regent het dus nat. soms zijn het kleine buitjes en laat ik het hangen (tot het dan alsnog droogt) maar soms weet je ook al....daar komt geen einde aan voorlopig. dan haal ik het naar binnen, maar vóór ik het in de droger doe centrifugeer ik het éérst. het kan ook nog aan je toerental van je centrifuge liggen. hoe hoger toerental die heeft hoe droger de was (1200 toeren, 1400 toeren, 1500 toeren enz.) al is vóór die écht te drogen wordt gehangen. dat scheelt behoorlijk qua droogtijd.
en als dat alles geen verlichting geeft zou ik toch pogingen gaan doen om die bovenlader om te ruilen voor een voorlader, zodat er een droger bovenop kan. in ieder geval goedkoper dan verhuizen....
groeten albana

Wat doet die auto dan binnen?

Die auto zou ik gelijk naar buiten doen, dan heb je ineens heel veel plek voor een wasdroger. En als het echt een hele bijzondere auto is die niet tegen regen kan zou ik de wasmachine op marktplaats zetten en er een voorlader voor terug kopen. En dan de droger op de nieuwe wasmachine. Die auto intrigeert me wel zoals je ziet

Mamasan

Mamasan

17-10-2008 om 12:28

Simpel dus

Onze auto staat ook niet in de garage. Ik ken eigenlijk weinig mensen die hun auto wel in de garage zetten. Verder zou ik niet te moeilijk doen over die bovenlader. Hup, op marktplaats, en dan een voorlader en een droger op marktplaats kopen. Vroeger heb ik mijn droger wel eens gewoon in een slaapkamer gezet. Werkte ook prima, hoewel ik mijn twijfels heb over hoe gezond dat is met vocht en stof enzo.

Margriet*

Margriet*

17-10-2008 om 15:58

Droger in de garage, heb je ook meer plek om

was in je garage te drogen. Voor je auto maak je dan buiten een overdekte plek zoals een carport. Of heb je daar ook geen plek voor.

Anneke

Anneke

17-10-2008 om 23:47

Auto, wasrekjes en droger en ruimte

Om even op al jullie reacties en vragen te reageren: ik heb een waslijn en zo'n wasrekje. 's avonds gaat het wasrekje naar binnen in de kamer. Echter de handdoeken moet ik dan over de verwarming hangen.
In de zomer no problem met de was. Heerlijk aan de lijn, 's avonds drogg en fris in de kast. Maar het is niet altijd zomer.
De bovenlader. Net twee jaar oud, gekocht omdat onze vorige bovenlader bijna 20 jaar trouwe dienst had gedaan. Omdat een bovenlader heel smal is en bijna geen ruimte inneemt. Bovendien zeer zuinig met water en energie en met een bovenlader heb je ook nooit vieze rubberranden.
De auto: we hebben een gewone Renault Scenic, die staat inderdaad meestal in de garage. In de winter is dat super, want niet krabben, geen startproblemen. Buiten zetten: weinig plek, staat-ie op een heel smal dijkje waar ook verkeer langs moet, met name trekkers, maaiers en grote vrachtwagens met melktanks. Iedereen die hier een garage heeft zet de auto er in. Auto roest minder.

Ruimte voor een carport hebben we niet. In de garage staan ook 5 fietsen, fietskar (opgevouwen) diepvriezer, klusspullen, voorraden voedsel, tuinspullen,laarzen, klompen, werkkleding, dierenbenodigdheden, maaier, buitenspeelgoed werkbank en...het is een ouderwetse garage dus niet echt groot. Het is een wonder dat het er nog allemaal inpast. Garage staat ook nog een stuk van het huis af. Kelder of bijkeuken of grote zolder hebben we niet.
Ja, het is niet zo makkelijk dus, maar ik vind het super dat iedereen zo creatief meedenkt.

Mamasan

Mamasan

18-10-2008 om 16:24

En over die wasservice

Dat was je oorspronkelijke vraag Volgens mij ben je duurder uit als je vier maanden per jaar gebruik maakt van een was/droogservice dan als je een nieuwe wasmachine en droger koopt.

Ervaring met was/droogcombi

Ik heb zowel ervaring met een wasservice als met een was/droogcombinatieapparaat.

Voor mijn fysiotherapiepraktijk hebben wij jarenlang gebruik gemaakt van een wasserij. Een klein bedrijf dat ook voor particulieren wast. Nadelen: DUUR! (ik weet helaas niet meer precies hoe duur, we betaalden per kilo in ieder geval), we waren de spullen een week kwijt (werd wekelijks gehaald/gebracht) soms waren we dingen ook echt kwijt of zat er tussen onze lakens en handdoeken ineens een ouwe dames onderbroek, afzender onbekend.

Dit alles was voor ons reden om zelf te gaan wassen en drogen en we hebben -ivm ruimtegebrek- een wasdroogcombi aangeschaft.

De droger droogt iets minder goed dan mijn droger thuis, maar toch wel behoorlijk. De prijs was destijds rond de 1000 gulden en hij doet het nog prima (1 keer een monteur bij geweest). Een AEG volgens mij.

Hier vind je een aantal machines: http://www.vergelijk.nl/was_droog_combinaties/

Vooral de Candy van dit rijtje zou mij aanspreken: energieklasse A en net zo veel capacitiet voor wassen als voor drogen! En dat voor "slechts" 570 euro. Ik denk dat je deze kosten er in no time "uit" hebt als je serieus overweegt naar een wasserij te gaan!

Marlies

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.